شناور سپاه

تصاویر ماهواره‌ای از ساخت دو شناور جدید موشک‌انداز بر اساس طراحی موسوم به کاتاماران برای نیروی دریایی سپاه در بندر عباس و بوشهر خبر می‌دهد که این نیرو را آماده حضور جدی در آبهای بین‌المللی خواهد کرد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، نیروی دریایی سپاه به عنوان یگان عمل کننده اصلی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز، به صورت سنتی و از زمان تشکیل بر ترکیبی از قایق های کوچک تندرو، پرنده های بدون سرنشین و پرتابگرهای موشکی ساحلی به عنوان ارکان اصلی توان رزمی خود حساب کرده بود و در طول سالهای قبل، این نیرو در مسیر افزایش و تقویت این واحدها، اقدامات بزرگ و بعضا کم نظیری را خلق کرده که مایه شگفتی دوستان و دشمنان نظام اسلامی شده است. اما پس از رسیدن به یک سطح بالا و بازدارنده در مصادیق مذکور بویژه پس از جهش تجهیزاتی در سال گذشته با تحویل صدها شناور سطحی و پهپاد، به نظر میرسد که بایستی سال ۱۴۰۰ شمسی را سال آغاز تحول در این دکترین به صورت عملی بدانیم.

بیشتر بخوانید:

ابتکار مهم سپاه برای صیانت از منافع ایران در آبهای بین‌المللی/ امکان اجرای حملات فوجی پهپادی در اقیانوس فراهم شد +عکس

حرکت غافلگیرانه سپاه مقابل نیروهای فرامنطقه‌ای در صفحه شطرنج خلیج‌فارس/ نسل جدید «شناورهای موشک‌انداز کاتاماران» عملیاتی شد +عکس

رونمایی رسمی سپاه از زیردریایی بدون سرنشین رزمی/ تحقق وعده مهم سرلشکر سلامی ظرف کمتر از ۸ ماه +عکس

اولین گام، وارد شدن سپاه به بحث توان زیرسطحی بود که حداقل در حوزه اعلامی توسط مسئولین حرفی جدید نیست و نقریبا در اوایل دهه ۹۰، چندین بار توسط سردار فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه به عزم این نیرو برای ورود جدی و حرفه ای به بحث زیرسطحی ها اشاره شده بود اما از سال گذشته و همچنین در روزهای نخستین سال جدید، اولین صحبت ها و نشانه های عملی در این زمینه مشاهده شده است.

در خرداد ماه سال ۱۳۹۹ برای اولین بار در جریان یکی از مراسم های تحویل دهی بخشی از تجهیزات جدید به نیروی دریایی سپاه بود که تصاویری از آنچه به نظر یک زیرسطحی بدون سرنشین سپاه است، نمایان شد. بر اساس تصاویر با یک شناور بدون سرنشین رو به رو بودیم که فعلا در مرحله آزمایش های دریایی قرار داشته و دو کاربر بر روی آن حضور دارند تا بحث هدایت و کنترل سامانه ها را در اختیار داشته باشند. تصاویر این شناور در حقیقت اولین بحث جدی و عملی در این بخش بوده است.

آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه/ «نسل جدید شناورهای رزمی ایرانی» آماده مأموریت در آبهای بین‌المللی+تصاویر ماهواره‌ای

زیر سطحی بدون سرنشین مورد آزمایش توسط نیروی دریایی سپاه در سال ۱۳۹۹

اما در ادامه این روند، در ابتدای سال جاری نیز صحبت های مهمی در خصوص برنامه زیرسطحی های سپاه توسط امیر رستگاری رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع منتشر شد. این مقام مهم در وزارت دفاع کشورمان در این خصوص گفته است: "قرار است از سال ۱۴۰۰ پروژه ساخت زیردریایی‌های سبک و نیمه سنگین را برای نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آغاز کنیم و این نیرو در چند سال آینده، دارای زیردریایی خواهد شد. "

با توجه به ساخته های شناخته شده وزارت دفاع در حوزه زیر سطحی ها می توان گفت سفارش جدید نیروی دریایی سپاه احتمالا از نوع سبک بوده و این نیرو در کنار بحث زیرسطحی های بدون سرنشین، مسئله دسترسی به زیرسطحی های سرنشین دار را نیز در دستور کار قرار داده است. با وارد شدن ترکیبی از زیرسطحی های سرنشین دار و بدون سرنشین به سازمان رزم سپاه در سالهای آینده عملا بار کاری حوزه زیرسطحی ها در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز نیز از دوش ارتش برداشته شده و سپاه به صورت کامل ماموریت زیر آبی این منطقه را نیز بر عهده خواهد گرفت.

آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه/ «نسل جدید شناورهای رزمی ایرانی» آماده مأموریت در آبهای بین‌المللی+تصاویر ماهواره‌ای

زیردریایی غدیر در اختیار نیروی دریایی ارتش

اضافه شدن زیرسطحی ها به توان دریایی سپاه در منطقه خلیج فارس، یک چالش و ترس بزرگ برای رقبای ایران در این منطقه خصوصا نیروی دریایی آمریکا به حساب می آید. منطقه خلیج فارس به دلیل جغرافیای خاص زیر آبی خود مسئله جنگ ضد زیردریایی را به یک چالش بزرگ در آن بدل کرده و اصولا مهاجمین و دارندگان زیردریایی البته از نوع خاص آن، دست برتر را در این منطقه به هر مدافعی دارند. به نظر می رسد مسئله مجهز شدن سپاه به این شناورها و تایید رسمی سفارش این نیرو به وزارت دفاع برای زیردریایی نشان از یک تغییر تفکر مهم در حوزه رده بالای سپاه و نیروهای مسلح در بحث تامین امنیت در منطقه خلیج فارس است.

سپاه به دنبال یک تغییر بزرگ در اندازه شناورها

از سوی دیگر، نیروی دریایی سپاه به صورت سنتی در حوزه شناوری به قایق های تندروی خود از زمان دفاع مقدس تا به امروز شناخته شده است؛ مجموعه ای از شناورهای کوچک و سریع که بسته به نوع ماموریت به مین، اژدر، موشک یا راکت انداز مجهز شده و پوشش مرزهای دریایی کشور را در مناطقی مثل خلیج فارس تامین می کند، اما در سالهای اخیر یک تغییر مهم در حوزه طراحی شناورهای تندرو در سپاه رخ داده و آن هم بحث رفتن به سمت طراحی شناورهایی کاتاماران بوده است.

شناورهای کاتاماران از دو بدنه جدا از هم تشکیل شده که توسط یک بدنه میانی به یکدیگر متصل می‌شوند. بر خلاف شناورهای تک بدنه که برای ایجاد تعادل خود از مخازن بالاست استفاده می‌کنند، در شناورهای کاتاماران به منظور پایدارسازی بدنه در آب از فاصله عرضی میان دو بدنه استفاده می‌شود و هرچه این عرض بیشتر باشد، پایداری بیشتر خواهد بود. یکی دیگر از مزایای مهم این نوع طراحی ایجاد قابلیت حرکت در آب های بسیار کم عمق، شاید چیزی در حدود دو متر یا کمتر است.

آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه/ «نسل جدید شناورهای رزمی ایرانی» آماده مأموریت در آبهای بین‌المللی+تصاویر ماهواره‌ای

تحویل شناورهای موشک انداز کاتاماران به نیروی دریایی سپاه در سال ۱۳۹۹

این قابلیت شناور جدید، یگانهای دریایی سپاه را قادر می سازد تا در مناطق بسیار نزدیک به ساحل نیز با سرعت بالا حرکت کرده و تقریبا از هر نقطه ای به شلیک اقدام کنند. وجود عوارض و جزایر طبیعی و مصنوعی فراوان در خلیج فارس و تنگه هرمز یک نوع پوشش طبیعی محسوب می شود که شناورهای تندرو می توانند در پناه آنها اقدام به مانور و انجام شلیک غافلگیر کننده به سمت دشمن کنند.

در کشورمان، شناور شهید ناظری که قبلا توسط نیروی دریایی سپاه ساخته شده از نوع کاتاماران است که ۵۵ متر طول، ۱۴ متر عرض، ۱.۵ متر آبخور، ۲۴۰ تن وزن و سرعتی معادل ۲۷ گره دریایی دارد. شناور شهید ناظری همچنین از بدنه آلومینیومی سبک برخوردار است و قادر به تحمل موج‌هایی تا ارتفاع ۶ متر است.

آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه/ «نسل جدید شناورهای رزمی ایرانی» آماده مأموریت در آبهای بین‌المللی+تصاویر ماهواره‌ای

شناور شهید ناظری نیروی دریایی سپاه

اما دو تصویر ماهواره ای جدید از تاسیسات صنایع دریایی در جنوب، نشان دهنده توسعه نسل جدید و بزرگ تر شناورهای کاتاماران برای نیروی دریایی سپاه است که احتمالا تبدیل به بزرگترین شناورهای این نیرو تا این زمان، بعد از شناور شهید رودکی خواهند شد.

آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه/ «نسل جدید شناورهای رزمی ایرانی» آماده مأموریت در آبهای بین‌المللی+تصاویر ماهواره‌ای

تصویر ماهواره ای از شناور جدید در حال ساخت در بندر عباس

بر اساس این تصویر، با یک شناور ۶۵ متری رو به رو هستیم که محل قرارگیری موشک ها و یک پد فرود بالگرد در عقب آن مشخص است. در سال ۱۳۹۹ دریادار تنگسیری در چند مورد به تولید نسل جدید شناورهای رزمی برای نیروی دریایی سپاه اشاره کرده بود. یکی از این شناورها حاج قاسم سلیمانی نام دارد و طولی در حدود ۶۵ متر داشته و توانایی حمل موشک های ضد کشتی و ضد هوایی و همچنین پذیرش بالگرد را نیز دارد. همچنین تصویر ماهواره ای بدست آمده از تاسیسات کشتی سازی در بندرعباس شناوری را نشان می دهد که تقریبا نزدیک به توصیف های فرمانده نیروی دریایی سپاه از شناور جدید این نیرو است و احتمالا در سال ۱۴۰۰ به صورت رسمی رونمایی شود. شناور موشک انداز شهید سلیمانی بنا به گفته فرمانده ندسا می تواند به سرعتی در حدود ۸۳ کیلومتر در ساعت برسد و در ساخت آن علاوه بر وزارت دفاع، شرکت های دانش بنیان نیز نقش مهمی داشتند.

نکته دیگر تصویر مربوط به تاسیسات دریایی کشور در بوشهر است که در آن نیز بخشی از یک شناور، تقریبا نمونه ای از همان شناور مشاهده شده در بندرعباس دیده می شود. احتمالا یکی از این دو شناور با نام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و دیگری با نام شهید ابومهدی المهندس به نیروی دریایی سپاه تحویل می شود. در حال حاضر مشخص نیست هر کدام از این شناور با چه اسمی و در چه زمانی دقیقا تحویل خواهد شد.

آغاز ۱۴۰۰ با رونمایی از تحولی بزرگ در دکترین نیروی دریایی سپاه/ «نسل جدید شناورهای رزمی ایرانی» آماده مأموریت در آبهای بین‌المللی+تصاویر ماهواره‌ای

تصویر ماهواره ای از شناور جدید در حال ساخت در بوشهر

در حال حاضر در خصوص گزینه های تسلیحاتی این شناورها نمی توان به صورت دقیق صحبت کرد ولی بسته به نوع طراحی و قرارگیری پرتابگرها می توان داشتن حداقل ۴ تا ۸ تیر موشک کروز ضد کشتی را برای این ناو در نظر گرفت. در بحث ضد هوایی شناورهایی در این کلاس معمولا از موشک های دوش پرتاب توسط خدمه بهره می برند و البته امکان نصب حداقل یک سیستم دفاع نزدیک مثل سری کمند در بخش جلویی شناور نیز وجود دارد.

یک چنین کلاس از شناوری با این ابعاد و قدرت حمل موشک در این حجم می تواند یک تحول مهم در نیروی دریایی سپاه را نشان بدهد چراکه ترکیبی از شناورهای زیر سطحی، فعال کردن شناور شهید رودکی در سال قبل و عملیاتی کردن شناورهای سنگین‌تر در حدود ۲۵۰ الی ۳۰۰ تن برای نیرویی که پیش از این عمدتا در حد قایق های تندرو فعال بوده نشان از اقدامات و برنامه هایی بزرگ است. نکته قابل توجه دیگر این در سال گذشته نیروی دریایی سپاه به نوعی رکوردار دریافت بیشترین حجم از تجهیزات جدید را از صنایع دفاعی کشور داشت و حجم زیادی از پرتابگرهای موشکی ساحلی، پرنده‌های بدون سرنشین شناسایی و رزمی در کنار شناورهای تندرو به این نیرو تحویل شده و به نظر میرسد در سال جدید شاهد تحویل شناور سپهبد شهید سلیمانی به نیروی دریایی سپاه باشیم.

توسعه و تبدیل یک شناور تجاری به شناور چند منظوره شهید رودکی با توان حمل موشک‌های ضد کشتی، سامانه دفاعی هوایی و توان پذیر بالگرد، پهپاد و نیروی ویژه در کنار بحث نسل جدید شناورهای کاتاماران و بحث زیرسطحی ها از یک سو و افزایش تحویل تجهیزات مختلف مخصوص نبردهای نامتقارن به سپاه مثل قایق‌های تندرو و پرتابگرهای ساحلی از طرف دیگر نشان می‌دهد که تقویت نیروی دریایی سپاه در سال‌های اخیر بدل به یک اولویت مهم برای نیروهای مسلح کشور شده است و باید منتظر حضور فعال این نیرو در آبهای بین المللی و آزاد نیز باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 43
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 23
  • IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    درود بر سپاهیان میهنم ایران زمین سپاس از نیروهای مسلح ارتش و سپاه نیروی انتظامی ایران بزرگ حافظان امنیت و اقتدار ایران زمین
    • شاکی IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      57 6
      مجموعه نیروهای دفاعی و رزمی کشور . خدا قوت .
    • احمد IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      27 8
      چند تا از این زیردریایی های کوچیک بی سرنشین و با سرنشین باید در سوریه و یمن مستقر کنیم برای مقابله با دزدهای دریایی صهیونیست و وهابی و آمریکایی.
    • مظلوم IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      1 9
      از پیگیری مجلس برای لغو قانون تغیر ساعت رسمی در اول هر سال خبری شده
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    80 9
    درود و سپاس از سپاه پاسداران ایران بزرگ قوی شو میهنم قوی شو ایرانم .. پاینده ایران
  • قهرمانی US ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    36 12
    چرا اسم حاج قاسم را روی یک شناور کوچک می گذارید و هدر میدهید ‌. نام حاج قاسم بر روی کمتر از ناو هواپیمابر ظلم است
    • احمد IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      16 3
      نام حاج قاسم رو باید روی دانشگاه و مراکز علمی و فرهنگی بذارن، نه روی ماشین جنگی با عمر موقت.
    • مازیار IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      4 3
      انشالله بعد از فتح ناو آمریکا اسمش رو به حاج قاسم تغییر میدیم.
  • حسین IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    18 4
    انشالله همه دست دردست هم اول مشکل جوانان و اقتصاد و حل میکنیم و بعدش پیش به سوی تمدن نوین اسلامی که کشور های اسلامی و زیر پرچم ایران متحد میکنیم
  • GB ۰۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    17 11
    بدون داشتن آسمان با نیروی هوایی قایقها فایده زیادی ندارند و فقط هدف هستند و اول باید روی کنترل آسمان سرمایه گذاری میذکردید
    • محمد IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      12 2
      بنظرم آسمان با پهپادها تحت کنترل هست با هزینه خیلی خیلی کمتر از جنگنده و ...
    • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      8 2
      پدافند هست
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      3 3
      نیروی هوایی برای پدشش قایق نمیاد.پس در زمینه دریایی نیاز یه ناوشکن هست نه نیروی هوایی
    • Parviz IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      2 6
      فعلا روحانی داره وارد میکنه البته تو این هشت سال یه دونه دست دوم اورده روز اول جهانگیری و ظریف احمق رفتن زیارت مشهد
  • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    14 4
    تصاویر ماهواره ای دشمن گرفته یا خودی که انقدر اسان جاشونو پیدا کردن
    • محسن IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      7 0
      چه اهمیتی داره سایت غنی سازی که نیست کارخونه کشتی سازی هس
    • فرزام IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      10 2
      داداش پهپاد وماهواره ای ایران هم درحد کشورهای بزرگ وتهدید کننده اروپاست به ایرانمون بنازیم
  • رامین IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    8 10
    مشرق جان دارای با تکنولوژی امریکایی گوگل ارث از کشتی ایرانی در حال ساخت عکس نشون میدی؟ افتخارتو برممممممم
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    5 6
    ببینید ایران بجز جنگنده ی کوثر فانتوم باF16چیزی نداره صنایع هوایی ایران زیاد خوب نیست
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      4 0
      ایران اف ۱۴ داره
  • بنده خدا ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 6
    در شرایط کنونی تمرکز ما در دریا می بایست ناوهای کوچک و قطعا رادارگریز و زیردریایی باشد. گرچه تمام این برنامه ها بدون پوشش هوایی قابل اتکاء جای سوال دارد.
  • علی IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    8 4
    سلام دست همگی درد نکنه از قاهر 313 چرا خبری نمیدن قاهر 313 چشم و چراغ آسمان کشوره
    • ناشناس IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
      1 0
      علی آقاقول پروازقاهر رو درهمین امسال دادن. البته با سختگیریهایی که نیروی هوایی درمورد رادارگریزی وحمل سلاح درون خودهواپیما. باعث شده پروازش به تأخیر بیفتد
  • محمد IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    5 3
    دمشون گرم خدا قوت
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 6
    جانم فدای سپاه .
  • گارد جاویدان NL ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 0
    رژیم جنایتکار صهیونیستی و کودک کش نژادپرست اسرائیل جعلی، باید تاوان جنایتش در حمله کشتی های ملت ایران بدهد. بزدلهای صهیونست نژادپرست کودک کش، بزودی ضربات مهلک سپاه گارد جاویدان وارث امپراتوری هخامنشی نوین ایران پرشیا را دریافت خواهند کرد.
  • Majid IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 1
    جانم فدایه ارتش به امید موفقیت و سر بلندی ایران عزیز به امید موفقیت و سر بلندی استقلال ایران
  • US ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    اینا دارن به موشک های سوخت جامد رم جت میرسن ...برای اون چه کردین...
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    5 1
    بیا برید چپ راست کشتی های کشور را دارن میزنن
  • نورالدین IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    5 3
    ایران من امیدوارم نام تورا دربالاترین وبلندترین نقطه جهان ببینم این برای من مایه افتخار است نامت پر آوازه باد ایران قلب منی
    • ایران بزرگ iran IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      2 0
      درود بر شما پاینده ایران زمین❤️
  • IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    مشااله لازم است ولی کافی نیست انشا اله تا ساخت زیردریایی اتمی وناو هواپیمابر جهت اقتدار جهان اسلام
  • احمدی IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    2 0
    افتخار ایران ایرانی اگه مسئولین رانتی و غارتگر زودتر گردنشون بشکنه کشورمان اباد خواهد شد
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    3 0
    پهباد و موشک وراهدارماهواره اطلاعاتی را با بهترین و پیشرفته ترین سلاح را باید برای دفاع از مملکت ایران ساخته شود سایتهای موشکی ایران باید در نقطه های مرزی مستقرشود و در دید دشمن نباشد و در حالت اماده باش خودکار هوشمند قرار گیرد
    • حسین IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
      1 0
      چشم بهش میگم
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 1
    موتور توربوفن سنگین بسازیم . سوخو 35 و j16 و j20 بخریم .
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    موتور توربوفن سنگین بسازیم . سوخو 35 و j16 و j20 بخریم .
  • 4549732997 IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۸
    0 0
    درود وهزار درود بر سپاهیان بزرگ اسلام
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 0
    باسلام دلاوران نام آوران خدا قوت برشما می بالیم وافتخارمیکنیم که برای میهن عزیزمان خیلی ازجان مایه میکنین آفرین برغیرت شما آفرین!
  • علی IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    انشالا به زودی اسیاروفتح خواهیم کرد
  • مبهوت IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    1 0
    ساخت زیرسطحی کوچک هوشمند بی سرنشین و کم حجم و رادارگریز،باشکل وشمایل دلفین ، فقط 50پوند c4 توش بذارید برای انفجار و ازهم پاشوندن رزمناوهای دشمنان کافیست.
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۹
    0 1
    این شناورها بی دفاع هستند متاسفانه باید فکری برایش کرد چون از هوا و زیردریا راحت هدف میگیرند.
  • IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۶
    0 1
    خیلی مسلح به نظر نمیان که

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس