آموزش و پرورش: هیچ کودک افغانستانی از تحصیل باز نمی‌ماند/ وزارت کشور: فقط دو گروه حق تحصیل دارند

مدیران وزارت آموزش و پرورش در رسانه‌ها از ثبت نام همه کودکان مهاجر افغانستانی در مدارس سخن می‌گویند. این در حالی است که طبق بخش‌نامه اداره اتباع وزارت کشور تنها دو گروه از کودکان می‌توانند تحصیل کنند.

به گزارش مشرق، مشاهدات میدانی از موضوع ثبت نام کودکان مهاجر نشان می‌دهد که جلوگیری از ورود کودکان افغانستانی به روند تحصیل همچنان برقرار است و کسانی که به دفاتر کفالت مراجعه می‌کنند کماکان با پاسخ منفی نهادهای مربوط مواجه می‌شود.

سال ۱۳۹۴ رهبرانقلاب دستور تحصیل همه کودکان مهاجر چه آنهایی که مدرک قانونی حضور در ایران را کسب کرده‌اند و چه ‌آنها که موفق به انجام این کار نشده‌اند را صادر کردند. اما امسال طبق بخش‌نامه اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور فقط دو گروه می‌توانند در مدارس دولتی ثبت نام کنند.

بیشتر بخوانید:

دستور رهبر انقلاب درباره تحصیل کودکان افغانستانی در پیچ و خم موانع اداری

اما نکته قابل توجه در این میان اظهارات مدیران وزارت آموزش و پرورش است. رضوانه حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش دیروز دربرنامه صبحگاهی «سلام صبخ بخیر» در شبکه سوم سیما حاضر شد و به صراحت اعلام کرد که همه دانش آموزانی که موفق به گذراندن مراحل قانونی اقامت در ایران نشده‌اند می‌توانند در مدارس دولتی ایران ثبت نام کنند.

حکیم زاده با اشاره به آئین نامه اردیبهشت ۹۵ هیئت وزیران که در پی فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حق دسترسی همه کودکان اتباع به آموزش تنظیم شده است،گفت: بر این اساس هیچ دانش آموزی نباید از تحصیل دور بماند حتی آنان که مدارک اقامتی و اوراق هویتی ندارند.

وی افزود: همه ساله در ارتباط با نحوه ثبت نام دانش آموزان اتباع خارجی تصمیم‌هایی در کمیسیون ساماندهی اتباع اتخاذ می شود و در جهت به روز رسانی بخش نامه‌های سال‌های گذشته و هماهنگی بین دستگاه‌ها، شیوه نامه‌ای در این حوزه تنظیم می‌شود. تیرماه امسال هم به واسطه بخشنامه‌ای که اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور تنظیم کرد، نه تنها حق دسترسی کودکان اتباع به آموزش را تاکید می‌کند بلکه در این بخشنامه آمده است که این دانش آموزان در تمام فعالیت ها می‌توانند شرکت کنند و محدودیتی برایشان وجود ندارد.

معاون آموزش ابتدایی در خصوص آن دسته از دانش آموزان اتباع که فاقد اوراق هویتی و مدارک اقامتی هستند،تصریح کرد: این عزیزان با مراجعه به دفاتر خدمات اقامت و اشتغال اتباع خارجی و یا از طریق مراجعه به اداره کل آموزش و پرورش استان، استانداری‌ها یا اداره کل اتباع خارجی می‌توانند کارت حمایت تحصیلی دریافت کنند.

این درحالی است که تعداد زیادی از دانش‌آموزان فاقد مدارک اقامتی در روزهای جاری به دفاتر کفالت و ادارات اتباع شهرها و استان‌های مختلف مراجعه کردند و با پاسخ منفی برای گرفتن برگه حمایت تحصیلی مواجه شدند.

علاوه بر آن بخش‌نامه‌ای که معاون آموزشی وزارت آموزش و پرورش به آن استناد می‌کند؛ همان بخش‌نامه‌ای است که سبب محرومیت طیف وسیعی از مهاجرین از تحصیل شده است.

طبق این بخشنامه فقط دو گروه از مهاجرین افغانستانی حق تحصیل دارند:

الف) کلاس‌اولی‌هایی که برگه سرشماری دارند

ب) دانش آموزانی که سال پیش برگه حمایت تحصیلی دریافت کرده اند به شرط داشتن کارنامه

مهلت ثبت نام دانش آموزان افغانستانی در مدارس دولتی تا ۲۵ تیر در نظر گرفته شده است و ناهماهنگی میان دستگاه‌های مختلف در حال گرفتن فرصت از کودکان افغانستانی برای تحصیل در مدارس است. امری که کارشناسان اجتماعی از هم اکنون درباره تبعات اجتماعی آن هشدار می‌دهند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    4 0
    بچه‌های بیگناه. کاش مشکلشون زودتر حل بشه
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      1 0
      بهترین راه برای حل مشکلشون اینه که هرچه زودتر به همراه خانواده هاشون برگردن کشورشون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس