به گزارش مشرق، نهمین جلسه از سلسله نشستهای نقد و بررسی آثار حاضر در بخش مسابقه ایران چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ویژه فیلم «پری دریایی» با حضور محمدرضا عرب تهیهکننده، امیر مسعود آقابابائیان، پانتهآ مهدی نیا و سیروس کهورینژاد دو تن از بازیگران فیلم، محمدمهدی شیخ صراف منتقد سینما و جمعی از عوامل اثر در پردیس ملت برگزار شد.
«پری دریایی» به همه شهدای خلیج فارس تعلق دارد
در ابتدای این نشست محمدرضا عرب تهیهکننده اثر طی سخنانی با اشاره به نام چند تن از شهدای بزرگ دوران دفاع مقدس گفت: خلیج فارس میراث ماندگار همه ما ایرانیان است و «پری دریایی» به همه شهدایی تعلق دارد که برای حفظ این میراث ماندگار تلاش کردند.
وی با بیان اینکه در طول 2 سال گذشته سعی سکوت کند تا اثرش را از حواشی دور کند، اظهار کند: من در دو سال گذشته روزه سکوت گرفتم ولی حالا میخواهم روزه سکوتم را بشکنم و از مصائبی که در طول ساخت این اسیر کشیدیم، بگویم چرا که در طول این چند سال، به سرانجام رساندن ساخت «پری دریایی» تبدیل به حیثیت حرفهای من شده بود.
رئیس سازمان محیط زیست بیشتر از خلیج فارس نگران پنگوئنهای قطب شمال است!
عرب با اشاره به برخی از سختیهایی که در مسیر سخت این اثر درگیر او و تیمش شده است، بیان کرد: ما فیلمساز هستیم و میخواستیم اثری بسازیم که از منافع ملی کشورمان دفاع کند، ولی نمیدانستیم در این مسیر آنقدر مورد بیتوجهی قرار میگیریم که زیربار بدهیهای سنگین مالی میرویم.
وی افزود: همین سازمان حفاظت از محیط زیست که وظیفه حمایت از آثاری همانند «پری دریایی» را دارد، حمایتی از ما نکرد و رئیس این سازمان بیشتر از آن که به فکر خلیج فارس و حفظ این میراث گرانبها باشد به پنگوئنهای قطب شمال علاقمند است و ترجیح میدهد به جای حمایت از تولید آثار سینمایی داخلی به سراغ خرید مستندهای خارجی برود.
«پری دریایی» را به بهانه مطابق نبودن با سلیقه داوران در فجر نپذیرفتند
تهیهکننده فیلم سینمایی «پری دریایی» با گلایه از بیتوجهی مدیران سینمایی کشور گفت: 5 سال قبل وقتی هنوز موضوع شهدای غواص تا این حد در جامعه مطرح نشده بود، میخواستم اثری در ارتباط با این شهدا بسازم ولی خیلی از مسئولین فرهنگی کشور آن زمان میگفتند اثری با این موضوع نمیتواند مخاطب جذب کند!
وی تصریح کرد: ولی حالا که موضوع شهدای غواص به واسطه اتفاقات چند سال اخیر در بین مردم جامعه مطرح شده است، همه آن مدیران مدافع ساخت آثاری با این موضوع شدند و بسیاری از آنها درحالی در جشنواره مقاومت میبینم که ژست مدافع از حقوق شهدا را گرفتهاند!
عرب اضافه کرد: من انتظار داشتم که وزیر ارشاد و آقای ایوبی به این فیلم توجه ویژهای کنند در حالی که آنها در زمان جشنواره فجر و پس از آن که این اثر در جشنواره آن سال پذیرفته نشد، این بهانه را آوردند که سلیقه داوران این اثر را نپسندیده در حالی که خود من در جشنوارههای مختلفی داور بودهام و میدانم این بهانه مدیران برای توجیح دیگران است.
حمایت دولتها از تولید آثار استراتژیک امری مرسوم در همه دنیاست
کارگردان فیلم سینمایی «ندارها» با اشاره به اینکه حمایت از تولید آثار استراتژیک یکی از وظایف دولتها در همه دنیاست، اظهار کرد: در حالی که سالها از جنگ ویتنام میگذرد، هنوز آثاری در مورد این جنگ و یا چنگ جهانی دوم تولید میشود و در واقع این در همه جای دنیا امری مرسوم است که دولتها از تولید آثار استراتژیک و حافظ منافع ملی خود دفاع میکنند.
وی افزود: در کشور ما نیز سازمانهایی وجود دارند که وظیفه آنها حمایت از اینگونه آثار است ولی متاسفانه نسبت به این موضوع بیتفاوت هستند اما من از آنها میخواهم کمک کنند تا برای فرزندانمان فیلمهایی بسازیم که قهرمانهای واقعی این آب و خاک را به آنها معرفی کنند.
سعی کردیم برای طرح مشکلات محیط زیست صریح باشیم
امیرمسعود آقابابائیان کارگردان فیلم سینمایی «پری دریایی» چهره دیگری بود که در این نشست صحبت کرد. وی در سخنانی گفت: من و آقای عرب 3 سال بر روی فیلمنامه این اثر کار کردیم و نزدیک به 12 بار آن را بازنویسی کردیم و بخشهای مهمی از داستان آن را تغییر دادیم تا به یک فیلمنامه مطلوب دست پیدا کردیم.
وی افزود: تاکید ما از همان اول بر این موضوع بود که وقتی میخواهیم در مورد مشکلات محیط زیست صحبت کنیم نباید از انتقاد نسبت به برخی از سازمانها و اتفاقاتی که در این حوزه میافتد، بترسیم و صراحت خود را حفط کنیم؛ اما کجفهمی برخی از مدیران در ارتباط با برخی از این مسائل باعث آزار ما میشد.
ماجرای مخالفت وزارت نفت با ساخت «پری دریایی»
آقابابائیان در ادامه با اشاره به برخی از مشکلاتی که در مسیر ساخت این فیلم گریبانگیر تیم تولید آن شده، اظهار کرد: ما وقتی میخواستیم این فیلم را بسازیم، وزارت نفت صراحتا به ما اعلام کرد که اجازه ساخت این فیلم را به ما نمیدهد و مانع تولید آن خواهد شد.
وی اضافه کرد: دلیل آنها برای گرفتن چنین تصمیمی این بود که اگر اثری چون «پری دریایی» تولید شود، کشورهای حاشیه خلیج فارس نسبت به آن اعتراض میکنند و آنجا بود که ما از این همه ترس و واهمه برخی از این مدیران تعجب کردیم.
کارگردان فیلم سینمایی «پری دریایی» ادامه داد: غربت شهدای دوران دفاع مقدس به ویژه شهدایی که در خلیج فارس به شهادت رسیدند، همچنان ادامه دارد همچنان که سالها پیش بسیاری از مدیران باور نمیکردند که اثری که در ارتباط با این شهدا باشد، بتواند مخاطبی را به سینما جذب کند در حالی که حالا میبینیم مردم چقدر مشتاق دیدن آثاری با این موضوع هستند.
سیروس کهوری نژاد بازیگر این اثر نیز طی سخنانی کوتاه گفت: من در آثار زیادی که مرتبط با مردم جنوب کشور است بازی کردهام، اما به نظرم این اثر یکی از معدود فیلمهایی است که به درستی از مردم جنوب کشور دفاع میکند و تصویری قابل قبول و باورپذیر از این مردم و رنجهایی که در طی سالها کشیدهاند، ارائه میکند.
حسرت منتقد سینما از عدم حضور «پری دریایی» در جشنواره فجر
محمدمهدی شیخ صراف منتقد سینما در ادامه این نشست به بررسی فیلم سینمایی «پری دریایی» پرداخت. وی در سخنانی گفت: بهمن ماه دو سال پیش بود من متوجه ساخت چنین اثری شدم و از همان زمان منتظر دیدن آن در جشنواره فجر بودم در حالی که نتوانست به جشنواره فجر راه پیدا کند.
وی افزود: در ابتدا فکر میکردم شاید نتیجه کار ضعیف بوده که نتوانسته در جشنواه حضور پیدا کند ولی وقتی امروز این فیلم را در جشنواره مقاومت دیدم، در کمال تعجب متوجه شدم که با وجود همه تواناییها و قابلیتهای فنی و حرفهای موجود در این اثر، نسبت به آن بیتوجهی شده است و حسرت خوردم که چرا در جشنواره فجر نبوده است.
ارائه تصویری متفاوت از جانبازان بزرگترین دستاورد فیلم سینمایی «پری دریایی»
شیخصراف با اشاره به بزرگترین دستاورد فیلم سینمایی «پری دریایی» بیان کرد: به نظرم بزرگترین دستاورد این فیلم دوری آن از تصویر جاافتاده از جانبازان در سینمای ایران است که همواره سعی کرده جانبازان را بر روی تخت بیماری و همراه با ماسک اکسیژن نشان دهد.
وی افزود: تصویری که این فیلم از جانبازان نشان میدهد، چهره یک قهرمان فعال در جامعه است که نمونه حقیقی شخصیت جانباز حاضر در فیلم را میتوان سردار شهید ناظری دانست که تلاش بسیاری برای حفظ محیط زیست خلیج فارس کرد و نتیجه تلاشهای او در ان مسیر امروز به وضوح قابل مشاهده است.
«پری دریایی» به واسطه رویه منتقدانه خود مدیرپسند نیست
دبیر سرویس فرهنگی سایت خبری «فردا» در ادامه با اشاره به صراحت این اثر در انتقاد از مشکلات محیط زیستی گفت: در کشور ما با وجود سرمایهگذارات دولتی، در بسیاری از موارد نمیتوان به بسیاری از مسائل مهم و اساسی انتقاد کرد و درواقع سینمای منتقدانه جایگاه بالایی ندارد.
وی اضافه کرد: اما این فیلم رویهای مخالف این فضا را در پیش گرفته است و من خوشحالم که این اثر تا این اندازه شفاف و صریح به نقد بسیاری از معضلات اجتماعی از جمله فساد اداری و اجتماعی پرداخته است هرچتد که این کار باعث شده تا اثری نتیجه کار مدیرپسند نباشد!
وی تصریح کرد: با وجود آن که شاید از نگاه عدهای این فیلم اثری در ژانر دفاع مقدس و مقاومت نباشد، ولی به نظر من به این اثر به سراغ سوژه درستی است و در آن از مردم محروم و مظلومیت آنها دفاع میشود و به همین خاطر این اثر را میتوان جزئی از سینمای مقاومت به حساب آورد.
شیخ صراف در پایان با اشاره به پایان امیدوارانه اثر اظهار کرد: پایانبندی امیدوارانه این فیلم یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است چرا که به مخاطب خود نشان میدهد که وقتی قهرمان داستان برای رسیدن به یک هدف درست تلاش میکند به ننیجه مطلوب خود دست پیدا میکند و باعث میشود تا مخاطب سرخورده و ناامید از سالن سینما خارج نشود.
وی همچنین موسیقی اثرگذار، قوت تیم بازیگری و تصویربرداری حرفهای و درست اثر را از دیگر نقاط مثبت این فیلم سینمایی دانست.