وزیر دادگستری گفت: شاید در قانون اساسی و ابتدای آغاز فعالیت وزارت دادگستری این وزارتخانه فقط مسئول روابط میان سه قوه بوده اما امروز وظایف گسترده ای به عهده دارد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری کشورمان امشب و در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری حاضر شد و درباره وزارتخانه متبوع خود توضیح داد. در ادامه مشروح گفتگوی او را می خوانید:

وزارت دادگستری کم کار است یا تشریفاتی است؟

وزارت دادگستری نقشی در قانون اساسی برای ارتباط بین قوا دارد که هماهنگی و پیگیری طرحها و پاسخ به سئوال نمایندگان و مسایل حقوقی قوه مجریه یا پیگیری نیازها و پرونده های قوه قضاییه است.

روابط بین الملل قوه مجریه و مدیریت بر سازمان تعزیرات حکومتی نیز در اختیار وزارت دادگستری است. مرجع کنوانسیون مبارزه با فساد و حقوق شهروندی نیز با وزارت دادگستری است. حقوق کودک، حقوق مالکیت و مالکیت فکری دراقتصاد دانش بنیان، با وزارت دادگستری است. طبق تعریف سازمان ملل کودکان یعنی فرزندان زیر ۱۸ سال هر جامعه هستند که جمعیت بزرگی شامل ۲۳ میلیون نفر را پوشش می دهد. هیات واگذاری با وزارت اقتصاد و دارایی نیز با وزارت دادگستری است. بیش از ۳۰۰ شرکت در حال واگذاری است. شورای داوری واگذاریها و اختلافات با ماست. کارها و وظایف وزارت دادگستری متفاوت است. تلاش داریم نقش ستادی و تنظیم روابط حقوقی دولت و قوه قضاییه را به خوبی بازی کنیم و تاثیر خوبی در ارتقای سلامت اجتماعی داریم.

شناسایی گلوگاه ها را یکی از اصلی ترین راههای مبارزه با فساد عنوان کردید ولی نگفتید این گلوگاه ها کجا هستند. چرا؟

من تعبیر گلوگاه نکردم. بسترهایی که زمینه بروز فساد را به وجود می آورد را گفتم. قانون مداری، انضباط و اجرای قانون مسیر جامعه را بر سلامت قرار می دهد. اگر قانونمداری و انضباط در حوزه مالی و اقتصادی رعایت نشود، مهمترین حوزه بروز مفاسد است. بی انضباطی و عدم اجرای قانون، محیط را برای ایجاد هر نوع تخلف و فساد فراهم می کند. این بحث عمومی و فرهنگی است. موضوع دوم، بحث شفافیت است. فساد در پستو اتفاق می افتد. وقتی فعالیت مالی و پولی زیر نورافکن انجام شود، فساد کاهش می یابد. تجربه جهانی به سمت شفاف سازی می رود. عنصر پاسخگویی نیز بسیار مهم است. موضوعات فساد نیز حوزه وسیعی از عملیات مالی، پولی و بانکی را دربرمی گیرد. بانک مرکز اسناد اعتباری و فعالیتهای پولی است. بیشترین وامها، تسهیلات و سپرده گذاریها توسط بانکها انجام می شود. حجم گردش مالی در کشور خیلی زیاد است. موسسات غیرمجاز متعدد داشتیم و اینها اصلا تمام فضای ما را آلوده و مبهم کرده بودند. هر چه تلاش می کردیم جلوی فساد را بگیریم دمل چرکین جای دیگر باز می شد.

همچنان هم داریم؟


سعی کردیم مواد حاد را برخورد کنیم. چند موسسه اعتباری تعطیل یا ادغام شدند. افرادی دستگیر شدند.

تعداد این تعاونی ها را دارید؟

سطوح فرق دارد. بانک مرکزی دنبال نظم اینهاست. نمی توان اینها را به راحتی بست. جذب سپرده کرده اند، مشتری دارند، وام داده اند. بیش از ۱ میلیون و خرده ای سپرده گذار دارند. ۸ تا ۹ هزار میلیارد یکی از اینها جذب سرمایه کرده بود. این را نمی توان به راحتی تعطیل کرد. بیشتر تعاونی های اعتباری بودند. موسسات اعتباری تخلفاتی داشتند که چند تا از اینها را بانک مرکزی ادغام کرد و بانک شدند. برخی نیز تعطیل شدند. امسال پرونده جدید نداشتیم ادامه پرونده های قبلی است. نظم دهی به نظام بانکی یکی از ارکان سلامت اقتصادی است. در سه سال گذشته گامهای خوبی برداشتیم و عملا پرونده های بزرگ فساد را نداریم. موارد باقیمانده نیز دارد سامان می یابد.

لایحه نظام بانکداری به کجا رسید؟

در کمیسیون اقتصاد دولت مطرح است و من عضو نیستم. این بحثهای شرعی و تکمیلی مانند سود است. انضباط پولی و بانکی همچنان برای ما مسئله جدی است. دولت دنبال ساماندهی نظام بانکی است و هر چه گام برداریم به سلامت اقتصادی نزدیک می شویم. این کار سخت است. ما تعدادی حساب داریم که افراد هویت کامل ندارند. از گذشته ۵۰ میلیون بوده که برخی اطلاعات را گرفته ایم و برخی ناقص است.

یعنی چه؟

شخصی مثلا حساب باز کرده و شماره شناسنامه نداده یا کپی شناسنامه نیاورده یا کپی دستکاری شده آورده. کد ملی ثبت نشده. با دستکاری زیر اسم پدر، کد ملی و ... چند حساب باز کنم و تخلف داشته باشم ولی همه به من برنگردد. بعد هم می گوید من این صاحب حساب نیستم. این یکی از مشکلات عمده است که از دهه های قبل و ۵۰ سال پیش افراد حساب بازکردند و کسری ها بوده.
 

وی درباره تعدادی حساب که مشخصات مالکان آن معلوم نیست گفت: فردی رفته است و حساب باز کرده اما شماره شناسنامه نداده است یا کپی کارت ملی اش همراهش نیست.

پورمحمدی اضافه کرد: البته این موضوع از دهه های قبل وجود داشته است و مال امروز و دیروز نیست. که البته ما شروع به ساماندهی کرده ایم.


گردش مالی شان مشخص است؟

حسابها مختلف است. ما جدود 350 میلیون حساب بانکی داریم که متعلق به 65 میلیون نفر است که هویت شان به درستی مشخص است. اعداد بسیار بزرگ است. چند سالی است به بانکها فشار می آوریم هویت صاحبان حساب را کامل کنید. وقتی دارنده حساب مشخص نیست، کسی در کار قاچاق و خلاف فعالیت می کند، شبکه افراد ناشناخته، روستایی، بی سواد، فرد مرده، بچه، تبعه خارجی حساب باز شده و در برخی شبکه ها چندین هزار میلیارد تومان گردش مالی داریم. در یکی دو سال اخیر شورای عالی مبارزه با پولشویی فعال شده. گردش مالی کشور بسیار بالاست. تاکنون 350 شبکه فساد شناسایی کردیم که از طریق همین حساب های مخدوش و بدون داشتن نام و نشان فعالیت اقتصادی می کردند. یک شبکه در قاچاق مواد مخدر و کالا شناسایی شده که ۱۲ هزار میلیارد تومان در ۳-۴ سال گردش مالی داشت. یک حساب ۶هزار، یکی ۳هزار و یکی هزار میلیارد تومان بود که یک آدم بی سواد ۲۷ ساله محور این دو حساب بود. اینها باید کنترل و نظارت شود.

موضوع بعدی ما بحث فرار مالیات است. بخش زیادی مردم مالیات می دهند. تولیدکننده، کارمند و تاجر با شرکت و حساب و کتاب مالیات می دهد. تعداد زیادی از خدمت کشور استفاده می کنند و مالیات نمی دهند. فرار مالیاتی یک فساد بزرگ است. ثروتهای بادآورده و افسانه ای بهم می زنند.

چه اتفاقی می افتد؟

برآورد کردیم امسال بین ۱۳ تا ۳۰ هزار میلیاردتومان برآورد فرار مالیاتی داریم. ظرف ۳ سال گذشته از ۳۶ هزار میلیارد تومان اخذ مالیات به ۸۰ هزار میلیاردتومان رسیدیم. معلوم می شود ۳۰-۴۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی داریم. وقتی دو پرونده ۲۰۰ میلیاردی می بینیم می گوییم خیلی زیاد است ولی فرار مالیاتی ۴۰ هزار میلیارد است.

شما گفتید شرکتهای دولتی بزرگترین فرار مالیاتی را دارید؟

نه، گفتم شرکتهای دولتی بزرگترین بدهکاران شبکه بانکی هستند. البته برخی شرکتهای دولتی نیز بزرگترین بدهکاران مالیاتی هستند. سازمان مالیاتی جذب نیروی ممیز کرده و با جدیت تعقیب می کند. دولت نیز برخورد جدی با فراری های مالیاتی می کند. عملا جلوی خسارت عظیم را می گیریم.

می شود اسم این شرکتها را بدانیم؟

اسامی خاص نداریم. وقتی یک سازمان گزارش می شد، برخی از سازمانها و شرکتهای دولتی بودند که مالیات نپرداختند. طبق قانون گردش آزاد اطلاعات در آینده اسامی اینها را منتشر می کنیم. زمان تعیین شده و هشدار می دهیم تمام فعالیتهای دولت روی سامانه ها منتشر می شود. افراد متخلف نیز معرفی می شوند. این هم یکی از بسترهای فساد اصلی است. موضوع دیگر فساد، گمرک است. بحث قاچاق یکی از بسترهای فساد است و برخی با سند جعلی و با اظهارنامه خلاف کالا وارد می کنند. حقوق گمرکی و سود بازرگانی و عوارض را ندهند. این می شود قاچاق. منظور قاچاق غیرقانونی است. قاچاق از گمرک می آید یعنی بدون ضابطه کالایی وارد می شود. این مسئله بسیار مهم است. اولا نمی دانیم در کشور چه کالایی آمده. استاندارد دارد یا نه؟ حقوق گمرکی و عوارض داده یا نه. هم به تولید آسیب می زند و هم حقوق مردم کسب نشده؟

آماری شنیدم که از بین کانتینرهای وارداتی در بندر شهید رجایی، ۳ کانتینر بررسی توسط دستگاه ایکس-ری وجود دارد. این مشکلات را چطور می شود حل کرد؟

قصه ساده نیست. بالای ۸۰ معبر ورود کالا داریم. از هر کجا کالا می تواند وارد شود و مرزها باید همه کنترل شود. یکی از مسایل مهم، این است که سامانه گمرک به صورت سیستمی درباره واردات و صادرات قابل کنترل باشد. دهها میلیون تن واردات و صادرات داریم. روزی ۴هزار کانیتنر جابجا می شود. برخی روزها چندهزار کامیون از بنادر بارگیری و تخلیه می شوند. حجم عملیات بسیار بزرگ است و یکی از گلوگاه های فساد و آسیب به کشور بوده. در ۲ سال گذشته قوی ترین سامانه مالی و اقتصادی گمرک در کشور اعمال شده و نرم افزار بسیار قوی ای دارد. تمام طراحان و نرم افزارنویسان از فارغ التحصیلان خودمان هستند. فقط ظرف ۳ سال گذشته درآمد گمرکی از ۷هزار میلیارد به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسیده. یعنی ۷هزار میلیارد فرار گمرکی داشتیم.

شما اعلام کردیم میزان قاچاق به زیر۱۰ میلیارد دلار می رسد. آیا به این رقم می رسیم؟

با روند مقابله و مبارزه ای که در ۲ سال گذشته شاهدیم امیدواریم. کشفیات ۵ ماه گذشته را ببینید. نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات در مبارزه با قاچاق فعالتر شدند. در دادگستری و تعزیرات پرونده ها رسیدگی می شود. سرعت عمل بالا رفته. مبارزه با قاچاق کالا و ارز در اواخر سال ۹۲ تصویب شد و بیشترین آیین نامه ها را داشت. امروز آیین نامه کد رهگیری هم تصویب شد و به زودی به دولت می بریم. قوانین برای مبارزه با قاچاق کامل شده. امسال از ۲۵ میلیارد دلار واردات و صادرات قاچاق، به ۱۵.۵ میلیارد دلار می رسیم. برنامه جدی داریم تا پایان دولت این میزان به زیر ۱۰ میلیارد دلار برسد. ۱۰ میلیارد هم بسیار زیاد و فاجعه بار است ولی باید واقع بینانه حرکت کرد. برنامه با جدید تعقیب شد، آیین نامه مصوب دولت است و طبق قانون این کار را کردیم که دیگر کالای قاچاق در کشور توزیع نمی شود. اگر قاچاق گرفتیم کالای غیرمجاز کاملا معدوم می شود. کالاهای سالم و باارزش دیگر ابتدا در معرض فروش برای خروج از کشور می گذاریم و تضمین های شدید می گیریم که اگر کالا برگشت، از قبل چند برابر وثیقه می گیریم. اگر به فروش رفت، پولش به خزانه می رود. اگر فروش نرفت، طبق قانون معدوم می کنیم. چند محموله را هفته قبل معدوم کردیم.

خودروهای لوکس را هم معدوم کردید؟

فرقی نمی کند. هر کالایی که قاچاق باشد، معدوم می شود. ۶۰ تا ۷۰ خودروی گرانقیمت در چشم است ولی مجموعه ای که اخیرا معدوم شد چندین برابر خودرو قیمت داشت. اگر خریدار برای خودرو پیدا شد که بیرون از کشور برود، می فروشیم و پولش را به خزانه می دهیم. اگر فروش نرفت، معدوم می کنیم.

برای مردم چشمگیر است چند خودروی پورشه یا بنز معدوم شود؟

قانون برای ما مهم است. ده ها میلیارد ارزش محموله اخیر بود که معدوم شد.

پرونده فیش های حقوقی نجومی چه شد؟

بحث پرونده ها مانند فساد می ماند. چشممان را ۲۰۰ پرونده فساد می گیرد و از دهها هزار میلیارد خسارت قاچاق، مالیات، بانک، گمرک غافل می شویم. بحث حقوقهای غیرمتعارف نیز همین است. تعداد و درصد کمی خلاف قانون بود. از گذشته نیز همین بحثهارا در سازمان بازرسی داشتیم. الان نیز مواردی شناسایی شده. برخی برخورد و افراد عزل شدند. پولها نیز برگشته. من جزئیات را نمی دانم. قرار بوده پولها را برگردانند وگرنه به دادگاه معرفی می شوند. اگر جرم هم مرتکب شده باشند علاوه بر برگشت پولها به دادگاه معرفی می شوند. نمیگویم تعدادی از این ها قانونی بوده بلکه اکثرش براساس قانون و مقررات بوده است.

قانون ایراد داشته؟

این را از دهه ها قبل گفتیم. برخی از قبل از انقلاب بوده. عدم تعادل در نظام پرداخت را داشتیم. قانون مدیریت استثناهای زیادی خورده. نمی خواهیم وارد جدل شویم. استثنا در مجلس، دولت، هیات مدیره ها و هیات امناها خورده. در دانشگاه ها استثنا خورده. عدم تعادل در حکم قانون بوده. قاضی بیش از کارمند می گرفته. استاد دانشگاه بیشتر از کارمند می گرفته. این امتیاز را می گوییم طبیعی است و الان با امتیازات گسترده روبروییم. اصلاح اساسی اینجا اتفاق می افتد. این بحث پرونده فساد نیست. بحث تعبیض فاحش در مقررات است. باید به نظام دهی در پرداخت در دولت و شرکتهای دولتی باید برسیم.

چه کسی باید نظارت می کرده؟

چیز پنهانی نبوده.

از دید مردم پنهان بوده؟

بله، قانون شرکتها داریم که ۵ درصد سود شرکتها به عنوان پاداش به هیات مدیره می رسد. شرکتهای دولتی هم از این قانون استفاده کردند. سود ۵ درصد یک شرکت دولتی بزرگ خیلی زیاد می شود. دولت یا نباید شرکت داری و بنگاه داری کند. یا باید شرکتهای دولتی را از بقیه شرکتها جدا کنیم و بگوییم پاداش نگیرد. ممکن است مدیران دولتی نیایند در شرکتهای دولتی. برخی شرکتهای دولتی ۱۰ برابر یک بانک خصوصی هستند ولی یک دهم بانکها حقوق می گیرند. امسال آمدیم بحث وامها را سامان دهیم فیشهای حقوقی منتشر شد. دیگر فیشها پشت سر هم آمد و جو ساخته شد. چند بار در دولت بحث کردیم انتشار فیشها به نفع دولت شد. اگر خودمان می خواستیم سامان بدهیم حریف نبودیم. مقاومتهای زیادی می شد. الان فضا ایجاد شد و مطالبه اجتماعی درست شد. مقام معظم رهبری و سران قوا وارد شدند و تکلیف دولت روشن شد. دولت باید ساماندهی کند. در قانون خدمات کشوری داریم هر چه زودتر کار می کنیم به دولت وارد شود و تبدیل به لایحه و ارسال به مجلس شود.

کسی در این زمینه به دادگاه رفته؟


من مسئول نیستم و پیگیری نکردم.

از سازمان تعزیرات حکومتی بگویید؟

قانون آمده برای سالم سازی در محیط کسب و کار باید سازمان تعزیرات تشکیل شود. قبلا متزلزل بوده و الان سازمان تقویت شده و همه می گویند باید تقویت شود. غذا، گوشت، کالاهای مصرفی، نوشیدنی ها بسیار مهم است. سلامت کل جامعه ممکن است به خطر بیفتد. اگر پرونده ها به دادگستری برود، روند طولانی است. گشتهای مشترک تعزیرات تقویت شده تا عملیاتی و سریع رسیدگی شود. گشتها را داریم توسعه می دهیم. قرار نیست پرونده سازی کنیم. رفع میادین، عرضه قاچاق، عدم رعایت استاندارد و محیط زیست، کم فروشی، بدفروشی، تقلب را دنبال می کنیم.
 
ما هدفمان افزایش پرونده های تعزیراتی نیست و شاهد این ادعا هم این است که سال 94 برخلاف سال 93 به جای یک میلیون پرونده فقط 550 هزار پرونده ورودی داشته ایم. 

تحرکات اخیر منافقین را چطور تحلیل می کنید؟

دشمنان نظام ما هر وقتی دستاوردی بدست می آوریم می روند دنبال آسیب زدن و این دستاوردهای امروز کشور در حوزه امنیت و سیاسیت و منطقه طبیعی است که دشمنان ارام نمی نشینند.

دستاوردهای امروزمان نظیر امنیتی بی مثالمان و ارتقای سیاسی کشور باعث شده تا دشمنان به خصوص آمریکا و برخی ورشکسته های منطقه ارام نباشند و از این ها بدتر اینکه دست به دامان مفلوک ترین و بدبخت ترین گروه و خبیث ترین ها شده اند.

برای شناخت منافقین کافی است جوانان به کارهای همین داعش نگاه کنند و ببینند اینها چه کار میکنند. زیرا منافقین همین کارها را آن زمان انجام می دادند.

امروز دشمنان دست به دامان گروهی شده اند تا چهره امام را خدشه دار کنند اما موفق نیستند.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    باتوجه به حقوق های نجومی! خودروهای لوکس قاچاقی بی صاحب نمیمانند!
  • سید جواد ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۱
    0 0
    من مانده ام چه لزومی به معدوم کردن کالاهای قاچاق هست، آخرش این است که با قیمتی پایینتر به کشورهای خارجی صادر کنیم. یا حتی اگر باز هم مشتری پیدا نشد به عنوان کمک به کشورهای دوست مانند سوریه بدهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس