به گزارش مشرق، محسن مهدیان، فعال رسانه ای در کانال تلگرامی خود درباره خطر تحریف و انواع آن که اخیرا رهبر انقلاب در بیانات خود به آن پرداختند، تحریف را تنها منحصر به رسانههای بیگانه ندانسته و مینویسد:
فرمودند جریان تحریف شکست بخورد شکست تحریم قطعی است.
این تعبیر یعنی جنگ اقتصادی نیز بهانه ای است برای جنگ ذهنی.
جنگ ذهنی هدفش چیست؟ مردم برای هیچ حرکت و اصلاحی اقدام نکنند. چطور ممکن است؟ اینکه از راه طی شده 40 ساله پشیمان شوند و آینده را سیاه و تلخ ببینند. غایت جنگ ذهنی یا ادراکی "پشیمانی از گذشته" و "ناامیدی از آینده" است.
اما 10 گونه در جریان تحریف سهم دارند، البته بجز سهم "مخاطب" و "مسوولین".
یکم. افرادی که قلب واقع می کنند. دروغ می گویند مثل آب خوردن؛ روشن است و عبور می کنیم.
دوم. افرادی که بزرگنمایی می کنند. آنچه می گویند کذب نیست، اما فراتر از اندازه خودش است.
سوم. افرادی که جای اصل و فرع امور را عوض می کنند. امر فرعی را جای اصلی جا می زنند.
چهارم. فقط سیاهی ها را می بینند و حاضر نمی شوند دارائی ها و فضائل را به زبان بیاورند.
پنجم. فضائل را یا کتمان می کنند یا کوچک بحساب می آورند و یا به تمسخر می گیرند.
ششم. مخاطب را بمباران سیاهی می کنند. هجمه خبرهای تلخ، تصویر سیاه می سازد.
هفتم. ضعف ها را تعمیم می دهند. خطا را در جزء می بینند و به کل نسبت می دهند.
هشتم. با تلخی ها سلفی می گیرند. کسانی که حیات شان در سیاهی ها است و شهرت می گیرند، جریان تحریف اند.
نهم. بت من می شوند. کسانی که تلاش می کنند نشان دهند همه از جمله حکومت خواب است و تنها آنها قهرمان اصلاح هستند.
دهم. هیجان سازها. غوغاسالارهایی که با تحریک احساسات مخاطب اجازه نمی دهند عقل مخاطب منطقی مسائل را تحلیل کند.
مخاطب هم سهم دارد؟ بله.
مخاطبی که کورکورانه محتوای دیگران را لایک و ریشیر و ریتوئیت می کند و متن و خبر بدون بررسی از این گروه به آن گروه می برد در این جریان وارونه نما سهم دارد.
مسوولین چطور؟ حتما.
مسوولین با پنهان کاری زمینه ساز جریان تحریف هستند. همچنین مسوولی که مردم را جهت پاسخگوئی و روشنگری به حساب نمی آورد بیرق دار جریان تحریف است.
خلاصه تصور نکنیم جریان تحریف فقط آنسوی آب هاست.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.