به گزارش مشرق، منصور معظمی در برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: پس از برجام فرصتی فراهم شده است و صنعت خودرو هم توانست از این فرصت استفاده کند و با مشارکت شرکت های صاحب برند جهان در کشور قرار است خودرویی را تولید کنیم که هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت مورد رضایت مردم باشد.
وی با بیان اینکه پارسال یک میلیون و 350 هزار دستگاه خودرو تولید کردیم، ادامه داد: برنامه امسال ما تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو است و این نشان می دهد ما جزو خودروسازان مطرح هستیم. معظمی با اشاره به اینکه حضور در بازار جهانی و صادرات خودرو موضوعی مهم است، گفت: از این بابت دچار مشکل جدی هستیم.
وی افزود: زمانی ما خودروساز هستیم که به شبکه جهانی وصل باشیم و محصول ما در صحنه بین المللی خریدار داشته باشد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که برجام این فرصت را فراهم کرد، گفت: تاکنون 6 قرارداد نهایی شده است یکی قرارداد شرکت ایران خودرو و پژو بود که محصول آن وارد بازار شده است و دو محصول دیگر هم به تدریج و تا پایان امسال وارد بازار خواهد شد.
وی گفت: شرکت خودروسازی سیتروئن هم با شرکت خودروسازی سایپا با مشارکت 50-50 قرارداد بسته است که امسال محصولات آن وارد بازار می شود.معظمی با اشاره به اینکه فردا قرارداد شرکت رنو امضاء خواهد شد، افزود: شرکت های ماموت، فولکس واگن و هیوندای و اسکانیا هم با بخش های خصوصی قرارداد بسته اند.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع با اشاره به اینکه کیفیت خودروی تولیدی داخل در مقایسه با گذشته بهتر شده است، افزود: به خودروسازان تاکید کرده ایم تا این کیفیت را افزایش دهند.معظمی گفت: خودروهای تولیدی داخل با استانداردهای بین المللی و انتظارات مردم فاصله دارد.
وی با بیان اینکه قراردادهای خارجی موجب افزایش کیفیت خودروهای تولیدی داخل می شود، افزود: بر اساس قرارداد، 40 درصد متعلق به ایران و 60 درصد متعلق به رنو است. معظمی اضافه کرد: این قرارداد در دو فاز است در فاز نخست، 150 هزار دستگاه خودرو و در فاز دوم هم 150 هزار دستگاه که در مجموع 300 هزار دستگاه خودرو در سال تولید خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه شرکت رنو در فاز نخست حدود 660 میلیون یورو سرمایه گذاری می کند، گفت: نخستین تولید اواخر سال آینده وارد بازار می شود. معظمی ادامه داد: فاز دوم این قرارداد از سال 2019 آغاز می شود و 3 سال طول می کشد اما هنوز نهایی نشده است زیرا محصولات جدیدی هستند.
وی گفت: از 40 درصد سهم ایران، 20 درصد متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و 20 درصد متعلق به شرکت دیگر ایرانی است.معظمی افزود: در این قرارداد مقرر شده است که 30 درصد محصول شامل محصول و قطعه با مسئولیت رنو باید صادر شود.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در فاز یک دو محصول تولید می شود یکی نیو داستر و دیگری نیو سیمبُل که طراحی آن ها در مرحله پایان است و پس از تحویل کارخانه کارهای اجرایی آغاز شده است.
معظمی افزود: بر اساس اصل 44 ، دولت می تواند در گروه دو 20 درصد سهم بازار را داشته باشد.
وی اضافه کرد: سازمان گسترش یک عضو هیئت مدیره در شرکت ایران خودرو و یک عضو هیئت مدیره در شرکت سایپا دارد که با توجه به میزان تولید، حدود 8 و 6 دهم درصد سهم بازار را داریم و قانون تا سقف 20 درصد را اجازه داده است بنابراین اقدام ما خلاف قانون و اصل 44 نیست.
معظمی با بیان اینکه حدود 29 مجوز برای شرکت های خودروسازی صادر شده است، گفت: آنها تحت هیچ شرایطی نمی توانند با این اوضاع و احوال در درازمدت ادامه حیات دهند و راهش این است که با یکدیگر ادغام شوند.
وی افزود: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در این مرحله نقش کاتالیزور را داشت و توانست سرمایه گذاری 660 میلیون یورویی را جذب کند.معظمی با تاکید بر اینکه صنعت خودرو بدون قطعه ساز معنی ندارد، گفت: 1200 قطعه ساز در کشور داریم و از این تعداد کمتر از 50 قطعه ساز بزرگ هستند.
وی افزود: نمایندگان مجلس هر لحظه اراده کنند قرارداد در اختیار آنها قرار داده می شود اما نباید منتشر شود و در هیچ جای جهان هم قرارداد را منتشر نمی کنند.معظمی اضافه کرد: در این قراردادها دیده شده است که قطعه سازان داخلی را تقویت کنند تا به قطعه سازان جهانی وصل شوند.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: در قرارداد رنو 15 قطعه ساز داخلی در کلاس رنو هستند و در قرارداد دیده شده است که این تعداد باید به 50 قطعه ساز برسند و از آخرین فناوری ها برخوردار شوند.
معظمی با بیان اینکه یکی از وظایف شرکت های بین المللی که با ما همکاری می کنند تقویت خودروسازان داخلی است، افزود: سهم ایران از 40 درصد داخلی سازس در ظرف یک و نیم سال به 60 درصدمی رسد.
وی با بیان اینکه بر اساس قرارداد جدید شرکت رنو حدود سه هزار نفر به طور مستقیم شاغل می شوند، گفت: هاب تحقیق و توسعه رنو در ایران قرار می گیرد و قرار نیست بازار خودمان را در اختیار شرکت های خارجی قرار دهیم.
رئیس هیئت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: تربیت مدیر و نیروی انسانی هم انجام می شود و در دور نخست مدیرعامل از شرکت رنو و رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره و معاونان مدیران از داخل ایران است.
معظمی با اشاره به اینکه قرارداد رنو پارس قرارداد خوبی نبود، گفت: در قرارداد جدید ساخت گیربکس و شاسی دیده شده است.وی ادامه داد: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قراردادی را هم با بلژیک بسته است تا بتوانیم گیربکس دستی را به اتوماتیک تبدیل کنیم. وی گفت: در قرارداد به بحث تعرفه ها اشاره ای نشده است.
معظمی گفت: سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران حدود 24 تفاهمنامه داشته است که از این تعداد 9 تفاهم نامه به قرارداد تبدیل شده است و در همه آنها سرمایه گذاری خارجی و ورود سرمایه و فناوری دیده شده است و این اقتصاد مقاومتی و با نگاه برون گراست.