سعید شریعتی.jpg

جریان چپ ایرانی که طی ۸ سال گذشته بهانه‌هایی مثل تحریم و ترامپ و احمدی‌نژاد را برای مشکلات کشور عنوان کرده بود، به تازگی از چیزی به نام "بحران منابع"! در توجیه ناکارآمدی‌های خود نام می‌برد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آنکه از "رأی مردم" عبور کرد!

آنکه از "رأی مردم" عبور کرد! / هم‌زمانی عجیب "قطعی برق، گرانی نان و کم‌آبی خوزستان"

حسن رسولی، فعال چپ و عضو شورای شهر تهران اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا در اشاره به انتخابات ۱۴۰۰ گفته است: اساساً با توجه به آنچه که گذشت و رفتاری که شورای نگهبان با اعتبار صندوق رأی کرد که حتی آقای لاریجانی نیز از این صافی عبور نکرد، امید به ثمربخش بودن رأی مردم را تا حدود زیادی به ناامیدی تبدیل کرد!

او در اظهارات خود همچنین تأکید می‌کند:‌  شاخص ۴۸ درصد مشارکت در کشور و ۲۶ درصد مشارکت در تهران و استخراج این نکته که بیش از نیمی از واجدان شرایط در ایران و ۷۴ درصد در پایتخت پای صندوق رأی حاضر نشدند، متوجه کلیت نظام از جمله جریانات و احزاب سیاسی می‌شود. فقط روی‌گردانی از اصلاحات نبود. [۱]

*این قبیل اظهارات صرفا برای موج‌سواری بر یک اقدام اشتباه و استفاده‌گری از افرادی است که به هر دلیلی در انتخابات ۱۴۰۰ شرکت نکرده‌اند.

ضمن اینکه باید دانست دلیل اصلی شرکت نکردن کسانی از مردم در انتخابات، همین قبیل سیاه‌نمایی‌های اصلاح‌طلبان تحریمی و اظهارات غلطی مثل "تأکید بر ناامیدی" مردم بود.

زیرا در تمام دموکراسی‌های جهان می‌دانند که اتفاقا ناراحتی از وضع موجود، گله داشتن و حتی ناامیدی؛ انگیزه اصلی برای رأی دادن است تا افراد کارآمد به جای ناکارآمدان بیایند و بر سرعت پیشرفت بیافزایند. اما حقیقت این است که آقای رسولی و دوستان ایشان در ستاد اصلاحات با این فرایند مخالفت کردند و با تحریم خاموش انتخابات و به سخره گرفتن ساختار کشور موجبات کاهش مشارکت کسانی از مردم را فراهم کردند.

ضمن اینکه مبرهن است که یکی از علل بروز برخی مشکلات در مقطع کنونی دقیقا ناکارآمدی آقای رسولی و دوستان اصلاح‌طلب ایشان است و کاهش مشارکت برخی از مردم نیز دقیقا متوجه همین افراد است نه کس دیگر!

زیرا در جناح اصولگرا کارآمدان اثبات شده‌ای هستند که مردم نمی‌توانند به آنها امیدوار نباشند.

در عین حال بیان این نکته ضروریست که میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ نسبت به انتخابات مجلس یازدهم –که آنهم مورد تحریم اصلاح‌طلبان بود- به میزان ۹ درصد افزایش پیدا کرد که این مسئله یک تودهنی بزرگ به تحریم‌گران انتخابات محسوب می‌شود.

رجال ستاد هسته سخت اصلاحات خود را مکلف به انکار و کتمان این افزایش مهم ۷ درصدی می‌دانند... افزایشی که برخی معتقدند به دلیل کارآمدی اصولگرایان در مجلس یازدهم طی بیش از یکسال گذشته حادث شده است.

***

هم‌زمانی عجیب "قطعی برق، گرانی نان و کم‌آبی خوزستان"!

آنکه از "رأی مردم" عبور کرد! / هم‌زمانی عجیب "قطعی برق، گرانی نان و کم‌آبی خوزستان"

طی هفته‌های اخیر رخدادهای عجیبی مثل بی‌برقی، بی‌آبی و گرانی نان در کشور مشاهده شده است.

برخی معتقدند این تقاطع ناگهانی رخدادها و مشکلات عجیب و البته کاملا قابل حل و پیشگیری که اتفاقا در روزهای پایانی دولت آقای روحانی وقوع یافته و با پوشش رسانه‌ای جبهه ضد انقلاب و سیاه‌نمایان داخلی هم مواجه شده است، می‌تواند لزوما یک اتفاق نباشد!

*فرض بدبینانه اشاره شده البته تقویت می‌شود هنگامی که به رفتارهای ستاد دولت در کتمان دستاوردهای کشور [۲]، سیاه‌نمایی همین افراد از وضعیت کشور و یا قضیه مهمی مثل "آبان ۹۸" و نقش دولت در آن توجه کنیم.

شاید برای مخاطبان محترم جالب باشد که حتی افراد از درون ستاد دولت هم بودند که بعد از آبان ۹۸ تأکید کردند که "حکایت همچنان باقیست..."! [۳]

یعنی همان افرادی که باید بعنوان پادزهر عمل می‌کردند اما در نقش زهر ظاهر شدند... و این سؤالیست که چرایی آن بایستی در محافل امنیتی و نخبگانی بحث شود.

قضایای پیش‌گفته البته در چارچوب تحلیل راهبردی "فتنه اقتصادی" بیشتر فهم می‌شود.

هنگامی که بدانیم عده‌ای به هر بهانه‌ای قصد کشاندن مردم به خیابان‌ها را دارند و در این راه از هیچ بهانه‌ی در دسترس قرار گرفته‌ی سهوی یا عامدانه‌ای فروگذار نیستند.

پس از رویداد سهمگین آبان ۹۸، ‌ برخی از رجال هسته سخت اصلاحات تأکید کردند که این رخداد صرفا یک "پیش‌لرزه" بود.

مشکلات بروز کرده در هفته‌های اخیر به راحتی و با پیوست‌های مختلفی قابل حل بودند و هستند.

اما اینکه پیشبینی‌ها و پیوست‌های این مشکلات کجا هستند و چرا اجرا نمی‌شوند را بایستی دقیقا جواب داد تا کشور، درگیر فتنه اقتصادی نشود و شاهد "اعتراض ظالمانه" کسانی که راه حل مشکلات را به جای صندوق رأی در کف خیابان‌ها می‌جویند، نباشد!

***

"بحران منابع"؛ بهانه تازه چپ ایرانی برای مشکلات دولت روحانی

آنکه از "رأی مردم" عبور کرد! / هم‌زمانی عجیب "قطعی برق، گرانی نان و کم‌آبی خوزستان"

سعید شریعتی، فعال اصلاح‌طلب و از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی در اشاره به برخی مشکلات کشور مثل کم‌آبی و اعتراض محدودی که اخیراً در یکی از شهرها بوقوع پیوست، مدعی کمبود و "بحران منابع" در ایران! شده و گفته است:

"کمبود منابع بحرانی بسیار جدی است که باید فکر عاجلی برای آن کرد. اما متاسفانه در دهه‌های گذشته نه فقط در ۴ دهه گذشته شاید در صد سال اخیر ایران از مدیریت درست منابع به شدت فاصله گرفته و با یک گشاده دستی در مصارف منابع ایران زمین را مصرف کردیم و چیزی جایگزین نکردیم. این مشکل اصلی است که باید مرتفع گردد و ارتباطی به دولت‌هایی که آمدند و خواهند آمد ندارد که با تغییرات در دولت‌ها اتفاق خاصی رخ دهد. لذا هر کسی که ادعا کند امروز این دولت رفت و فردا دولت دیگری می‌آید و او یک شبه همه این مسائل، مشکلات و بحران‌ها را درست می‌کند به همین دلیل صلاحیت اداره کشور را ندارد. چون اولین مساله در اداره کشور دانش و آگاهی نسبت به وضع موجود و علل پدیدار شدن وضع موجود است. وقتی کسی وضع موجود کشور را نمی‌شناسد، علل آن را درست ریـشــه‌یابی نمــی‌کنــد و مدعــی می‌شود که مشــکل حسن روحانی، اصلاح‌طلبان یا دولت‌های میانه رو هستند و بایــد انقلابی عمل کرد، با این حــرف‌ها صلاحیت خود در کشــورداری را زیر سوال می‌برد. "[۴]

*مردم ایران طی ۸ سال گذشته مشغول تماشای تئاتری بوده‌اند که سراسر تلاش کرده است مشکلات کشور و راه‌حل‌های سهلی که دارند را فرافکنی کرده و به گردن چیزهایی مثل تحریم، ترامپ، کمبود منابع، دولت احمدی‌نژاد و اساسا انقلاب ۵۷ بیاندازد! [۵]

این نمایش مضحک اما در حالی است که مشکلات پیش‌آمده اعم از گرانی، بی‌برقی، کم‌آبی در برخی شهرهای یک استان و... تماما راه‌حل‌هایی بسیار ساده دارند که در صورت وجود یک عزم جدی و داشتن کارآمدی به سادگی قابل حل هستند.

کما اینکه مثلا افکار عمومی هنوز به یاد دارند سرمای سنگین سال ۸۴ که صرفا به دلیل سوء مدیریت‌ها و کم‌کاری‌های اصلاح‌طلبان در ایجاد نکردن زیرساخت‌های انرژی برای سرمای سنگین؛ آسیب‌های زیادی را شامل مردم در شمال کشور کرد اما مدیران جدید دولتی با کارآمدی و حتی با دادن شهید! بلافاصله سوخت لازم را به مردم رساندند و معضل کمبود انرژی در سرمای سنگین برای همیشه رفع شد.

و ایضا کارنامه قالیباف در شهرداری تهران که چگونه با وجود تحریم‌های خارجی و البته داخلی! با مدیریت جهادی بر تمام مشکلات فائق آمد و به اذعان دشمن؛ ‌ تهران بزرگ را بهتر از پایتخت‌های اروپایی ساخت.

پس مبرهن است که مسئله امروز ایران کمبود منابع نیست بلکه زیادت منابع هم داریم اما اشکال کار در ناکارآمدی و مدیریت خوش‌نشین و کم‌کار و نجومی‌بگیر اصلاح‌طلبان و اعتدالیون است.

در ادبیات منطقی گفته می‌شود "حسن السؤال نصف العلم"!

به این معنی که یکی از وظایف بزرگ خواص کشور و سیاسیون؛ بیان درست مسئله برای افکار عمومی و اشاره مدقانه و تحلیلی به راهکارهاست.

اینکه چرا طیف چپ ایرانی جز اغلاط تحلیلی، ناکارآمدی و دادن آدرس کف خیابان به مردم هنری ندارد؛ سؤالیست که در قبال حقایق پیش‌گفته بایستی به آن پاسخ داد.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1105427

