کد خبر 1235870
تاریخ انتشار: ۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴
بیش از هزار کیلومتر راه آهن در کشور احداث شد

معاون ساخت و توسعه راه آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: در ۷ سال گذشته بیش از هزار کیلومتر راه آهن احداث، ۱۸۶۹ کیلومتر ریل گذاری انجام و۴ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شد.

به گزارش مشرق، با اعلام شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، عباس خطیبی روند ساخت راه آهن در کشور طی سال‌های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و گفت: از جمله دستاوردهای مهم در این سال‌ها می‌توان به بهره برداری از هزار و ۹۰ کیلومتر مسیر ریلی جدید، ریل گذاری بیش از ۱۸۰۰ کیلومتر، زیرسازی بیش از ۲ هزار کیلومتر و ساخت و توسعه بیش از ۱۶۱ هزار متر مربع ایستگاه در کشور اشاره کرد.

وی اتصال ۴ مرکز استان به شبکه ریلی کشور را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ۷ سال گذشته اعلام کرد و گفت: راه آهن گرگان- اینچه برون، راه آهن تهران- همدان، راه آهن غرب کشور، راه آهن مراغه- ارومیه، راه آهن قزوین- رشت، راه آهن میانه- بستان آباد، راه آهن خواف- هرات از مهمترین پروژه‌های ریلی هستند که طی این ۷ سال به بهره برداری رسیده است.

خطیبی ادامه داد: با بهره برداری از راه آهن یزد- اقلید، بستان آباد- خاوران، زاهدان- خاش، همدان- سنندج، رشت- کاسپین و میانه- اردبیل تا پایان سال جاری دو مرکز استان دیگر نیز به شبکه ریلی کشور متصل می‌شوند.

وی تاکید کرد: اگر روند شتابان توسعه راه آهن در کشور طی ۱۰ سال آینده نیز ادامه یابد، ایران به رتبه دوم منطقه از نظر چگالی خطوط شبکه ریلی به تناسب وسعت دست پیدا می‌کند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برنامه ریزی و مدیریت پروژه‌های عمرانی را یکی از مهمترین سیاست‌ها در راستای رسیدن به اهداف دانست و گفت: اولویت دادن به طرح‌های عمرانی، رعایت استانداردها و مشخصات فنی، رعایت تمهیدات زیست محیطی و دستیابی به فن‌آوری های نوین در طراحی و اجرای پروژه‌های راه آهن در کشور نیز بخش دیگری از اهداف تحقق یافته کیفی هم راستا با اهداف کمی در این حوزه است.

وی استفاده از ریل ملی تولید شده با حمایت شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور را یکی از موفقیت‌های چشمگیر در توسعه شبکه ریلی معرفی کرد و افزود: این نوع ریل در کشورهای محدودی تولید و برای خطوط جدید و پرسرعت استفاده می‌شود. دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت این نوع ریل علاوه بر تأمین نیاز داخلی، صدور ریل به دیگر کشورها را نیز میسر کرده است.

خطیبی همچنین احداث پل با دهانه ۱۰۰ متری و ارتفاع ۸۵ متری، اجرای اسلب ترک بتنی به روش درجا، ساخت دستگاه پنل گذار مکانیزه برای اولین بار در راه آهن میانه- اردبیل، ساخت کشنده دو منظوره جاده‌ای و ریلی برای اولین بار در راه آهن میانه- اردبیل توسط مهندسان داخلی بخشی از موفقیت‌های به دست آمده در بخش طراحی و عملیات اجرایی توسعه شبکه ریلی کشور عنوان کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
    1 0
    بیشترین هدف توسعه ریلی و اتئبانی و بندری ایران باید به سمت توسعه و اتصال مسیر بنادر جنوبی به شمال کشور باشد !!!! ابرشکورها و کشورهای توسعه یافته شرق آسیا از جمله هند و چین و مالزی و سنگاپور و ژاگن و کره جنوبی و ..... سالانه ده ها میلیارد تن کالا به شمال آسیا و اروپا صادرات و واردات دارند !!!! امروز تنها مسیر انجام این امر رد شدن ازکانال سوئز و مسیری طولانی و چند ماهه با کشتی است !!!! ولی ابرکشورهای شرقی مثل چین و هند با توسعه و سرماه گذاری در چابهار و گوادر دریافته اند که مسیر بسیار بهتری برای رسیدن به شمال آسیا و اروپا از طریق ایران و پاکستان وجود دارد !!!! مسیری که حداقل سی درصد ارزان تر است و چندین برابر سریع تر !!!! ایران با توسعه راه آهن و اتوبان ها از بنادر اقیانوسی و خلیجی جنوب و توسعه این بنادر به سمت بنادر شمالی دریای خزر !!! راه آهن و اتوبان های متصل به کشورهای شمال آسیا و ترکیه که مسیر را به سمت اروپا و شمال آسیا سرعت می بخشند !!!! و همچنین افزایش ظرفیت و توان ترانزیتی کشور که امروزه بسیار پایین است و حتی توان ترانزیت 50 میلیون تن کالا را به صورت مناسب ندارد !!!! باید سهم بزرگی از این مسیر دریافت کند انشاالله !!!! صنعت ترانزیت ایران می تواند راه بسیار فراخ و راحتی را برای خروج از وابستگی به نفت برای همیشه در اختیار کشور بگذارد !!!! فقط سرمایه گذاری در حد یک صنعت بزرگ نیاز دارد !!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس