کد خبر 1238588
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۵

وقتی به ساختمان‌های مختلف نگاه می‌کنید ممکن است واکنش‌های بسیار متفاوتی نسبت به آنها داشته باشید. بعضی از آنها بلند و رفیع هستند؛ یا درهای قوسی شکل عظیم و ستون‌های بزرگ آن توجه شما را به خود جلب می‌کند. شاید هم یک ایوان با نما چوب و یا سیمان سفید با پنجره‌های هلالی شکل سبب استقبال شما از نمای آن ساختمان شود. در کل باید گفت ظاهر و نمای ساختمان‌ها تصادفی نیست. شخصی با توجه زیاد آنها را طراحی کرده است. بنابراین هر سازه در پس نمای ظاهری خود، تفکری عمیق و طراحی خاص خود را دارد. نمای بیرونی همان صورت یک ساختمان است که معمولا شامل چینش و ارتباط عناصر طراحی مانند قرار دادن  پنجره یا درب در اندازه و شکل خاص؛ اجرای ستون‌ها و یا بالکن و استفاده از مصالح ساختمانی منحصر به فرد که بسته به سبک معماری آن می‌باشد. کلمه نما می‌تواند ارتباط هر بخش بیرونی ساختمان را با جزئیات طراحی آن نشان دهد. در این میان نمای جلو نسبت به بقیه قسمت‌های سازه از طراحی معماری دقیق و یا خاصی برخوردار است. 

انواع نمای ساختمان 

امروزه اجرای نمای ساختمان بر اساس نوع کاربرد آن، با استفاده از متدها و متریال‌های متعددی قابل اجرا است. ورود مصالح نوین به عرصه ساخت و ساز باعث شده است تا امروزه طراحان بتوانند ایده‌های جدید خود را به اجرا در بیاورند. ورود مصالحی همچون انواع کامپوزیت، فیبر کربن، رزین اپوکسی و ترموود از جمله مواردی هستند که به تحقق رویاهای مختلف معماران و طراحان کمک می‌کنند. نمای ساختمان در شکل دهی تصویر کلی شهرها نقش بسیار مهمی ‌را ایفا می‌کنند. بنابراین در اجرای نمای ساختمان‌ها باید به مساله تاثیرات ظاهری نمای شهری توجه بسیاری نشان داد. اما به طور کلی می‌توان چندین سبک نما سازی را به عنون یک کل در نظر گرفت که در ادامه به انواع آنها اشاره خواهیم کرد. 

نمای آجری

آجر از جمله مصالحی است که در ایران از گذشته تا به حال مورد استقبال و استفاده قرار گرفته است. امروزه از این مصالح زیبا به سبب ایجاد فضایی دلنشین و زیبا و توانمدی‌های فراوان در طراحی های انواع نما از سنتی و کلاسیک گرفته تا مدرن و امروزی، به وفور استفاده می شود. آجر به دلیل داشتن ضریب انتقال حرارتی پایین نقش بسزایی در ایجاد عایق حرارتی در یک ساختمان دارد. آجرهایی که برای اجرای نما بکار می روند؛ بسیار محکم و مقاوم هستند و از آنجا که در رنگ ها و ابعاد متعدد در کوره ها آماده می شوند؛ کاملا نسوز می‌باشند. از این سو طراحی نمای آجری به دلیل بالا بودن اشکال متفاوت و تنوع آن بسیار رایج بوده و یک معمار با توجه به طرح خود می‌تواند زیباترین نماها را به کمک آجر به اجرا در بیاورد.

نمای سیمانی یا سمنت برد

سمنت برد (پانل سیمانی الیاف دار) از مخلوط یکدست سیمان پورتلند، الیاف فرآوری شده سلولز، سیلیکا کوارتز ریز و سایر افزودنی‌های معدنی با استفاده از فرآیندهای پیچیده و تحت کنترل دیجیتالی تولید می‌شود. نمای سیمانی ساختمان از جمله نماهایی است که قیمت اجرای آن ارزان می‌باشد. سرعت اجرای این نما بالاست و در کمترین زمان ممکن می‌توان آن را بر روی سطح خارجی ساختمان اعمال نمود. نمای سیمانی یکی از مقاوم ترین و قدیمی‌ترین نوع نماهای ساختمانی است که سبب افزایش استحکام یک سازه می‌شود و می‌توان به شکل زبره ، نرمه و تگری بر روی دیوارها اجرا نمود .

معرفی انواع نمای ساختمان

نمای چوبی

اگر به دنبال استفاده از متریال طبیعی و خاص با دوام بالا در نمای خود هستید؛ پیشنهاد می کنیم نگاهی به چوب ترمو داشته باشید. اجرای نما چوب نه تنها بسیار زیبا و متفاوت خواهد بود؛ بلکه دارای ثبات ابعادی و مقاومت عالی است. چوب ترمو نما نوعی چوب فرآوری شده و دارای پایندگی طولانی مدت می باشد که بدلیل گذر از مراحل فرآوری و گرمادهی در مقابل شرایط نامساعد جوی، اشعه ماوراء بنفش و پوسیدگی کاملا مقاوم می‌باشد. تیمار حرارتی چوب ترمو سبب می‌شود کلیه مواد طبیعی و رزین مغز چوب خارج شده و از این سو باکتری‌های موجود در آن از بین برود. در نتیجه محصول تولید شده نهایی، ماده‌ای خالص و استریل می‌باشد که علاوه بر نما می‌توان از آن در بخش‌های دیگر و داخلی سازه‌ها همچون پله، سقف، درب و پنجره، مشاعات سونا و... از آن استفاده کرد. ترکیب چوب ترمو با سایر متریال ها نظیر فلز و شیشه علاوه بر آنکه زیبایی نما را دوچندان کرده؛ بلکه آن را بسیار متفاوت تر می‌سازد. از این سو این روزها خرید چوب ترمو به دلیل سختی بالا، مقاومت در برابر امواج صوتی، قابلیت شکل پذیری و برشکاری، تجدیدپذیری و… جزو پرطرفدارترین متریال‌ها برای اجرای نمای چوبی است.

استرچ متال

نمای اکسپندد متال (expanded metal) یا استرچ متالاین نما شامل استفاده متناسب از صفحات فلزی به جنس آهن، آلومینیوم، استیل، برنج و مس می‌باشد. در فرآیند تولید این ورق ها برش داده شده و سپس تحت عمل کشش، پنل هایی با نام استرچ متال یا اکسپندد متال تولید می شود. این ورق ها دارای رنگ بندی‌های متنوع و همچنین شبکه های توری کششی با ظاهری یکپارچه و مستحکم را دارند.

معرفی انواع نمای ساختمان

نمای سنگ

سنگ یکی از پرکاربردترین ابزارها برای تزیین نمای داخلی و خارجی یک ساختمان می باشد. از جمله مزایای این نما می‌توان به زیبایی و تنوع رنگی، مقاومت در برابر آتش‌سوزی، عایق صوتی و حرارتی عالی، انعطاف‌پذیری در اجرا و قابلیت فرم پذیری مناسب روی کلیه سطوح و دوام طولانی مدت اشاره کرد. در حال حاضر نیز استفاده از سنگ تراورتن به دلیل داشتن تنوع طرح و رنگ در مقایسه با سایر سنگ هایی که می توان از آنها به عنوان سنگ نما بهره برد؛ مقبولیت بیشتری دارد. 

شیشه

همانطور که می دانید شیشه نیز یکی از متریال‌های تزیینی است که در احداث نمای ساختمان ها و زیباسازی آنها نقش بسزایی دارد. اجرای شیشه در نما طی چند سال اخیر با پیشرفت‌های چشمگیری روبرو بوده و در نمای اغلب ساختمان‌ها دیده می‌شود. نکته مهم در استفاده از این متریال برای نمای ساختمان، کیفیت شیشه می‌باشد. این نما در عین زیبایی به سبب دوجداره یا سه جداره نشکن بودن آن، بسیار پر کاربرد بوده و اکثریت سازه‌های مدرن، بخش وسیعی از نمای خود را به شیشه اختصاص می دهند. 

  • از انواع مختلف نمای شیشه‌ای موجود در دنیا می توان به طرح‌های زیر اشاره کرد.
  • فریم لس که سطح نما توسط پروفیل‌های فلزی شبکه‌بندی می‌شود. 
  • نمای اسپایدر که در اجرای آن از شیشه لمینیت شده استفاده می‌کنند.
  • نمای کرتین وال که با ترکیب پروفیل‌های آلومینیومی در آن، نما دارای دوپوسته است.

 نمای کامپوزیت

طراحی نمای ساختمان با استفاده از متریال کامپوزیت بر اساس استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم می‌باشد در اجرای این نما، از ورق های آلومینیومی در ابعاد مختلف برای پوشش سطح بیرونی ساختمان استفاده می شود. ورق کامپوزیت آلومینیوم در واقع ترکیب لایه‌ای موادی همانند پلاستیک فشرده و یک ‌لایه نازک چند میلی‌متری از فلز آلومینیوم است. رنگ ورق‌های آلومینیوم کامپوزیت بنا به سلیقه مشتری و درخواست بازار بسیار متنوع است.  این نما یکی از پرکاربردترین موارد طی چند سال گذشته بوده است. 
ما در شرکت مازند چوب آرایا با تجربه چندین ساله بین المللی خود در زمینه تولید و فروش انواع الوارهای ترموود، مفتخریم که تامین کننده متریال بسیاری از طرح های اجرایی نما در کشور ایران و همچنین چندین کشور همسایه هستیم. پیشنهاد می کنیم برای انتخاب ترموود مناسب با سلیقه خود از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های کارشناسان ما بهره‌مند شوید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس