ترامپ

اندیشکده آمریکایی در گزارشی بر لزوم به کارگیری ابزارهایی چون رفع و اعمال مجدد تحریم‌ها، بازرسی‌های شدیدتر از تاسیسات هسته‌ای و موارد دیگر برای انجام مذاکره مجدد با ایران تأکید کرد.

به گزارش مشرق، اندیشکده آمریکایی «هریتج» در تحلیلی به قلم «جیمز فیلیپ» کارشناس ارشد خود در امور خاورمیانه پیرامون آینده توافق هسته‌ای با ایران نوشت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا باید در عین خودداری از صدور تائیدیه پایبندی ایران به این توافق، از کنگره بخواهد فعلا از اعمال مجدد تحریم‌های رفع‌شده خودداری کند تا احتمال بازگشت این تحریم‌ها به اهرم فشاری علیه ایران تبدیل شود.

وی نوشته است: «دولت آمریکا می‌تواند نقایص موجود در توافق را اصلاح کند. این امر می‌تواند شامل درخواست از کنگره برای جلوگیری از اعمال مجدد تحریم‌های هسته‌ای برای یک دوره مشخص باشد تا معین شود آیا اصلاح این توافق امکان پذیر است یا خیر. البته این اقدام به وضوح کاری دشوار خواهد بود و تهران نیز تاکنون از برگزاری هرگونه مذاکره مجدد خودداری کرده است. هنگامی که دولت عدم تایید این توافق را اعلام کرده و کنگره آماده اعمال مجدد تحریم‌ها شود، تهران شاید در عدم میل به مذاکره بازنگری کند.»

وی افزود: «دولت آمریکا می‌تواند همچنین جهت تقویت چانه زنی‌های دیپلماتیک از کنگره درخواست کند که در صورت لزوم مجوز استفاده از نیروی نظامی را به عنوان آخرین راه حل برای  جلوگیری از گریز اتمی ایران صادر نماید.»

در بخش دیگر این مطلب آمده است: «دولت آمریکا بهتر است جهت بازرسی از پایگاه نظامی "پارچین" مکانی که ایران مشکوک به کارهای غیرقانونی برای پیشبرد برنامه تسلیحات اتمی بوده، فشار آورد. اگر ایران از پذیرش این مورد امتناع ورزد، تحریم‌های سازمان ملل متحد باز خواهند گشت.»

نویسنده ادامه داد: «چشم انداز تحریم‌های جدید اهرم فشار مجددی را علیه ایران و کشورهای اروپایی امضا کننده برجام اعمال می‌کند. اگر چه همه آن‌ها مخالف مذاکره مجدد هستند، اما هنگامی‌که آشکار شود این امر برابر با از بین رفتن توافق خواهد بود، شاید از مخالفت دست بکشند.»

به باور نویسنده این گزارش، مذاکرات مجدد نیز تنها زمانی ارزشمند خواهد بود که ایران را از آنچه او توان دستیابی به سلاح اتمی خواند، دور نگه دارد. این امر دست‌کم نیاز به اجرای موارد ذیل دارد:

- منع ایران از غنی‌سازی اورانیوم و تولید پلوتونیوم.

- از بین بردن بخش قابل توجهی از زیرساخت‌های هسته‌ای ایران به‌ویژه تاسیسات فردو، نطنز و تاسیسات آب سنگین اراک.

- انجام بازرسی‌های قوی بر اساس «هر زمان هر جا» و نظارت لحظه‌ای بر تاسیسات هسته‌ای ایران.

- اطمینان از عدم مخفی کاری ایران درباره تلاش‌های تسلیحاتی گذشته و تعیین فرآیندی واضح و سریع در اعمال مجدد تحریم‌ها در صورت تقلب ایران.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس