کد خبر 1656609
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱

اصول سینی کشی برق، قواعد و قوانینی است که جهت امنیت پروژه کابل‌کشی تدوین شده و هر برقکاری ملزم به رعایت آن است. سینی‌های کابل تجهیزاتی با عرض‌های مختلف هستند که وظیفه نگهداری کابل‌ها در مسیر عبوری (به صورت روکار) را دارند. هر چه تعداد کابل بیشتر باشد یا از کابل‌های قطورتر استفاده کنیم، میبایست از سینی کابل بزرگتر و مقاوم‌تر استفاده کنید.

بهترین انتخاب برای خرید سینی کابل، سینی کابل گالوانیزه است. هرچند قیمت سینی کابل گالوانیزه نسبت به سایر متریال‌های سینی کابل گران‌تر است؛ اما خرید آن امنیت پروژه شما را برای مدت طولانی تضمین می‌کند.

https://pgco.info/price-cable-tray/

اصول سینی کشی برق (راهنمای گام به گام)

چرا از سینی کابل برای کابل‌کشی استفاده می‌کنیم؟

در تاسیسات برقی، سینی کابل به عنوان نگهدارنده کابل‌ها در مسیر عبوری استفاده می‌شوند و از کابل‌ها در برابر خطرات محیطی محافظت می‌کنند. در صورت عدم استفاده از سینی کابل، کابل‌ها در پروژه های روکار (خصوصا پروژه‌های صنعتی) از سقف یا دیوار آویزان می‌مانند؛ در نتیجه امکان قطع شدگی و پارگی آنها و خسارات ناشی از اتصالات الکتریکی یا قطعی جریان برق افزایش می‌یابد.از دیرباز از لوله‌های برق یا چند بست برای بستن کابل به دیوار استفاده می‌شد.

به نقل از سایت شکوه صنعت " اگر در تاسیسات برقی بزرگ از لوله کشی به منظور نگهداری و انتقال کابل‌ها و سیم‌های رسانا استفاده شود، تعمیر، جابجایی و نگهداری آن متحمل هزینه و زمان زیادی خواهد بود. به همین دلیل است که سینی کابل در اندازه و ابعاد مختلف می‌تواند این کار را با هزینه کمتر انجام دهد و امروزه به طور گسترده‌ مورد استفاده قرار می‌گیرد."

  • گام اول در اصول سینی کشی برق: ارزیابی سازه

پیش از خرید شاخه‌های سینی کابل، ارزیابی دقیق محیط پروژه ضروری است. ابتدا باید مشخص شود که آیا استفاده از سینی کابل، شرایط پایداری لازم برای حفاظت و نظم‌دهی به کابل‌ها را فراهم می‌کند یا خیر. در برخی پروژه‌ها، ممکن است نردبان کابل انتخاب بهتری باشد. بنابراین، یک کارشناس با بررسی نیازهای پروژه، بهترین گزینه را پیشنهاد می‌دهد.

علاوه بر این، باید توجه کرد که مسیر عبور کابل‌ها از مرکز سازه است یا از کنار دیوارها عبور می‌کند. این موضوع بسیار مهم و با اهمیت است. چون اتصالات سقفی و پایه‌های سینی کابل با اتصالات دیواری تفاوت دارند. همچنین، لازم است محل نصب سینی‌ها مشخص شود که ممکن است روی زمین، روی دیوار یا در ارتفاعات باشد. این اطلاعات به انتخاب مناسب‌ترین نوع و نحوه نصب سینی کابل کمک می‌کند.

سینی کابل‌های استاندارد در عرض‌های مختلفی اعم از 5 ، 10 ، 15 ، 20 ، 25 ، 30 ، 40 ، 50 ، 60 ، 80 100 و 110 سانتی‌متر و در ارتفاع 4 الی 15 سانتی‌متر و در شاخه‌های 2 و 3 متری تولید می‌گردد.

بر اساس مثال کاسپین سینی " جهت انتخاب بهتر سینی کابل استاندارد می بایست حجم کلی کابل ها مشخص گردد. مثلا جهت 7 عدد کابلی که قطر هر کدام 2 سانتی‌متر است و در کنار هم در کف سینی قرار می گیرد می‌توان از سینی کابل با عرض 15 سانتی‌متر یا عرض 20 سانتی‌متر استفاده نمود."

اصول سینی کشی برق (راهنمای گام به گام)

  • گام دوم در اصول سینی کشی برق: انتخاب سایز صحیح سینی کابل

یکی از مهمترین اصول سینی کشی، انتخاب سایز مناسب سینی کابل‌ها می‌باشد. اگر عرض سینی کابل کم باشد، ظرفیت محدودی برای نگهداری کابل‌ها دارد و تنها می‌تواند تعداد کمی کابل را پشتیبانی کند. در مقابل، سینی‌هایی که عرض و ارتفاع بیشتری دارند، قادر به جای دادن تعداد بیشتری از کابل‌ها هستند. به همین دلیل، تعیین دقیق حجم پروژه و نیازهای آن از ابتدا بسیار اهمیت دارد. همچنین باید توجه کنید که عرض سینی کابل با مسیر عبوری چقدر همخوانی دارد. گاهی ممکن است عرض سینی کابل بیش از عرض عبوری باشد. در این حالت، باید یا مسیر عبوری کابل را تغییر داد یا چاره دیگری اندیشید.

یکی از موارد کلیدی این است که باید مشخص کنید چه تعداد کابل در یک مسیر قرار است حمل یا پشتیبانی شود. انتخاب سایز نامناسب می‌تواند ایمنی سیستم کابل‌کشی را به خطر بیندازد. به‌خصوص اگر تعداد زیادی کابل را در یک سینی کوچک قرار دهید، این امر باعث افزایش دمای کابل‌ها می‌شود که می‌تواند به مشکلات جدی از جمله خطر آتش‌سوزی منجر شود.

بنابراین، با انتخاب سایز درست برای سینی‌های کابل، از همان ابتدا اصول ایمنی و استانداردهای لازم برای سیستم برق‌کشی رعایت خواهد شد و خطرات احتمالی کاهش می‌یابد.

  • گام سوم در اصول سینی کشی: استفاده از انواع اتصالات و ساپورت سینی کابل

سومین نکته‌، استفاده از انواع اتصالات سینی کابل است. با توجه به مسیر عبوری سینی کابل و عرض آن، نوع اتصالات مشخص می‌شود. همچنین باید توجه کنید که اتصالات انتخابی تحمل وزن سینی کابل و کابل‌های داخل آن را داشته باشد.

ساپورت‌ها قطعاتی هستند که سینی‌های کابل را در ارتفاعات مختلف سازه به صورت پایدار و معلق نگه می‌دارند. بسته به نیاز پروژه، ممکن است از ساپورت‌های آویز یا نمونه‌های دیواری مانند براکت‌های سینی کابل استفاده کنید. هدف اصلی هر دو نوع قطعه، تثبیت و نگهداری محکم سینی‌ها است.

سی چنل‌ها، رادهای گالوانیزه و براکت‌ها اجزایی هستند که می‌توانند یک سیستم پشتیبانی قوی و منسجم را فراهم کنند. برای مثال، با ترکیب دو یا سه سی چنل و رادهای گالوانیزه در دو طرف، می‌توانید ساپورت‌های چندطبقه ایجاد کنید.

انواع مختلفی از طرح‌های ساپورت وجود دارد، از جمله طرح‌های L، F، U، E و T، که هر یک بر اساس نیاز پروژه انتخاب می‌شوند. انتخاب درست اتصالات پایه، اساس و پایه اجرای صحیح سیستم سینی‌کشی برق است. به همین دلیل، تکنسین‌ها معمولا انتخاب اتصالات را به عنوان یکی از اولویت‌های اولیه پروژه در نظر می‌گیرند.

اصول سینی کشی برق (راهنمای گام به گام)

  • گام چهارم در اصول سینی کشی: اتصالات بین سینی کابل

انواع اتصالات سینی کابل وجود دارد که شاخه‌های سینی کابل را برای تعیین مسیر، انعطاف پذیر می‌کند. این اتصالات پیچیدگی زیادی ندارند و همان‌طور که از نام آنها پیداست، بین شاخه‌های سینی کابل قرار می‌گیرند. برای مثال، اگر نیاز به تغییر جهت 90 درجه در مسیر کابل‌ها دارید، می‌توانید از زانو افقی سینی کابل استفاده کنید. علاوه بر این، قطعاتی مانند سه ‌راهی و چهار راهی نیز برای تغییر مسیرهای مختلف در دسترس هستند.

همچنین، می‌توانید از قطعات دیگری مثل ردیوسرها، رایزرها و جداکننده‌های سینی کابل، که به نام دیوایدر شناخته می‌شوند، استفاده کنید. تمامی این اتصالات با استفاده از پیچ و مهره یا پیچ‌های کله‌قارچی به بدنه سینی‌ها متصل می‌شوند.

گروه صنعتی رفیع معتقد است " عملا بدون وجود این اتصالات، امکان انتقال کابل‌ها وجود نداشته و این موضوع می‌تواند باعث رفع محدودیت‌های کابل کشی در ساختمان‌های مختلف شود و اجازه دهد تا با انعطاف پذیری بالا، سیم و کابل‌ها را در مناطق مختلف ساختمان، به ویژه مناطقی که در معرض آسیب بیشتری هستند منتقل کرد."

  • گام پنجم اصول سینی کشی: تعیین ارتفاع نصب سینی کابل

نصب سینی کابل همیشه در ارتفاعات بالای سازه انجام نمی‌شود؛ گاهی به دلیل شرایط محیطی مناسب در ارتفاعات پایین‌تر، کابل‌ها را انتقال می‌دهیم. هر چه ارتفاع سینی‌ها بیشتر باشد، نیاز به اتصالات محکم‌تری داریم و ممکن است نیاز باشد که سینی کابل را زیر سقف نصب کنیم.

در چنین مواردی، از ساپورت‌های سقفی در نقاط مختلف استفاده می‌شود. اگر سینی‌ها در مرکز سازه و نزدیک به سقف نصب شوند، علاوه بر انواع ساپورت‌ها، از رادهای گالوانیزه و سی چنل‌ها هم بهره می‌گیریم. اما برای هدایت سینی‌ها از کنار دیوار، براکت‌ها و ساپورت‌های دیواری بهترین انتخاب هستند.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس