جو بایدن - نمایه

وب‌سایت آنتی‌وار می‌نویسد: آشفتگی واشینگتن از حرکت کشتی‌های ایرانی به سمت آمریکا و جانب‌داری کاخ سفید از عربستان، نشان می‌دهند بایدن اگرچه فرصت بهبود روابط با ایران را دارد، اما عزم این کار را ندارد.

سرویس جهان مشرق - مواضع دولت بایدن در قبال ایران یکی پس از دیگری نشان می‌دهند امیدی که متأسفانه برخی سیاستمداران در داخل کشور درباره‌ی تغییرِ ماهیتی یا حتی مقطعیِ روابط تهران-واشینگتن در دوره‌ی پساترامپ داشتند، توهمی واهی بوده است. بیانیه‌های بایدن و کابینه‌اش درباره‌ی ایران، چه در موضوع هسته‌ای، چه در مسائل منطقه‌ای، و چه در حوزه‌های دیگر، نشان می‌دهد جو بایدن به‌رغم چراغ سبزی که به هوادارانش در داخل آمریکا و (در نهایت تأسف) در ایران نشان داده بود، حاضر نیست سیاست‌های آمریکا در برخورد با ایران را حتی اندکی تغییر بدهد؛ حتی نسبت به دوره‌ی دونالد ترامپ.

مجله آمریکایی: بایدن است که باید در بازگشت به برجام پیش‌قدم شود/ ایران به راحتی به توافق هسته‌ای برنمی‌گردد

این فرضیه که بایدن رویکرد و سیاست خارجی آمریکا را نسبت به دوره‌ی ترامپ دچار تحول خواهد کرد، اکنون به طور کامل رد شده است؛  بایدن به جای اصلاح سیاست‌های رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در مواردی مانند تحریم ایران،  به دنبال استفاده از این سیاست‌ها به عنوان برگ برنده است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› ظریف و توهم اصالت دیپلماسی/ برجام هنوز برای دولت تجربه نشده

بسیاری از حامیان بایدن در داخل آمریکا نیز از این بدعهدی رئیس‌جمهور جدید و خیانت وی به وعده‌های انتخاباتی‌اش درباره‌ی ایران ناامید شده‌اند. پایگاه اینترنتی آمریکایی «آنتی‌وار» اخیراً در گزارشی تحت عنوان «عقده‌ی مزورانه‌ی واشینگتن درباره‌ی ایران[۱]» به قلم «تد گالن کارپنتر» عضو ارشد امور دفاعی و سیاست خارجی و همچنین مدیر سابق مطالعات سیاست خارجی و نایب‌رئیس سابق مطالعات دفاعی و سیاست خارجی اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی کیتو» توضیح داده است که چگونه جو بایدن همچنان به اشتباهات سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران ادامه می‌دهد و به جای استفاده از فرصت بهبود روابط با تهران، با توسل به ابزارهای قدیمی تحریم و تهدید، دشمنیِ خونیِ چهل‌ساله‌ی واشینگتن علیه ایران را تداوم بخشیده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، متن گزارش وب‌سایت آنتی‌وار است.

بخشی از مواضع «جو بایدن» درباره‌ی ایران پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری [دانلود]


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


از ماه ژانویه، وقتی جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا روی کار آمد، تا الآن گمانه‌زنی‌های جدی‌ای درباره‌ی چشم‌انداز مذاکرات موفق میان آمریکا و ایران برای احیای «برنامه‌ی جامع اقدام مشترک» (برجام) ناظر بر برنامه‌ی هسته‌ای تهران وجود داشته است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، سال ۲۰۱۸ با کنار گذاشتن تعهدِ واشینگتن به مفاد این توافق، عملاً آن را نابود کرد[۲]. همزمان با تداوم تنش‌ها میان آمریکا و ایران در حوزه‌ی هسته‌ای[۳]، امکان بازگشت برجام به حیات نیز در هاله‌ای از ابهام فرو رفته است[۴].

اعتراف پایگاه آمریکایی به عقده‌ی واشینگتن درباره‌ی ایران/ چرا  بایدن نمی‌تواند روابط با تهران را اصلاح کند +فیلم

جو بایدن (تصویر بالا) نه‌تنها سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بلکه سیاست‌های نادرست تمام رؤسای‌جمهور قبلی این کشور در قبال ایران را دنبال کرده است (+)

با این حال، تداوم بدگمانی متقابل آمریکا و ایران در مورد مسائل هسته‌ای، تنها مظهر سوءنیت میان واشینگتن و تهران نیست. دو موضوع دیگر نیز اخیراً به وجود آمده‌اند که قابل‌توجه هستند؛ و موضع دولت بایدن درباره‌ی هر دوی آن‌ها، نقاط کورِ مزمن و سیاست یک بام و دو هوایی را نشان می‌دهد که چهار دهه است سیاست‌های آمریکا در قبال ایران را مبتلا کرده‌اند.

اواخر ماه می، دولت ایران دو کشتی، یک ناوچه و یک نفتکشِ تغییر کاربری داده‌شده، را راهی سفری کرد[۵] که مقامات آمریکا نگران بودند به عنوان نمادی از حمایت ایران از رژیمِ تحت‌محاصره و ضدآمریکاییِ نیکلاس مادورو در ونزوئلا، به این کشور منتهی شود. دولت بایدن مانند گربه‌ای که آب جوش رویش ریخته باشد به این اقدام ایران واکنش نشان داد. مقامات آمریکایی به کاراکاس هشدار دادند[۶] که اگر مقصد کشتی‌های ایرانی ونزوئلا باشد، این کار، اقدامی غیرعاقلانه و تحریک‌آمیز خواهد بود. سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا نیز بعداً ضمن تأکید[۷] بر این‌که ونزوئلا بیش از یک سال پیش از ایران تسلیحات خریداری کرده، هشدار داد که هرگونه تحویل محموله‌ی جدید تسلیحات به ونزوئلا «اقدامی تحریک‌آمیز و تهدیدی علیه شرکای ما در این نیم‌کره خواهد بود.»

اعتراف پایگاه آمریکایی به عقده‌ی واشینگتن درباره‌ی ایران/ چرا  بایدن نمی‌تواند روابط با تهران را اصلاح کند +فیلم

تصویر ماهواره‌ای از ناوبندر ایرانی «مکران» در کنار جزیره‌ی ایرانی «لارک» در خلیج فارس؛ مکران که قبلاً نفتکش بود و اکنون تبدیل به یک ناو هلیکوپتربر شده و به عنوان یک پایگاه پیش‌تاخته‌ی شناور مورداستفاده قرار می‌گیرد، یکی از دو کشتی‌ای است که از ایران به سمت مناطق اطراف آمریکا رفته و مقامات واشینگتن را آشفته کرده است (+)

سیاست یک بام و دو هوای آمریکا در این‌باره به طرز فاحشی مشهود بود: آمریکا و متحدانش در ناتو، درون خلیج فارس، درست پشت درِ خانه‌ی ایران، حضور گسترده و مداومِ دریایی دارند. ظاهراً مقامات آمریکایی اعزام نیروی عظیم نظامی غرب به پشتِ درهای ایران را به هیچ عنوان تحریک‌آمیز نمی‌دانند. این در حالی است که اقدام تهران به ارسال یک جفت کشتی، از نیروی دریایی درجه‌ی دومش، آن هم صرفاً به مناطق نزدیک به آمریکا ظاهراً یک تهدید خطرناک است. نابینایی تعمدی مقامات آمریکا در این‌باره حیرت‌آور است. کاریکاتوری طنزآمیز، که سال گذشته در فیس‌بوک دست‌به‌دست می‌شد، به‌خوبی همین سیاست دورویی آمریکا را به تصویر کشیده است. کاریکاتور، نقشه‌ی ایران را همراه با موقعیت پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه نشان می‌دهد. توضیح کاریکاتور این است: «ایران به‌وضوح دنبال جنگ است. ببینید کشورشان را چه‌قدر جفتِ پایگاه‌های نظامی ما گذاشته‌اند.» به نظر می‌رسد مقامات آمریکا نیز تحت فرضیه‌ی مشابهی عمل می‌کنند.

اعتراف پایگاه آمریکایی به عقده‌ی واشینگتن درباره‌ی ایران/ چرا  بایدن نمی‌تواند روابط با تهران را اصلاح کند +فیلم

«ایران به‌وضوح دنبال جنگ است؛ ببینید کشورشان را چه‌قدر جفتِ پایگاه‌های نظامی ما گذاشته‌اند» (+)

موضوع دوم، بیانیه‌ی لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، بود که در تأکید شده بود آمریکا همچنان کاملاً به «دفاع» از عربستان متعهد است[۸]. صحبت‌های آستین هشداری نه‌چندان تلویحی به ایران بود که رقیب اصلی منطقه‌ای عربستان است؛ هرچند روابط تهران و ریاض اخیراً نسبتاً بهبود پیدا کرده است[۹]. موضع آستین همچنین نشان‌دهنده‌ی جانب‌داریِ سابقه‌دار آمریکا در روابط میان ایران و عربستان است. دولت‌های آمریکا از اوایل دهه‌ی ۱۹۸۰ به این سو، ایران را به عنوان اصلی‌ترین عامل بی‌ثبات‌کننده در خاورمیانه و عربستان را به عنوان بازیگر حافظ [ثبات و] «وضعیت موجود» تلقی کرده‌اند. همین تصور موجب شده واشینگتن چشمش را روی سابقه‌ی هولناک حقوق بشری دولت سعودی ببندد[۱۰] و از جنگِ «مملو از وحشیگریِ» ریاض علیه متحدان حوثیِ ایران [انصارالله] در یمن حمایت کند[۱۱].

مواضع تکراری دولت‌های پیاپی آمریکا درباره‌ی «تهدید ایران» این‌بار از زبان وزیر دفاع بایدن [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «لوید آستین» کیست؟ / فرمانده سابق سنتکام و اولین وزیر دفاع سیاه‌پوست آمریکا

واقعیت این است که هر کدام از بازیگران خاورمیانه که به داشتنِ روابط نزدیک با تهران تمایل داشته باشند، بدون استثنا هدف انتقام‌جویی آمریکا قرار خواهند گرفت. در جهان‌بینیِ ساده‌انگارانه‌ی مقامات آمریکا، و بخش اعظمِ دستگاه سیاست خارجی این کشور، سایر ملت‌ها یا جنبش‌ها نمی‌توانند «متحد» ایران باشند؛ حتی هرگونه همکاری محدودی با تهران هم خودبه‌خود آن‌ها را تبدیل به «نیروی نیابتی[۱۲]» ایران و «تروریست[۱۳]»هایی تبدیل می‌کند که تهدیدی برای صلح و ثبات منطقه هستند. بنابراین، حوثی‌ها [انصارالله] صرفاً درگیر جنگ داخلی علیه یک رژیم مورد حمایتِ عربستان نیستند، بلکه «دارند دستورکار شرورانه‌ی ایران را اجرا می‌کنند.» حزب‌الله صرفاً یک حزب سیاسی در لبنان نیست، بلکه «عروسک خیمه‌شب‌بازی ایران است که اسرائیل و دیگر «دوستان» آمریکا را هدف قرار داده است.» یکی از دلایل اصلی این‌که آمریکا تلاش کرد بشار اسد، دیکتاتورِ سکولار سوریه، را از قدرت ساقط کند، با وجود احتمال بالای تبدیل شدن سوریه به یک زمین بازیِ دیگر برای جهادگراها بعد از رفتن اسد، هم تمایل اسد به تبدیل شدن به برجسته‌ترین متحد منطقه‌ای تهران بود[۱۴].

اعتراف پایگاه آمریکایی به عقده‌ی واشینگتن درباره‌ی ایران/ چرا  بایدن نمی‌تواند روابط با تهران را اصلاح کند +فیلم

مقامات آمریکایی نمی‌توانند باور کنند که ایران، نه‌تنها در منطقه‌ی خودش بلکه در سراسر جهان، «متحد» دارد؛ برای همین هم متحدان ایران را «گروه نیابتی» یا «تروریست» معرفی می‌کنند (+)

آن‌چه که نیاز است، اتخاذ سیاستی فوق‌العاده عاقلانه‌تر و خویشتن‌دارانه‌تر از سوی آمریکاست. مقامات آمریکا باید دیدگاهی را کنار بگذارند که تک‌تک اقدامات تهران را به عنوان تهدیدی وحشتناک برای صلح منطقه‌ای و جهانی می‌داند. به علاوه، باید یک تمرین ذهنی را هم انجام بدهند: نگاه به اقدامات واشینگتن از دیدگاه ایران. وضع تحریم‌های اقتصادی‌ای که هر روز شدیدتر می‌شوند، و تلاش برای منزوی کردنِ ایران در سطح بین‌المللی، تبدیل به یک دشمنیِ خونی بی‌نتیجه از جانب آمریکا شده است[۱۵]؛ و آن‌چه که مسلم است این‌که تهران نیز همین برداشت را دارد. به همین ترتیب، تداوم حضور گسترده‌ی دریایی و هوایی آمریکا و ناتو در خلیج فارس و اطراف آن، از نظر هر دولتی در ایران یک ژست تهدیدآمیز تلقی می‌شود. کاهش حضور ارتش آمریکا و شروع یک اقدام جدی برای عادی‌سازی روابط با ایران، گام‌هایی هستند که مدت‌هاست به تعویق افتاده‌اند.

علاوه بر این، واشینگتن باید سیاست کلیِ منطقه‌ای متفاوتی را نیز اتخاذ کند. این تصور که عربستان «دوستِ» آمریکا و یک قدرت ثبات‌آفرین در خاورمیانه است، با فهرست طولانی‌ای از رفتارهای ریاض[۱۶] در تناقض است. از نظر سرکوب داخلی، سابقه‌ی حقوق بشری عربستان حتی از ایران نیز بدتر است. اگر یک مورد وجود داشته باشد که آمریکا به‌وضوح باید در آن بی‌طرفی مطلق را بین دو قدرت رقیب رعایت کند، آن مورد، رقابت ایران و عربستان است.

جست‌وجوی پدر یمنی در میان اجساد بمباران یک اتوبوس مدرسه و پیدا کردن فرزندش «یوسف» (حاوی تصاویر دل‌خراش) (جزئیات بیش‌تر)؛ دولت آمریکا می‌خواهد عربستان را به جای بازیگر برقرارکننده‌ی ثبات در خاورمیانه جا بزند [دانلود]

دولت بایدن فرصت آن را دارد که از رؤسای‌جمهور قبل از خود فاصله بگیرد و استراتژی جدیدی در قبال ایران اتخاذ کند که دو کشور را از لبه‌ی پرتگاه جنگ به عقب برگرداند و ثبات و یکپارچگی‌ای را به سیاست‌های آمریکا تزریق کند که به‌شدت موردنیاز است. اما متأسفانه تا کنون هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نشان دهد رئیس‌جمهور یا مشاورانش تمایلی به برداشتن گام‌های لازم در این مسیر دارند.

در همین‌باره بخوانید:

›› دولت بایدن چه تفاوتی با دولت‌های قبلی آمریکا خواهد داشت؟

›› اذعان روزنامه کنگره آمریکا: بایدن نمی‌تواند برجام را احیا کند


[۱] Washington’s Hypocritical Iran Obsession Link

[۲] Trump Abandons Iran Nuclear Deal He Long Scorned Link

[۳] What Comes Next in the Standoff Between the U.S. and Iran? Link

[۴] US-Iran nuclear pact revival at risk after delays to new inspection deal Link

[۵] Iran’s Navy Heads to the Americas Link

[۶] US Warns Venezuela Against Welcoming Iranian Warships Link

[۷] Iranian Navy ships could reach the Atlantic by Thursday Link

[۸] Pentagon Chief, Saudi Crown Prince Discuss Regional Security, Yemen War Link

[۹] Iran welcomes Saudi Arabia’s ‘change of tone’ - foreign ministry Link

[۱۰] U.S. Whitewashes Saudi War Crimes Link

[۱۱] The US Cannot Bring Peace to Yemen, but It Can End America’s Involvement in Yemen’s War Link

[۱۲] Deal or No Deal: Iran’s Foreign Proxies Must be Dismantled Link

[۱۳] U.S. State Department: Iran Remains 'World’s Worst State Sponsor Of Terrorism' Link

[۱۴] Gullible Superpower: U.S. Support for Bogus Foreign Democratic Movements Link

[۱۵] ‘Maximum Pressure’ on Iran Has Failed Link

[۱۶] Perilous Partners: The Benefits and Pitfalls of America’s Alliances with Authoritarian Regimes Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 51
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۲۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
    73 7
    امضای کثافتنامه برجام بزرگترین جفا و خیانت به ملت شریف ایران بود . ننگ ابدی بر خائنین به ملت و نظام
    • CA ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      6 52
      برجام رو شورای عالی امنیت ملی امضا کرد نفهم، خاک تو سرت با این فهمو شعورت
    • SE ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      26 2
      لعنت به کسانی که مردم را فریفتند تا با برجام به غرب خدمت کنند
    • IR ۰۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      8 11
      الان که دولت دست اصولگرایان هست. لطفا آقای رییسی در اولین روز کاری با امضای فرمانی خروج ایران رو از برجام اعلام کنه ولی اگر مذاکرات ادامه یافت می فهمیم شما دچار مشکل روحی هستید.
    • وطنم IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      28 1
      در پاسخ به ۰۷:۰۵: عزیز من، اصولگرا فقط یه اسم هستش و در عمل باید دید. مثلا آقای عنابستانی را به خاطر بیاورید و سیلی آن به پلیس راهور و ... ! طبق ویکی پدیا ایشان اصولگرا هستند. اما آیا در عمل هم اینگونه اند؟
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      10 0
      الان دولت کجاش دست اصولگرایان هست؟! خوابی یا مریم بالا سرت وایستاده قاطی کردی هزیون میگی؟؟!
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 0
      خروج از برجام اشتباه در اشتباه است؛ رئیسی با اجرای نیم بند برجام، غرب رو حرص بده.
    • خطاب به 00:26 IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 1
      آخه منافق احمق ، شورای عالی امنیت ملی نشسته بود کنار جان کری با قهقهه های طولانی و غش و ریسه رفتن برجام رو امضا کرد ؟ آخه آشغال
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    85 15
    درد شماها نه اسلامه نه کشور درد شما اینه که اون مدینه فاضله ای که تصور میکردید با دین ایجاد خواهید کرد امریکا بسیار نزدیک شده به ساختنش
    • IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      28 86
      سلام.جهش در تئوریه و نظریه یعنی این! یعنی امریکا که مردمش دارن روز به روز پوشش رو کنار میزارن! و (احتمالا با همین فرمون به زودی لباس هم نپوشن!) و همه نوع روابط غیراخلاقی رو رواج میدن! دارن میشن مدینه؟! اصولا وقتی جایی میشه مدینه،که همه قلب و فکرها یکی بشه! و هیچ قدرت در این دنیا به غیر از کلام خدا و خدا نمی تونه چنین کاری کنه! گناه خودش یعنی تکبر! . گناه یعنی تنهایی! یعنی سرکشی! گناه قلب ها رو از هم دور دورتر میکنه! و اختلافات رو وحشتناک زیاد میکنه!(چون هرکس نفع خودش رو میخواد) کینه و عقده و رذلات ها اخلاقی تا بالاترین حد بالا میبره. درد شما هم اینکه،اسلام تونستن بعد از 2500 حکومت پادشاهی،به کمک انسان با خدایی چون امام خمینی،اون رو به سطح زباله تاریخ بی اندازه! و در مقابل اون همه ابرقدرت ها بی ایسته. دردشون اینقدر زیاده که شما ها بعد از 40 خورده ای سال،هنوز هم توش موندید! باور ندارید! . ولی قدرت خدا بالاتر از این حرف هاست و هرچه اراده کنه انجام خواهد داد و به مردمان که با خدا هستن،نعمت ها فراوان به همراه زمین به انها خواهد داد!(تا زمانی که با خدا باشن) .. و هیچ کافر و مشرک و منافق .. هم قادر نخواهد بود ان را بگیرد.پس بهتره از حسادت و .. بمیرن!
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      28 87
      درد شما هم اینه که نه دین دارید و نه حداقل به اندازه نویسنده امریکایی این مقاله آزاده اید تا جنایت کاری آمریکا و فساد آن در دنیا و چپاول ثروت ملت ها، کشتار ملت های مظلوم در سوریه، عراق یمن و ... ، ترویج سیاست کثیف زنا و زنا زادگی و بدتر و قبیح تر از آن لواط و مجبور کردن کشورهای دیگر به حمایت از آنها را نزدیک شدن به دین می بینید . جل الخالق!!!!!. چون زرق و برق زندگی ثروتمندان آمریکایی چشمانتان را کور کرده. همانطور که زرق و برق زندگی قارون چشمان عده ای را کور کرده بود.
    • وطنم IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      27 78
      برو به کالیفرنیا یه سر بزن! البته نه اونجاش که شرکت های گوگل و فیسبوک و ... هستنتد. اون قسمت بی خانمان هاش و کودهای انسانی روی آسفالت خیابونشون. برو دیتروید آمریکا رو ببین غول اسبق صنعت جهان، اما ویرانه و متروکه الان! بهشتی که رنگین پوست ها رو زیر پای خود عامدانه خفه میکنند؟!
    • محمد IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      8 85
      حتما با مجاز کردن شیطان پرستی و همجنس گرایی و ازدواج با محارم و هزار فساد دیگر نزدیک شده اند قوم عاد و لوط هم وضع اقتصادی خوبی داشتند و فقر در میانشان نبود اما خداوند به دلیل فساد و کفرشان عذابشان کرد
    • به 0.01 IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      18 5
      خطاب به اونی که گفت دیترویت غول اسبق جهان الان متروکست باید بگم دلقک دیترویت چندین سال پیش از 2014 بعد از آخرین بحران مالی جهانی 2008 کاملا احیا شده الان خیلی از ابر کمپانی های صنعتی امریکا تو دیترویت هستن خطاب به اونی که گفت برو کالیفرنیا بی خانمان هارو ببین بگم کله ایالات متحده طبق اخرین آمار 560000 بی خانمان داره که ازین تعداد 100000 نفرش تو کالیفرنیا هستن ولی اون چیزی که از حماقت شما بدست میاد اینه که رسان های جهان سومی شما فقط یه مشت بی خانمان رو نشونتون میدن نه رفاهی که بسیاری از مردمشون دارن برای اینکه میخوان گولتون بزنن و... به 0.01 داداش دمتگرم نفست حقه اینا یه مدینه فاضله ای از ایران میخواستند درست کنند ولی مردم و... پسشون زدن در حالی که همین مدینه فاضله رو آمریکا و اروپا سالها و ده ها سال پیش ایجاد کردند نتیجش هم میشه مهاجرت میلیون ها نخبه و تحصیل کرده و ... از تمام کشورهای جهان از جمله ایران و چین و... به امپراطوری ایالات متحده آمریکا . داداش دمت گرم همه ی اینایی که بهت کامنت نوشتن و بهت تاختن مشخصه تا مغز و استخوانشون سوخته و عذاب کشیدن :)))
    • به 0.01 IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      20 4
      به 0.01 دمت گرم داداش گلم اینا خوی بربریت دارن اینا یه مشت بربر و دیکتاتور هستن اصلا نمیدونن که مدینه فاضله یعنی چی!. یه حکومت پوشالی و دسته دوم به اسم حکومت دینی ساختن و فکر کردن که این کشور میشه مدینه فاضله قافل ازینکه تا الان و تاابد برعکس جواب داده اینجا چیزی بیش از یه زندان امنیتی و ایدئولوژیک نیست :))
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      2 11
      بربریت رو از یانکی ها و کانادایی‌ها باید یاد گرفت که چندین میلیون سرخپوست و سیاهپوست آمریکایی رو کشتن یا بچه های بی گناه رو تو کانادا کشتن و چال کردن تازه دو قورت و نیمشونم باقیه!! بدون دلیل به ویتنام، افغانستان، عراق و... حمله کردن و چند میلیون نفر زن و بچه رو به خاک و خون کشیدن، مملکت هاشونو خراب کردن تازه ادعای انسانیت هم میکنن!! حیوون تر از غربی‌ها بخصوص یانکی ها تو تاریخ نداشتیم برین توبه کنین!!!
  • مسعود IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    9 3
    ملت ایران تمام مجازات دارندگان و سازندگان سلاح هسته ای رو تحمل کرده و الان وقتشه که میوه رو بچینه و اولین سلاح اتمی رو تست کنه می شه در کوتاه مدت با تولید انبوه سلاح اتمی و انتقال آن ها با متحدان مثل ونزوئلا یمن سوریه حزب الله لبنان برنامه جدی برای بازدارندگی اتمی اتخاذ کرد در این شرایط آمریکا راهی نداره که فقط با رفع تحریم ها جلو اشاعه رو بگیره تا لااقل سلاح اتمی در اختیار ونزوئلا یا لبنان قرار نگیره
    • ایرانی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 0
      مسعود جان ما از سال 2003 به بعد داریم وگرنه این جنایتکارها تا الان صد دفعه به ما حتی حملات اتمی کرده بودند ولی خوب دیگه برای همیشه توان انجام این کار رو از دست دادند و فقط میتوانند تحریم کنند و به اصطلاح خودشان مهار کنند و پیشرفت ما را کند کنند که انهم با نزدیک شدن تدریجی به اتمام بند های غروب برجام ورها شدن ایران از بند مجبورند با ما تعامل کنند وگرنه به ضرر خودشان خواهد شد
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    2 0
    آمریکا یک کار اساسی را انجام بدهد و مراودات با ایران حداقل بدون مشکلی را داشته باشه . اینکه . از حمایت اسرائیل دست برداره . همین . دیر یا زود . اسرائیل رفتنی هست ..ایران بعد از رفتن اسرائیل و ایضا آمریکا با تمام اطراف بهترین روابط را خواهد داشت . که بهانه امثال عربستان تموم میشه .. این بنفع همه هست . در آخر نگاه روابط خارجی به دوردست ها بسیار خوبه مثل آمریکای جنوبی لاتین . . شاید نظر من مبتدی باشه و میشه بیخیالش شد . اما افریقا هم اهمیت دارد . تو فیلم ها دیدیم که زیر بناها . در خیلی جاها درست نیست . کاری که میتونیم انجام دهیم . مثل آبرسانی برق و جاده درست و حسابی . حتی اگر خیلی درآمدزا و با حساب و کتاب دنیای سرمایه داری اقتصاد همخوانی نداشته باشه . مقداری سود که گفته بشه خدا بده برکت . اما چه فوایدی داره . اینکه اثرهای مفید و ماندگار بنام ایران اسلامی بیادگار در اذهان نسل ها که هنوز از شیرازی ها بعد از چند صد سال در افریقا بنیکی یاد میشه . برجا خواهد گذاشت . دیگر کارخانه های تابعه مثل قیر برای آسفالت و لوله و پمپ و کابل و امکانات دیگر برای ایجاد نیروگاه و سیستم برق رسانی و همینطور آبرسانی راه آهن و جاده آسفالته . بعدش فروش مازوت . شاید هم گاز و غیره . البته در کنار دانش بنیان ها. .. و از اونور نیازمندی های ما که اونطرف ها قرار داره ِ... اصل مردم داری و حاکمیت بر قلب هاست که ثروت بینهایت با ارزشی است و با فرهنگ و سنن و آئین ما انطباق دارد . چون فرهنگ ایرانی که قدمت دیرینه ای دارد و هنوز در اینجا و آنجا از امپراتوری سابق ایران سخن گفته میشود . نشانه هاش را لابد دیده اند که نظر میدهند . بهتر آنکه با اسلام و نام امیرالمومنین و همسر و فرزندان. بزرگوارش که خانواده رسول الله محسوب میشوند ممزوج است . خیر و برکت در پی دارد . مهره ها را هشیارانه. و بموقع حرکت دهید .
  • mojtaba SE ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    4 0
    سیاست نرمال و غریضی امریکا فقر و جنگ و نا امنی و تحقیر است. و برای این سیاست, نیاز به بازیگران و سیاست بازهای خائن و وطن فروش درمنطقه داره...غیر از این باشه باید تعجب کنیم.؟؟مثل اینکه فکر کنیم , گرگی از فرط گرسنگی هویچ بخوره؟؟گرگ غریضی گوشت خوار است...پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۰۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    6 0
    آمریکا در موضوعاتی مثل ایران که به بحث اسراییل گره می خورد 100 درصد فراحزبی عمل می کند ربطی به اوباما ترامپ بایدن نداره 8 سال پیش این مطلب روشن را گفتیم که اسامی و احزاب آمریکایی اصلا مهم نیست این ها پلن مشترک چند دهه ایی را باهم جلو می برن نفهمیدین امروز هم متوجه نیستید و باز می گید ترامپ فلانه بایدن بمانه ! همین مطالب ساده را نمی فهمید یا نمی خواهید بفهمید که استراتژی های کلان غلط نوشته می شه و مملکت 8 سال رو دست آمریکایی ها می چرخه و بازیچه می شه طنز اینکه تاریخ مستند ، رسمی ، مستقل و شفاف می گوید دموکرات ها اتفاقا بیشتر به ما ضربه زدند ! حالا همین بایدن را سال ها دنبالش بدویین ببینید 1 موز اینور پرت می کنه یا نه ، مشخص نیست این دلخوشی ها این ساده انگاری ها از کجا می آد .
    • وطنم IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      5 0
      درست میگی ولی یه عده ای که غرب پرست هستند اونها به کنار. انصاف بده یه عده ای هم از سیاست و تاریخ معاصر کشورمون چیزی نمی دونن (مثل نوجوون ها و جوونی های من) فقط چیزی که توی فضای مجازی رو میبینم قبول میکنم. مثلا با شگفتی میگفتیم میدونستی فیسبوک توی آمریکاست ها ااا!! واقعا!! چه جالب!! مایکروسافت هم توی آمریکاست!! گوگل که دیگه غول جهانه اون هم ... دیگه اون نوجوون که نمیدونه چرا جنگ شد اصلا چرا اینجاییم و ... اینجاست که استاد عباسی و رائفی پور وارد میشوند!!
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    6 1
    هرگونه خوشبینی به امریکا اشتباه و خیانت به ملت و امام و شهداست. مرگ بر آمریکا مرگ بر استکبار جهانی
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      3 5
      کدام ملت ملتی مگر مانده
    • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      2 6
      برای پای صندوقها رای بله مانده ولی بعد از آن ملت فراموش میشوند
    • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      6 1
      منظورش تو ایران بود که خیلی هم خوب مانده، تو تیرانا که شما هستین تا چند وقت دیگه تموم میشین، حق داری ناراحت باشی!!!
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      3 1
      این تیرانا بازی یک لولو تراشی است برای ترساند مردم این چهارتا پیر و پاتال مردنی که امروز لب جهنم هستند فقط منظور شما از این صحبتها انحراف افکار مردم( که دیگر دستتان رو شده ) میخواهید سفره چربتان خالی نشود
  • رضا IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    4 2
    هم چوب رو می خوریم هم پیاز ! هم بمب هسته ای را بر خودمان حرام کردیم و هم تحریم آمریکا را تحمل می کنیم! دریغ از قطره ای امیدواری به آینده در مردم ایران. مردم ایران در حال حاضر هیچ سود و منفعتی از صنعت هسته ای نمی برند.
    • وطنم IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      4 0
      حالت خوبه؟ همین نیم ساعت برقی که از 24 ساعت قطعی، براتون میاد و نمیره به لطف برق هسته ای هستش. اگه میخوای اونم قطع بشه، انتخاب با شماست! ولی من نمیخوام. دیگه داروهای سرطانی به کنار (میخوای بچه های کشورت سرطانی بمونن تا ابد؟) کشاورزی هسته ای به کنار (برنج و نون نمیخوری توی عمرت؟) ...
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 4
    تنها چاره کار استفاده بیشتر و بهتر از نصف نیروی جامعه یعنی زنان هست که نسبت به کشور و حتی خانواده خود از نظر قانونی و عرفی تعهدی ندارند ...باید کار کرد ..کار !!!!
    • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      6 0
      اصلا اینطوری نیست، باید کار کرد ولی بنیان خانواده رو بصورت سنتی حفظ کرد تا بلای کشورهای غربی سرمون نیاد!! خانمها اگر مایل بودن باید بتونن کار کنن ولی نه به قیمت گرفتن شغل یک مرد سرپرست خانواده!!
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      1 1
      منظورم بکارگیری دوساله زنان در بخش های بهداشت و درمان، پلیس ، زندان زنان ، آموزش و پرورش ، حتی در تیم های مسلح و...برای کاهش هزینه های دولت هست !! زنان امروز نباید معافیت های زنان سنتی را داشته باشند ...!!! چون کارکرد زن سنتی را ندارند ..!!
    • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      1 1
      کدوم بنیاد خانواده ..؟! یک نگاه به آمار طلاق ها بنداز ؟! آستانه تحمل اکثر خانم ها فوق العاده پایین هست ...با کوچکترین چیزی دنبال مهریه و یا طلاق هستن ....!! جامعه در حال گذار ما می طلبد که تکالیف اجتماعی اجباری برای زنان تعریف کند ..!! چون مثل بیست سال پیش رفتار و عمل نمی کنند ..و دنبال منیت و منافع خود هستند ..!!
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 2
    اگه قراره ایدیولوژیک عمل کنیم پس تخته گاز بریم ..و الا سیاست کج دار و مریز فایده نداره .. مگر یک چرخش آشکار و حتی رسمیت شناسی اسرائیل در عین حفظ دستاوردها ...و باید اول از همه به جهان اسلام بگوییم ایران ۴۰ سال ایستادگی کرده ..شما چکار کردید ؟! آیا توده های مسلمان مثلا در مالزی یک دلار به اقتصاد ایران کمک کردند؟! کاری که یهود در حق اسراییل می کند !!؟؟؟
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 4
    شعار مرگ بر آمریکا فقط برای من عوام است تا سرم مشغول بشود در حالی که آمریکا پذیرایی مخصوص حامیان و سازندگان این شعار در میان ما عوام است اقامت به خانواده و بهترین ویلا ها و کار و تجارت برای انها هدیه آمریکای خبیث است
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 2
    بایدن واوباما حیله گرترین ریاست جمهوری آمریکاست چنان با پنبه سر میبرند که ازش(تله برجام،قراردادهای ننگین با روسیه وچین،نفوذ،جاسوسان اژانس،خیانت،خرابکاری،ترور،آتش سوزی...)درآمده
  • RO ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    راهکار ترامپ کوبیدن برجام بود. او می خواست هم چیز را در نطفه خفه کند و بهمین منظور انرا بدترین قرارداد امریکا می نامید تا همه چیز را عوض کند و ایران را هیچ حساب کند. برجام قرارداد خوبی برای ایران نبود، غنی سازی ۳/۶ درصد در صورتی که برای سوخت نیروگاه هسته ای نزدیک ۵ درصد لازم است، برای داروهای پزشکی تا ۲۰درصد و سوخت زیردریایی تا ۶۰ درصد. یعنی ما توافقی کرده بودیم که عملا غنی سازی کاربرد برای ما نداشت. بعد پذیرش پروتکل الحاقی، و در اخر هم شلیک ماشه ما را در تنگنا و حبس نگهداری میکرد. جالب انکه بایدن هم که در برجام سهیم بود و از ترامپ انتقاد میکرد نمی خواهد ب برجام برگردد و در و ترامپ را تصدیق میکند. پس امریکا چه میخواهد؟ پاسخ در تاریخ امریکا و نفوذ یهودیان نهفته است.
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    دکتر اسفندیار قره باقی سرود آمریکا آمریکا ننگ به نیرنگ تو ساکن آمریکایت
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    1 2
    شعار مرگ بر آمریکا تا امروز هیچ دردی را دوا نکرده فقط وقت مردم را گرفته و گلوی مردم را به درد آورده
  • مجتبی از زنجان IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 5
    برای آخرین بار میگم به جای رابطه با آمریکا اسراییل و سعودی به فکر ایجاد تقسیمات جدید کشوری باشید چون واجبه اگه نبود نمی گفتم استان های نژادی نامش حذف بشه و افزایش استان ها واجبه این تغییرات تو دنیت عرف هستش
    • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      3 0
      من فکر کردم از انگلیس هستی؛ آخه یاد سیاست تفرقه بیانداز حکومت کن افتادم!
  • NL ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 0
    بی اثر کردن تحریم ها باید راهبرد اصلی باشد و طوری باشد در ایجاد هر تحریم جدید ایران ، تاب آوری کشور باشد/ اما حالا امریکا و غرب ادعا میکنند میخواهند برجام احیا شود، باید دولت جدید به سرعت با امریکا و غرب توافق احیا انجام دهد، بیخودی معطل نکند/ چرا؟ چون راهبرد بی اثر کردن تحریم است و برجام هم احیا شود بهتر است، آنچه مسلم است امریکا و غرب همین طوری خواهند بود به همان دلیلی که نظام ج.ا نیز از سیاستهای موشکی و منطقه ای اش کوتاه نمیاد/ پس اگر اندکی سازش کنند و سر سختی بیش از نشان ندهند چیزی از دست نمیدهند/ چرا؟ چون گفتم راهبرد بی اثر کردن تحریم و تاب آوری است.
  • FR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    2 0
    هههه عکس کارکاتور مانند جایگاه ایران در میان پایگاههای نظامی آمریکا خیلی جالب بود....با همه اینها آمریکا هیچ غلطی نتوانست بکند !
  • مجتبی از زنجان IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 3
    به جای رابطه با مثلث آمریکایی اسراییلی سعودی به فکر ایجاد تقسیمات جدید کشوری باشید واجبه برای آخرین بار می گویم این تقسیمات مملکت رو به سمت باتلاق می برد خوددانی تغییرات واجبه واجب
    • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      4 0
      اون بالا هم گفتی برای آخرین بار می گم!
  • مجتبی از زنجان IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    0 4
    برجام که به فنا رفت حداقل برای حفظ یکپارچگی ایران یک تقسیمات جدید کشوری ایجاد کنید آخرین باره میگم دیگه نمیگم واجب باید تغییر کنه
    • IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      3 0
      مطمئنی از زنجان هستی؟!
  • آمریکا از هول هول افتاد تو دیگ. DE ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
    2 0
    آمریکا از هول هول افتاد تو دیگ. می خواست با فشار بیشتر امتیازات بیشتری بگیرد مثلا «موشک‌های بالستیک و مداخله‌های منطقه‌ای» ولی حالا باید التماس کند که همان برجام 2015 را ایران قبول کند. دیگر دولت بیسواد مثل دولت فعلی در ایران نخواهد امد
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    2 0
    بهترین راه اینه خودمون را تا میتوانیم قوی کنیم برای نبرد با آمریکا ما اول تا آخر با آمریکا درگیر میشیم همان نبرد بزرگ ....مرگ بر آمریکا
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
    0 0
    برجام شطرنجی بود که از اون فقط رنجش به ملت ایران رسید اوونایی که این بازی رو انجام دادن البته فقط بازی کردند
  • حسن حسینی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    در امریکا رییس جمهور فقط یک مترسکه ! پشت پرده فقط لابی صهیونیستس هست و بس !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس