حسینیه مشرق - به نقل از ستاد خبری برنامه «چهل چراغ»، در ادامه گفت و گو با اهالی دغدغه مند فرهنگ و هنر که در مسیر حماسه حسینی و آثار انقلابی فعالیت هایی را صورت دادند، محمدرضا شهیدی فرد هم صحبت هنرمندی شد که در نقاشی های عاشورایی، رنگ عشق حسینی را از طریق جادوی بوم و قلم به نمایش درآورده است. «عبدالحمید قدیریان» که در آثار سینمایی شاخصی مانند «مریم مقدس» و «ملک سلیمان» فعالیت داشت و به عنوان نویسنده، تهیه کننده، طراح صحنه و لباس و چهره پرداز در چند فیلم سینمایی حضور یافت و جوایزی را کسب کرد، در برنامه یکشنبه شب «چهل چراغ» از همزیستی «هنر و «دین» گفت.
در برنامه شب گذشته «چهل چراغ» محمدرضا شهیدی فرد از دل بستن به نقش های به تماشا درآمده در هنر نقاشی گفت و از میهمان برنامه درباره تاثیرپذیری آثار معنوی پرسید که عبدالحمید قدیریان با اشاره به یکی از برنامه های تاثیرگذار برنامه «چهل چراغ»، پاسخ داد: «یکی از مشکلات ما انتخاب منظری برای نگاه کردن است. لایه های مختلف هنر حس سه بعدی به انسان می دهد. کشف کردن لایه های مختلف به معنی این است که از یک سطح به سطح دیگر برویم و چیز دیگری ببینیم. در واقع بالاتر بیاییم و چیز دیگری ببینیم.»
این هنرمند برجسته هنرهای تجسمی و سینمایی ادامه داد: «ما عموما عادت کردیم عناصر را به شکل جدا می بینیم. من این مساله را به شکل اتفاقی سر فیلم «مریم مقدس» متوجه شدم که داشتیم براساس قصه های قرآن سناریو مینوشتیم و دیدیم که صفحه های نانوشته بسیاری وجود دارد. وقتی رفتیم و سوال کردیم دیدیم جوابش را نمی دانند و مشخص شد که هنوز با این سوال ها مواجه نشده بودند!» میهمان برنامه «چهل چراغ» در ادامه به ارتباط «هنر» و «دین» پرداخت و در این باره عنوان داشت: «خداوند وقتی اراده به خلق کردن می کند، این آفرینش براساس یک روالی صورت می گیرد. من قبلا به مکانیزم خلق کردن توجه نمی کردم در صورتی که مکانیزمی وجود دارد که ابتدا عوالمی خلق می شود و زیرمجموعه ای ایجاد می شود تا عالمی شکل بگیرد. خداوند براساس مجموعه ای صفات خلق می کند، مانند حُسن، فضل و رحمت که با این گونه عناصر عالم خلق می شود. حُسن، اوج زیبایی است. اوج ریتم و تعادل است. خداوند از عالم اولی که خلق می کند و تا عمق عالم می رسد، در اوج حُسن و زیبایی است. هنر در ذات خلقت است. شما نمی توانید دین و زیبایی را جدا فرض کنید، چرا که دین بدون زیبایی وجود ندارد.»
محمدرضا شهیدی فرد در ادامه میهمان برنامه را دعوت به گفت و گو در باب قدسی بودن هنر کرد و نقاش آثار عاشورایی، با اشاره به واقعه ماندگار عاشورای حسینی، گفت: «کسی مانند حضرت زینب(س) در دنیا قرار نگرفته است. ایشان به دلیل رشدی که داشته و تعالی که پیدا کرد، در آسمان ها ایستاده است و به واقعه عاشورا نگاه می کند و می گوید به جز زیبایی چیزی ندیدم. حتی نمی گوید که دیدم سرها قطع شده است، می گوید من هیچ چیز جز زیبایی نمی بینم.» عبدالحمید قدیریان از نقش ارتفاعِ نگاه در درک جلوه های نور گفت و در این باره تصریح کرد: «روانشناسان به همین دلیل اثر نقاشی به بیمار نشان می دهند و از طریق گفته های طرف می فهمند که در کجا قرار دارد. چون جایگاه آدم از طریق درک تصویر قابل درک است.»
عبدالحمید قدیریان که پیشتر نمایشگاهی با عنوان «آسمان حسین» را پیشکش نگاه های دلبرانه ساخته بود، در پاسخ به کلام محمدرضا شهیدی فرد، تعریفی از هنرمند دینی ارائه داشت و در این خصوص گفت: «هنرمند باید به آسمان ها برود تا ببیند و بعد عناصر بالا را به فرم تبدیل کند. اما هنرمندی که در جهت غیر دین است، می رود در لجن زار دنیا عناصر را برمی دارد و به زور می آورد در فضای صفر دنیا مطرح می کند. البته هم هنرمند دینی و هم هنرمند غیردینی در فضای صفر دنیا، هنر خود را را مطرح می کنند ولی جنس غیردینی از جنس پایین است و جنس دینی از بالا است. به همین دلیل کار هنرمند دینی خیلی سخت است.»
در ادامه برنامه «چهل چراغ» نوبت به تماشای برخی از آثار عاشورایی عبدالحمید قدیریان شد و نقاش برجسته کشورمان درباره چرایی به نقش درآوردن آثار آسمانی اش عنوان داشت: «سال ها بود که جمله حضرت زینب(س) که گفتند جز زیبایی در عاشورا چیزی ندیدند، در ذهنم بود. در کار هنری یک عنصری به ذهن آدم وارد می شود و هنرمند را ول نمی کند. آن کلام حضرت زینب(س) مدام در ذهنم بود و چند تابلو کشیدم که فکر می کردم به آن کلام نرسیدم. من آن قدر بالا نیامده بود که بفهمم و تنها شکل آن کلام ارزشمند را می کشیدم و نقاشی ها حس لازم را نداشت. چند تابلو کشیدم و جواب نداد و حتی نسبت به سطح مسلمانی خودم اذیت شدم که چرا نمی توانم یک جمله از دین را بفهمم.» این هنرمند ادامه داد: «سال ها گذشت تا این که 4 سال پیش بحث اربعین راه افتاد و من هم به پیاده روی اربعین رفتم. در آن جا آیه الهی پیدا شد که حیرت انگیز بود. آن موقع زمانی بود که داعش در منطقه آتش راه انداخته بود، اما خداوند در وسط آتش یک گلستان راه انداخت. در آن فضا غیر از زیبایی هیچ چیزی نمی بینید چون در عالم دنیا راه نمی روید. برای من آن فضایی که لازم داشتم در اربعین فراهم شد. آن جا فهمیدم که حضرت زینب(س) به جای واقعیت ما را دعوت به فهم حقیقت عاشورا کرده است.»