ویژه ها

جریان اصلاح طلب پس از شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر 1400 همچنان در شوک است و به طرق مختلف در پی آن است تا اثرات این شکست سنگین را کاهش دهد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** عبدی: وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست

«عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «حذف خطوط قرمز اضافی» نوشت:«جناب آقای رییسی و اژه‌ای؛ در این یادداشت می‌خواهم به یک نکته بسیار ساده در امر حکومت‌داری اشاره کنم که در ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این نکته مربوط است به فلسفه و وظیفه حکومت. اشتباه فاحش این است که حکومت و ابزار قدرت آن را در خدمت ذهنیتی هدایتگرانه قرار دهیم. به عبارت دیگر وظیفه حکومت‌ها هدایت مردم نیست. نه اینکه هدایت کردن کار بدی است، قطعا خوب است، ولی این کار در توان حکومت‌ها نیست».

عبدی در ادامه نوشت:«در چارچوب حکومت‌داری فقط باید به رفتارهایی پرداخت که نظم اجتماعی را مختل می‌کند، نظمی که برآمده از خواست عمومی است و نه نظمی که محصول اراده عده معدودی در حکومت است. در چنین نظمی تعداد خطوط قرمزی که به عنوان محدوده رفتار شهروندان تعیین می‌شود به نسبت محدود است. در هیچ جامعه‌ای نمی‌تواند تعداد خطوط قرمز آنقدر زیاد باشد، چنانکه دیگر خط قرمزی دیده نشود، همه جا صفحه قرمز باشد. هر چه تعداد خطوط قرمز را بیشتر کنیم، به‌طور اجتناب‌ناپذیری خط قرمز را بی‌اعتبار می‌کنیم».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در این یادداشت تصریح کرد:«ماهواره، بخش فیلتر فضای مجازی، دو نمونه روشن آن است. لطفا در اولین گام این‌گونه خطوط قرمزی که زاید است را حذف کنید، تا خطوط قرمز واقعی، دیده و رعایت شود».

مشاور خاتمی: دولت رئیسی پایان خوشی ندارد/ عبدی: وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست

عباس عبدی در این یادداشت به خطوط قرمز اشاره کرده است. وی پیش از این پیشنهاد آزادی خرید و فروش مواد مخدر و همچنین آزادی مشروب خواری را مطرح کرده بود. این فعال اصلاح طلب همچنین مدعی شده بود که «حجاب اجباری» باعث ریاکاری و دورویی در زنان می شود!

عبدی پیش از این تاکید کرده بود که «برای حفظ جان مصرف کنندگان مشروبات الکلی، بهتر است با راه‌اندازی مراکز تست، جنس باکیفیت به دست مصرف‌کنندگان برسانیم تا دیگر شاهد مرگ و میر آنها بر اثر مصرف جنس نامرغوب نباشیم»!

عباس عبدی مدعی است، چون انجام منکراتی همچون مشروب خواری در ایران رایج شده و انجام آن مصداق قبح شکنی نیست، پس بنابراین دیگر نظم اجتماعی را بر هم نمی زند. به همین دلیل باید با تفکیک قائل شدن میان جرم و گناه، مشروب خواری را صرفا یک گناه بدانیم و با امتناع از برخورد قضایی با مشروب خواری، با بسط آموزه‌های اخلاقی و دینی، به مشروب خواران توضیح دهیم که انجام این عمل گناه است و کارِ زشتی است.

این فعال اصلاح طلب همزمان با ارائه این پیشنهادهای تأمل برانگیز، مدعی شد که «الگوی پیشرفت ایران در ۵۰ سال آینده، خیالی است»!

در حقیقت عبدی و همفکران وی هر آنچه موجب عقبگرد در کشور می‌شود را تمجید و هر آنچه موجب پیشرفت در کشور می‌شود را تحقیر می‌کند.

«سید امیر خرم» که تا پاییز ۹۷ عضو ارشد نهضت آزادی بوده و به دلیل اختلافات داخلی از این حزب جداشده، چندی پیش در مصاحبه با روزنامه همدلی گفته بود:«یکی از مؤلفه‌های گفتمان اصلاح طلبی، "اعتقاد به جدایی نهاد دین از نهاد حکومت" است».

چندی پیش «فائزه هاشمی» گفته بود: «من معتقدم که حکومت‌ها به دلیل اینکه خطاهایی که دارند را به‌پای دین می‌نویسند به دین آسیب می‌زنند و به خاطر همین‌که دین آسیب نبیند و مردم حالت دین زدگی پیدا نکنند حکومت اگر دینی نباشد بهتر است. من خیلی با حکومت دینی به این دلیل موافق نیستم».

«اکبر گنجی» از اصلاح طلبان فراری نیز- فروردین ۷۹- در مصاحبه با روزنامه تاگس اشپیگل آلمان گفته بود: «حرکت اصلاح طلبان ما عاقبت به جدایی دین از سیاست خواهد انجامید. در یک جامعه مدرن جدایی دین از سیاست یک امر بدیهی است. وقتی شما جامعه را مدرنیزه کنید این جدایی بالاخره پیش خواهد آمد. ایران در حال حاضر از فاز قبل از مدرن به فاز مدرن پیش می‌رود».