2_ mshrgh.ir/1247052

3_ www.irna.ir/news/83573815/

4_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/318850

5_ mshrgh.ir/1240258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 67
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    79 30
    شما هم دنبال توطئه بگرد . حتما وضع بهتر میشه.
    • عبدالله مومن IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      32 2
      انتقام سخت دولت از ملت ایران
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      10 7
      قطعا سوار شدن بر سادگی مردم توطئه است. مردم خوزستان مثل کسی هستند که میلیاردها تومان اموالش را در قمار بورس باخته اما رفته شکایت کرده که در خیابان جیبم را زدند و دو تا تراول 50 تومانی در آورده اند! چشم خود را بر این همه کشت دیوانه وار برنج بسته اند و فکر می کنند تونلهای هرگز بهره برداری نشد بهشت آباد و کوهرنگ 3 است. می گویند اصفهان دارد با آب ما برنج می کارد!! حال آنکه ل مجموع 630 هکتار شلتوک کاری استان اصفهان در مقابل 250 هزار هکتار برنجکاری خوزستان صفر است. می گویند صنایع فولاد کویر آب ما را دزدیه در حالی که آنها از پساب شهری استفاده می کنند اما مجمتع بزرگ فولاد خوزستان را که در حال تبخیر آب کارون است نمی بینید. کاهش 100 متر مکعب دبی آب کارون در عبور از کشتارهای نیشکر را نمی بینند اما نگرانند مبادا همین دبی وارد سرشاخه رودهای استانشان نشده باشد.
    • ایرانی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      15 1
      شما هم همچووووووونان خودت رو به خواب بزن. دانشمندان و نخبه های کشور رو ترور میکنن و اقرار هم میکنن اونوقت یه عده ... میگن دشمن توهمه منافق توهمه سربازان نتانیابو توهمه سرمایه های اسراییل در ایران توهمه...
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      21 3
      بی کفایت ترین دولت در حداقل صد سال اخیر ایران همین دولت تدبیر و امید بود!
    • IR ۱۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      8 0
      عقده ای .
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      9 0
      یک انگل در بدن بیمار چه جایگاهی داره ،کار کبد و لوزالمعده را که انجام نمیده،زخم و بیماری ایجاد میکنه تا تسلط کامل پیدا کنه.
    • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      12 0
      ۰۷:۳۶ برو تو صف مرغت بابا.
    • ایرانی GB ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      5 0
      همه این رذالت ها کار دولت و دار و دسته های جماعت اصلاح طلبش هست بجهت : ۱ - انتقام گرفتن از مردم ایران چون دار و دسته هاشون رای نیاوردند ۲ - ایجاد نارضایتی حداکثری در میان اقشار مختلف مردم و تدوام گفتمان ذلت در موضوع برجام ۳- تحویل دادن زمین سوخته , اقتصاد ویران به دولت آقای رئیسی ۴- ایجاد فضای کاذب کمبود ها و نارضایتی ها در زمان دولت آقای رئیسی تا بلکه در چهار سال دیگه بتونن از این موضوع استفاده بکنند و رای بیارن و به دله دزدی های خودشون ادامه بدن و...و....و.... بایستی بتوسط مجلس بازخواست بشه
  • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    15 12
    انگار جایی زندگی می کنیم که نه از گرانی خبری هست نه از قطعه برق که این آقا همزمانی اونها رو عجیب دونستن.
    • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 0
      کم آبی . دامن ایران را خواهد گرفت که ربط به آسمان داره که کی بباره. ..اما سوال . ما گاز نفت کوره . مس آهن و نیروی مبدع و متخصص داریم . نمیشه دولت که همه چیز را در اختیار داره . نیروگاه برق را فراوان بسازد که مشکلی حتی برای ماینر و مزرعه ها هم پیش نیاد و تا دلشون میخواد رمز ارز تولید کنند و سود نصیب کشور کنند . بعد الحمدالله لوله و پمپ و شیرآلات هم سازنده ایم . اگر دوری همین جاها لوله کشی آب شده بود . از دریافت همون آب بها پول تولید کننده ها هم داده شده بود ..
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    16 2
    جالبتر اونجاست که همزمان داره در عراق، سوریه و افغانستان و لبنان هم یکی با برق و یکی با بنزین و ... بحران افرینی میشه. فقط سوالی که پیش میاد اینه، تا کی قرار هست با یه سری معلوم الحال مدارا بشه؟ ایا بعد از پایان دوره اینا هم مثل استاندار بی کفایت خوزستان و تاجگردون به پستی بالاتر و حقوقی نجومی تر دست پیدا می کنن یا نه، عزمی برای پاسخگو کردن بانیان وضع موجود و برگردوندن امید مردم وجود داره؟
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    28 1
    روحانی وتیمش راباید بازخواست کنند
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    18 0
    غیزانیه، شادکان، هفت تپه، بحران آب و... وقتش نرسیده از خودتون، بخصوص نیروهای امنیتی بپرسید که ویژگی مسئولان خوزستان چیه که این همه مشکل براش بوجود میاد؟ وقتش نرسیده به دوران بزن در روی مسئولان پایان بدید؟ رسیده یا نه، کار باید به جاهای باریک تر بکشه تا یه عده باورشون بشه یه عده ی دیگه مسئول بحران افرینی در ایران با محوریت خوزستان هستن؟
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    19 0
    هم‌زمانی عجیب "قطعی برق، گرانی نان و کم‌آبی خوزستان"! ]چرا برخورد نمی شود؟؟؟
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      12 0
      سوالما هم همینه، چرای اینایی که کارشکنی و ترک فعلشون برای بسیاری اشکار شده همچنان نه تنهای سر جای خودشون هستن بلکه بعضا ترفیع هم می گیرن و با پست بالاتر و حقوق بیشتر استقبال میشن؟ نمونه اش هم تاجگردون و استاندار بی کفایت خوزستان
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    12 0
    آقا بزارین این دوهفته هم تموم بشه اول مسؤلین این دولت رو اقلا سه سال ممنوع الخروج کنین، علت این فاجعهٔ برجام و کم آبی و سیل و گمرک و دون مرغ و خرابکاری تو تاسیسات هسته‌ای و همه رو ازشون بازخواست کنین. برجام رو هم با شرایط تعیین شده از طرف رهبری و مجلس فقط قبول کنین اگر هم نشد بندازینش تو همون سطل آشغالی که ترامپ و نتانیابو رفتن. بعد تخت گاز به قول شاعر به مسائل داخلی برسید و دست در دست هم نهیم به مهر، میهن خویش را کنیم آباد!! البته این شامل کسانی که داخل ایران زندگی میکنن ولی خودشونو ایرانی نمیدونن مثل غربگداها و بعضی از عسلاهاتچی ها نمیشه!!!
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 0
    اینها از زمانی که بالای سر ایران و منطقه آمدند بجز ویرانی و فلاکت هیچ گونه دست آورد دیگری نداشتند
  • بختیاری IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 3
    مشرق قبلا یاداوری کردم اینها اهداف پست فطرتهای غربی با خوش رقصی چــیــچــو وفــــرانــــکــــوی زشت کلام هست...که بقول خودشون اکثریت که پایین شهری هستند باید به نقطه جوش برسن.!تا به خیال.......خودشون نظام ساقط بشه .این ارزو با خودتون چال میشه شک نکنید.!
    • IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      4 0
      یعنی قوه ققضائیه و مجلس نمیتونن مانع بشن؟ چطور مجلس برایی مذاکرات برجامی بلافاصله مصوبه داد بیرون اما برای جلوگیری از گرانی سکوت؟
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    12 2
    شماها اصلاح طلبان پر رو و منافق که کشور داری را بلد بودید چه کردید؟ هرچه بر سر کشور آوردید امروز که هنوز در قدرت هستید کاملا خود را نشان داده است . تا چند سال پیش می گفتید کار احمدی نژاد است . سالهای اخیر می گفتید نمی گذارند . حالا که گندتان بر همه روشن شده فقط حرف رایگان می زنید . رفیق تان که همین دیروز می گفت اگر ترامپ نبود ما چه ها می کردیم . یادش رفت که چندی پیش می گفت اگر ما نبودیم جنگ می شد . قحطی می شد ...
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      7 0
      حرف رایگان = حرف مفت
    • بختیاری IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      7 0
      حرفهای کاملا مجانی = حرفهای مردان لحجه ولبخندهای گفتمانی صبح جمعه ای کنار استخر و...
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 1
    سلام علیکم ، اصلن و ابدن عجیب نیست ، جناب آقای شیخ ، قصد دارند ، دولت را با بیشترین درصد نارضایتی مردم ، به رئیس جمهور محترم منخب بعدی مردم حضرت آیت الله رئیسی ، تحویل دهند .
  • شعاری IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    7 5
    البته ملت پی همه ی جناح ها به تنشون خورده شخص کارآمدی وجود نداره
    • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      4 2
      ساکت
  • ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 1
    خجالت نمی کشید؟
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    روایت است روزی ناصرتالدین شاه از دست والی تبریز ناراحت می شود . به کاتب می گوید بنویس .از ...در امده شکل .....صف و 000000.کاتب نمی نویسد. شاه عصبانی می شود و به ترکی می گوید .... چرا نمی نویسی. کاتب جواب می دهد. لزومی به نوشتن نیست. کمی ... داخل پاکت می ریزم و.. می فرستیم. مانند دولت روحانی دیگر لزومی به توصیف خرابکاری ها و بد بختی مردم و گرانی و تورم نیست. کمی... نتیجه 8 سال بر طبل برجام زدن است و بس
  • آنتی صهیونیسم IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    9 66
    شیخ: اینکه میگوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود بعضیها چشمهایشان را زیاد نچرخانند! تحریمهای ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید. تا مسئله محیط زیست حل شود. تا اشتغال جوانان حل شود. تا صنعت جامعه حل شود. تا آب خوردن مردم حل شود.تا منابع آبی زیاد شود. تا بانکهای ما احیا شود. _____ الوعده وفا! اینکه من و شمای خواننده، حل کردن را به معنای"پیدا کردن پاسخ"و"یافتن راه حل" معنی کرده ایم،اشتباه از ماست.او منظورش "به صورت محلول درآوردن" و محو و نابود کردن بود. خداوندا ! ریشه هر چه خائن را بکن!
    • ایرانی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      4 0
      خواننده های عزیز مطلب شما عزیز رو چپکی برداشت کردندکه اینهمه منفی دادند... کاش جمله آخر شما رو اقلا توجه میفرمودند
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 0
    بازخواست روحانی وحیئت دولتش... این کارها عامدانه است مجلس همان یک سال پیش باید بازخواست می کرد
  • بهرام IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    8 0
    درسته، علت اصلی همه این مشکلات در دولت تدبیر و امید، نبود منابع بود!! یه روز قیر، نبود، یه روز قیف نبود، یه روز پول نبود، یه روز دزد بود و... ولی،مدیون باشید اگر بگید در طول این دوران یه روز بی غیرتی و بی مدیریتی بود!!! اصلا راه که می رفتن، همینطور غیرت،مدیریت بود که می ریخت!!! الان هم بررسی کنید ، همینطور کوپه ، کوپه مدیریت در سراسر کشور، ازاینا جا مونده!!! اگر دیده نمیشه!!! بوش که میاد!!!!
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    19 0
    تا وقتی برخورد نشه مردم دولت و نظام رو با یک دید خواهند دید
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    10 0
    باید دولت ها وشخص روحانی بازخواست شود
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 0
    موردی که من تا حالا ندیدم بهش اشاره بشه در واقع بخصوص در تهران ترک سیاست در بین بخشی از مردم است. بنظر میرسه این مورد هم باید مورد مطالعه قرار بگیره تا ببینم که چه درصدی از مردم بخصوص در قشر جوان به سیاست مشغول نیستند!
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    8 0
    همزمانی قطع برق و گرانی نان و کمبود اب در خوزستان و سیستان و بلوچستان و... وده ها فشار روانی و نا کارامدی و چالش وکارهای خطرناک احتمالی دیگر در اخرین روزهای دولت تلخ روحانی نتیجه سوء مدیریت و فشار حداکثری به مردم جهت توسعه بحران سازی و اخلال در کار دولت اینده است . خروجی و نتیجه سیاستها و اعمال مدیریت کارگزاران غرب گرا که با اصرار و لجاجت در صدد پیاده کردن نسخه های نئولیبرالیسم و وثروتمندان نجومی و احزاب اشرافی هستند غیر از ویرانی و خرابی و ناعدالتی و نارضایتی اجتماعی و اغتشاشات امنیتی و ضربه زدن به اسلام و انقلاب و ایران و مردم و اعتبار نظام اسلامی چیزی بدنبال نداشته و نخواهد داشت .
  • AT ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    9 0
    معلومه عامدانه است چرا بعضی شک و تردید دارند؟ مگر اسقاطی های بی شرف سابقه اینکارها را نداشته و ندارند؟ مگر عملکرد و سخنان مشعشع و فتنه انگیزانه انها را قبلا تجربه نکرده ایم. اینها چه خودشان بدانند چه ندانند ادامه دست بیگانگان در ایران هستند. اراده اینها از جای دیگری محکم میشود نه از این آب و خاک. یک تبادل دو طرفه منافع با مستکبران غربی دارند و دلشان هیچ به حال مردم ایران نسوخته و نمی‌سوزد هر چند نام ایرانی با هیبتی ایرانی داشته باشند. بعضی از ما یعنی خیلی از مردم حتی نخبگان انقلابی برایشان سخت است این را هضم بکنند که اسلاحاتی های ... اراده شان از خارج ایران شکل می‌گیرد برای همین شما در چهره اینها در گفتار اینها هیچ آثاری از شرم و دلسوزی نمیبینید. درست مانند ادمهای مسخ شده و هدایت شده ای که فقط ارباب اینها کنترلشان را در دست دارد. اراده اینها از خارج میرسد برای همین پشت شان را پر میبینند و از مردم ایران نه خجالت میکشند و نه ابایی دارند و چون مسخ شده هستند از عاقبت کارشان نیز هراسان نیستند تا وقتی که کسی جایی نیرویی دادگاهی حباب مسخ دور اینها را بشکند. . مشکل سالها سرجایش بوده و هست چون ما آگاهی کافی به مقوله مسخ شدگی سیاستمدارهای مسخ شده و متاسفانه مسئول! و راه حل های جلوگیری از تخریب انها نداشته ایم. چرا فکر می‌کنید مجلس با اینها نمی‌تواند کاری بکند؟ چرا شورای نگهبان از پس اینها برنیامده؟ چرا قوه قضاییه نتوانسته اند جلوی پیشروی خانمان سوز اینها را بگیرند؟ برای اینکه هنوز باورمان نشده اینها بیگانگانی در لباس دوست هستند و همین اراده ما را برای جلوگیری از نشر اینها و تخریب اینها در کشور را بند اورده است. .... نه عزیزان این توهم نیست این خیالپردازی نیست این عین واقعیت است بیدار شوید اراده کنید و خود را از بلای جماعت اسلاحاتی برای همیشه خلاص کنید تا کشور روی آرامش ببیند. اگر علمی و ریشه ای با این مرض خانمانسوز برخورد نکنیم کلیت این کشور اعم از دین فرهنگ تاریخ اقتصاد همه و وهمه را نابود میکنند چنانکه دیده
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 0
    چه با سوء نیت و برنامه ریزی شده و چه در اثر ناکار امدی و سوء مدیریت دولتمردان حاکم در هر حال نتیجه دولت اقای روحانی فروپاشی اقتصاد و ایجاد یاس و نا امیدی و اضطراب بین مردم و ضربه زدن به اعتماد و سرمایه های اجتماعی نظام و گسترش بی عدالتی و چالش های اجتماعی و امنیتی است . ایا عناصر اصلی و پیدا و پنهان این فجایع مصیبت بار وخطا کاران عرصه مدیریت 8 سال گذشته بعد از اتمام کار دولت روحانی به حاشیه امن و رانت خواری پنهان خواهند رفت ؟ یا توسط دستگاه های نظارتی و حاکمیتی مورد سوال و مواخذه قرار خواهند گرفت و به مردم معرفی خواهند شد ؟ ایا خائن و خادم / عالم و جاهل / مدیر دلسوز و مسئولیت پذیر با مدیر بی تفاوت و تنبل و بی انگیزه / کارگزار انقلابی و غیر انقلابی و ضد انقلابی و... باید یکسان باشند ؟
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    7 0
    با عوامل تخریب کشور که عمدتا در دولت روحانی بود برخورد قاطع شود از فرار رو به جلوی آنان و خروج آنان اقدام انقلابی شود
  • AT ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 0
    معلومه عامدانه است چرا بعضی شک و تردید دارند؟
  • شهین عالی IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    7 0
    واقعا پاسخ خوب و دندان شکن به مخالفین دادید. اگر زمان جنگ هم بودند . مرد میدان نبودند . الان کدامیک از اینها به کمک مردم رفته اند.فقط حرف می زند و دشمن دانا بهتر از دوست نادان است.
  • عَبِد IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    7 0
    متاسفانه رسانه ها داخلی به سادگی از کنار مشکلات خوزستان و مردم نجیب و فداکار این خطه عبور میکنند در حالی که رسانه های معاند جریان اعتراضی به مشکلات را رویارویی مردم با انقلاب جلوه میدهند امروز خدمت به این مردم با آمدن به میدان ودر کنار آنها قرار گرفتن و رفع عملی مشکل اتفاق می افتد صرفا بیانیه و تشکیل کار گروه و... اگرچه لازم است اما کافی نیست همه با هم به خوزستان عزیز کمک کنیم
  • وحید IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    6 0
    (سوره مبارکه جن/۶)وَأَنَّهُ كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ فَزَادُوهُمْ رَهَقًا ﻭ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺁﺩﻣﻴﺎﻥ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﺍﻧﻲ ﺍﺯ ﺟﻦ ﭘﻨﺎﻩ ﻣﻰ ﺑﺮﺩﻧﺪ ، ﭘﺲ بر ﻃﻐﻴﺎﻥ ﻭ ﺗﺒﺎﻫﻲ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻓﺰﻭﺩ///چرالیبرالهای ... که به بنیادهای یهودی متوسل شدند( خصوصا کشاورزی،محیط زیست و سد سازی،بهداشت،استحاله فرهنگی و مذهبی مردم)و جاسوسهای آنها را در حکومت نفوذ دادند، مورد بازخواست قرار نمیگیرند؟
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    7 0
    بحران سازی های هدفمند اجتماعی و امنیتی در ایران و عراق و لبنان با جنگ برق و اب و گرانی های هدفمند و فشار حد اکثری روانی برمردم و احتمالا قحطی سازی کاذب جهت ایجاد اخلال و شورشهای اجتماعی و بی پباتی حکومتهایی است که نمی خواهند زیر بار سلطه ننگین مثلث شوم امریکا - انگلیس و اسرائیل باشند این توطئه های شوم توسط شبکه نفوذی غرب طراحی و اجرا میشود . س.ح.. از مهمترین عناصر شبکه نفوذ و از تئوریسنهای براندازی امریکایی - انگلیسی و از سران فتنه های امنیتی و سیاسی از چند ماه پیش مکرر نظام اسلامی را به این شورشها تهدید میکرد .
  • فاطمه IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 0
    خدا به دادمون برسه
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    4 0
    بوی ... اسلاحات می یاد
  • امیرو IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 0
    مسئولان بی کفایت اصلاح طلبها را محاکمه و مجازات کنند.
  • عماد IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    سیاه‌نمایی؟
  • IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    3 0
    اگر لیست این همزمانی‌ها را استخراج کنید تنها به این نتیجه می‌رسید که دولت کمر به نابودی ایران بسته است.
  • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    دومدیری که عاقبت بخیردردنیاودرکشورداری نشدندوکسرشان حامیان خوددرانتخابات شدندوبعضاافرادی میخواهندبعضی واقعیتهاوضعفهارالاپوشانی وماستمالی کنندگرجه همگان اعم ازخواص وعوام به آن اذعان دارند.-البته برای دومدیرمان دربرخی مواردنمره تک وبلکه منفی تعلق میگیردودربرخی هرچنددرقامت توقعات بحق وممکن جمهوری اسلامی ومردم کارنکردندامانمره های ضعیف روزمرگی 10و11شایدبتوان داد؟- وازکجامعلوم روحانی که احمدینژادرابرای خزانه خالی وخسارات وغیره ذالک دربدوورودش برای خزانه خالی وخسارات وغیره شدیدانکوهش میکردروزی ماننداوبرخی معاونین وخودش درنوبتهای دادگاه قرارنگیرند؟مردم بویژه امسال روزشماری میکنندشرومشکل آفرینیهایش وگرانیهابارفتنش بروند!الله اعلم. 29/4/1400
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 1
    ببینیم جریان راست ایرانی چه عرضه ای خواهد داشت. از همین الان میگویند بیست سال طول میکشد آوار دولت قبل را برداریم!!!! مردم دیگر نه به این حرفها توجهی دارند و نه توان تحمل مشکلات را. خدا به خیر کند. چیزی که من میبینم هرج و مرجی بدتر از سوریه است... باشید و ببینید!
    • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
      1 1
      باشید و ببینید؟! مشرق که توضیح داده قضیه فتنه اقتصادی هست. شما باید به جای پیشگویی که کار شما نیست، همون کاری که اشاره شده رو انجام بدید. امید دادن و بیان پیشرفتهای کشور.
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    5 0
    هنوز قبول نداری این آن یک نفر مزدور انگلیسی است. هشت سال زندگی مردم و مملکت را نابود کرد. حالا باید در این روزها آخر، ریشه این انقلاب برای خدمت نوکری برای غرب بسوزاند تا هیچ کشوری و ملتی بیاد انقلاب و تحولات مقابل شیاطبن در ذهنش قطور نکنه.....
  • واو IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    خدایا خودت کمک کن
  • مهدی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    لیبرال ها می خواهند از مردم بابت رایی که دادند انتقام بگیرند و کار را برای دولت بعدی سخت کنند
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    تلافی رد صلاحیت رفقا رو سر مردم
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    مردم خوزستان نباید به دشمن اهمیت بدهند این دولت ...اخراش هست اعتراض فقط باعث بدتر شدن اوضاع و کشتار مردم توسط تروریست ها می شود رییسی داره میاد این اعتراض فقط خواست بدخواهان است
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    وقتش است که بر کار وافعال رییس جمهورها هم رسیدگی شود و پاسخگویی اعمالشان درقبال رای مردم در حضور دادگاه بی طرف در پایان هرسال باشند .به شعارها وسخنان خوب رای می دهیم اما در عمل چیزهای دور از انتظارو توجیهات کودکانه می بینم.
  • جلالی IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    از دولت ویرانگر رو... ،نمیتوان انتظار بهتری داشت، لیکن جای تاسف وتاثر از غفلت قوه قضاییه است، که چطور چشم خود را بر روی این ویرانگیریها میبندد؟در هر کجای دنیا ،به شدت با موضوع ضعف دولت ها برخورد میشود، ولی در ایران انگار نه انگار
  • همشهری IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    1 0
    بهتر است برخی آقایون سیاسی خجالت بکشن و با ماشین در خیابانها دور دور نکنند، البته خودشان می فهمند مخاطب کیست
  • IR ۲۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    می دونم از چی می سوزید، راه علاجش بازنگری در حرفهایی است که هشت سال مملکت را معطل آن کردید. گلابی های برجام.
  • IR ۲۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    دولت رئیسی اخرین امید مردم ایرانه اگه موفق نشه فاتحه ایران خواندس
  • محمدایوب IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    2 0
    چندی پیش در جلسه هیئت دولت گفت سعی کنیم کشور را در کمال آرامش تحویل دولت آینده بدهیم معلوم بود اینها خوابی برای برهم زدن آرامش کشور درعین تورم وگرانیهای کمر شکن دیده اند و یک نفر کلید آنرا زد قطعی برق. بی آبی گرانی نان نشد. گرانی سیمان فولاد. وخدابه خیر کنه این دوهفته آخر را که آنهم. عبا شکلاتی از زیر لحاف بیرون آمد خونخواهی داعشیها شده که به اعتراض مردم غیور ووطن پرست خوزستان جنبه شورش بدهد. حال از مسئولین جای سئوال است که تاکی باید به این وطن فروشان باج داد
  • ع.کیانی IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    2 0
    ادم تعجب میکند اب کوههای کردستان باختران لرستان وکلاغرب وجنوب غرب به خوزستان می ریزد وانوقت خوزستان در کم ابی پس فقط کارون چه میشود
  • كريم IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    0 0
    مسئله، بحران منابع نيست. اگر تمام در آمدهاي دنيا را هم در اختيار شما مي گذاشتند همه آن را با اختلاسها و دزديهايي كه در طول اين مدت از خود نشان داديد باز هم غارتش مي كرديد. اغلب شما يك مشت اختلاسگر و دزديد.
  • ایران دوست US ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
    1 0
    خوب فکر کنید، یک دانشگاه معروف انگلیسی به یک ایرانی دارای پستهای مهم امنیتی و نماینده مجلس بدون حضور سر کلاس درس دکترای حقوق بدهد، دانشجویان دکترا پس از چهار سال تحقیق و مطالعه و حضور مداوم روزانه سر کلاس درصورت گذراندن امتحان پایانی، دکترای حقوق دریافت ميکنند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
    0 0
    هیئت دولت روحانی این جمعه با هم بروند کوهنوردی.بعد به اولین دره ای که رسیدند خودشان را بندازند توش.بلکه مرهمی باشد بر دل داغدار این مردم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس