در ادامه تلاش دولت جمهوري آذربايجان براي تغيير هويت مذهبي منطقه نارداران که که یکی از مراکزشيعي قفقاز محسوب مي شود، وزارت دادگستري جمهوري آذربايجان مجوز فعاليت هيات امناي امامزاده بي بي رحيمه (س) نارداران را ابطال کرد.

از لغو مجوز فعالیت مرکز فرهنگی شیعیان تا اردوی تفریحی دانش‌آموزان به مناطق یهودی‌نشینبه گزارش مشرق، روزنامه دولتي «رسپوبليکا» به نقل از اطلاعيه وزارت دادگستري جمهوري آذربايجان خبر داد: «براساس تصميم اتخاذ شده در نشست روز 12 آگوست مجوز وزارت دادگستري براي فعاليت هيات امناي امامزاده بي بي رحيمه (س) که در 13 اکتبر سال 1993 صادر شده بود، لغو شد.»
 
زيارتگاه رحيمه خانم که در جمهوري آذربايجان به «پير نارداران » مشهور است، مدفن رحيمه خانم، خواهر امام رضا (ع) است که در دوران هارون الرشيد و مامون به اين منطقه پناه آورده و  به همراه خانواده اش در نارداران زيسته و از دنيا رفته است.
 
در سال هاي گذشته، سالانه ده هزار نفر از مناطق مختلف جمهوري آذربايجان براي زيارت «بي بي رحيمه» (س) به نارداران سفر مي کردند و بسياري از ايرانيان نيز در مسافرت به جمهوري آذربايجان، به زيارت رمقد مطهر اين خواهر گرانقدر امام رضا(ع) می روند.
 
اين زيارتگاه و منطقه مذهبي نارداران از 26 نوامبر2015 که نيروهاي امنیتی و پليس باکو به  مجلس عزاداري تشکيل شده در آستانه اربعين حسيني حمله کرد، هدف هجمه امنيتي و تبليغاتي شديدي بوده است.
 
 در اين حمله، حاج طالع باقرزاده، رهبر جنبش اتحاد مسلمانان جمهوري آذربايجان که سخنران اين مجلس عزاداري بود، به همراه شمار زيادي از شيعيان حاضر در مراسم دستگير شدند.
 
همچنين در نتيجه اين حمله که همزمان با نماز جماعت ظهر انجام شد، پنج تن از نمازگزاران شهید شدند ، نیروهای امنیتی جمهوری آذربایجان همچنین بمنظور مظلوم نمایی خود و تخریب جنبش اتحاد مسلمان ، دو نیروی پلیس را از پشت هدف قرار داده و کشتند.
 
از لغو مجوز فعالیت مرکز فرهنگی شیعیان تا اردوی تفریحی دانش‌آموزان به مناطق یهودی‌نشین 
 
در اول دسامبر 2016، نيروهاي امنيتي و قشون داخلي وزارت کشور جمهوري آذربايجان عمليات گسترده اي را عليه نارداران انجام دادند و ده هزار نيروي امنيتي و نظامي به مدت بيش از پنج ماه در نارداران مستقر شدند و تمامي نمادهاي ديني از جمله پرچم ها و پارچه نوشته هاي حاوي اسامي ائمه اطهار (ع) از نارداران جمع آوري شد و حوزه علميه صاحب الزمان (عج) نارداران نيز تخريب شد. در اين مدت ، عمليات تغيير چهره و هويت نارداران تحت پوشش بازسازي و نوسازي معابر نارداران ادامه داشته است.
 
همچنين ويژه برنامه هايي تحت عنوان ترويج «چندفرهنگ گرايي» براي تغيير هويت نارداران در مدرسه اين منطقه اجرا شده است و اردوهاي مشترک براي دانش آموزان نارداران و منطقه قبا در شمال جمهوري آذربايجان که روستاي يهودي نشين «قرميزي قصبه» اين منطقه، بطور نمادين نمايندگي رژيم صهيونيستي محسوب مي شود، به اجرا درآمده است.
 
در پي استقرار گسترده نيروهاي امنيتي در نارداران و دستگيري حدود 70 تن از اهالي اين منطقه مذهبي، حاج نوح بالا رحيم اف، روحاني حسينيه زيارتگاه رحيمه خانم در هفتم دسامبر 2015 بازداشت و با پاپوش پلیس وحکم دادگاه منطقه صابونچي باکو به يک سال و شش ماه زندان محکوم شد.
 
شماري از دستگير شدگان در نارداران با اتهامات ساختگی به زندان هاي يک و نيم ساله تا دو ونيم ساله محکوم شده اند.
 
از لغو مجوز فعالیت مرکز فرهنگی شیعیان تا اردوی تفریحی دانش‌آموزان به مناطق یهودی‌نشینمحاکمه طالع باقرزاده،رهبر جنبش اتحاد مسلمانان به همراه شانزده تن از دستگير شدگان در نارداران نيز که از ماه گذشته آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و در جريان اين محاکمه، دستگير شدگان درباره شکنجه هاي شديدي که عليه آنها در دوره بازجويي اعمال شده، افشاگري کرده اند.
 
حجت الاسلام طالع باقرزاده در يکي از جلسات محاکمه در واکنش به تبليغات منفي رسانه هاي باکو عليه دستگير شدگان در نارداران تاکيد کرد ما به مبارزه خود عليه ظلم ادامه خواهيم داد.
 
حاج طالع باقرزاده تاکيد کرد «من در ايران و عراق تحصيل ديني کرده ام. اما هيچ مورد منفي در اين صفحه از زندگي من نخواهيد يافت.»
 
آغاز محاکمه اين گروه از شيعيان جمهوري آذربايجان و نيز محکوم شدن شش تن ديگر از فعالان شيعه اين کشور به زندان هاي ميان مدت که اخيرا  چند روز قبل از سفر رييس جمهوري اسلامي ايران به باکو صورت گرفت، با انتقادات شديدي مواجه شده بود و منتقدان، تشديد اقدامات ضدشيعي باکو را در اين مقطع ، هدفدار و تحريک کننده و حاوي نوعي پيام اهانت آميز عليه ايران نيز می دانند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    5 1
    وزارت خارجه باید تذکر جدی به دولت آذربایجان بده
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    6 1
    خدا پشت و پناه شیعیان باشه مخصوصا در باکو
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    3 0
    الانه که ظریف یه ایمیل جدی به وزیر خارجه اشون بده و طرف رو زهره ترک کنه ...
  • ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    1 9
    آذربایجان همین حکومتی که داره خوبه.هر حکومت دیگری که بیاید وضعیت را بدتر میکند.دست از سر اذربایجان بردارید اگر به آینده اش دلسوزید.
  • جواد ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    9 1
    باید باکو موقان شکی گنجه قسمت علیای طالش و تمام قسمتهایی که طی دو عهدنامه ننگین از ایران جدا شده اند به ایران برگردند
  • ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۷
    1 10
    تحریک تعصبات مذهبی خطرناک خواهد بود و مطمئناً به ضرر منطقه تمام خواهد شد . از شیعیان عزیز آذربایجان میخواهم زیاد بهانه دست دولت مردان خود ندهند و به آرامی و مثل همیشه مناسک و دستورات مذهبی و مراسمات مذهبی خود را اجرا کنند .
  • احمدخواجوند ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    مگر انهاهم امام زاده دارند؟؟
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۸
    0 0
    دولت آذربایجان هم می گوید چرا مسلمانید!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس