به گزارش مشرق، درس «تفکر و سواد رسانهای» با هدف افزایش قدرت تحلیل، برنامهریزی و نگاه تحلیلی به پشت پرده رسانهها از سال 95 به عنوان کتابی مستقل به مجموع دروس دانشآموزان اضافه شد و براین اساس دانشآموزان دوره دوم متوسطه درس تفکر و سواد رسانهای را مطالعه میکنند.
هدف اصلی از تالیف این کتاب آگاه سازی دانشآموزان در برابر فضای مجازی برای بهره بیشتر و استفاده مفید از این فضاست اما برخی تصاویر استفاده شده در کتاب تفکر و سواد رسانهای آنقدر عجیب است که با تماشای آن نخستین سوال این است که این تصاویر با چه استدلالی در کتاب درسی آن هم پایه ششم چاپ شده است.
به عنوان مثال در یکی از تصاویر این کتاب، خالکوبی روی دست دیوید بکهام فوتبالیست معروف نمایش داده شده و عنوان این درس کلیشه بدن است.
حال این سوالات مطرح است که آیا تیم تالیف کتاب تفکر و سواد رسانهای، در تشخیص تصویر خالکوبی دچار غفلت شده است؟ یا با آگاهی از این تصویر تشخیص دادهاند که باید در کتاب درسی دانش آموزان چاپ شود؟
آیا با استفاده از چنین تصاویری سطح سواد رسانهای و قدرت تحلیل دانشآموزان افزایش مییابد؟ آیا تبعات منفی استفاده از این تصویر برای دانشآموزان دبستانی بیشتر نخواهد بود؟
در همین رابطه عبدالرضا سپنچی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با انتقاد از نحوه تالیف کتاب تفکر و سواد رسانهای گفت:به جز یک نفر؛ بقیه این افراد مطالعات و دانش مرتبط با حوزه رسانه و ارتباطات نداشتند.
وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از تصاویر و عکسهای استفاده شده در کتاب حاضر عنوان کرد: متأسفانه عکسها و تصاویر استفاده شده در کتاب دانلودی است و اصلاً کار خلاقانه و عملی روی تصاویر کتاب استفاده نشده و این موجب مشکلات بسیاری در اینباره شده است. از سوی دیگر در برخی از صفحات کتاب استیکرهای تلگرامی استفاده شده که در شأن کتاب نیست.
حجةالاسلام محیالدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز در پاسخ به انتقادات از چاپ تصاویر باربی و خالکوبی در کتاب درسی دانشآموزان عنوان کرد: دستگاه تعلیم و تربیت در زمین سنگلاخ راه میرود و عدهای به جای هموار کردن راه ایجاد مزاحمت میکنند، بهتر است به خاطر یک دستمال، قیطریه را به آتش نکشیم و همچنین کسانی که میگویند چرا نام کتاب سواد رسانهای را سواد اینترنتی نگذاشتهاید یا اینکه چرا در صفحات کتاب «عکس باربی و خالکوبی مسی» را قرار دادید در صورتی که این افراد به پیام تصویر توجه نمیکنند.
این سوال مطرح است که اگر مسئولان آموزشوپرورش از چاپ این تصویر در کتاب تفکر و سواد رسانهای به دنبال ارائه پیام به دانشآموزان هستند تا دچار چنین آسیبهایی نشوند، به این مقوله توجه داشتهاند که آیا این تصویر واقعاً مناسب چاپ در کتاب درسی آن هم برای دانشآموزان پایه ششم است؟ آیا این دانش آموزان میتوانند پیام مدنظر را دریافت کنند؟
مسئولان سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، اشکالات کتاب تفکر و سواد رسانهای را پذیرفته و معتقدند در سال نخست چاپ آن برخی اشکالات مشاهده میشود که پس از اصلاح، این کتاب در سال تحصیلی 96-97 میان دانشآموزان توزیع میشود حال باید دید که آیا در سال تحصیلی جدید حساسیت و دقت بیشتری در انتخاب تصاویر این کتاب اعمال خواهد شد یا جریان استفاده از تصاویر خاص و حذف مفاهیم مربوط به شهید و شهادت در کتابهای درسی همچنان ادامه خواهد داشت؟