اصلاح طلبان از جدایی دین از سیاست می گویند و آرمانشهر آنان، جایی است که در آن شراب خواری و استعمال موادمخدر آزاد است. این طیف علاوه بر این مدعی است که همانطور که در صنعت هسته‌ای بتن ریخته شد، باید در صنعت موشکی و صنعت فضایی نیز بتن ریخته شود و برجام منطقه‌ای و حقوق بشری نیز کلید بخورد!

به عبارت دیگر، جریان سیاسی خاص که پیشنهاد جدایی دین از سیاست را مطرح می‌کند، همان جماعتی است که ایستادگی در مقابل باج‌خواهی دشمنان بیرونی و مخصوصاً آمریکا را «تنش‌آفرینی»! و دفاع از منافع ملی و عزت مردم را «تندروی»! و «افراطی‌گری»! می‌داند.

طیف اصلاحات قلمرو دین را از مناسبات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جدا می‌دانند و حیطه آن را حداقلی و صرفاً به عبادت فردی محدود می‌کنند. از این رو نظام سیاسی برآمده از رأی مردم و بر پایه احکام دین، نه تنها در مخیله آنان نیست بلکه همواره حمله به نهادها و ساختارهای نظام اسلامی مانند نهاد انتخابات، سپاه، شورای نگهبان و که متضمن پاسداری از جمهوریت و اسلامیت آن است، در دستور کار آنهاست.

** مشاور خاتمی: دولت رئیسی پایان خوشی ندارد

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه شرق گفت:«در این سال‌ها همه دولت‌هایی که روی کار آمده‌اند، با سلام و صلوات آمده‌اند؛ چون در آغاز هیچ فاصله‌ای از خودشان نشان ندادند، اما به‌ مرور که در ساحت قدرت بودند و بازیگری داشتند، همه با آه و ناله و به ‌صورت «دیگری رادیکال» از فضا خارج شدند. این درباره بنی‌صدر صادق است...درمورد میرحسین موسوی به شکلی صادق است...درباره آقای رفسنجانی صادق است...این درباره دو دوره آقای خاتمی نیز حاکم است».

تاجیک در ادامه گفت:«درمورد دو دوره آقای احمدی‌نژادی که با سلام و صلوات می‌آید و با ارواح طیبه رابطه دارد، انتهایش به کجا رسید. درمورد آقای روحانی هم همین اتفاق می‌افتد. تردید نداشته باشید برای دولت آینده هم همین اتفاق خواهد افتاد. امروز من می‌گویم و شما ضبط می‌کنید. دولت بعدی از این قاعده مستثنا نخواهد بود. امروز که نامه‌ها برایش می‌نویسند، حتی مجلسی که قرار است به وزرای دولت‌ها رأی دهد، ابتدا از دولت استقبال می‌کند اما فردا در مقابلش موضع می‌گیرد. این وضعیت دولت‌ها در جامعه ماست؛ دولت‌های کم‌حوصله و زودگذری که پایان خوشی ندارند».

مشاور خاتمی: دولت رئیسی پایان خوشی ندارد/ عبدی: وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست

جریان اصلاح طلب پس از شکست سنگین در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر 1400 همچنان در شوک است و به طرق مختلف در پی آن است تا اثرات این شکست سنگین را کاهش دهد.

یکی از اقداماتی که این طیف در هفته های اخیر بارها تکرار کرده است، یأس آفرینی در جامعه و بن بست نمایی وضعیت کشور بوده است. فعالین اصلاح طلب در هفته های اخیر در قامت «پیشگو» ظاهر شده و مدعی هستند که دولت رئیسی پایان خوشی ندارد.

جماعتی که این پیشگویی را مطرح کرده همان طیفی است که در سال 96 تاکید داشت که «ما تضمینِ دولت روحانی هستیم». روزنامه ای که امروز مدعی شده که دولت رئیسی پایان خوشی ندارد همان روزنامه ای است که در سال 94 در تیتر اصلی صفحه اول نوشت «امضای کری تضمین است؛ اطمینان تهران از اجرای برجام».

از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون طیف اصلاح طلب حدود 34 سال در مناصب ارشد اجرایی و تقنینی حضور داشته است. در همین 8 سال، نزدیکان خاتمی و اعضای ارشد ستادهای موسوی و کروبی، دولت روحانی را قبضه کرده و قوه مجریه را دربست در اختیار گرفتند.

جالب اینجاست که بانیان وضع موجود بجای عذرخواهی از مردم و تلاش برای جبران خسارت ها و هم افزایی جهت رفع مشکلات، همچنان به دهن کجی به مردم مشغول است.

** واعظی: مصداق «زمین سوخته» را بگویند تا توضیح دهیم

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:«رئیس دفتر رئیس جمهوری، ادعاهای هفته‌های اخیر نسبت به دولت، مبنی بر اینکه مسئولان دولت به‌دنبال خروج از کشور هستند یا اینکه دولت زمین سوخته تحویل می‌دهد را اتهاماتی ناروا و نادرست توصیف و تأکید کرد که هریک از مسئولان این دولت تاریخچه‌ای در نظام دارند و اگر در دولت نباشند، قطعاً در آینده هم در خدمت نظام خواهند بود».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت:«محمود واعظی ضمن دعوت از مدعیان برای نشان دادن آنچه زمین سوخته می‌خوانند، اضافه کرد که هرچند سفره مردم کوچک شده است، اما در آینده روشن خواهد شد که این دولت در چه شرایطی کار را تحویل گرفت، طی چه دشواری‌ها و سختی‌هایی کار کرد و چه چیزهایی برای دولت بعد گذاشت».

مشاور خاتمی: دولت رئیسی پایان خوشی ندارد/ عبدی: وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست

آقای واعظی تاکید کرده که مصداق زمین سوخته را بگویند تا توضیح بدهیم. رسانه ها و کارشناسان در هفته های اخیر بارها به مصادیق زمین سوخته اشاره کرده اند، اما متاسفانه دولتمردان هیچ پاسخ منطقی و قانع کننده و کارشناسی ارائه نکرده اند.

یک نمونه، تورم 43 درصدی است. در چهل سال اخیر هیچ دولتی این میزان تورم را به دولت بعدی تحویل نداده و این یک رکورد در دولت روحانی است. دولت روحانی دلار را با قیمت 3 هزارتومان تحویل گرفت و حالا با قیمت حدود 25 هزارتومان تحویل می دهد.

در سال 92 میانگین رشد اقتصادی 2،75 بوده و امروز رشد اقتصادی تقریبا صفر است. ضریب جینی از 0،36 درصد در سال 92 امروز به 0،41 درصد رسیده است.

نقدینگی سرسام آور  ۳۶۰۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی ۳۹۶.۲ هزار میلیارد تومانی دولت به بانک ها نیز دو نمونه دیگر از مصادیق تحویل دادن زمین سوخته از دولت روحانی به دوت رئیسی است. دولت روحانی در بودجه سال ۱۴۰۰ بیش از ۸۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان هزینه بابت بازپرداخت اصل اوراق مالی برای دولت آینده به جای گذاشته است.

در دولت روحانی، کشور از خودکفایی در تولید گندم و گوشت قرمز و گوشت مرغ به واردات این اقلام ضروری و معیشتی مردم رسید. همچنین تصمیم غلط و غیرکارشناسی دولت در تعیین دلار ۴۲۰۰ تومانی منجر به ازدست‌رفتن ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلار و حدود ۷۰ تا ۸۰ تن طلا شد.

چندی پیش «سید احسان خاندوزی» نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: «براساس آمارهای بانک مرکزی، «متوسط» نرخ تورم سالیانه در فروردین ماه ۱۴۰۰ به حدود ۵۰ درصد رسیده است که بالاترین نرخ تورم سالیانه در ۷۵ سال اخیر (بعد از پایان جنگ جهانی دوم) محسوب می‌شود».

متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در نیمه‌ سال ۹۲  حدود ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بود. اما در حال حاضر متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران از مرز ۳۰ میلیون تومان عبور کرده است.

قیمت پراید در سال 92 حدود 17 میلیون تومان بود ولی اکنون قیمت این خودرو حدود 138 میلیون تومان است. قیمت هر کیلو مرغ در سال 92 حدود 4500 تومان بود و اکنون قیمت مرغ بیش از 36 هزارتومان است و...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • مصطفی IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    65 5
    چقدر خوب گفت زاکانی پررویی نجومی. خدایی باید سلطان پررویی هم در ایران اعدام بشه تا اینا بشینن سرجاشون.
    • فرید IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      23 3
      عباس عبدی با زیر سوال بردن حدود الهی در مورد شرب خمر رسما از دین خارج شده و مستحق مجازات مرتد هست، با تسامح و تساهل بی موردی که قوه قضاییه در مورد این لیبرال های افساداتی در پیش گرفته این مفسد ها تا ریشه دین رو در نیارن دست بردار نیستن!
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      1 38
      ظریف بهترین گزینه برای وزارت خارجه دولت رئیسی است
    • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      26 1
      آزموده ناکارآمدی مثل ظریف را مجدد آزمودن خطای فاجعه بار است
    • IR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      27 1
      شباهت پایان دولت خاتمی و روحانی! معلوم بود دولت نحس مورد حمایت اصلاح طلبان بدون بلوا پایان نمی یابد. ۸سال سیل، زلزله و خشکسالی و رانت و بی کفایتی و گرانی و اعتراضات اقتصادی و کم آبی و.. اما مردم قهرمان خوزستان هوشیارتر از این بزرگنمایی فرقه الاحوازیه هستند. چرا در پایان دولتهای غربگدا اعتراضات مردمی رخ می‌هد؟ #دولتهای_غربگدا #رکورد_ناراضیسازی
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      4 0
      این وضعیت دولت‌ها در جامعه ماست؛ دولت‌های کم‌حوصله و زودگذری که پایان خوشی ندارند.
    • حجت MD ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      8 2
      اقای تاجیک کور خوندی می بینی که اخر این دولت رستگاری مردم و سعادت و خوش نامی رئیسی انها اگر بدنام رفتند چون انقلابی نبودند اما این دولت انقلابی است
    • MD ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 0
      اقای عبدی و امثال او انچه در کتب غربی خوانده بدون فکر کردم می ایند اینجا و در فضای ایران اسلامی این حرفها را ترجمه می کنند و بخورد مرم نه به بخورد خودشان می دهند
    • MD ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 0
      از وظایف اصلی حکومت هدایت مردم است حکومت وظیفه دارد مردم را به نماز و روزه و کارهای خیر دعوت کند و زمینه انجام کار خیر فراهم شود
    • MD ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 0
      اقای عبدی حرفهایی که از غربیها یاد گرفتید بذارید برای خودتان
    • MD ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 0
      ظریف بدترین گزینه
    • MD ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      3 0
      اقای واعظی زمین سوحته همین برجام با بی تدبیری 8 سال راه کجی رفتید که حالا باید با سختی این زمین را احیا کرد
    • سید IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 0
      آره پایان خوش برای شما ندارد این دولت همش کار و تلاش ان شا الله و ان شا الله کوتاه شدن دست مفسدین اقتصادی از بیت المال مسلمین نابودی امریکا و اسراییل هم ان شا الله تحقق میابد و بله پایان خوشی برای بد خواهان بشریت نخواهد بود
  • محسن TR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 9
    با سلام؛ ایشان ( محمدرضا تاجیک ) « پیشگویی » نکرده است بلکه با مرورِ سرنوشتی که تمام رؤسای جمهور (البته بجز رهبر معظم انقلاب) در پایانِ دوره شان به آن دچار شده اند، گفته است که آقای رییسی و دولتش هم از این قاعده مستثنی نیستند. ممکنست نتیجه گیریِ ایشان درست نباشد اما آیا شما هم صددرصد مطمئن هستید که آقای رییسی مستثناست؟ اگر اینطور است پس شما هم دارید پیشگویی می کنید!
    • MD ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 0
      ما پیش گویی نمی کنیم اما فرقی که باعث این شده که دولتها قبل با بدنامی بروند انقلابی نبودن بوده است اما دولت رئیسی انقلابی است و انشالله صددرصد با خوش نامی می رود
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    12 1
    اگر این ادمهای پرو که 32 سال امور اجرایی رو در اختیار داشتن و کارشکنی کردن تا پیشرفت نکنیم بازخواست نشن، من یکی دیگه....
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    19 2
    عبدی راست گفت ، هدایت و تنبیه عبدی ها وظیفه حکومت است
    • IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 0
      بله دقیقا
  • SE ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    14 1
    نکته اینجا است که اصلا وظیفه حاکمیت هدایت و تربیت مردم است. تعلیم و تادیب مردم وظیفه والی است. أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ لِي عَلَيْكُمْ حَقّاً وَ لَكُمْ عَلَيَّ حَقٌّ فَأَمَّا حَقُّكُمْ عَلَيَّ فَالنَّصِيحَةُ لَكُمْ وَ تَوْفِيرُ فَيْئِكُمْ عَلَيْكُمْ وَ تَعْلِيمُكُمْ كَيْ لاَ تَجْهَلُوا وَ تَأْدِيبُكُمْ كَيْ مَا تَعْلَمُوا.... نهج البلاغه خطبه 34.
    • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      4 0
      احسنت.عالی بود
    • DE ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      0 0
      ++++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++ ++++++++++++++++++++++ +++++++++++++++++++
  • سید IR ۱۶:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    10 1
    وقتی اصلاح طلبان آرزوی خود را به عنوان تحلیل سیاسی ـــ اجتماعی می خواهند به خورد مردم بدهند! مصداق: مصاحبه تاجیک در روزی نامه شرق!!
  • عدالت IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    14 2
    به فائزه هاشمی بگوید چرا زمانی که پدرش رئیس جمهور شد پدرش لباس روحانیت بر تن داشت مگر نمی گوید حکومت دینی اگر نباشد بهتر است مگر پدرت هرجا کم می آورد از دین مایه نمی گذاشت
  • IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    11 1
    دولت وتمام وزرای آن باید باز خواست بشوند
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 4
      بشین تا بازخواست بشن. چی مصرف میکنید شماها که انتظار دارید مجریان کشور بازخواست بشن!
    • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      2 0
      تو چی مصرف میکنی که فکر میکنی هر مدیر اجرایی که اومد..... زد تو مملکت باید ولش کنن بره!؟؟!!
  • DE ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    16 2
    منظور خاتمی اینه که ما اصلاح طلبها نمیگذاریم دولت رئیسی پایان خوشی داشته باشد با کارشکنی جلوی پیشرفت او را میگیریم/ منظور عبدی اینه که : وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست زیرا اگر مردم به راه راست هدایت شوند جریان اصلاح طلب پس از شکست سنگین در ۱۴۰۰ هیچگاه دیگر بلند نخواهد شد و مردم مذهبی به اصلاحات رای نخواهند داد . لذا حالا دست دست دست حالا .. ...اینها دغدغه ما اصلاح طلبهاست.
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    15 0
    در جواب عبدی که فرمودن که "وظیفه حکومت‌ هدایت مردم نیست" باید گفت البته این وظیفه دولت شامل آنانی که به درجه "کَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ" رسیدند نمی شود! و گر نه آیا رسول اکرم ص و حضرت علی ع که دولت تشکیل دادن این وظیفه اصلی الهی را کنار گذاشتند؟
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    9 0
    این آقایان سال ها است به گفتن این حرفها عادت کرده اند و البته ترک عادت هم موجب مرض است. پیشنهاد می شود همگی به اردوگاه ترک اعتیاد مخصوص اصلاح طلبان نفوذی، سکولار، غرب گرا، لیبرال و اومانیست هدایت شوند؛ هرچند بعید است بتوانند ترک کنند!
  • FR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    2 0
    ما که معنای تورم چهل در صدی را نمیفهمیم ....حتی اگر در یکسال باشد قیمت برنج مثلا طبق گفته رسانه ها چهار برابر شده است.....
  • FR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    5 0
    حالا در کجای دنیا رییس جمهورها همانطور که با محبوبیت می آیند همانطور هم میروند ؟ مثلا در فرانسه سارکوزی اولانر و اینهم اوضاع رسوای مکرون ست انتخابات نوعی شعبده بازی و تبلیغاتی بوده که در عمل حقیقت افشا شده است
  • احمد دلاوری IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 0
    آقای واعظی عزیز . سرزمین سوخته به سرزمینی می گویند که همه چیزش از بین رفته . بگویید در این سرزمین چی مانده است تا ما توضیح بدهیم کجا سوخته
  • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 0
    اشتباه کرده
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 0
    مکر و حیله عمر عاص حرامزاده هم نگذاشت امیرالمومنین برای نجات مردم حکومت داری کند . و مکرو مکرالله والله و خیرالماکرین
  • علی IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 1
    ساکت شو!!!!!! انشاالله خداوند پشتیبان آقای رییسی عزیز است و همه شما اصلاح طلبان به تاریخ خواهید پیوست
    • علی IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      4 2
      مشرق جان!!!! داداش اینقدر پیام ها را سانسور نکن. بگذار چند تا فحش به این بی ... ها بدیم لا اقل دلمان خنک بشه دیگه!!!! 8سال است که ...
  • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 1
    دو کلمه اقای رئیسی در باره کرونا صحبت کرد . فرمود ما فقط به دعا اکتفا نمی کنیم واکسن تولید می کنیم و واکسن مطمئن که کارشناسان تایید کنند می اوریم و از بابت هزینه نگران نباشید . ./ نظر / اقایون انقلابی ایا تا حالا کسی اینطور حرف زده ؟؟؟؟ حالا فهمیدید چرا ملت عاشق رئیسی شدند .انقلابیون فقط در باره ینگ دنیا حرف می زنند .ملت هر کسی را که دوستشان داشته باشند دوست دارند .اما بعضی ها نادان بودند ....
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 1
    البته برا شما افساد طلبان پایان خوشی ندارد برای ما ان شاء الله پایان خوشی دارد و آن به یاری خدا نابودی کامل شما افساد طلبان است
  • واو IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    4 1
    مشاور خاتمی و خود خاتمی پایان خوشی ندارن
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    5 0
    خائنین و دزدان و مفسدان وقتی هیچ بهانه ای برای فساد خود ندارند. می گویند خوب همه مفسد هستند. این اقا هم از جلو گفته رئیسی هم مانند ما در گل می ماند. اما نگفته رئیسی از حالا برای امریکا زانو نزده است. بی شرمی این اشرار حدی ندارد
  • ابی IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 1
    پس اصلاح طلبان روراست باشند وبگویند ما ادامه حکومت پهلوی ونوکری امریکا را میخواهیم هی صغرا کبری بلغور نکنند.
    • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 0
      دقیقا همینطوره
  • مصطفی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 2
    طبق تجربه بدست آمده هیچ کدام از روسای جمهور پایان خوشی نداشتند. اینکه عادیه حرف جدیدی بزنید
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    7 0
    دولت رئیسی پایان خوشی خواهد داشت عمر تو پایان خوشی نخواهد داشت
  • NL ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    5 0
    نه اینکه حکومت سیوچنساله شما غربزدها کدخدا زده وضدواسلام اصیل پایان گلو بلبل برای ملت و کشور آورد..ازبس باطن پاکی دارید درغیرخود همه بدیهارومیبینید ودرخود همه محسناتبدون کمترین صبر نهایت قضاوتو .چه شد شماها که ابوصابونتون براه بود.اقازادهاتون روزانه چنصذملیون در کشورهای غربی برایی ملت خسارت میاره.فرزندان خلف سامری‌ها واشعثها
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 0
    محاکمه و مجازات غارتگران و خائنین باید انجام بشه
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      0 0
      بله.این مطالبه مردم است
  • مانا IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    1 4
    والله دولت رئیسی که هیچ هر دولت دیگه ای هم بیاید سر کار نمی تواند خرابی اساسی که بر پایه نقشه ها صورت گرفته درست کند
  • ناشناس IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    5 0
    قطعا باید ریسی کشور را از مدیران برانداز پاکسازی کنه.اخیر در این روزهای اخر انتصابات صورت می گیره اگه تا بعد از برکنار انها توسط استاندار بذر نفاق اختلاف در کشور زیاد بشه در وهله اول ریسی باید درتمام نهادها بلا استثنا نیروی انقلابی مورد اعتماد جذب کنه تا زنجیره نیروی انسانی منافق شناسایی شود...دولت فراگیر نباید به نفوذ تبدیل شود از همه جریان کارامد که بیرون از دولت هست باید استفاده بشه با نظارت بصیرت مندانه انقلابی
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 1
    خاتمی کیه که مشاور داشته باشد. از این پیشگویی ها در مورد دولت روحانی افاضه نکردید. به این جماعت نباید رو داد، دوتاشون رو دعوت کردند که اگه نظری دارید مطرح کنید حالا برامون شدند نوسترآداموس.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    6 0
    آقای تاجیک :** مشاور خاتمی: دولت رئیسی پایان خوشی ندارد شما غصه نخور جانم . این یک مورد فرق می کند. چون رئیسی یک فرد انقلابی به تمام معناست. نه !!!!!
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    5 0
    دوران رئیسی قطعاً پایان خوشی ندارد اما برای امثال خاتمی، روحانی و اصلاحات ولی برای مردم انقلابی اول و وسط و پایان بسیار خوبی دارد انشاالله.
  • US ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    5 1
    به خواست خدای تبارک و تعالی دولت آقای رئیسی پایان خوشی خواهد داشت. ان شاء الله. و همین پایان خوش موجب بیداری گروهی و فوج فوج میلیونها ایرانی خواهد شد و بساط لیبرالیسم و غرب گرایی و غرب پرستی برای همیشه از این کشور جمع خواهد شد و به خواست خدا مقدمات و آمادگی مردم برای تحقق ظهور حضرت ولی عصر امام زمان فراهم خواهد شد.
    • IR ۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
      3 1
      ان شاء الله.
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 0
    با سلام آقای واعظی در باره استفاده از سرزمین سوخته ، ان قولت ، وارد کرده اند. فکر می کنم باید با ایشان موافق باشیم. چرا؟ چون این مفهوم برای توضیح شرایط بغرنجی که دولت متبوع شأن ایجاد کرده اند کفایت نمی کند. بنظر می رسد دولت روحانی درب های جهنم را بر روی مردم باز کرده اند. تازه عبدی شاکی و تاجیک عصبانی اند و عاقبت خوشی را برای تحولات پیش روی نمی بینند. ظاهرا درب روی یه پاشنه می چرخد و آقایان از واعظی و عبدی و تاجیک و تا ... ناسا فقط حذف دین و اسلام را پسندیده و مطابق با پیشرفت می دانند. خسته نشید « یدالله فوق ایدیهم ».
  • ح ر IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 0
    اداره مملکت باید به دست افراد متخصص و خبره و سالم فراجناحی متعهد به ملت و مملکت سپرده شود
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 0
    میدونند همچین به کشور گند زدند که به این زودی ها مشکل حل نخواهد شد/ خجالت نمیکشید این چرت هارو مینویسید و به خورد مردم میدید/ امثال شما ها آرزو میکنید تمام ممنوعیت های شرعی برداشته شود / بیچاره ها اون نیتی که دارید غربی ها به بن بست رسیده اند خیلی دوست داری خود چرا فرار نمی کنی تا اونجا آزاد باشی در ضمن این زیبا کلام هم با خودت ببر
    • IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
      1 0
      خیلی خوب نوشتی.عالی بود
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 3
    من هم فکر می کنم دولت رئیسی به سرانجام دولت احمدینژاد دچار خواهد شد. علتش هم این است که تمام کسانی که دور رئیسی جمع شده اند همان اطرافیان احمدینژاد هستند
  • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۷
    3 0
    به امام (ره) هم از این حرفها میزدند خوب مگر اقایان روحانیت معظم قبل از امام (ره ) نبودند !؟ چرا اونها انقلاب نکردند!؟ امام (ره) امیدش به خدا بود خالصا لله با استبداد میجنگید نه برای پست و مقام و قدرت دنیایی / نیت که خالصا لله شد بقیه کار دست خداست خودش بلده چطوری کارها رو به تعبیر ما راست و ریس کنه من ینصرالله ینصرکم و یثبت اقدامکم / الله ولی الذین امنوا یخرجهم من الظلمات الی النور والذین کفروا اولیائهم الطاغوت یخرجونهم من النور الی الظلمات ... / اون دولتهایی که این اقا اسم بردند یا از ابتدا قدمهاشون خالص نبوده یا در میانه راه جاده خاکی رفتند یا در پایان راه صبرشون قد نداده و امیدشون بجای خدا به غرب و شرق و ... شده ولی خودشون رو غربی ها میدونستند قضاوت رو پیش طاغوت بردند نتیجه اش هم همین شد که در برجام و.. دیدیم / بله اکر دولت ی رئیسی هم خدای ناکرده نیتش خالصا لله و برای خدمت بخدا نباشد مطمئن باشید به سرنوشت قبل از خودش دچار میشود اما عملکرد ایشون در پست های مختلف نشون داده که هم نیتشون خالصا لله است هم در این مسیر از غیر خدا نترسیدند و با قاطعیت قدم برداشتند در ادامه هم ان شاء الله اینگونه خواهند بود / منتها هر کسی رو باید به اندازه ظرف و امکانات و اختیارات و توانش ازش انتظار داشته باشیم / قرار نیست نعوذ بالله نعوذ بالله ایشون بیاد معجزه کند معحزه و‌کرامت از ان معصومین و اولیاء الله است / قطعا ایشان هم باید باندازه اختیارات و وسع و ظرفیت و توانی که دارند وعده بدهند و حتما در خود این ظرفیت رو دیدند که اومدند مسئولیت ریاست جمهوری را پذیرفتند
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    3 1
    آقای مشاور شما لطف کن واکسن کرونا نزن.چون یک واکسن را حرام می کنی.بگذار واکسن به کسی برسه که مثل شما بی مصرف نباشه.
  • سید فروزان CH ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    عباس عبدی حتما انحصار یک کارخانه خارجی را گرفته که دائم از آزاد شدن مشروبات الکی شعار میدهد ، هم پیاله او حجاریان که واردات برنج در انحصار دارد ، می‌تواند از برنج گرفته را با عبدی شریک شود این طیف کی میخواهند خفه شوند و اسمشان به سنگ تاریخ نوشته
  • DE ۰۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    4 0
    اقای تاجیک لطفا برو این ایه یاس ها رودرگوش خانواده بخون تا بیشتر بهره ببرن! درگوش دوستان عزیزتون که جز خرابکاری وکارشکنی وزمین سوخته تحویل دادند، بخونید تا شاید خدا همگی تون رو شفای عاجل بده! کاری لطفا به کار اقای رئیسی نداشته باشید. همین که ایشون بیاد باهمدلی ملت کارشکنی های شما رو از بین ببره خیلیه، بعدش با ملت طرحی نو دراندازه که همه شما باهمه ادعاهاتون انگشت به دهان بمونید! پس بهتره بیشتر از این ابروی خودتون رو با گفتن این جملات بی حاصل نبرید!
  • IR ۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    این مشاور خاتمی، نمی داند با خودش چند، چند، است. محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های جریان اصلاحات معتقد است که بسیاری از جریان اصلاح‌طلبی به مثابه یک برج بابل استفاده کردند که از آن بالا بروند و به کاخ قدرت برسند.
  • محمدایوب IR ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    از نظر عبدی وظیفه حکومت هدایت نیست اما وظیفه دولت اصلاح طلب خیانت خباثت حماقت در مذاکره. منتج به جنایت است
  • محمدایوب IR ۰۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    جناب واعظی تو سوراخ موش که نمیشود مصداق زمین سوخته را گفت مرد باشید. بیایید در رسانه ملی در مقابل. ده نفر از هیئت دولت دو نفر منتقد بررسی کنید. تا معلوم شود. شمارییستان هم فقط در جلسه هیئت دولت برای امثال شما رجز میخواند جرعت رد شدن درمیدان بهارستان را ندارد چه رسد حضور در مجلس حال انشاالله در دادگاه معلوم خواهد شد
  • MD ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    ظریف بدترین گزینه
  • MD ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    دولت حدید حق ندارد یکی از مسولان دولت روحانی را برسر کار بگذارد
  • حجت MD ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    اقای واعظی زمین سوخته نیروهای ناکارمدی که در دولت جا خوش کردند و حالا حالاها زود است اینها تغییر کنند
  • حجت MD ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    حرفهای امثال تاجیک برای دلسرد کردن مردم است و خودشان هم می دانند این طور نیست
  • mojtaba SE ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    دولت رئیسی هیچ نفعی تو این 4 سال برای این قوم دزد صد در صد نداره.و 4 سال نه نفعی ببری و نه امیدی به 4 سال بعدش داشته باشی!! ,فقط امیدوارم نمرده باشید و یا یهو از افسردگی قات نزنید و با کمر بند انتحاری برید تو مردم ووو؟؟؟نگران اوضاع خودشون است داره نق میزنه حیونکی به این قوم ترحم هم نکنید و الا خیانت کردید به مردمان شریف و خوب..
  • حجت MD ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    همیشه پشت صحنه حرفی را هم باید دید باید دید چرا عبدی تاجیک و ... از حرفهایی می زنند که نتیجه اش دلسری و ناامیدی مردم است هر نویسنده و هر گوینده ای از حرف خود هدفی دارد
  • حجت MD ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    اگر یک اصلاحطلب رای می اورد عبدی و تاجیک و ... از این حرفها می زدند
  • فرزاد IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    هر سال میگیم دریغ از پارسال
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    2 0
    ما ملت آرزوی اصلاح طلبان را به گورستان خواهیم سپرد به فکر توطیه و کار شکنی نباشند که خوارشان خواهیم کرد آقای رییسی با سربلندی کشور را به اوج قدرت اقتصادی خواهد رساند هر چند دشمنان داخلی و خارجی را خوش نیاید اصلاح طلبان بدانند که آخرین تلاش بیهوده اشان به گور خواهد رفت
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    وقتی دولت ها پایان خوشی ندارن چرا کلا اونها رو یه دوره ای وچهارساله نمیکنین
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    واقعا برای این آقای عبدی متاسفم همه حرف هاش ضد دین ودر راه رضایت کدخدا وابلیس است باشه آقا تو بازن وبچه ات از این مملکت برو هر کاری میخای بکن بزارشون درمعرض دید عموم
  • ناصر IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    1 0
    چرا آقای عبدی و همفکرانش با هدایتگری حکومتها مشکل دارند ولی با اضلالگری آنها هیچ مشکلی ندارند؟!
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    همه اینها ازاربابشان بی بی سی وغرب تبعیت میکنند ودرواقع پادو وعمله مواجب بگیر بیگانه میباشندیادم هست تازه انقلاب به پیروزی رسیده بود رادیو ملکه مدام آیه یاس میخوند که سرنوشت ملت ایران چه خواهد شد وغیرو به کوری چشم دشمنان ایران واسلام بیش ازچهل سال ازآنروزمبارک میگذردخدا .رهبری وملت نمیگذارند والا این مزدوران نفوذی مواجب بگیر خیلی تلاش کردند که نظام مقدس راساقط کنند ولی خودشان ساقط خواهند شدمثل رجوی ملعون ومعدوم . مک کین .رامسلدوغیرووووو
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    عبدی اگر مدیریت بلد بودید چرا در دوره ریاست جمهوری هاشمی وخاتمی وروحانی که در دست شما بود آن راپیاده نکردید.بهتره ساکت شید.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    جناب پررویی نجومی تورا سننه ته پیازی سر پیازی برو کشکت را بساب فضولی نکن به قول معروف فوضول بردن جهنم گفت هیزمش کم است
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    نمی دونم که این جناب و امثالهم تاکی می خواهند فوضولی .بکنند و دست از سر ملت بردارند کی می خواهند بفهمند دیگه در بین ملت جای ندارند و به زباله دان تاریخ انداختن
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۸
    0 0
    ما دولت کارامد میخواییم یه کابینه قوی اقتصادی
  • IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    به کوری چشم دشمنان داخلی وخارجی مملکت عزیزمون وما مردمی که عاشق میهن اسلامیمون هستیم عاقبت بخیر خواهیم شد ان شاالله.
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    تاجیک هم نوسترآداموس شد!(نوستربی ....)!.، چه کرد ی شیخ در این هشت سال!.
  • IR ۱۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    اقای عبدی چون از ابتدایی ترین معارف اسلامی و قرانی اطلاع ندارد میگوید وظیفه حکومت هدایت نیست ! قران در باره فلسفه و هدف و وظیفه مومنین هنگامی که قدرت و تمکن در زمین پیدا کردند و حکومت تشکیل دادند میفرماید " الَّذينَ إِن مَكَّنّاهُم فِي الأَرضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَروا بِالمَعروفِ وَنَهَوا عَنِ المُنكَرِوف "برپایی نماز و اخذ زکات و امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین اهداف و وظایف حکومت اسلامی است . این سه وظیفه مهم تصریح به سه مطلب مهم رشد معنوی و روحانی جامعه در پرتو اقامه فرهنگ نماز و توسعه عدالت در پرتو فرهنگ زکات به معنی عام اقتصادی آن و اصلاح اجتماع در پرتو فرهنگ امر بمعروف و نهی از منکر دارد . حکومت دینی به تبع سیره انبیاء علیهم السلام به هیچ وجه نسبت به هدایت و رشد اخلاقی و توسعه توحید و معارف دینی در جامعه بی تفاوت نیست بلکه هدف اصلی حکومت های برگرفته از اموزه های وحیانی هدایت و رشد جامعه و تشکیل مدینه فاضله است .
  • كريم IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    خوب معلوم است آدم تاخيك كه دولت بعدي براي شماها آخر و عاقبت خوشي نخواهد داشت. از همين ابتداي شروع، همگي افساد طلبان و بخصوص آن سه نفر (سران فتنه 88) و تمام شماها را به گورستان تاريخ سپرد.
  • ک IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    ما به این طایفه یا آن طایفه کاری نداریم تا کنون که خوب نبودند باید ببینیم این طایفه چه خواهد کرد
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
    0 0
    مشاور خاتمی غلط کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس