آیا تا به حال به تفاوت نسل ها دقت کرده اید؟! چرا هوش کودکان و نوجوانان عصر جدید بیشتر نمود می کند؟!


سالهای اولیه کودک فرصتی منحصر به فرد برای شکل دادن به رشد فکری اوست. شاید رفتن به مدرسه برای بعضی افراد هیجان آور و دوست داشتنی باشد اما برای عده ای دیگر کسل کننده و استرس زاست. اما چیزی که بین هر دو گروه مشترک است، ذوق استفاده از خرید وسایل مدرسه و لوازم تحریر فانتزی دخترانه و پسرانه است که بسیار هم طرفدار دارد. بوی تازه ای که از لابه لای دفترها به مشام می رسد گویی تمام سلول های بدن جان دوباره می گیرند اما باید گاهی سفیدی دفتر را فدای آموختن و پیش روی به سوی آینده کرد. 
در دنیایی که تحت سلطه دیجیتال است ، معتبرترین و جذاب ترین لوازم تحریر می تواند به شما کمک کند تا از نظر بصری الهام بگیرید و خلاقیت بیافرینید.
در این مقاله قصد داریم به بررسی تاثیر زیبایی محیط بر یادگیری کودکان بپردازیم.

تأثیر زیبایی محیط و لوازم مدرسه و کلاس بر یادگیری چگونه است؟

تأثیر زیبایی محیط بر یادگیری کودکان

کودکان با مهارت های اجتماعی متولد نمی شوند. آنها با حضور در محیط های مختلف و استفاده از ابزارهای متنوع، یکسری توانایی ها را می آموزند ، دقیقاً مثل اینکه آنها خواندن و نوشتن و درک کمیت ها را به مرور زمان یاد می گیرند. این مهارت ها سبب می شود با پیشرفت کودک، استعدادهای او نیز شکوفا شود.
عوامل تاثیرگذار بر یادگیری دانش آموزان شامل:
استفاده از لوازم تحریر فانتزی
 فراهم کردن فضای آموزشی شاد و خلاقانه
استفاده از تصاویر جذاب مطابق سن بچه ها
طراحی بازی با مکانیزم های مناسب
سرگرمی های پژوهشی متنوع


خلاقیت، یک فرایند ذهنی است و همیشه با تخیل شروع می شود اگر کمی با دقت به این موضوع نگاه کنید متوجه  می شوید که کودکان همیشه به دنبال قهرمان های زندگی خود هستند تا آنها را الگو قرار داده و با پیروی از رفتارهایشان ویژگی های آنها را در خود ایجاد کنند. از این روی با خرید وسایل آموزشی که اشکال مختلفی از شخصیت های مورد علاقه شان را دارد به نوعی با آنها همزاد پنداری می کنند. البته نه تنها بچه ها بلکه والدین نیز از لوازم تحریر های خاص و بامزه لذت می‌برند. 
محققان با بیش از هزار معلم درباره تجربه خود در مورد چگونگی تأثیر محیط یادگیری بر نتایج دانش آموزانشان ارتباط برقرار کردند؛ نتیجه چنین گزارش شد: "معلمان در سراسر کشور بر این باورند که فضای آموزشی خلاقانه نقش مهمی در تعامل دانش آموزان دارند." 
به گفته مربیانی که شرکت کردند ، ویژگی هایی که برای یادگیری دانش آموزان در کلاس از اهمیت بیشتری برخوردار بودند (به ترتیب اهمیت) شامل موارد زیر می باشد:
سازگاری با سبک های مختلف یادگیری
تلفیق فن آوری
اجازه حرکت و بازی
دست ورزی
تلفیق نماهای بیرونی و نور طبیعی

کلاس ایده آل چگونه است؟

وقتی مربیان در مورد کلاس ایده آل خود بحث می کنند ، اهمیت زیبایی و تأثیری که می تواند بر کودکان بگذارد بسیار قابل توجه و حائز اهمیت است. داشتن یک محیط یادگیری زیبا یا حداقل از نظر زیبایی شناسی، فراهم کردن یک محیط سراسر انرژی مثبت به یادگیری کودکان و درک مطلب آنها بسیار کمک می کند.

تأثیر زیبایی محیط و لوازم مدرسه و کلاس بر یادگیری چگونه است؟
دانش آموزان با داشتن فضای آموزشی زیبا، احساس امنیت می کنند بنابراین تمایل بیشتری برای حضور و پذیرش مطالب آموزشی نشان می دهند. این موضوع به ظاهر ساده می تواند قدرت انتظارات ، عزت نفس و ارتباط آنها با دیگران را افزایش دهد ، که به نوبه خود اغلب منجر به تمرکز ، تعامل و لذت بیشتر می شود. برای بسیاری از کودکان ، ورود به کلاس هایی که از قبل به طور عمدی برایشان طراحی شده اند ، این پیام را تداعی می کند که آنها دارای ارزش هستند. و به طور بالقوه می توان آنها را تشویق کرد تا از یادگیری های خود استفاده کنند. در واقع کیفیت هوا ، نور و احساس مالکیت دانش آموزان در کلاس های درس، همه ی توانایی یادگیری دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهند.
دکتر رابرت دیلون معتقد است:"معلمان به دلایل زیادی می توانند قهرمان فضاهای یادگیری شوند ، در صورتی که بدانند یکی از مهم ترین انگیزه های کودکان، توجه به زیبایی برای یادگیری خوب است و دانش آموزان برای رشدِ پتانسیل خود باید زیبایی را بصورت حسی و بصری تجربه کنند."
اگر یک کلاس پر از میز و صندلی سنتی با چیدمان های متوالی را به ارث برده اید ، همانطور که می دانید فضای زیادی از کلاس را اشغال کرده و برای گشتن در اطراف کلاس مشکل ایجاد می کند. بنابراین با استفاده از خلاقیت خود و با جابه جایی و شکل دادن به آنها سعی کنید فضا را بازتر و قابل انعطاف تر کنید.
از جمله کارهای دیگری که می توانید برای تنوع بخشیدن به کلاس خود کنید، نصب یک نقشه جهان روی دیوار  می باشد، این عمل باعث می شود عشق به سفر و جستجو در فرهنگ های مختلف را در کودکان برانگیزید.
وقتی به یک محیط شاد و بی دغدغه فکر می کنید، چیزی فراتر از سرگرمی در آن می یابید. زمین های بازی فرصت های فوق العاده یادگیری را برای بچه ها در هر سنی فراهم می کند. بازی نباید همیشه به عنوان یک فعالیت فوق برنامه و اختیاری دیده شود ، بلکه یک ابزار اساسی در رشد کودک تلقی می گردد.  بازی در فضای باز، مزایای ارزشمند بسیاری را از جمله رشد مهارت های جسمی ، عاطفی ، اجتماعی و شناختی به کودکان می دهد. از طرفی فواید بازی های فکری برای کودکان بر کسی پوشیده نیست. گاهاً کودکان از طریق مکانیزم های طراحی شده برای بازی های فکری سنین مختلف قدرت برنامه ریزی و سازماندهی پیدا می کنند. از این روی برای تصمیم گیری های مهم در سنین بالاتر آمادگی بیشتری داشته و منطقی تر رفتارمی کنند.
بسیاری از اکتشافات بشر برگرفته از ساز وکارهای طبیعت است. بنابراین کودکان با حضور در طبیعت می بینند، می شنوند و احساس می کنند و همین امر کافی است تا ذهن خلاق آنها ساخته شود.
این اقدامات ساده ، همراه با تمرکز بر ایجاد یک فضای الهام بخش از نظر زیبایی شناسی ، می تواند تا حد زیادی به یادگیری در کلاس کمک کند. این تلاش فقط نیاز به مدیریت صحیح و کنترل مدیریت زمان دارد که قطعا از ارزش بالایی برخوردار است. به ویژه هنگامی که نتایج به طور بالقوه می تواند تمرکز دانش آموزان را درگیر کرده و منجر به یادگیری بهتر شود. در واقع زیبایی کلاس و منابع لازم برای معلمان به دانش آموزان در هر سنی این فرصت را می دهد تا
 چشم انداز و پتانسیل خود را کشف کنند. 
بر اساس تحقیقات AkzoNobel، حدود 40 درصد از والدین عقیده دارند که محیطِ محرک، تاثیر مثبتی بر رشد شناختی کودکشان دارد. البته منظور ما این نیست که یک رنگ خاص، کودکتان را تبدیل به یک نابغه می‌کند، اما محیطی که رنگ‌های شاد و جذابی داشته باشد، باعث افزایش تمرکز و برانگیخته شدن حس کنجکاوی کودک می‌شود.
توجه به علم روان شناسی کودکان و به کار گیری آن در فضای آموزشی، بستر پرهیجان و جذابی را در زمینه یادگیری آنها فراهم کرده است که این امر سبب شده بچه ها با بهره گیری از هوش فضایی و منطقی خود ایده پردازی کرده و سناریوهای جذابی را بسازند و از این طریق به دنبال روابط علت و معلول باشند . از این روی اعتماد به نفس آنها در جهت حل مسائل نیز به مراتب افزایش یافته است.

تأثیر زیبایی محیط و لوازم مدرسه و کلاس بر یادگیری چگونه است؟

سخن آخر

ما معتقدیم که دنیای طبیعی و اراضی عمومی اطراف ما منبعی بی بدیل برای احترام ، دوست داشتن ، درک و مراقبت هستند. کودکان ما به مهارت هایی برای تبدیل شدن به نسل بعدی مدیران ، نوآوران ، مهندسان و دانشمندان و درک بهتر عملکرد آنها نیاز دارند. بنابراین وظیفه ی ماست که با فراهم کردن محیطی زیبا و جذاب برای فرزندان، در صدد ارزیابی و کسب مهارت های لازم برای پرورش کودک خلاق خود باشیم.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس