کد خبر 1208452
تاریخ انتشار: ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳

به گزارش مشرق، مالک شریعتی نماینده مجلس در توییتر نوشت: استدلالهای قبلی وگزارشهای متقن مرکزپژوهشهای مجلس را کنارگذاشته، مستند به ۳ گزارش رسمی وزارت امورخارجه به مجلس، ۳، ۶ و ۹ ماه پس از اجرای برجام وقبل ازترامپ (۲۶ فروردین تا ۲۶مهر ۹۵)، راستی آزمایی واقعی را تعریف می کنم.

۱) گزارش ۳ماهه:

بحث رفع تحریمها در بخش (ج) آمده است:

در ابتدای بند اول آن یعنی "از بین رفتن زیرساخت تحریم‌ها" نوشته شده: «برچیده شدن و از بین رفتن زیرساخت تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، که بعضا از آن با تعبیر لغوتحریم‌ها روی کاغذ یاد می‌شود به لحاظ حقوقی و سیاسی اهمیت خاصی دارد»

بند دوم و مهم این بخش از گزارش، رفع تحریمها درعمل است؛ دقیقا آنچه امروز به عنوان "راستی آزمایی" همه به دنبال آن هستیم. مجلس می گوید زمانبر است و دولت ادعا میکند خیلی سریع قابل انجام است.

کل گزارش و لااقل این بند از آن را دقیق بخوانید.

در ادامه فقط بر عبارات مهم تاکید میکنم:

«سوئیفت که قطع آن باعث قطع ارتباط بانکی کشور با نظام مالی پولی بین‌المللی شده بود مجدداً برقرارشد. استفاده از سوئیفت بدلیل ضرورت به‌روزرسانی نرم‌افزارها وتمهید سایر زمینه‌های فنی، درعمل چندهفته‌ای بطول انجامید... روابط بانکی به‌تدریج روند بازگشت به وضعیت عادی را طی می‌کند.»

«سال‌های ۸۹ تا ۹۲، مشتریان نفت ما به سمت سایر تولیدکنندگان رفته و نیازهای خود را عمدتا از طریق قراردادهای مدت‌دار تأمین کرده‌اند. بعد از اجرای برجام تحریم نفت مرتفع و فروش نفت از سر گرفته شد. مشتریان قبلی به‌تدریج درحال بازیابی و مشتریان جدید نیز به‌تدریج اضافه می‌شوند...

...ظرف سه ماه گذشته با تلاش فوق‌العاده وزارت نفت، فروش نفت خام به حدود دو میلیون بشکه رسیده است و انتظار می‌رود تایکسال دیگر به سقف قبلی بازگردد. مذاکره با شرکت‌های معتبر بین‌المللی برای انعقاد قراردادهای اکتشاف و سرمایه‌گذاری نیز "درحال انجام" است.»

«دراثر رفع تحریم‌های حوزه کشتیرانی، کشتی‌سازی و حمل ونقل، بخش عمده ناوگان کشتیرانی ج.ا. ایران و شرکت‌های کشتیرانی و نفتکش از تحریم‌ها خارج شده و امکان احیای فعالیت‌های عادی خود را بازیافته‌اند. همچنین فعالیت مجدد خطوط و شرکت‌های حمل ونقل بین‌المللی در بنادر ایران شروع شده»

«حل و فصل دعوای پرونده خریدهای نظامی پس از ۳۰ سال و اخذ اصل و سود پول ایران بالغ بر ۱.۷ میلیارد دلار [پرونده جیسون رضاییان!!!]، مذاکرات موفق با برخی کشورها در خصوص تأمین مالی پروژه‌ها بالغ بر ۵۰میلیارددلار !!!، مذاکره موفق موافقت‌نامه‌های دوجانبه حمایت از سرمایه‌گذاری...

دربخش (د) گزارش مذکور (چالشها و موانع) بیان شده:

«تداخل تحریم‌های لغوشده ونشده و بخصوص تاثیر تحریم‌های اولیه آمریکا برسایر تحریم‌ها: بعنوان مثال ممنوعیت استفاده ازسیستم مالی آمریکا یک تحریم اولیه است، بسیاری از تعاملات مالی دنیا کم یا زیاد با این سیستم سر و کار پیدا می‌کند»

«تنها ۳ماه از اجرای برجام گذشته است. بازگشت به وضعیت قبل از تحریم‌ها به لحاظ فنی و عملیاتی مسلماً به زمان احتیاج دارد. یک مثال ساده میزان فروش نفت‌خام است. فروش نفت خام کشورمان در اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا از دو و نیم میلیون بشکه به یک میلیون در آستانه توافق ژنو رسید...

...دراین مدت بسیاری ازمشتریان نفت ما به سمت سایر تولیدکنندگان رفته‌اند. طبیعی است که انتظار نمی‌رود روز بعد از رفع تحریم‌ها فروش ما به ۲.۵ میلیون بشکه بازگردد. مسلماً می‌بایست مجدداً بازاریابی صورت گیرد، خریداران سابق احیا یا خریداران جدید پیدا شوند، قرارداد تنظیم شود و...»

«نگرانی مؤسسات مالی به دلیل ارعاب آمریکا و تحمیل جریمه‌های سنگین چندین میلیاردی بر بانک‌ها، فضای روانی سنگینی برای شروع مجدد همکاری با ایران ایجاد کرده... بهانه‌تراشی، کارشکنی و تعلل طرف آمریکایی بخصوص وزارت خزانه‌داری آمریکا هم مزید برعلت شده و به یک مشکل اساسی تبدیل شده»

«علیرغم اظهارنظرهای مکرر مقامات آمریکایی مبنی بر تعهد آمریکا به ایفای تعهدات خود وفق برجام، محافل قدرتمندی درون دستگاه اجرایی آمریکا [دولت اوباما] رغبت چندانی به اقدام فعالانه برای رفع نقاط ابهام نداشته و حتی در مواردی تلاش‌های صورت گرفته برای رفع موانع را خنثی می‌نمایند.»

«تقریباً تمامی بانک‌ها، شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی که ازآنها انتظار همکاری اقتصادی با ایران می‌رود، بخش خصوصی هستند و به دستور دولت‌ها وارد تعاملات اقتصادی نمی‌شوند. مهمترین عامل در محاسبه هزینه فایده بنگاه‌های اقتصادی، میزان اطمینان به این تعامل و فضای پیرامونی آن است»

۲) گزارش ۶ماهه (۲۶تیر):

«ارتباطات بانکی: برقراری ارتباطات بانکی درحال گسترش می باشد. البته بانک های کوچک تر با رغبت بیشتری وارد تعامل شده ولی بانکهای بزرگتر برقراری روابط بانکی را منوط به انجام بررسی های بیشتر نموده اند.»

«مشتریان گذشته نفت خام ایران به‌تدریج درحال بازیابی هستند و مشتریان جدید نیز به‌تدریج اضافه میشوند... صادرات نفت خام از ۹۷۰ هزار بشکه در روز در پنج ماهه نخست ۱۳۹۲ به حدود ۲ میلیون بشکه در روز در خردادماه ۱۳۹۵ افزایش یافته... بازار نفت خام ایران در اروپا درحال احیا میباشد.»

«واقعیت این است که بسیاری از انتظارات و توقعات قبلی که در بسیاری فعالان اقتصادی ایرانی و خارجی ایجاد شده بود برآورده نگردیده است. یک حقیقت آن است که برآورده شدن بسیاری از انتظارات به‌ زمان طولانی تری نیاز دارد.»

۳) گزارش ۹ماهه (۲۶مهر۹۵):

نامه اعتراض به موگرینی: «اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات خود،‌ ضرورت اقدامات لازم برای اجرای موثر تعهدات طرف‌های مقابل، بیان نمونه‌هایی از تعلل یا اهمال طرف‌های مقابل خصوصا آمریکا وکشورهای اروپایی دراجرای موثر تعهدات خود دربخش رفع تحریم‌ها...

...درخواست تشکیل جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزیران امور خارجه برای رسیدگی به موارد تعلل طرف‌های مقابل و رفع موانع بهره‌مندی کامل ملت ایران از ظرفیت‌های برجام.. عملکرد نامطلوب در بخش مالی و بانکی، و عدم دسترسی ایران به حوزه‌های تجارت، فن‌آوری، تامین مالی و انرژی»

«با تشکیل جلسه وزرا و دو جلسه سطح کارشناسی، پس از ۹ماه، مجوز فروش ایرباس و بویینگ به ایران صادر شد و پس از ۱۰جلسه کارگروه خرید کمیسیون برجام فعال شد که تمهید ملزومات فنی و انسانی برای این منظور در کارگروه و اعضای آن از جمله ایران و دبیرخانه سازمان ملل متحد،‌ زمانبر بود.»

«از روز اجرای برجام، صادرات نفت خام پیوسته در حال افزایش بوده است. بطوری که از ۹۷۰ هزار بشکه در روز در پنج ماهه نخست ۹۲ به ۲.۴ میلیون بشکه در روز در شهریور ۹۵ افزایش یافته (طی ۸ماه)... رفت و آمد کم سابقه [و بی نتیجه] سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی»

«شرکت ملی نفتکش، امکان احیای فعالیت خود را بازیافته، موفق شده ۳میلیارد دلار اعتبار اخذکند [بعد ۹ماه]، امکان خرید قطعات موردنیاز نفتکش‌ها "تاحدزیادی" فراهم شده، تعمیرات ادواری وسفری با استفاده ازحوضچه‌های خشک تسهیل شده وبهره‌مندی از خدمات باکیفیت بالا وهزینه‌ کم‌تر میسر شده»

«برخی موانع و مشکلات فنی در مراودات مالی و بانکی، اهمال‌ها و تعلل‌های طرف‌های غربی ۱+۵ بخصوص آمریکا باعث شده تا گشایش‌های ناشی از برجام کم‌تر از حد انتظار باشد... اقدامات کنگره در تصویب قانون برنامه لغو روادید و پیشگیری از تروریسم ۲۰۱۵، تلاش جهت تمدید قانون تحریم‌های ایران»

«زمان‌بر بودن به‌روزرسانی موسسات مالی و بانک‌های داخلی: در طول بیش از ۱۰سال تحریم‌ علیه ایران، بانک‌ها و موسسات مالی ایران بطور کامل از نظام مالی بین‌المللی منقطع شده و عملا از تحولات عقب مانده‌اند. در این فاصله، تحولات عمده‌ای به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری رخ داده است»

باتوجه به نکات فوق در گزارشهای رسمی وزارت امورخارجه،

۱. آیا می توان به انجام تعهدات آمریکای بدعهد که سابقه بد خود را در دوران اوباما (معاونت بایدن) اثبات کرده، اعتماد کرد؟

۲. آیا دقت کافی در راستی آزمایی انجام تعهدات، اساسا ظرف مدت کوتاه چند روز و هفته، قابل دستیابی است؟

۳. آیا درپایان دولت اوباما دو عبارت خسارت محض رهبرانقلاب و تقریبا هیچ رییس وقت بانک مرکزی و عدم تحقق وعده ها، گویای واقعیت دستاوردهای ادعاشده در این سه گزارش نیست؟

۴. چرا در مقام استدلال اینکه تحریمها رفع نشد، می گفتید زمان بر است ولی الان می گویید سریع و چند روزه شدنی است؟

نظر رسمی ظریف و روحانی در معنای راستی آزمایی


*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۵
    11 0
    الان نزدیک انتخابات است وروحانی وظریف خود را به اب واتش میزنند که انتخابات را از دست ندهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس