پرچم ایران

چرا «هجدهمین اقتصاد جهان» هستیم اما احساس نمی‌کنیم؟ کدام شاخص‌ها اقتصاد ایران را یک اقتصاد قدرتمند در جهان کرده است که سال‌هاست در برابر تلاطم‌های تحمیلی داخلی و خارجی، دوام آورده است.

سرویس سیاست مشرق -  «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

«اوگاندا» نمایی کافیست آقایان!

«علی صوفی»، فعال اصلاح‌طلب و از وزرای دولت اصلاحات، طی یادداشتی در شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان امروز نوشته است: مردم احساس ناامیدی، یأس و سرخوردگی می‌کنند!

او همچنین می‌افزاید:

در چنین وضعیتی شاهدیم که ارتباط ضعیف با مردم، آنها را عاصی کرده و جامعه احساس می‌کند به خواست و نظر و مطالبات‌شان بی‌توجهی می‌شود.

صوفی تصریح کرده است:

جامعه احساس می‌کند که احترام او در نظر گرفته نمی‌شود، احساس می‌کند به رأیی که به روحانی داده‌ هم توجه نمی‌شود.[۱]

*تصویری که صوفی از جامعه ایرانی ارائه داده، تصویر یک جامعه فروپاشیده با یک حکومت مرکزی درگیر بلبشو و بلاصاحب است که بحران اقتصادی و امنیتی نیز اقصی‌نقاط آنرا فرا گرفته و نشانه‌های این بحران، اعم از قحطی غذا، تعطیلی بانک‌ها، انتقام‌گیری‌های خیابانی و گروه‌های گرسنگان نیز در آن به عینه دیده می‌شود.

این در حالیستکه واقعیت ایران هرگز چنین نشانه‌هایی ندارد و اساساً هم فروض صوفی درباره ایران و ایرانی صحیح نیست چه اینکه شاهدیم مردم همچنان در انتخابات‌ها شرکت می‌کنند، اثری از نشانه‌های بحران اقتصادی یا امنیتی و سیاسی در ایران نیست، اقتصاد ایران به گواه صندوق بین‌المللی پول در رده هجدهم جهانی قرار دارد [۲] و می‌رود تا به «مقام پانزدهم» برسد و همایش‌ها و رسومات ملی و دینی مثل ایام عزاداری اباعبدا...، راهپیمایی ۲۲ بهمن و عید نوروز نیز هر سال با شور و نشاط بیشتری در حال برگزاری است.

اگرچه شاید کم تندروانه به نظر برسد اما برخی محافل تحلیلی در پاسخ به این سؤال که چرا اصلاح‌طلبان ستادی اصرار بر تشبیه شرایط کشور به سیاه‌ترین حالت ممکن و این‌همانی ایران با کشورهایی مثل اوگاندا، یونان، اسپانیا (کشورهایی اروپایی که دچار بحران اقتصادی و بحران بیکاری است)، سومالی و غیره دارند، اینطور می‌گویند که ستاد جریان سیاسی خاص در حال پیگیری پروژه «فتنه اقتصادی» و ایجاد اعتراض روانی است تا بتواند به زعم خود به اغتشاشات دیماه ۹۶ بدمد و از آنجا که احساس می‌کند این اغتشاشات تکرار خواهند شد، خود را برای یک خیزش بزرگ علیه نظام اسلامی آماده کند.

شاهد مثال آنکه افرادی از ستاد جریان سیاسی خاص به تازگی حتی پیرامون «فردای براندازی» نیز صحبت کرده و از این گفته‌اند که اصلاح‌طلبان در حکومت بعدی هم خواهند بود! [۳]

صوفی تنها کسی نیست که دست به سیاه‌نمایی گسترده از ایران زده است.

پیش از این، فرشاد مؤمنی و علیرضا بهشتی در یک مراسم از این گفته بودند که ایران دچار «بحران» و درگیر «پارادیم نان» شده است! [۴]

معاون اول رئیس‌جمهور روحانی هم تاکنون ۲ مرتبه تأکید کرده است که جمهوری اسلامی ایران در «شرایط ته درّه» قرار دارد. [۵]

وجود بحران مشروعیت در نظام اسلامی، احتمال ظهور شرایط نفت در برابر غذا، تحریم‌ها کشور را فلج کرده است، اقتصاد ایران ورشکسته است و عبارت خطرناکی به نام «لشکر بیکاران» (در حالی که نرخ بیکاری در ایران بحرانی نیست) بخش دیگری از سیاه‌نمایی‌های عجیب اصلاح‌طلبان و اختراعات آنها در این راه، طی ۵ سال گذشته بوده است.

***

چرا «هجدهمین اقتصاد جهان» هستیم اما احساس نمی‌کنیم؟

صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرد جمهوری اسلامی ایران با کنار زدن سه کشور اسپانیا، عربستان و کانادا پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۱ شود.

صندوق بین المللی پول در پایگاه داده‌های آماری خود پیش‌بینی کرده است ایران در سال ۲۰۲۱ با سه پله صعود در جایگاه پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا قرار می‌گیرد.

بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی این نهاد بین‌المللی، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال ۲۰۱۷ بالغ بر ۱۶۴۴ میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه ۱۸ جهان قرار گرفته است.

صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرده است ایران در سال‌های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و۲۰۲۰  نیز همچنان هجدهمین اقتصاد بزرگ دنیا باقی بماند اما در سال ۲۰۲۱ با پشت سر گذاشتن سه کشور اسپانیا، عربستان و کانادا به جایگاه پانزدهم صعود کند.[۶]

البته این تنها شاخص مثبت اقتصاد ایران نیست...

_نرخ بیکاری ۱۲ درصدی ایران تنها ۷ درصد از استاندارد جهانی بالاتر است و همچنین طی ۸ سال گذشته به میزان ۲ درصد نیز کاهش یافته است. ضمن اینکه به گواه اظهارات وزیر سابق کار مبنی بر وجود ۱۰۰ هزار شغل بلامتقاضی در وزارت کار، باید دانست که نرخ بیکاری فعلی ایران یک نرخ بحرانی نیست و عمده بیکاران محتاج نان شب نیستند چون مایل به انتخاب هر شغلی نیستند. [۷]

_ «ضریب جینی» یا شاخص نابرابری درآمدی در ایران نیز هم‌اکنون در جایگاهی بهتر از چین، روسیه و حتی آمریکا قرار دارد. [۸]

_میزان درآمدهای مالیاتی ایران هم‌اکنون به دوبرابر میزان درآمدهای فروش نفت رسیده. ضمن اینکه میزان این درآمدها طی ۶ سال گذشته نیز ۴ برابر شده است. [۹]

_ نرخ بدهی خارجی ایران به نسبت (تولید ناخالص داخلی) حدود ۴۰ درصد است در حالی که همین نرخ در ژاپن بیش از ۲۵۰ درصد و در بسیاری از کشورهای دیگر دنیا از ۱۰۰ درصد هم گذشته است! [۱۰]

جالب آنکه رتبه ایران در فهرست کشورهای دارای بیشترین میزان بدهی خارجی در جایگاه ۱۱۶ جهانی است.

در عین حال سؤال اساسی اینجاست که چرا علیرغم وجود این شاخص‌های بزرگ اما بعضی تصوّر می‌کنند ایران دچار بحران اقتصادی و «چالش نان» است و چرا عده‌ای بصورت عمومی جایگاه هجدهم اقتصاد ایران در جهان را احساس نمی‌کنند!؟

*اگرچه عده‌ای هستند که برای هریک از مثبتات اشاره شده در بالا توجیهی ارائه می‌کنند برای اینکه اثبات شود این آمار دروغ است! اما بخواهیم یا نخواهیم این آمار، صحیح، شفاف و عموما ارائه شده توسط نهادهای بین‌المللی هستند و لمس آنها نیز کار سختی نیست. چه اینکه از قدیم گفته‌اند کسی که خود را به خواب زده، هرگز نمی‌توان بیدار کرد.

اما علت عدم احساس چیست!؟

علت را باید در فضای روانی ایجاد شده توسط یک جریان سیاسی خاص طی ۶ سال گذشته جستجو کرد.

فضایی شبیه به صحبت‌های صوفی و آنچه در اپیزود قبلی مورد اشاره قرار گرفت که اگر در بهشت هم پراکنده شود؛ بهشتیان به تصوّر حضور در جهنم و زیست جهنّمی می‌رسند.

مردم ایران گناهی ندارند که یک جریان سیاسی خاص، از بام تا شام و در یک سیستم تبلیغاتی پیچیده، تمام نقاط مثبت کشور را ملکوک می‌کند، اوهامی مثل خشن بودن ایرانیان را مطرح می‌کند و هیچ اشاره‌ای به هیچ نقطه قوتی از کشور ندارد.

بدیهیست که در این فضا کسانی از افکار عمومی نیز در ضمیر ناخودآگاه خود دچار سیاه دیدن فضا و احساسی می‌شوند که در علم اقتصاد به آن «احساس فقر روانی» گفته می‌شود.

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که عبارت‌هایی مثل «ابرچالش»، «شرایط ته درّه» و «ناامیدی» طی ماه‌های گذشته تماماً از جانب ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان به عرصه افکار عمومی شلیک شده‌اند و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این عملیات روانی در چارچوب پروژه‌های مختلفی در حال انجام است.

قضیه جالب‌تر می‌شود وقتی بدانیم که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی‌های خود به مثبتات اقتصادی کشور اشاره می‌کنند اما برخی بر اساس رویه گفته شده و برخی دیگر بر اساس عدم باور به توانمندی کشور و اعتقاد غلط لزوم همراهی با هر حرفی که در افکار عمومی زمزمه می‌شود، از اشاعه این بخش از بیانات رهبر انقلاب خودداری می‌کنند. تا حتی کورسویی از فضای مثبت و امیدواری هم در کشور وجود نداشته باشد.

صد البته بیان این صحبت‌ها هرگز به معنی عدم وجود مشکل نیست و جمهوری اسلامی ایران نیز مثل تمام حکومت‌های جهان با برخی مشکلات اقتصادی دست به گریبان است.

اما فرق است میان بحران و مشکلات روزمره.

گفتنیست، مسئله «سیاه‌نمایی»، «بزرگنمایی مشکلات» و مفسدنمایی از نظام اسلامی پیش از این در کلام رهبر معظم انقلاب و عددی از خواص دلسوز کشور نیز مورد اشاره و هشدار قرار گرفته است.

***برخی از کسانی که اصرار به سیاه بودن اوضاع ایران دارند، اینطور مطرح می‌کنند که رتبه هجدهم و به زودی پانزدهم ایران در میان اقتصادهای بزرگ جهان به معنای بزرگی اقتصاد است نه قدرت آن و یا قدرت خرید مردم!

و برای همین است که مثلا کشوری مثل سوئد در میان ۲۰ اقتصاد برتر جهان حضور ندارد چون بزرگ نیست.

این مغالطه اما به دلیل عدم نگاه درست فلسفی به مقوله قدرت اقتصادی و عدم فهم بزرگی در اقتصاد است.

بزرگی یک اقتصاد به معنی تأثیرگذاری و قدرت آن نیز هست و اساسا ممکن نیست در اقتصادی شاهد یک حجم عظیم از تولید کالا و خدمات باشیم اما آن اقتصاد، درونزا نباشد و یا امکانی داخلی برای خرید کالا و خدمات تولیدی‌اش نباشد. ۲ مؤلفه‌ای که وجود آنها در هر اقتصادی سبب قدرت می‌شود.

برای همین می‌بینیم که جمهوری اسلامی ایران یک کشور تأثیرگذار در جهان هم هست و حتی از ۳ متحد استراتژیک خود در منطقه (سوریه، عراق و لبنان) حمایت مستقیم اقتصادی، سیاسی و نظامی می‌کند و زمانی حتی به یک کشور در قلب اروپا یعنی بوسنی و هرزگوین نیز خدمات اقتصادی و نظامی شایانی کرد و بوسنیایی‌ها را از نسل‌کشی نجات داد.

این تأثیرگذاری که صدالبته ناشی از «قدرت اقتصادی» است، حتما شامل کشورهای کوچک و بی‌تأثیری مثل سوئد نمی‌شود که تقریباً هیچ اثری در فرایندهای جهانی ندارند.

کسان دیگری هم از این می‌گویند که این هجدهم بودن اقتصاد به‌واسطه نعمت‌های خدادادی مثل نفت است و اقتصاد ایران به تنهایی قدرتی ندارد!

این در حالیستکه اولاً نعمت‌های خدادادی هم بخشی از اقتصاد است و ثانیا ایران اسلامی نیز نه تنها به گواه بلومبرگ خود را از اتکای حیاتی به نفت رهانده است بلکه امروز حتی به توانایی «تحریم کردن دشمنان خود» رسیده و شاخص‌های اقتصادی مثبتی مثل چند برابر شدن میزان درآمد مالیاتی نسبت به درآمد فروش نفت را نیز در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

باورمندان به مقوله «اقتصاد سیاسی» همچنین به خوبی این حقیقت را درک می‌کنند که سال‌هاست مقولاتی مثل نوسان شدید قیمت نفت و یا کاهش فروش نفت ایران نیز تأثیری بر معیشت عمومی مردم و سفره‌های آنها نداشته است.

مقوله‌ای که محقق نمی‌شود جز با «قدرت اقتصادی» یک کشور...

***

۱_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/۲۲۹۶۲۸

۲_ https://www.khabaronline.ir/detail/۷۵۰۱۹۵/multimedia/picture

۳_ mshrgh.ir/۸۸۰۹۱۴

۴_ mshrgh.ir/۸۶۷۲۸۹

۵_ mshrgh.ir/۸۱۸۸۹۴

۶_ https://www.khabaronline.ir/detail/۷۹۵۷۵۶/Economy/macroeconomics

۷_ mshrgh.ir/۴۸۷۴۷۲

۸_ http://tn.ai/۱۶۴۵۷۲۰

۹_ http://tn.ai/۱۷۹۴۵۴۷

۱۰_ http://fna.ir/a۳۷hux

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 72
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • آشنا AE ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    72 2
    چون اختلاس زیاد است
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      58 4
      برزیل اقتصاد ششم دنیا است اما مردمش جز نکبت و فقر چیزی احساس نمی کنند. در عوض کشورهایی مانند سوئد و نروژ اقتصادهای کوچکی دارند به خاطر رویکردهای سوسیالیستی و دولتهای رفاه مردمشان اختلاف طبقاتی را حس نمی کنند
    • FR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      22 0
      روحاني ميگفت شاخص قدرت خريد جيب مردم است :) بخنديم يا گريه كنيم ؟
    • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      15 1
      ایران کشوری بزرگ است جمعیت زیادی دارد منابع زمینی و معدنی فراوانی دارد. قدرت نظامی منطقه است از نظر فرهنگی غنی است اگر اینها را با پول مقایسه کنی اره اقتصاد 18 دنیا هستیم اما از نظر برخورداری مردم از این اقتصاد متاسفانه جزئ کشورهای انتهای جدول هستیم
    • IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      7 1
      چون ثروت توزیع عادلانه ندارد و رانت و فساد و قدرت طلبی و بی برنامگی و ... هست. و البته باید سرانه رو در نظر گرفت. جمعیت ایران زیاده و درآمدهایی کهمبادله نمی شوند به نرخ بین المللی محاسبه می شوند مثلا آریشگری اگه اینجا یک دلار هست و خارج ده دلار. در محاسبات ده دلار حساب میکنند و اگر درآمد دو نفر هر کدام 6 دلار باشد و کشور دیگر یک نفر با درآمد 10 دلار باشد درآمد کشور اول بیشتر هست 2*6=12
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      6 0
      چون کفتارهای پستتر از سگ در همه ارکان نفوذ کرده اند
  • US ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    18 2
    خیلی سادست چون ۱۸ امین اقتصاد بزرگ دنیاییم همین ۱۸ امین اقتصاد برتر دنیا که نیستیم
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      22 0
      18 امین اقتصاد دنیا هستیم... منتها ثروت به صورت عادلانه توزیع نشده... در شرکت نفت یک کارمند 10 میلیون حقوق میگیرد در شهرداری 6 میلیون و در ثبت احوال کمتر از 3 میلیون! میبنید حتی در خود دولت هم عدالت رعایت نمیشود چه برسد به جامعه!
  • اسماعیل IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    6 4
    اگر باچند برابر شدن مالیات در مقابل کم شدن در امد مردم ما اقتصاد هجدهم شدیم آن وقت در قرون گذشته مغول اقتصاد اول و در معاصر هم کشور آپارتاید آفریقا جنوبی شاید ازاقتصادها رده اولی بوده کشور بدون مبارزه با فساد و بیکاری ورانت وبدن حذف مدیران نا کار آمد اقتصادش اول هم باشد ارزش در افکار عمومی هیچ است
    • AE ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      8 4
      دو تا موضوع بی ربط رو قاطی کردی تا نتیجه مورد نظرت رو بگیری. 18 ام بودن ایران به خاطر تولید ناخالص ملی است نه مالیات.
  • US ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    18 11
    چهارتا امار حالا فرضا مثبت رو هر روز تکرار کردن انبوهی از سیاهیارو نمیپوشونه چند نقطه سفید رو پیراهن نظامی که سرتاسرش سیاهه رنگشو سفید نمیکنه
    • AE ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      15 2
      این چهار تا مثال است. موارد دیگری هم می شود آورد. مثل داشتن 19 میلیون خودرو، مصرف 90 میلیون لیتر در روز بنزین، 50 هزار مگاوات برق در روز، میلیونها سفر خارجی و چند برابر آن داخلی، رتبه 24 سرانه مصرف گوشت در دنیا به گواهی بیزینس اینسایدر و... اینطوری واقعیت نمایان تر می شود.
    • سید جواد IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      7 4
      به علاوه آوردن تقریبا همه امکانات رفاهی مثل آب، برق، گاز، تلفن به همه روستاها. احداث بزرگراه ها و کشیدن خطوط راه آهن به اکثر شهرهای بزرگ و ... . اینها در زمان حکومت طاغوت مثل رویا بود
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    8 34
    زنده باد اصلاحات
    • علی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      6 2
      ساکت شو
    • IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      10 1
      مطمئنا اصلاحات زنده باد. ولی نه اون اصطلاحاتی که شما ازش دم میزنید و نتیجه اش میشه فساد. نه اصلاحاتی که اصلاح طلبای این روزا ازش دم میزنن. با کلمه اصلاحات کاری کردید که هر کی بگه میخوام اصلاح کنم، همه ازش میترسن!!
    • غد ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      10 2
      اصلاحات مد نظر شما زنده است و داره حکومت میکنه که وضع مردم شده این دیگه!!!! از ماست که برماست
    • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      0 0
      کشور اینقدر که دست اصلاح طلب ها بوده،دست اصول گراها نبوده.جالب تر اینه که باز اصلاح طلبا میگن ما هیچ کاره ایم !
    • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۵
      0 0
      همانهایی که احمدی نژاد را آورده بودند حالا هم پشت سر روحانی اند.
  • RO ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    15 4
    برای سنجش رفاه مردم باید به پارامترهایی مانند درآمد سرانه،ضریب جینی،شاخص فلاکت و ...توجه کرد.بهتره با مردم رو راست تر بود.مقاله ها هم از اصل رسالت مطبوعاتی فاصله گرفتن.
  • RO ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    29 5
    کشور بی تاثیری مثل سوئد؟؟!!بهتره در مورد نشان های ولوو،اسکانیا،هواپیماهای نظامی و تجاری ساب،کمپانی معظم اریکسون و....!تحقیق کنی.بابا با صنعتشون کل دنیا را گرفتن با این حال بازم بی تاثیرن؟مشرق قرص هاتو جابه جا نخوردی؟
    • AE ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      5 0
      بنظرم منظورش قدرت نرم است. مواردی که گفنید برای فروش است. ژاپن تولیداتش بیشتر از فرانسه یا روسیه است اما فرانسه و روسیه در دنیا نفوذ بیشتری دارند و روی معادلات تاثیر گذارتر هستند.
    • آریو سوئد IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      0 0
      خواهشمند است کمی مطالعه کنید.این شرکتهایی که شما نام بردید عمدتا به کشورهای با نیروی کار ارزان منتقل شده اند. بخش تولید ولووی سواری که ۱۱ سال پیش به چیلی چین فروخته شد و ۲۵٪ سهم کامیون سازی ولوو را هم شرکت دانگ فونگ چین خرید. اون زمانی که من در اریکسون سوئد مشغول کار شدم اریکسون ۱۱۰ هزار نیرو در سوئد داشت امروز فقط ۸ هزار نفر در سوئد داره. تقریبا تمام شرکت اریکسون به چین ، هند و کشورهای اروپای شرقی منتقل شده. بزودی شرکتی در سوئد باقی نمی مونه.
  • ارش IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    19 8
    مشرق جان صنعتی و سنتی رو با هم زدی احیانا؟! اره البته شما که مشکلات رو حس نمیکنین.مشکلات واسه ما بدبخت بیچاره هاست
  • DE ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    12 6
    برو بابا حتما صفرشو جا انداختن
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    14 3
    آقای دکتر آمار دروغ نیست ، اشکال آنجاست که ما در عدالت عقب مانده ایم. لذا آمار احساس نمی‌شود
  • جفتک IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    9 3
    هجدهمین اقتصاد چه فایده وقتی قیمتها هر هفته! بالا میرود؟ الان وضعیت اشتغال و فرصتهای شغلی و امید به اشتغال موجود در حد هجدهمین اقتصاد جهانه؟ هجدهمین اقتصاد چه فایده وقتی هیچ اقدامی جهت حل مشکل خطرناک کم آبی نمیشود؟ یکی از راه های امیدوار کردن مردم در این شرایط ارزان کردن برخی کالاهای اساسی از طریق یارانه است. افزایش مالیات بر ثروتمندان نیز میتواند مردم را تا حدودی آرام کند.
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      4 1
      بی کارا هیچی دوست عزیز. مه ام که کار می‌کنیم مگه سرانه درآمدمون چقدره. چند سال باید کار کنم و پس انداز کنم تا بتونم یه خونه بخرم؟؟؟ با ماهی دو میلیون حقوق تازه خیلی ها هم دور و اطرافم کمتر از من درآمد دارند
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    19 4
    علت اصلی اینه که این اقتصاد هجدم بر سر سفره‌ی مردم نیست سر سفره یک عده خاص هست
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    17 6
    بی شرف ها میخواهند به مردم بگویند ایران هم شده اسپانیا، این اسپانیا نمایی ها تا کی؟ خخخ چی میزنید اینقدر خوبید
    • AE ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      6 1
      نرخ بیکاری اسپانیا 35 درصده رفیق. دوس داری؟
    • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      10 0
      بر مدیران نالایق لعنت
    • FR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      4 1
      بیکاران اسپانیا سرانه ای که از دولت میگیرند دو برابر به اصطلاح باکارهای ما با دو دلار دستمزد در روزند دوس داری؟
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
      0 0
      کاربر 1021 آب معدنی 330 سی سی (یه لیوان آب) 1.13 یورو تو اسپانیا (یعنی 14 هزار تومان). دوس داری؟!
  • احمد GR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    16 4
    کشوری که لحظه ای واحد پولش در مقابل ارزهای خارجی کاهش پیدا می کنند یعنی اقتصاد پویایی ندارد مانند کشور ونزوئلا و .. ایران از لحاظ درآمد رتبه بالایی دارد اما از لحاظ توزیع ثروت،امید به زندگی و درآمدسرانه رتبه خیلی پایینی دارد
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    13 1
    خخخخخخخخخخخخخخخ؟18؟
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      3 9
      زهر مار
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    6 2
    کجا اقتصاد هیجدهم جهانیم اونااین رو مطرح میکنن که مردم بگن از لحاظ اقتصادی بالائیم ولی از نظر رفاهی پائین پس چه کسی مسئول این وضعه ؟حکومت جمهوری اسلامی. وخیلی ساده مسئولین کشورروناکارامدجلوه میدن خیلی سادش این میشه که ایران انقد ثرووت داره ولی مردمش گداهست حالا مسئول این وضع کیه ؟درصورتی که اصلا اینطور نیست مسئولین ما خیلی هم نخبه هستن وفقط...خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      0 0
      اصلش ادامش بود چرا سانسورش کردی مشرق حقه باز
  • رصا IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    10 0
    کشور اسلامی که شرکتهای دولتی هم احتکار میکنن نوبره...دمه دولت روحانی گرم که الان اقتصاد ۱۸ دنبا ایم...ولی چرا وقتی تلوزیون اعلام کرد هر کی شنبد خندش گرفت و یه فحش هم چاشنیش کرد؟؟؟
    • AE ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      3 0
      چون درگیر فضای فتنه اقتصادی هستیم
  • US ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    5 4
    داداچ نطراتو منتشر کن فمیدی؟
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    14 0
    چون یک مشت لاشخور خاصه خوار بر ثروت این ملت چمبره زده اند
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    7 0
    بله . برزیل هم اقتصاد ششم دنیا است اما مردمش جز نکبت و فقر چیزی احساس نمی کنند. عزیزان من مهم فهم مدیران است و توانایی و ایستادگی مقابل سودجویان .در غیر این صورت هرمقدار هم که ثروت باشد میخورند و میبرند و برای مردم هم فایده ای نخواهد داشت
  • کارمند2 IR ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    1 2
    سلام فقط دولت رفاه ............
  • رضا IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    2 0
    با وجود این همه تحریم و اختلاس و دزد و غارتگر و چپاولگر توهم اقتصاد پانزدهم هم دارید
  • رضا IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    4 1
    خنداندی مارا،یعنی ما فقط بخاطر اینکه یه عده ای دارن تبلیغ منفی میکنن احساس می کنیم وضعمون بد هست؟!!!! البته شاید برای عده ای این سخن قانع کننده باشه اما برای من که اتفاقا کمی بی سواد هستم بفرمایید درآمد قانون کار در حال حاضر حدود 100 دلاره این چه قدرت خریدیه؟! در ضمن این سازمان های بین المللی که می فرمایید و استناد میکنید که بین المملی هست اطلاعات را از بانک مرکزی می گیرند نه اینکه بیاد تو بازار بشینه اطلاعات رو در بیاره!
    • IR ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
      0 0
      از کجا فهمیدی از بانک مرکزی می گیرن؟ اگه داده ها رو راستی آزمایی نکنن که هر کی یه عدد توپ واسه خودش می ده می ره بالای لیست می شینه با سواد!!
  • امیر IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    8 2
    از سایت مشرق ممنونم چون شبیه روزنامه حبل المتین و اختر و مرد امروز و خواب دزدان و غارتگران و استبداد را اشفته کرده است
  • امین IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    1 0
    جنگ روانی که داریم اما اینکه فروش یا عدم فروش نفت تاثیری بر معیشت عمومی نداره ، مشرق جان با شما موافق نیستم
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    7 1
    خيلي توهم داريد چي مصرف مي كنيد. اقتصاد نابود شده است مردم از فقر در حال خودكشي و مهاجرت و دزدي و آدمكشي اند دست برداريد از دروغگويي و شيادي
  • ارش IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    5 2
    نفت رو بذارین کنار ببینین اقتصاد چندم دنیا هستین . . . بعدشم با این همه منابع خدادادی باید جزو پنج اقتصاد برتر دنیا باشیم نه هیجدهمی ُ عرضه چیز خوبی است . . .
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      2 1
      چطوره آمریکا و نروژ و روسیه و عربستان هم نفط رو کنار بگذارند
    • IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
      0 0
      آره فقط هم ما منابع داریم دیگه هیچ کسی تو دنیا منابع نداره!
  • CA ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    5 2
    حالا غير از تهران تايمز كدوم نشربه معتبر چنين ادعايي كرده كه ما اقتصاد هيجدهم دنيا هستيم خودتان خبر ميسازيد خودتان هم روش تحليل ميديد
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
      2 0
      این لینکش رتبه بندی تمام کشورها در ویکی پدیای انگلیسی هست https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    6 0
    سهم مردم از این منابع ثروت چیست ؟ فقط حرص خوردن از لولیدن زالو صفتان توی این دریا ی ثروت ....
  • ali IR ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    1 0
    مردم شاهد اختلاف طبقاتی و فاصله گرفتن پرشتاب طبقه پایین از بالا هستند و این یعنی بی عدالتی؟ مشکل اصلی فقط نداشتن نیست چون در صورت نبودن مردم ایران تحمل کافی دارند مشکل اختلاف داشتن زیاد با سایرین هست و انسان مقایسه میکند و اختلاف درآمد و رفاه و فخرفروشی برخی باعث رنجش می شود.
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    5 1
    اونا افراطی هستند میگن اوگاندا، شما هم افراطی میگین گل و بلبل، به مسائل واقع بینانه باید نگاه کرد
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    4 1
    ایران اقتصادی بزرگ و قوی داره اما این اقتصاد دچار بیماریه، مثل یک شیر قوی هیکل که بیماری گرفته! البته وضعیت ایران از خیلی کشورها بهتره به خصوص در بحث بدهی. انصافاً اگر اطلاع کامل داشته باشید در کشورهای دیگه حتی در اروپا مشکلات اقتصادی کم نیست و فشار بالایی روی مردم هست. ایران به راحتی میتونه با این ظرفیت ها در رده ده اقتصاد اول دنیا قرار بگیره، و مشکلات کشور هم بسیار ساده هست و به طرز عجیبی قابل حل! اما فرق ایران با بقیه دنیا اینه که علاوه بر اینکه کلی دشمن داره، کلی هم خائن و نفوذی و احمق داره!
  • IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    0 0
    حدود 1600 میلیارد دلار بر اساس
  • محمد غ IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    1 0
    چون دولت حقوق مردم را با ابکش به انها تقدیم میکند.خدایا ابکش سازها را بمیران.
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    10 0
    واقعا که هجدهمین اقتصاد جهان هستید احساس نمی کنید،..... چقدر بی احساسید آخه
  • امیر US ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
    0 0
    این آمار را از کجا می آورید؟
  • رحیم IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    0 0
    مردم با این وضع وحشتناک اقتصادی حق دارن که این آمار رو باور نکنن! بی ارزش شدن پول کشور را هر لحظه دارن حس میکنن
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    0 0
    هرکس چنین نظری داده ...
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
    0 0
    افسادطلبان(=اصلاح طلبان) طبق معمول دنبال فسادند
  • مرتضا IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۳
    0 0
    با سلام چرا از عبارت اوگاندانمايي استفاده مي كنيد؟ از شرايط اوگاندا مطلع هستيد يا دلايل ديگري داريد؟ اوگاندا چند سال است كه اقتصاد با ثبات و رو به جلويي دارد.
  • امین IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۴
    0 0
    چون همه آمار دروغه
  • IR ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
    0 0
    به نظر من چیزی که از بزرگی اقتصاد و در امد سرانه بهتره دولت رفاه و وجدان کاری مدیران هست
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    0 0
    اقتصاد ناموزون و نامتوازن؛ آیا این رتبه ی ۱۸ مین در اقتصاد، عادلانه توزیع شده؟
  • مصطفی IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    0 0
    شما وقتی دلار 25000 تومان رو به دروغ 4200 توی سایت بانک مرکزی بزنید، خوب اقتصاد ما میشه 18 ام. الان گوگل گاگول هم فکر میکنه یک دلار 4200 تومان هست. میگی نه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس