زیارت اربعین نمایه ویزا روادید اربعین پاسپورت

تعداد کشورهایی که ایرانیان بدون روادید می‌توانند به آن‌ها سفر کنند در ۱۵ سال گذشته رشد کرده است. ایرانیان می‌توانند در سال ۲۰۲۱ به ۴۲ کشور جهان بدون روادید سفر کنند.

به گزارش مشرق، سفر کردن یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های زندگی هر آدمی است که اهمیت آن بر مردم و مسئولین پوشیده نیست. مثلاً یکی از نامزدهای انتخابات ۱۴۰۰ از طرح‌هایش درباره  سفر کردن گفته است. اما سفر خارجی چطور؟

سفر خارجی به جز زیارتی‌هایش، همیشه یک تفریح لوکس است اما تعداد ایرانی‌های خارج رفته در ۱۵ سال گذشته به جز دو سه سال، همواره افزایش یافته است که نشان از علاقه ایرانی‌ها به خارج‌گردی دارد. برای خارج رفتن دلار لازم است. افزایش قیمت دلار در سال‌های ۹۱ و ۹۷ باعث شد خیلی از ایرانی‌های عازم خارج، مسافرت خود را لغو کنند و پول خود را پس‌انداز کنند تا سال بعدش حداقل یک سری به آن طرف مرزها زده باشند.

اعتبار پاسپورت ایرانی؛ سفر به عراق یا ماداگاسکار؟

 
مقصد محبوب ایرانی‌ها

ایرانیان به عراق، ترکیه، امارات، آذربایجان، گرجستان، آلمان، قطر، ارمنستان، عربستان و چین بیشتر از سایر نقاط جهان سفر می‌کنند که به جز چین و آلمان بقیه در همین حوالی اند. یکی از مهم‌ترین فاکتورها در هر سفر خارجی مسئله‌ی ویزا (روادید) است. مثلاً یک ایرانی همین الآن می‌تواند با خودروی شخصی‌اش برود مرز رازی و تنها با داشتن گذرنامه وارد ترکیه شده، چند روزی با پول‌هایش اقتصاد شهر وان را سر و سامان داده، به ایران برگردد. اما همین ایرانی برای ورود به چین باید چند روزی در سفارت معطل شود و بعد از پرداخت هزینه‌ها اگر چین اجازه داد، به این کشور مسافرت کند.

ایرانیان بدون روادید به کدام کشورها می‌توانند سفر کنند؟

تعداد کشورهایی که ایرانیان بدون روادید می‌توانند به آن‌ها سفر کنند در ۱۵ سال گذشته رشد کرده است. ایرانیان می‌توانند در سال ۲۰۲۱ به ۴۲ کشور جهان بدون روادید سفر کنند. ترکیه، مالزی، تیمور شرقی، سوریه، لبنان، ماداگاسکار و چند کشور دیگر در این فهرست قرار دارند. جالب‌تر اینکه ایرانی‌ها برای سفر به عراق باید روادید تهیه کنند.

اعتبار پاسپورت ایرانی؛ سفر به عراق یا ماداگاسکار؟

در ظاهر وضع گذرنامه ایرانی بهتر شده است. حسن روحانی در سال ۱۳۹۲ گفت که می‌خواهد احترام را به پاسپورت ایرانی بازگردانند اما به نظر رشد تعداد کشورهایی که از ایرانیان روادید نمی‌خواهند در دوره محمود احمدی نژاد رخ داده است و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گشایش جدیدی حاصل نشده است. 

ارزش پاسپورت ایرانی

تعداد کشورهایی که بدون روادید می‌توان به آن‌ها سفر کرد معیار سنجش اعتبار گذرنامه کشور است. هرچه بیشتر باشد، اعتبار گذرنامه هم بیشتر است.

اعتبار پاسپورت ایرانی؛ سفر به عراق یا ماداگاسکار؟

تعداد کشورهایی که ایرانیان می‌توانند بدون روادید به آن‌ها سفر کنند رشد کرده است اما رتبه پاسپورت بدتر شده است. چرا؟

این موضوع چند علت دارد:

۱) تغییر در تعداد کشورهای بررسی شده:

کم و زیاد شدن کشورهای مورد بررسی باعث نوسان در رتبه می‌شود.

۲) حساسیت کمتر کشورهای مختلف در پذیرش مسافر بدون روادید:

مثلاً در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۲۱ به ترتیب دانمارکی‌ها و ژاپنی‌ها معتبرترین پاسپورت‌های جهان را داشتند با این تفاوت که دانمارکی‌ها به ۱۳۰ کشور مختلف و ژاپنی‌ها به ۱۹۳ کشور مختلف می‌توانستند سفر کنند. در نتیجه ایران برای ارتقاء جایگاهش باید شتابی بیشتر از جهان می‌داشت که نداشته است.

* منبع داده‌ها در این گزارش بر اساس نمافر بوده است. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    10 5
    پس احمدی نژاد اتفاقا سبب شد که کشورهایی که بدون روادید اجازه سفر به ایرانیان می دهند سه برابر شوند.
    • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      3 4
      خب که چی این چه ربطی با حال امروزش داره که همصدا با منافقین و مصی پولی نژاد انتخابات را تحریم میکنه
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    17 1
    وضعیت پاسپورت ما واقعاً افتضاحه.
  • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    2 7
    برای صدور انقلاب باید درجه اعتبار پاسپورت در دوران اقای رئیسی بهتر شود
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
    5 0
    وضعیت پاسپورت پیش کش یک مورد را بگو که در سطح جهانی تراز اولی باشد جهانی هم نه در سطح کشور ی مورد خوب بگو ؟؟؟؟
  • حیدر صالح IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    1 0
    اگر واحد پول ملی قوی شد اگر تراز امنیت داخلی قوی شد اگر نیروی بازدارنده نظامی به میزان قابل توجه قوی شد اونوفت عزت پاسپرت ایرانی بالا میره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس