اژه ای

رئیس جدید قوه قضائیه در جلسه شورایعالی این قوه، آخرین تذکرات را به مسئولان ذیربط درباره "مبارزه با گرانی" داد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

این توافق قبل از مجلس یازدهم نیز دستاوردی نداشت!

عقلانیت؛ راه ناگزیر "اصحاب برجام" در دقیقه 90

فرار فلسفی لاریجانی از مسوولیت مشکلات خوزستان/ عقلانیت؛ راه ناگزیر "اصحاب برجام" در دقیقه ۹۰

محمدرضا خبّاز، فعال اصلاح‌طلب و از مقامات سابق دولت آقای روحانی در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی با بیان اینکه نمایندگان مجلس یازدهم هنوز به بلوغ سیاسی و عقلانیت نرسیده‌اند! گفته است:

"دری به تخته‌ای خورده و با حداقل رای به مجلس راه پیدا کرده‌اند و در نتیجه اینطور در مقابل دولت صف آرایی می‌کنند و در پی عقده‌گشایی هستند. درست است که مجلس مانع برخی اقدامات دولت شده است، نمونه‌ها بسیار است از آنچه رئیس دولت پیشنهاد داد و در مجلس عکس آنها عمل شد. این نمونه‌ها نشان می‌دهند که مجلس نه تنها همکاری لازم را نکرد بلکه مانع هم بود. برای نمونه در خصوص برجام دولت سعی داشت مذاکرات را پیش ببرد و به نتایجی برساند اما آنها اصرار کردند که اگر تا اسفند آمریکا به برجام بازنگردد، اجازه بازدیدها را به هیچ گروهی نخواهند داد. بنابراین اتفاقاتی که قرار بود سال گذشته تحقق یابد و از نتایج و برکات آن امسال برخوردار باشیم عملی نشد."[1]

*آقای خبّاز بایستی قبل از ادعا درباره بی‌عقلی و صغیر بودن مجلس، این توضیح را به مردم می‌داد که چرا برجام آقای روحانی و یاران اصلاح‌طلبش قبل از روی کار آمدن مجلس یازدهم نیز هیچ دستاورد و نتیجه‌ای نداشته است؟!

به سخن دیگر اینکه مجلس یازدهم کمتر از 2 سال است که تشکیل شده اما آقای روحانی از سال 92 عنان اجرائیات کشور را در دست گرفته و نمایندگانش دائما در اروپا و آمریکا مشغول رتق و فتق "توافق به هر قیمتی" بوده‌اند! اما دستاوردی که نصیب نظام و مردم شد "تقریبا هیچ"! بوده است.

پس مشخص می‌شود که مسئله بیدستاوردی آقای روحانی و ناکارآمدی دولت او به مجلس یازدهم مربوط نیست.

مسئله دیگری که قضاوت بهتری درباره عقلانیت و بی‌عقلی را به دست می‌دهد؛ فهم دموکراتیک از وظایف نهاد تقنینی کشور و نقش مردم در رویکردهای این نهاد است.

آقای خبّاز متوجه این حقیقت ساده نیست که مردم پس از سالها فعالیت دولت اعتدال و پس از آنهمه وکیل‌الدولگی در مجلسین نهم و دهم؛ دیگر این رویکردها را نمی‌خواهند و جریان رقیب را برگزیده‌اند.

و بدیهی است که جریان رقیب می‌تواند مخالف برخی سیاست‌های دولت باشد. سیاست‌هایی در دولت آقای روحانی که البته بیدستاوردی آنها از قبل مشخص شده است.

بحث بعدی آنست که مجلس با توجهات و مصوبه هسته‌ای خود نشان داد که اتفاقا عین عقلانیت عمل کرده است زیرا دیگر نمی‌خواهد اجازه خسارت و وهن بیشتر را از بابت یک توافق غلط و دارای مبانی غلط، برای مردم ایران رواداری کند.

لازم به تأکید است که مقصّر نشان دادن مجلس یازدهم و مصوبات هسته‌ای آن در بی‌توفیقی برجام روحانی؛ آخرین حربه ستاد مشترک اعتدال و اصلاحات برای فرار از پذیرش مسئولیت است.

حربه‌ای که پیش از این تقلا کرده بود تقصیر این ماجرا را بر گردن دیگرانی مثل ترامپ، گروه‌های تندرو، تیترهای برخی روزنامه‌های داخلی و... بیاندازد اما با عدم توفیق مواجه شده بود و هم‌اکنون در واپسین روزهای عمر دولت آقای روحانی، مجلس را هدف گرفته است.

یگانه راه پیش روی اصحاب برجام در مقطعی فعلی، به خرج دادن "عقلانیت" است که گام اول آن در پذیرش مسئولیت و قبول بیدستاوردی برجام به دلیل اغلاط مبنایی آن متجلی می‌شود.

***

این شرط انصاف نبود آقای لاریجانی!

فرار فلسفی لاریجانی از مسوولیت مشکلات خوزستان/ عقلانیت؛ راه ناگزیر "اصحاب برجام" در دقیقه ۹۰

دکتر علی لاریجانی، فعال اصولگرا و رئیس مجالس هشتم، نهم و دهم شورای اسلامی که به حمایت از سیاست‌های کلان دولت آقای روحانی شهره است، اخیراً طی یادداشتی به تشریح مشکلات خوزستان پرداخت.

به گزارش جماران، لاریجانی در این یادداشت می‌نویسد: توسعه خوزستان یک امر همه‌جانبه است اما از یک برنامه روشن برخوردار نیست. لذا مردم نمی‌توانند زندگی امروز و فردای خود را پیش‌بینی کنند. استان‌های دیگر هم از چنین فقدان نظام توسعه‌ای رنج می‌برند. دولت‌ها علیرغم مصوبات متعدد مجلس شورای اسلامی در برنامه‌های ۵ ساله که موظف بودند طرح آمایش سرزمین را مدون و به اجرا درآورند، هیچ‌یک (با تأکید بر هیچ‌یک) از دولت‌ها این کار را انجام نداده‌اند. نتیجه این سهل‌انگاری همه دولت‌ها عدم استفاده بهینه از ظرفیت‌های استانی و گاه کج‌روی از توسعه استان‌ها شده است. هر چه در این امر خطیر تأخیر شود به ضرر کلیت نظام توسعه‌ای کشور است. امیدواریم دولت جدید همتی در این راه داشته باشد.

او همچنین می‌افزاید: ثانیاً مسئله کمبود آب به یک معضل بزرگ جهانی مربوط است. آن موضوع تغییر اقلیم است. سال‌هاست این موضوع در سطح بین‌المللی به‌عنوان بحران آتی دنیا مطرح است. اول باید مسئولان کشور و مردم این معضل را باور کنند تا راهکار آن فراهم شود. ما هنوز در گام نخست آن گیرداریم. یعنی مسئولان کشور به یک فهم مشترک در این بحران آب‌وهوا و تأثیرات آن در کشور نرسیده‌اند و مردم هم به‌تبع عدم تصمیم مسئولان و عدم اهتمام رسانه‌ها توجه کافی به این امر نمی‌کنند. اما باکمال تأسف باید گفت این‌یک واقعیت است. روند بارش در ۲۰ سال اخیر هم نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های علمی درست بوده است. برای فرار از این امر علمی نباید با مربوط نمودن همه امور به اراده الهی، سهل‌اندیشی نمود. اراده تامه الهی در جای خود درست است اما خداوند عقل به بشر داده است که با تفکر عقلی و علمی زندگی خود را سامان دهد و در عالم هم نظام علی و معلولی حاکم است. اگر این کار صورت گرفت خداوند نیز به بندگان عنایت خواهد نمود. وقتی همگان هم‌رأی شدند که جهان در یک تغییر اقلیم مهم قرار دارد باید دید وضع ما چه می‌شود.

 در بخش دیگری از یادداشت کوتاه لاریجانی در این باره می‌خوانیم:‌ در سال‌های گذشته تا آنجا که به خاطر دارم در سال ۹۷ یا ۹۸ در بودجه مصوب کشور، مجلس با عنایت رهبری معظم ردیفی در حدود ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی را برای حل مشکل تنش آبی شهرها در نظر گرفت و نمی‌دانم بعد، این امر ادامه یافت یا خیر. البته اگر آن برنامه به‌طور کامل اجراشده بود امروز مشکل آب شرب در این استان‌ها وجود نداشت، ولی در مورد بحث آب کشاورزی و حق‌آبه محیط زیست کشور نیاز به برنامه مدون و اجرایی بلندمدت و همراهی مردم دارد. برای بحث کشاورزی راهکار اصولی تغییر نوع کشت و سیستم‌های آبیاری نوین است که در بودجه سالانه هم مبالغی به این امر اختصاص یافت و باید هر دو موضوع در کنار توسعه تولید آب‌شیرین از دریا را جدی‌تر دنبال کرد.[2]

*یادداشت دکتر لاریجانی و موارد مطروحه در آن؛ غیر از اشاره دقیقی که به بحث "تغییر اقلیم" دارد اما برای اهل فضل و فلسفه موجب تألم است.

چه اینکه آقای لاریجانی در همین یادداشت بر "وجود نظام علّی و معلولی" تأکید می‌کنند و کم‌کاری‌های دولت‌ها و خاصّه دولت آقای روحانی در قبال طرح آمایش و طرح رفع تنش کم‌آبی را نیز برمی‌شمرند اما به نقش و مسئولیت خود و مجالسی که ریاست آنرا بر عهده داشته‌اند هیچ اشاره‌ای نمی‌کنند!

سؤال اینجاست که آیا دکتر لاریجانی و همراهان ایشان در 2 مجلس گذشته نمی‌توانستند دولت را وادار به اجرای طرح آمایش و یا اقلا اجرای طرح‌های پیشنهادی رهبری برای حل مشکل خوزستان کنند؟!

پاسخ نه به این سؤال با منطق سیاست و دموکراسی و پارلمانتاریسم هرگز خوانایی ندارد.

و اگر پاسخ آری است، که هست! پس ما باید محتوای دیگری را از دکتر لاریجانی در یادداشت پیرامون مشکل خوزستان می‌خواندیم.

درد دیگر این است که چرا یک نطق غرّا از دکتر لاریجانی در این باره در خاطر نداریم که دولت آقای روحانی را بواسطه اجرا نکردن طرح رفع کم‌آبی مورد عنایت رهبری، استنطاق کرده است؟!

با منزّه نشان دادن، هشتگ‌محوری و کارهای پوپولیستی چیزی درست نمی‌شود!

***

آخرین تذکر اژه‌ای به مسئولان امر درباره "گرانی"

فرار فلسفی لاریجانی از مسوولیت مشکلات خوزستان/ عقلانیت؛ راه ناگزیر "اصحاب برجام" در دقیقه ۹۰

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس جدید قوه قضائیه در جلسه اخیر شورایعالی این قوه طی سخنانی به مسئله گرانی اشاره کرده و به وزیر دادگستری و سازمان تعزیرات متذکر شد که اقدامات لازم را برای کنترل بازار و مقابله با گرانفروشی‌ها و افراد سودجو پیگیری کنند.

به گزارش ایسنا، اژه‌ای همچنین گفته است: گاهی اوقات شاهد اختلاف فاحش قیمت یک کالای مشابه در دو فروشگاه در یک خیابان یا محله هستیم که این مسأله برای مردم تعجب‌آور و غیر قابل قبول است.

رئیس دستگاه قضا به دادستان‌ها نیز تاکید کرد که با دولت و سازمان تعزیرات همکاری‌های لازم را داشته باشند تا اجازه ندهند افراد سوءاستفاده‌گر، مردم را بیش از این تحت فشار قرار دهند.[3]

*صحبت‌های حجت‌الاسلام اژه‌ای نشان از اشراف دقیق ایشان به مقوله قانونی "مدعی‌العمومی قوه قضائیه" و لزوم ورود این نهاد قضایی به عرصه دفاع از حقوق عامه در مسئله گرانی است.

مسئله‌ای که مبتلی‌به بازار قیمت‌های ایرانی شده و لزوم ورود قوه قضائیه به این مسئله از آنرو روشن‌تر می‌شود که بدانیم گرانی فعلی از هیچ قاعده اقتصادی بازاری، دلاری، تورمی و تحریمی پیروی نمی‌کند و صرفا بر اساس تمایلات سودجویانه برخی افراد بروز کرده است.

همانطور که حجت‌الاسلام اژه‌ای تأکید کرده است برخی قیمت‌ها در شرایط یکسان نیز تفاوت فاحشی دارند و این امر شاهدی است بر حقیقت اشاره شده مبنی بر اقتصادی نبودن دلایل گرانی فعلی.

معضل گرانی فعلی که ناشی از نبود نظارت دولتی است، صرفا و صرفا با همیاری مردم و ورود جهادی قوه قضائیه رفع خواهد شد.

اهمیت جهادی اجرا شدن توصیه‌های رئیس قوه قضائیه در این رابطه تا آنجاست که بدانیم در برخی موارد امکان ارزانی زودهنگام نیز وجود دارد.

گفتنیست، رئیس جدید قوه قضائیه به تازگی دستور رسمی خود مبنی بر مبارزه قوه قضائیه با گرانی و "اشرار اقتصادی" را نیز صادر کرد.[4]

حسین راغفر، از اقتصاددانان کشورمان نیز اخیراً در یک مصاحبه تأکید کرد که گرانی‌ها عمدی است.

برخی محافل تحلیلی تأکید دارند که گرانی‌های چند ساله اخیر در بازار ایران با هدف ایجاد "فتنه اقتصادی" صورت می‌گیرد.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/319207

2_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1518829

3_ https://www.isna.ir/news/1400050402469/

4_ mshrgh.ir/1249470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    22 2
    کشور را از شر اين نفوذیهای دشمن(اصلاح‌طلبان )نجات بدهید اين طيف به فکر نوکری براي کدخدا است‌ یک‌بار براي هميشه آن‌ها را از حاکميت کنار گذاشته بشوند
  • سید IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    19 3
    وقتی فرار به جلو را بخواهیم دقیق و با نمونه تعریف کنیم می شود همین توجیهات و ماست مالی هایی که خباز و لاریجانی از ندانم کاری های خود و سایر اصلاح طلبان تــ...ع آور در دولت و مجلس و رسانه های شان به روز کشور و ملت دادند!!
  • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    15 1
    واقعا پرروی نجومی یعنی همین اردشیر لاریجانی ایکاش ایشون که از مسببین اصلی معضلات کشور هست در باره مشکلات خوزستان و امثالهم که نتیجه کمکاریهای خودش و دولت مورد حمایتش ؛اظهار نظر نمی کرد. واللا اینا دیگه کین؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • محمدایوب IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 6
    در مورد فرمایش جناب خباز حق با ایشان است قوه قضاییه باید وارد شود ومجلس را محاکمه کند که چرا جلوی به نتیجه رسیدن. برجام بعد از 8سال گرفت. وزحمات روحانی وظریف دیپلمات وزبان دان دنیا و ... را گرفتند. مسئولین و دلسوزان نظام بیایید محض رضای خدا. یک هیئت بی طرف تشکیل دهید. این برجام را. بررسی کامل. ازتمام زوایا سود وزیان آن را. واز تمام شبکه های رسانه ملی. وحتی شبکه های خارجی. پخش شود. تا شاید .... دست از آن بردارند وروی اعصاب مردم ستم دیده وظلم دیده راه نروند . اینکه شدنی است
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      4 0
      توافق با شیطان بزرگ هرگز به نتیجه نمی رسد؛ وعده ی شیطان فریب است. و ما یعدهم الشیطان الا غرورا
  • محمدایوب IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    5 4
    مفسر سیاسی و وضع به وجود آمده کم بود دکتر که فارغ از مجلس روحانی گردیده هم به منتقدین ومفسرین پیوستند علی برکت الله منتظر. انتقاد حضرت ایشان از برجام باشید به زودی
  • محمدایوب IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    4 0
    جناب اژه ای شخصا ارادت خاصی به شما دارم. ولی لطف فرمایید مقصر اصلی گرانیهای خانمانسوز. وکمر شکن را که راست راست راه میرود ونیش خندوکنایه می زند وروی اعصاب مردم راه میرود را رها نکنید. دنبال پرتقال فروش بگردید. همانطور که آقای راغفر گفته. گرانیها عمدی است. والله عمدی در ابتدا دولت روحانی برای آماده کردن اذهان مردم برای مذاکره برجام گفت خزانه خالیست نان نداریم بخوریم بیچاره ایم آب خوردن نداریم. والی آخر بعد که وارد مذاکره شد شروع به گرانی های کمرشکن کردند و رها تا افکار عمومی را آماده کنند دلار های برجام بیاد درست میشه. وانچه آمریکا بخواهد بدهند. واوج آنرا در گرانی خودرو ومسکن وبنزین نشان دادن. که کارد به استخوان برسد ملت به تب راضی شوند تا به مرگ. ووقتی مجلس یازدهم. هم آمد وانتخابات هم تمام شد دیگر. کشور دربست تحویل اشرار اقتصادی که خود دولتیان. آدرس میداند به آنها شد ومجلس محترم هم. در حال نظارت وسرکشی به حوزه های انتخابیه. در صورتیکه. این مجلس می توانست مصوبه ای تصویب تا استقرار دولت جدید چیزی گران نشود از فروردین تا به امروز. هرانچه که بود دو چندان گرانتر شد ومردم بیچاره.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 1
    آقای اژه ای آیا برای حل مشکلات گرانیها و مشکلات معیشتی مردم خودشان هیچ طرح عملی ندارند ؟
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 0
    این اقا به خیلیها خدمت کرده اما به مردم؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 1
    فعلاً درگیر یهود ها و بهایی ها هستیم... در لباس مذهب
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    6 0
    کی بود ؟ کی بود؟ (لاریجانی ) : من نبودم ! دستم بود! دستم نبود تقصیر آستینم بود!
  • مبهوت GB ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    8 0
    آقای علی لاریجانی، مردم میدانندکه هدایت کننده اصلی دولتهای یازدهم ودوازدهم شما و آقای واعظی بودید و اینهمه مشکل برای کشوربوجودآوردید و مردم زیربارفشاراقتصادی کمرشان شکست. آقای علی لاریجانی، فکرنکنیدکه توانستیداززیربارجوابگویی فرارکنید، مردم همانقدردولت آقای روحانی رامقصر وضع موجودمیدانند همانقدرهم ازشما شکایت دارند. ...، خودشیفتگی علی لاریجانی دادنمایندگان مجلس قبل را درآورده بود و آنها شهادت خواهندداد که چرا برجام کمترازبیست دقیقه علیرغم مخالفت اکثرنمایندگان تصویب شد، و چرا درقبال سند2030 اجازه نمیداد نمایندگان به وظیفه خودعمل کنند، آقای علی لاریجانی نمیتواند سئوالهای مردم را بی جواب بگذارد.
    • FR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
      3 0
      با چنین پرونده ای با پررویی میخاست رییس جمهور هم بشه !
  • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 0
    آقای ... شما خودت عقلت از همه کمتره که میگی اگه مصوبه مجلس نبود الان از برکات و نتایج توافق بهره مند بودیم. 6 سال مذاکره فایده نداشت شما توهم زدین که فکر می کنین این بار نتیجه می داد اون هم با روش مذاکره شما
  • حسن IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    2 0
    تحصیل کرده انگلیس واستاد فلسفه بافیست
  • سعید IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    3 0
    یک فیلسوف هنگام فلسفیدن سعی میکند بین ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه خود دیالوگ برقرار کرده بخشی از حقایق عالم را فهم کند اما راه نابلد است و با دلی نا آرام به موهوماتی که از نفسانیات خود میگیرد قانع میشود...
  • FR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 0
    آقای خباز که بر اساس دری به تخته خوردن در مجلس حضور نیافته و در دولت هم مقام بدست نیآورده بلکه جد اندر جد وزیر ووکیل بوده است.......
  • علی IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 0
    برای ریاست همه ...صف می کشند برای کار کردن و جوابگو بودن فرار
  • امیرو IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    2 0
    چه شانسی آوردیم لاریجانی رئیس جمهور نشد
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    2 0
    اقای لاریجانی شما ۱۲سال ریاست مجلس را برعهده داشتید چرا برای مردم خوزستان هیچ کاری نکردید!!!!!!!!!
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 0
    ... بگرد ببین تو سمنان چقدر مقبولیت داری بعد در مورد دستاوردهای اربابت حرف بزن . ضمناً حرف مفت زدن نیازی به کنتور ندارد و رایگان محاسبه می شود مخصوصاً از طرف استوپدهای برجام دوستی مثل خودت و همفکرانت
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 0
    مجلس دارای بلوغ سیاسی و عقلانیت .بیست دقیقه ای . علیرغم نگرانی برخی نمایندگان بویژه تضرع خالصانه و آینده نگرانه مرحوم زارعی . برجام را تائید فرمودند . که توسط ترامپ هوا رفت .. چگونه این گشاد کوچه های برجامی را دقت نکردند و یا اصلا متوجه نشدند تا جلوی بازی آمریکا و شرکا را بگیرد . و یا در امور داخلی . از عواقب مصوبات خود بی اطلاع بودند و همه چیز رها . از بند . نظارت مجلس . نتیجه اش شده مشکلات عدیده گوشه و کنار کشور که ریشه قدیمی دارند و برای مرتفع ساختن آنها مصوبات داشتند . اما چه شد . این وضعیتی که داریم . اگر کم یا بی آب هستیم . چرا قبلا طرح و برنامه نداشتند و اگر داشتند چرا اجرا نشد . . یک چیز دیگر نمایندگان اداوار سابق . آیا آزموده جائی بوذند تا بر این مسند بنشینند . خاصه دوره های نخستین . کاش امکان قیاس دوره های مختلف مجلس میبود تا بررسی شود کدام دوره ها موفق تر بوده اند . و میزان بلوغیت نمایندگان سنجش میشد .. دوستان میخواهند بهر قیمتی . خدای نکرده وطن فروشی به آمال و آرزوی خود برسند . و تنها از در باصطلاح. آشتی با آمریکا . تمنیات خود را حاصل کنند . در حالیکه بعنوان سیاستمدار و نماینده و استاندار پیشین . باید بهتر از ما آمریکا و اهداف و عملکرد آنرا بشناسند . اینکه آمریکا از همه باج میخواهد . و طبیعی و معمول بپای عهدنامه قدمی بر نمیدارد . هر قدم کوتاه بیائی . او جلو مینشیند و باز خواسته خود را پیش میکشد . تا نهایت تسلیم کامل و خاضع شوی ...
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    0 0
    حرف زدن که هزینه نداره و کنتور نمیدازه لذا برخی حرف رایگان زیاد میزنن
  • علی IR ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۵
    1 0
    این اقای لاریجانی، اول حرف درست میزنه میگه دولت برنامه نداشت و باید یکی یکی مشکلات را حل میکرد. ولی نمیگه خودش تا خرخره با همین دولت همکاری میکرد، بحث بنزین با روحانی همکاری کرد، سر برجام، سر مشکلات موسسات اعتباری، کجا دیدید لاریجانی ها ترمز روحانی رو سر بلایی که سر ملت می اورد بکشن، تو دیگه روی همه رو سفید کردی،
  • IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    همه مسئولانی که در به وجود آوردن این وضع اقتصادی بسیار بد دخیل هستند باید، باید، باید محاکمه شوند .
  • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    ای بزرگواران: 1 - این بنده خدایی که سال ها رئیس مجلس بود را با چه دلیل و منطقی اصول گرا می نامید؟ کسی که حتّی آئین نامه ی ساده ی مجلس را برای نظرخواهی از نمایندگان در باره ی موافقت یا مخالف با برجام، زیر پا گذاشت. اوّلین قدم در اصول گرایی، تعهّد به مسؤلیت است. آیا ایشان در دوران ریاست مجلس، مسؤل متعهدی نسبت به کارش بوده است؟ 2 - از دیگر شرط های یک اصول گرا، آن است که در مورد مسائلی که نمی داند، اظهار نظریه نمی کند یعنی «و لاتقف مالیس لک به علم» قران کریم، همواره مدّ نظرش قرار دارد. ایشان چه بهره ای از علم هواشناسی برده که به راحتی راجع به تغییر اقلیم و اثرات مرتبط به آن حرف می زند؟
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    ...باز امد !!!!
  • IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    (ع.ل) - (ص.ل) تا کی باید در مدیریت کشور باشند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس