کد خبر 1094253
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۰
خوابیدن نمایه

اگر شما هم خیس از عرق از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است بپرسید: چرا این‌قدر در خواب عرق می‌کنم؟!

به گزارش مشرق، اولین و معمول‌ترین دلیل عرق کردن درخواب، بالا رفتن دمای بدن به‌خاطر گرمای محیط است. اگر دماسنج اتاق خواب‌تان خراب است، اگر پیژامه ضخیم و گرم پوشیده‌اید و یا اگر زیر پتو و لحاف خودتان را زندانی کرده‌اید، اصلا عجیب نیست که گرم شوید و عرق کنید؛ این اتفاق کاملا طبیعی است.

دمای بدن در طول خواب متغیر است ، بیشتر افراد نزدیک‌های صبح ، یعنی حدود ساعت ۴ کاهش موقت دمای بدن را تجربه می‌کنند. علاوه براین در طول مراحلی از خواب، ممکن است سیستم عصبی خودکار ( که مسئول کنترل دمای بدن ، فشارخون ، ضربان قلب و سایر فاکتورهاست ) سرعت گرفته و منجربه عرق شود.

بیشتر بخوانید:

محافظان آنتی‌اکسیدانی در برابر آلزایمر


اختلالات خواب هم باعث عرق کردن می‌شود

عجیب نیست که اختلالات خواب هم موجب عرق‌های شبانه شوند. شایع‌ترین اختلال خواب، ایست تنفس در خواب است. اگر مشکل تنفسی درخواب دارید، این باعث تلاش زیاد بدن برای تنفس می‌شود.

تصور کنید هنگامی که در یک مسابقه دو می‌دوید، چقدر به سختی نفس می‌کشید و عرق می‌کنید. هر بخش از ایست تنفس درخواب، می‌تواند موجب برانگیختگی و بیرون ریزی کورتیزول که هورمون طبیعی بدن است شود تا تنفس نرمال را ممکن کند.

دربچه‌ها بویژه ، تنفس نامناسب مربوط به اختلال خواب می‌تواند مانند خواب ناآرام و پرالتهاب بروز کند. کودک با صورت قرمز و خیس از عرق و بهم ریخته بیدار می‌شود. این حالت ، نیازمند بررسی‌های بیشتر است،مخصوصا اگر همراه با خُرخُر و سایر علائم ایست تنفس در خواب باشد.

زن‌ها هم ممکن است در آستانه یائسگی با برافروختگی‌های شدید مواجه شوند،در این دوره ریسک ایست تنفس در خواب ،به‌خاطر کاهش استروژن و پروژسترون ، افزایش می‌یابد.بنابراین عرق‌های شبانه در زنان سنین بالاتر که در یائسگی هستند ممکن است نتیجه ایست تنفس در خواب باشد.

درنهایت کابوس‌های شبانه و اضطراب فراگیر هم می‌تواند باعث حمله‌های هراس زدگی و تعریق درخواب شود. اگر مکررا خواب بد می‌بینید، مخصوصا اگر در مرحله استرس پس از حادثه (PTSD) هستید، درمان می‌تواند مفید باشد. کودکان هم به‌دلیل وحشت‌های شبانه ممکن است عرق کنند.
 
سایر دلایل پزشکی تعریق شبانه

دلایل متعدد دیگری هم برای عرق شبانه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.عرق‌های گهگاه شبانه چندان نگران کننده نیستند اما تعریق مزمن و مدام به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد.اگر سایر علائم مانند تب و کاهش وزن را دارید ، باید با پزشک‌تان درمورد آزمایشات بیشتر مشورت کنید.

چند دلیل بالقوه دیگر برای تعریق شبانه:

    – عفونت ( مانند سل ریوی )
    – درمان دارویی ( داروهای ضدافسردگی ، انسولین ، جایگزین هورمونی )
    – پرکاری تیروئید
    – دیابت ( قند بالا در اثر دارو )
    – اختلالات غیرارادی ( با تاثیر روی مغز و سیستم عصبی )
    – دلایل دیگر

منبع: مجله سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    37 0
    وقتی یه جوون 34 ساله باشی و مجرد و خونه پدریت زندگی کنی و شب بابات کولر رو خاموش کنه بهش بگی پدر جان چرا کولر رو خاموش می کنی بهت می گه چون سردمه و پاهام درد میگیره بعد بهش بگی پس من چیکار کنم بهت بگه عرضه داشته باش برو واسه خودت زندگی کن ما تا کی باید خرج تورو بدیم اونوقت نه تنها از گرما عرق می کنی بلکه عرق شرم هم می کنی خدا باعث و بانیشو لعنت کنه
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
      22 1
      سلام - به مولی حضرت علی علیه السلام قسم که اقا من همسر می خوام - 28 سالمه - کار خوب و ماشین هم دارم - ولی نمیشه ازدواج کرد . به خداوندی خدا دارم خفه میشم دیگه نمیتونم کنترل کنم . به خدا تا یه حدی آدم میتونه تقوا پیشه کنه . ای خدا از اینها نگذره - زمان قدیم که مملکت دست یه مشت جاهل و بی دین اداره می شد ، خانواده ها سالم تر بودن ، ولی الان چی ؟ 40 ساله که کشور دست متولیان دینی قرار گرفته ولی اساسی ترین رکن دین و طبیعی ترین نیاز ادمی ، به آرزو تبدیل شده . به خدا نه دیگه نمازی برای من بافی مانده و نه روزه ای . به خدا تا این لحظه هیچ رفیق بازی یا ارتباطی با خانم ها برای دوستی و پیامک و چه میدونم غیره نداشتم که بخوام از بین اونها یکی رو انتخاب کنم . انقدر گرانی شده که دیگه هیچ غلطی نمی تونم بکنم . واقعا فقط یه کلید زبان ، حدود 25 تا 30 میلیون حداقل تمام میشه . به خدا دارم به گناه می افتم - ای کاش ، ای کاش زمان امام علی بود ، امام من رو کتک میزد و بعدش همسر میداد . (همون داستانه که همه در مورد آن جوان مجرد در حضور امام علی شنیدیم) - انقدر وضع اخلاقی خراب شده ، انقدر افکار پوچ یه بام دو هوای فمنیستی موج میزنه ، انقدر دروغ باب شده که خدا میدونه . - مادرم میگه قدیم زنگ خونه رو میزدن میگفتن همسایه آب خنک داری ؟ و میومدن توی خونه برای آب خنک و خواستگاری ، به همین راحتی . - هرچه به مادر میگم مادر چه کردی برای من ؟ میگه دختر کجاست ؟ من که تو جیبم دختر نجیب ندارم که . - الان بعد از 5 سال تازه به فکر افتاده - اقا به خدا به خدا به خدا ، از کار و زندگی افتادم واقعا نمیتونم ادامه بدم . ای خدا = دختر مناسب و اهل زندگی پیدا بشه ، پولش رو شب تا صبح حتی شده بیل بزنم میدم . ولی امان از گرانی گرانی گرانی - به خدا توی این چند سال همش کار کردم و پس انداز کردم - نگشتم نرفتم نخوردم نپوشیدم نه نه نه همش نه ، که پولم رو پس انداز کنم که بتونم ازدواج کنم و دستم پر باشه ولی خدا لعنت کنه مسببین این گرانی رو که باعث شدن پول مردم به کاه و خاک یکسان بشه و این سرمایه من بسیار نازل شد. اقا من نمیتونم طلا و سکه بخرم ، چه گناهی کردم که باید تاوان سو مدیریت رو پس بدم و سرمایه ام خاکبرسر بشه . به احد واحد قسم خودکشی می کنم به خدا مردن راحت تره تا این وضه . تمام میشه میره . - امیدوارم منتشر شود .
  • جوجه تیغی بدنساز US ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    9 1
    چگونه بگویمت؟ آنگاه که در دریای خیال یار، غرقه می‌گردی، گردابش تو را در برمی‌گیرد و موج‌فشان بر صخره های قلبت بوب بوب، می‌کوبد. در این هنگام، رشحه‌ای از آن هیاهوی امواج، به ساحل صورتت نیز می‌تراود و قطرات عرق بر گلبرگ گونه‌ات، جلوه‌گری می‌کند. آری، چنین است برادر!
  • جوجه تیغی بدنساز US ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۳
    8 0
    فک کردی من بکاپ ندارم از کامنتام؟ متن ادبی به این قشنگی رو شرم نمیکنی میسانسوری؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس