کد خبر 1172115
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام مرزوبوم  روایت دکتر سید مسعود خاتمی در کتاب طبیب زندان دولَتو از آوردن چهره پزشکی قرن به ایران را منتشر کرد.

ما از متخصصان خارجی دعوت کردیم که به ایران بیایند و برای مجروحان شیمیایی کارهای درمانی انجام بدهند. یکی از چهره های سرشناسی که خیلی برایش سر و دست میشکستند، پروفسور پُل تِسیعر از کشور فرانسه با اعتبار و معروفیت جهانی بود که به ایران آمد.

 تسیعر فوق تخصم ترمیم داشت و در کتاب های مرجع پزشکی از وی نام برده شده بود و به عنوان یکی از چهره های قرن از او یاد می شد. پروفسور علاقه مند نبود که به طور رسمی و از طریق مراجع دولتی با ما ارتباط برقرار کند، به همین خاطر با او ارتباط غیردولتی برقرار کردیم. چند پزشک را به همراه دکتر گوشه که از شاگردان او بود به فرانسه فرستادیم تا ایشان را به ایران بیاورند.

این کار را به سه دلیل انجام دادیم: اول اینکه به جای اعزام پنجاه جانباز با هزینه زیاد به فرانسه، پروفسور را به ایران بیاوریم. دوم اینکه با حضور او مراکز درمانی خودمان را مجهز کنیم و سوم اینکه شماری از فوق تخصص های خودمان را کنار ایشان بگذاریم تا آموزش ببینند و مواقعی که پروفسور نبود آنها سیر درمان جانبازان را ادامه بدهند

بالاخره تلاش های ما نتیجه داد و با اعلام آمادگی پروفسور، ایشان را به ایران آوردیم و با حضور شاگردانش از او استقبال گرمی کردیم و خیلی هم به ایشان احترام گذاشتیم. پروفسور تسیعر به بیمارستان ساسان می آمد و به درمان جانبازان می پرداخت. هروقت هم که میخواست به فرانسه برود، ما همه هزینه های ایشان را حساب می کردیم، البته به جرئت می توانم بگویم پولی که به ایشان میدادیم، یک صدم هزینه ای بود که برای اعزام جانبازان به آلمان و کشورهای دیگر می کردیم. این کار مزایای فراوان دیگری هم داشت و تجربه موفقی برای ما بود. پروفسور سه بار به تهران آمد و ما دیگر جانبازی نداشتیم که ایشان بخواهد او را درمان کند. حتی یک بار خود او برای آمدن اعلام آمادگی کرد که گفتیم نه، ما دیگر نیاز نداریم. ایشان هم کمی بعد بازنشسته شد

چون دعوت از متخصصان تجربه موفق و خوبی بود، احساس کردیم که اعزام به خارج خیلی موضوعیت ندارد. دیگر روزی چهل پنجاه نامه از ریاست بنیاد شهید برای اعزام مجروحان به دست ما نمی رسید. به تدریج، بعضی از محل های اسکان جانبازان در لندن و جاهای دیگر را فروختیم و پولش را صرف تجهیز بیمارستان های کشور کردیم.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۵
    4 0
    انسان بودن مرز نمیشناسه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس