کد خبر 807257
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۶:۰۰
دریای خزر از چشم ماهواره

این سوالی است که با خواندن سخنان روز گذشته معاون وزیر خارجه مبنی بر این که «سهم ایران از خزر ۲۰ درصد نیست » به ذهن متبادر می‌شود .

به گزارش مشرق، «سید حمید حسینی» در یادداشت روزنامه «خراسان» نوشت:

آیا ایران از سهم ۲۰ درصدی خود در خزر عقب نشسته است؟ این سوالی است که با خواندن سخنان روز گذشته معاون وزیر خارجه مبنی  بر این که «سهم  ایران از خزر ۲۰ درصد نیست » به ذهن متبادر می‌شود . رحیم پور معاون آسیا، اقیانوسیه و مشترک‌المنافع وزارت امور خارجه با انتقاد از آن چه که «برخی القائات به افکار عمومی مبنی بر این که نصف دریای خزر سهم ایران است یا این که سهم کشورمان از این دریا ۲۰ درصد است،»خواند،  اظهار کرد: «این سخنان با منطق حقوقی و بین‌المللی سازگار نیست و معلوم نیست که منشأ این القائات از کجاست؟»


آخرین باری که یک مقام مسئول آن هم در جایگاه وزیر خارجه سخنانی درباره  سهم اندک  ایران در خزر به زبان راند مربوط به دی ۸۶  بود که منوچهر متکی وزیر خارجه وقت  با انتقاد از کسانی که از سهم ۵۰ درصدی ایران در خزر سخن می گویند در نهایت ناباوری تاکید کرد حتی در دوران پیش از انقلاب نیز بهره برداری ایران  از خزر از ۱۱.۳ درصد فراتر نرفته است.

سخنانی که با توفانی از واکنش های کارشناسان و افکار عمومی مواجه شد .اگر چه سخنان متکی درباره سهم ۵۰ درصدی با توجه به محدودیت های جغرافیایی تقسیم ۵۰ درصدی  که عملا با آن الگوی تقسیم ،حتی آب های سرزمینی برای آذربایجان و ترکمنستان  باقی نمی گذاشت حرف درستی بود اما اشاره وی به ۱۱ درصد به نوعی پالس  غلط دادن به طرف های مقابل و اشتباهی  هولناک در آن برهه تعبیر شد. درست یک  روز بعد  و در۱۰ دی ۸۶ محمد علی حسینی سخنگوی وقت وزارت خارجه  در نشست خبری با رسانه ها تاکید کرد: ایران از حق ۲۰ درصدی خود در خزر کوتاه نخواهد آمد.

البته این آخرین بار نبود که مقام های مسئول از حق ۲۰ درصدی سخن می گفتند .مرداد ۹۱ نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس  در گزارشی از سوال مهدی سنایی نماینده  مجلس از وزیر خارجه وقت یعنی علی اکبر صالحی درباره سهم ۲۰ درصدی جمهوری اسلامی ایران از دریای خزر مطرح  کرد که به گفته وی در این باره وزیر امور خارجه گفت، وزارت خارجه دقیقا مطابق مصوبه شورای عالی امنیت ملی عمل کرده و می کند و از حق السهم ایران نخواهیم گذشت.... »  به نظر می رسد صالحی به مصوبه شورای عالی امنیت ملی در دوران دولت اصلاحات و پس از فعالیت های جمهوری آذربایجان با همکاری شرکت  نفتی «بی پی»برای حفاری در حوزه نفتی البرز در منطقه حدود ۲۰ درصدی سهم ایران از خزر اشاره دارد که جنگنده های ایرانی با پرواز بر فراز منطقه  این فعالیت  ها را متوقف کردند.

مصاحبه های متعددی از دکتر صفری نماینده ویژه ایران در امور خزر که سال ها این سمت را به عهده داشت نیز وجود دارد که بر سهم ۲۰ درصدی ایران تاکید می کند. اکنون با توجه به صراحت  موارد متعدد درباره  تاکید ایران بر سهم ۲۰ درصدی از خزر  ،معاون محترم وزیر خارجه بر چه اساس سخن گفتن از ۲۰ درصد را نوعی «القائات به افکار عمومی» و مخالف «منطق حقوقی و بین المللی» بیان می کنند؟ آیا طی این چند سال مسئولان در حال القای مطالبی غلط به افکار عمومی بوده اند؟

اگر این چنین است چگونه انتظار دارند که  اکنون کارشناسان و افکار عمومی به این سخنان جدید اعتماد کنند؟ بدیهی است اگر تغییر موضعی از سوی ایران در خزر صورت گرفته است باید آن را با تبیین مبانی علمی ،حقوقی و حتی سیاسی موجود در این پهنه آبی تبیین کرد  تا کار شناسان نیز  نظرات خود را در این عرصه بیان کنند نه با ایراد اتهام «القائات به افکار عمومی» و... .


بایداذعان کرد که مواضع ایران  در طول سال های گذشته در عرصه رژیم حقوقی خزر تا حد زیادی متاثر از تحولات سیاسی و زد وبندهای موجود در بین کشورهای ساحلی بوده است . ایران ابتدا درهماهنگی که با روسیه داشت به دو قرارداد ۱۹۲۱ و ۱۹۴۰   و سهم ۵۰ درصدی تاکید می کرد اما پس از آن که عملا روسیه ایران را تنها گذاشت و به قراردادهای دو جانبه با قزاقستان و آذربایجان روی آورد  و بحث تقسیم ۵۰ درصدی نیز عملااجرایی نبود ایران نیز بحث تقسیم به پنج قسمت مساوی را به صورتی نپخته مطرح و پیگیری کرد . ایران سپس با استناد به اصل«انصاف » منطق ۲۰ درصدی خود را از لحاظ حقوقی مستحکم تر کرد.

در اصل انصاف براساس مجموعه شرایط اوضاع و احوال ، مقعر بودن سواحل یا محدب بودن و عوامل دیگر از جمله پیشینه تاریخی و حتی فرهنگی منطقه ،جمعیت سواحل ،وضعیت یک کشور را که برای دریافت سهم از پهنه آبی در شرایط مناسبی قرار ندارد در نظر می گیرند و بنا براین سهم بیشتری از قاعده تقسیم به آن کشور می دهند .

درباره ایران نیز چون سواحل ایران مقعر است و طبیعت به ضرر ما بوده این مسائل در اعمال اصل انصاف در تقسیم باید در نظر گرفته شود که براساس اعمال این اصل سهم ایران از خزر حدود ۲۰ درصد خواهد بود. همچنان‌که در بیشتر اختلافات تحدید حدود که در حقوق بین الملل پیش آمده دیوان بین المللی دادگستری براساس قاعده انصاف رای داده است.

به طور مثال در قضیه دریای شمال ،در اختلاف بین مالت ،لیبی و لیبی – تونس ،آمریکا و کانادا درباره خلیج ماین هم دیوان براساس قاعده انصاف رای داد .طی سال های اخیر نیز تاکید بر اصل انصاف به عنوان منطق حقوقی ایران برای تقسیم خزر همواره مورد توجه  مسئولان ایرانی بوده است .


در حالی که با تصمیم اجلاس آستاراخان  و تعیین الگوی  به نسبت مشاع برای استفاده از سطح خزر به نوعی نگرانی ها و منافع  ایران و روسیه در خزر به ویژه نگرانی های امنیتی ومنتفی شدن  احتمال حضور نظامی بیگانگان تامین شد اما مشکل اساسی در تقسیم و بهره برداری از بستر خزربرای ایران همچنان باقی است . به عبارتی بهره برداری از منابع نفت و گاز چالش اساسی پیش روی ایران وکشور های جنوبی خزر است .

همزمان که روسیه دامنه توافق های خود با دیگر کشور های ساحلی را با توافق سه جانبه با قزاقستان و آذربایجان  به پیش می برد و عملا تکلیف ۶۶ درصد از محدوده خزر بین این سه کشور مشخص شده بود کار در منطقه جنوبی بین ایران و آذربایجان از یک سو و آذربایجان و ترکمنستان به دلیل اختلاف بر سر منابع هیدروکربن عملا متوقف شده بود اما به تازگی تحولات سیاسی بین آذربایجان و ترکمنستان نیز نشانه هایی از احتمال توافق این دو کشور را بروز داده است با توجه به این واقعیت ها در عرصه سیاسی به نوعی با گسترش این توافق ها ایران به تنهایی در مقابل چهار کشور دیگر قرار می گیرد  که  به راه حل های دوجانبه ای برای حل مشکل رژیم حقوقی رسیده اند .

مشخص است  در این شرایط باید محدودیت های گفته شده  در مقابل تصمیم گیران را در نظر گرفت .در عین حال سخنان معاون وزیر خارجه جدای از  ابهام  درباره  سهم ۲۰ درصدی  نکاتی نیز دارد  که تا حدی امکان خروج از بن بست  استفاده از منابع بستر خزر را  مهیا می کند .در حالی که شنیده های غیر رسمی از احتمال اختصاص سهمی ۱۸ درصدی  برای ایران است  تاکید رحیم پور بر این که سعی داریم « درباره حوزه های مشترک بین ایران  ، ترکمنستان و آذربایجان ....با رفع ابهامات به صورت مشترک ...استخراج داشته باشیم. » شاید بتواند کلاف مهم ترین اختلاف حوزه جنوبی خزر را باز کند.

مهم ترین اختلاف ایران در حوزه بهره برداری  از منابع نفت و گاز خزر با جمهوری آذربایجان  در حوزه نفتی  البرز  با منابع تقریبی حدود ۲۰ میلیارد بشکه نفت (به عنوان یکی ازمهم ترین  حوزه های نفتی خزر) است که این حوزه به نوعی در محدوده ۲۰ درصدی سهم ایران از خزر قرار می گیرد که احتمالا اشاره رحیم پور به بهره برداری مشترک مربوط به این حوزه ها باشد تا شاید بتوان الگویی مشابه برخی توافقات کشور های شمالی خزر برای بهره برداری از این حوزه  یا حتی تعیین مرزهای  متفاوت پس از پایان بهره برداری از منابع بستر را در نظر گرفت.


  اکنون مشخص می شود آن هنگام که  عکس احمد معینی‌جم عکاس خبرگزاری ایرنا از تعارف وزیران خارجه  در اجلاس هفته گذشته به یکدیگر برای ورود به سالن  اصلی نشست، مورد تقدیر وزیران امور خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر و هیئت های همراه شان قرار گرفت، به طوری که در پایان جلسه از مقامات ایرانی درخواست کردند این عکس برای آن ها ارسال شود ،این صحنه برای آن ها فقط یک عکس نبوده و تحولات مهمی در این نشست صورت گرفته است. به نظر می رسد خزر آبستن تحولاتی جدی و روز های مهمی در پیش است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    92 3
    شمادر مسند قدرت باشید ووطن ازدست برود هزاران شهید برای خاک وطن کشته شده اند تا یک وجب نرود با دستان خودتان خاک وطن را بیگانه گان ندهید مرگ بر وطن فروش
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      42 9
      از دولت تسلیم و تعظیم انتظار بیشتری نمیره.
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      16 10
      #سهم ایران از کاسپین 20 درصد هست نه یک درصد هم کمتر
    • IT ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      24 0
      هستهای که ناموس ما بود و اگر بود الان انها شاید بیست درصد مارا از ترس به رسمیت میشناختند را دادن رفت این دولت به پشتوانه ده پانزده میلیون ادم پر توقع و کم کار و سر و صداکن حالا ما نمیفهمیم هر کس به نقشه نگاه کنه چطور این 50 در صد برای ایران است احتمالا همان حق مساوی ماهیگیری بوده
    • GB ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      8 9
      روسیه زورش بیشتره
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    45 3
    وزارت خارج نشینان .اجانب.دوتابعیتیها و....درایران
  • ح-شمسي IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    56 24
    با سلام، سهم ايران با شوروي سابق يكسان بوده و به ما ربط ندارد كه شوروي از هم پاشيده و بيان اين سخنان خائنانه و نظام حقوقي درياي خزر ، نشان از فكر و اقدام نظام هاي قاجاري و پهلوي دارد كه خاك و آب كشور را واگذار كردند. وزير خارجه قبلي و مسئولين فعلي حق واگذاري سهم ما را ندارند و ايران سهم 50 درصدي دارد. هر كه غير از اين عمل كند خائن به اين آب و خاك است.
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      28 12
      نقشه جهان تغییر کرده...
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      19 4
      برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است طرف حساب شما به عنوان عضودائم شورای امنیت و دارنده حق وتو میلش کشیده با کشورهای دیگر قرارداد دو جانبه ببندد و سهم شما را هم قبول ندارد می خواهی چه کنی ؟ دو راه دارد یا ارجاع به مراجع بین المللی که روس ها و دیگران برنده اند یا جنگ که باز روسها و دیگران برنده اند .
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      57 24
      کدام قرارداد و کدام مرز آبی چنین ادعایی کرده است؟ در قراردادهای 1921 و 1940 هیچ بحثی در مورد مرز بندی کف دریا وجود نداشت و تنها در خصوص ماهیگیری و امور دریایی توافقاتی انجام شده است و حتی یک بند و ماده که بتوان بر اساس آن ادعا کرد که 50 درصد نقشه دریای خزر مال ایران است وجود ندارد. از اینها گذشته بخش بسیار کوچکی از ساحل دریای خزر مال ایران است. کدام احمقی باور می کند که شوروی نصف دریای خزر را به ایرانی بخشیده باشد که تا قبل از قرارداد 1921 حتی حق کشتیرانی در دریای خزر را هم نداشت؟ مطابق آنچه در قرارداد ترکمانچای منعقد شده بود.
    • 1x IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      3 14
      چند نکته : 1- براساس اصل جانشینی در حقوق روابط بین الملل کشورهای جانشنین ملزم به رعایت معاهدات کشور پیشین هستند مگر در معاهدات جدید چیز جدیدی قید شود. 2- رژیم تقسیم دریاچه ها در هر ابعاد تابع معاهدات و تفاهم کشورهای اطراف محیط دریاچه هست و تابع قواعد آمره دریاهای مشرف به آب های آزاد نمیشود. 3- یعنی سهم ایران باید همان سهم زمان اتحادجماهیرشوروی باشد.مگر مصالحی ایجاب کند که از سهم جابجا شود.
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      16 0
      یک نگاه کوچولو به قرارداد 1921 و 1941 بیندازید تا متوجه شوید در هیچ قراردادی سهم ما 50٪ و یا 20٪ نبوده است. قرارداد های فوق بر بهره برداری مشترک از دریای مازندران تکیه داشته است. چرا که بر اساس قرارداد ترکمانچای ایران حق بهره برداری از دریای مازندران را نداشت.
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    35 24
    سهم ایران از دریای خزر همانطور که در کتاب های دبستان و راهنمایی خوانده ایم تا به حال 48 یا 49 درصد بوده و نباید بی کفایتی مسئولان باعث کاهش این درصد شود
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      30 5
      دروغ است. آنچه در کتابهای درسی می نویسند با متن قراردادها بکلی متفاوت است. ایران و شوروی تنها بر سر سهم ماهیگیری در دریای خزر توافق کردند و هیچ توافقی در مورد تقسیم کف دریا نداشته اند.
    • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      15 4
      نه خیر نه در کتب ابتدایی که اصلا تاریخ ایران معاصر تدریس نمی شه و نه در کتب راهنمایی که نه حتی در کتب دبیرستان و دانشگاه هم همچین چیزی موجود نیست .
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      6 15
      #سهم ایران از کاسپین 20 درصد هست نه یک درصد هم کمتر
  • IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    29 25
    باید مردم گیلان و مازندران و تالش خود کاری بکنن ، فارسها به این دریا غیرت داشتن که بهش نمیگفتن خزر
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    7 20
    مممممممممممممممممممممممممممممشششششششرق خاک تو مغزت
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    21 10
    ببین سهم مارو میدن میره غلط کردن اون اذربایجان فکسنی چی داره اخه واسه ما شاخ شده اذربایجان غیرت داشت ۲۰ در صد خاکشو از ارمنستان گدا گشنه میگرفت
    • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      13 11
      مگه فقط اذربایجانه همه تقصیرا گردن روسیه هست
  • حسین AE ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    22 27
    دریای قزوین بین ایران و شوروی تقسیم شد پنجاه پنجاه حالا که روسیه بچه آورده سهم ارث بچه ها شو ما باید بدیم
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    24 2
    خیانت پشت خیانت این خائنین رو باید دار بزنن
  • M IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    13 2
    آره جون خودتون ،چون روسیه از حق وتو خود هر جا که ایران بگوید استفاده میکنند؛امتیازات شمال رو هم چشم پوشی کرده و الا ماقدر آذربایجان هم نمیفهمیم
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    20 4
    اگه رهبری کاری برا این مردم وکشور نکنه هیچ امیدی به این دولت نیست دارن به همین راحتی قسمتی ازاین کشور رو دودستی تقدیم میکنن
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    5 34
    این روسیه است که سهمش از دریای کاسپیان به شدت کاهش یافته و سه کشور ایران و ترکمنستان و آذربایجان که کشورهای ایرانی هستند مجموعأ افزایش یافته است. فراموش نکنیم که جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکمنستان مانند سدی دفاعی عریض عهده دار دفاع کشور ما از هرگونه تعرض همسایه شمالی است که در طول تاریخ بارها اتفاق افتاده است. درست است که جمهوری های آذربایجان و ترکمنستان مستقل هستند ولی جمهوری های ایرانی هستند و مشترکات فرهنگی زیادی با ما دارند و اصولأ کشورهایی از منطقه که نوروز در آنها جشن گرفته میشود ایرانی و نوروزی هستند.
    • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      27 8
      چرند نگو روسیه بخواهد می تواند به راحتی آذربایجان و ترکمنستان رو قورت بدهد درضمن در بین کشورهای حوضه خزر نزدیکترین کشور به ایران همون روسیه هست و هیچ خطری از جانب روسیه ایران رو تهدید نمی کند ولی برعکس کشورهای آذربایجان و ترکمنستان که رابطه خوبی با امریکا دارن به شدت بر علیه ایران هستند .
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      11 8
      هر کاری میکنید منافع جمهوری اذربایجانو بخطر نندازید
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    20 3
    برای این دو تابعیتی ها هیچ چیز جز منافع شان اهمیت ندارد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    24 10
    از مشرق انتظار نمی رود که وارد بحث های عوامانه شود. مرز کشورها سند بین المللی است و در سازمان ملل هم تایید می شود. کدام قرارداد گفته نصف مساحت دریای خزر مال ایران است؟ در قرار 1921 که تنها عملا عق داشتن بحریه و نیروی دریایی به ایران داده شد و در 1941 هم در مورد حق بهره برداری از آبزیان و ماهیگیری و کشتیرانی توافقاتی به عمل آمد. چرا ایرانیها چنین قراردادهایی که کلمه ای در مورد سهم 50 درصدی در آن نیست را اینطور تفسیر کرده و آرزوی خود را به جای واقعیت نشاندند؟ چون در آن زمان هم درست عین برجام آنچه برای مردم ایران تعریف کردند و آنچه در حقیقت امضا شده بود بکلی متفاوت بود. الان هم ایران هیچ سند حقوقی برای ادعای سهم 50 درصدی و حتی 20 درصدی ندارد. مردم ما باید بفهمند که حقیقت تلخ بسیار با ارزش تر از دروغهای شیرین است.
  • ارش IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    26 15
    سلام.. سهم ایران 11درصد هست نطرات چهار وسهم چهار منطقی هست ایران کمترین ساحل را دارد تفکرات 50درصدی احساسات هست قوانین منطقه عوض شده
    • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
      6 14
      چرند نگو خائن انصاف کشورهای حاشیه خزر از خود تو افسادطلب بیشتره که سهم 13 درصدی رو به ایران پیشنهاد کردن سهم ایران 20 درصد هست نه کمتر
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    8 6
    قرارداد ۱۹۲۱ دولت ایران و روسیه بطور مساوی از دریای خزر استفاده خواهند کرد. در نخستین فصل از فصول بیست و شش‌گانه قرار داد ۱۹۲۱ آمده‌است: ” دولت شوروی روسیه مطابق بیانیه‌های خود راجع به مبانی سیاست روسیه نسبت به ملت ایران رسماً اعلان می‌نماید که از سیاست جابرانه که دولت‌های مستعمراتی روسیه که به اراده کارگران و دهاقین این مملکت سرنگون شدند نسبت به ایران تعقیب می‌نمودند قطعاً صرف نظر می‌نماید. همچنین در فصل یازدهم این قرار داد دولت شوروی روسیه به صراحت تعهد می‌دهد: ” نظر به اینکه مطابق اصول بیان شده در فصل هشتم این عهدنامه منعقده در دهم فورال (فوریه) ۱۸۲۸ مابین ایران و روسیه در ترکمان چای نیز که فصل هشتم آن حق داشتن بحریه را در بحر خزر از ایران سلب نموده بود از درجه اعتبار ساقط است لهذا طرفین معظمتین متعاهدتین رضایت می‌دهند که از زمان امضاء این معاهده هر دو بالسویه حق کشتی رانی آزاد در زیر بیرق‌های خود در بحر خزر داشته باشند. ” در فصل دوازدهم قرار داد ۱۹۲۱ نیز آمده‌است: ” دولت شوروی روسیه پس از آنکه رسماً از استفاده از فواید اقتصادی که مبتنی بر تفوق نظامی بوده صرف نظر نمود اعلان می‌نماید که علاوه بر آنچه در فصول نه و ده ذکر شد سایر امتیازات نیز که دولت سابق تزاری عنقا برای خود و اتباع خود از دولت ایران گرفته بود از درجه اعتبار ساقط می‌باشند.
  • IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    9 1
    دوستان بجای دعوا و مرثیه ثرایی و دم زدن از سهم خیالی نصف بهتره یک هشتک بعنوان #سهم ایران از خزر 20 درصد نه کمتر راه بیندازن تا به گوش ظریف برسه راکتور بتن ریخته رو می شه ساخت ولی خاک داده شده پس داده نمی شود
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    14 0
    خاک بر سر کسی که خاک و اب این کشورو بده خاک بر سرش
  • مهدی IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    6 4
    دریای خزر مال ماست حداقل 20درصدش،هرکی خیانت کنه باید آشکار بشهر
  • اسدی IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    29 2
    جالبه دوستانی اینجا میان و نام روسی کاسپین رو برای دریای خزر بکار میبرند بعد انتظار مقابله با روسیه و گرفتن سهم 50درصدی روهم دارند !
  • mahdi IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    2 2
    همش تقصیر امریکا اسرائیله با درصدای الکی ملت هارو بجون هم میندازه بعد خودشون نفع میبرن.
  • مازندران IR ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۹
    2 9
    مگر ما مرده باشیم اب وخاک ایران به یغما بره.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس