به گزارش مشرق، در نشست گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی و قدرت رسانه که با حضور صفار هرندی در سالن 3 پردیس ملت برگزار شد مباحث متعددی از جمله گفتمان انقلاب اسلامی، مقاومت مردم همچنین نسخههای بدلی از اسلام و انقلاب مورد بحث قرار گرفت.
صفار هرندی در ابتدا از استمرار برگزاری جشنواره با موضوع مقاومت ابراز خرسندی کرد و گفت: امیدواریم برگزاری جشنواره منجر به افزوده شدن تولیدات درمورد مقاومت باشد. مقاومت از ریشه و کلمه قَوَمَه گرفته شده به این معنی که هر دو طرف ایستادگی و مقاومت میکنند. در انقلاب مقاومت با زندگی مردم عجین شد. مردم به وعدههای کوچک دل خوش نکردند و اهداف بزرگ را در دسترس دیدند. این در حالی بود که از سوی رژیم شاه پیشنهاداتی برای آرام کردن جریان انقلاب وجود داشت اما رهبر انقلاب با مدیریت به اهداف بلند مدت فکر کرد و مردم نیز به اهداف کوچک بسنده نکردند.
* ایستادگی مردم در انقلاب سرمایه جنگ شد
وی در ادامه گفت: اعتماد به نفس مردم در انقلاب باعث شد تا شاهد برطرف شدن شرارتهای محلی و درونی باشیم. ایستادگی مردم شگفتآور است همانگونه که ابراهیم حاتمی کیا در پاوه آن را به تصویر کشید سیل جمعیتی که برای دفع شر پا برهنه حرکت کردند. استعداد و حضور جانانه مردم سرمایه جنگ بود. مردم در جنگ زود رشد کردند. روزنامهنگاری چون حسن باقری با استعداد و درخششی که داشت یک استراتژیست جنگ شد. جنگ باعث رشد استعدادها گردید.
* انقلاب در بستر تفکر عاشورایی شکل گرفت/ گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان حیات طیبه صلحا است
فعال فرهنگی در ادامه به نقاط اعتقادی انقلاب اشاره کرد و گفت: انقلاب برگرفته از دیدگاه اعتقادی بود و همین باعث شد تا انقلاب به درستی به عاشورا و مضامین آن گره بخورد. انقلاب بر بستر صدها سال تفکر عاشورایی شکل گرفت. جنگ میدانی شد که تصویری از عاشورا را که در یک نیمروز رخ داده بود در زندگی 8 ساله مردم جاری کرد. گفتمان انقلاب اسلامی گفتمان حیات طیبه صلحا و ائمه اطهار است، گفتمان انقلابیون بزرگ الهی با آگاهی کاملی که مردم از آن داشتند موثر شد.
صفار هرندی در بخش دیگر نشست به این مهم اشاره کرد که کمبود امکانات در جنگ نابرابر پیروزی را برای گفتمانی که از اعتقاد مردم سرچشمه گرفته بود رغم زد. گفتمان انقلاب با عناصری همچون محاصره نظامی،اقتصادی و سیاسی روبرو شد اما به سلامت از آن عبور کرد.
جامعهشناسان معتقدند برای استواری یک سیستم حکومتی نیاز به سه قدرت نظامی،اقتصادی و فرهنگی است. انقلاب نو رس ما وضعیت اقتصادی آشفته و نظامی برهم ریختهای داشت اما تکیهگاه اصلی آن جنبه فرهنگی و اعتقادی آن بود که متکی بر آحاد مردم بود. هنوز به یاد داریم زمانی که زنان اهوازی با وسایل آشپزخانه به دفاع پرداختند و همین امر غیرت مردان را در اقصی نقاط کشور برانگیخت.
* مقابله با گفتمان انقلاب، مولود نامشروع داعش و القاعده
وی درباره فرهنگ ایستادگی و مقاومت گفت: فرهنگ ایستادگی و حضور مردم فراتر از کشور و در جغرافیای کشورهای دیگر قرار گرفت. در شرایطی که جریان مقاومت فلسطین نیز براساس مقاومت و ایستادگی مردم ایران مسیر جدیدی را پی گرفت و مقاومت فلسطین متاثر از انقلاب اسلامی شد و ماجرای سازمان آزادیبخش را تحت تاثیر قرار داد. اقدامات سرکوبگرانه راهی به جایی نبرد نتیجه معکوس داشت همانگونه که دیدیم در لبنان باعث خروج ناخواسته فرانسویها از کشور شد. اما این اقدامات در شرایطی دیگر با مولودی نامشروع به نام داعش و القاعده ادامه یافت. القاعده و داعش به ظاهر شبیهترینها به حزبالله هستند اما به لحاظ اعتقادی یکی در اوج محبت به خداوند و دیگری در اوج نفرت از خلق خداوند. با این حربه این تو مولود توانستند در نیروهای جوان گسترش یابند اما ارام آرام با رفتارهای وحشیانه اهداف و آرمانهایشان مشخص شد.
وی در ادامه به موجودیت انقلاب و دلیل حقانیت آن اشاره کرد و گفت: پرواضح است که انقلاب اسلامی به حقانیت گفتمان آن به ثبات رسیده که اگر نرسیده بود نسخههای متعدد برای سرکوب آن از سوی دشمنان طراحی نمیشد. نسخه انقلاب و گفتمان آن برای کشورهای دیگر مقاومت و آرمانخواهی است. اگر امکانات کمی داریم میتوان در جنگ نامتقارن مبتنی بر عقیده عمل کرد و این در عرصههای مختلف نظامی، فناوری و ... جواب میدهد. همانگونه که فرماندهان آمریکایی در جنگ با ایران به این نکته تاکید دارند که در روز اول 20 هزار کشته آمریکایی خواهند داشت و این نگاه احتمال بروز جنگ را به صفر میرساند.
صفار هرندی در ادامه به این مهم اشاره کرد سایه جنگ با گفتمان از مملکت دور نشد و در دو دوره این گزافه مطرح شده است در دورهای گفته شد که باید به گفتوگوی تمدنها توجه کنیم که در همان دوره در معرض جنگ بیشتری قرار گرفتیم و امروز در شرایطی که با آموزههای انقلاب توانستیم بال و پر بگشاییم باید باز هم بر این اعتقاد باشیم که گفتمان انقلاب اسلامی میتواند موفق عمل کند. نسخهای که مخاطب را از این مسیر دور نگاه میدارد مشکوک است یا خیانت است و یا حماقت. امروز امنیت و آرامش به دلیل آرمانخواهی و مقاومت مردم است.
وی در خاتمه به بن مایههای فرهنگی اشاره کرد و گفت: هنرمندان با احساس مسئولیت نسبت به چنین امر بزرگی (مقاومت و گفتمان انقلاب اسلامی) وارد عمل شدند اما این سال مطرح است چگونه برخی از هنرمندان هنوز به قدر کافی وارد این فضا (مقاومت) نشدند در شرایطی که علاوه بر پرحادثه بودن و مضامین متنوع تاثیرگذاری زیادی بر مخاطب ملی و فراملی دارد. این تعهد را از خارج از کشور و فرامرزها در آثار انقلاب از سوی هنرمندان بیشتر شاهدیم که امیدواریم جبران مافات شود.