کد خبر 1259433
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰
ایرج مسجدی نمابه

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق، ابراز امیدواری کرد که مذاکرات میان تهران و ریاض در بغداد در خصوص بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور، به نتایج مثبتی بینجامد.

به گزارش مشرق، «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه العالم، در خصوص روند گفت‌وگوها میان ایران و عربستان سعودی در عراق توضیح داد.

وی تصریح کرد: «چند دور مذاکره میان ایران و سعودی در عراق صورت گرفت که به دلیل انتقال دولت در ایران، به صورت موقت متوقف شد. در این مذاکرات موضوع بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور طرح شد که امیدواریم که طی دورهای بعدی، به نتایج مثبتی بینجامد».  

سفیر ایران در بغداد در خصوص تشدید تنش امنیتی در منطقه نیز گفت: «کشورهای منطقه باید خود را برای پذیرش مسئولیت‌هایشان در قبال تامین حمایت لازم از امنیت منطقه‌ای خود پس از خروج آمریکا آماده کنند. تهران به صراحت، هرگونه حضور آمریکا در منطقه بویژه عراق را رد می‌کند».

بیشتر بخوانید:

نشست نماینده دبیرکل سازمان ملل با سفیر ایران درباره انتخابات عراق

وی در ادامه ضمن محکوم کردن هرگونه اقدام متجاوزانه علیه هیأت‌های دیپلماتیک در عراق، گفت که این اقدام، طولانی شدن حضور بیگانه در این کشور را توجیه می‌کند».

پیشتر، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق گفته بود که بغداد بیش از یک بار، میزبان گفت‌وگو میان ریاض و تهران بوده است. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز پیشتر گفته بوده بود تهران آماده مذاکره با سعودی‌ها در هر سطحی است.

 قرار است بغداد، اواخر ماه آگوست جاری برای نخستین بار از سال ۱۹۹۰ تاکنون، یک کنفرانس با مشارکت نزدیک به ۱۰ کشور عربی، منطقه‌ای و اروپایی از جمله پنج کشور همسایه عراق یعنی ایران، ترکیه، عربستان، کویت و اردن  برگزار کند. قرار است مصر، فرانسه، قطر، امارات، نماینده اتحادیه اروپا و نماینده سازمان ملل نیز در این کنفرانس شرکت کنند.

 «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق در توضیح ابعاد مختلف این کنفرانس،  از وجود یک «فضای مناسب» برای دیدار دو طرف سعودی و ایرانی در سطح رؤسای هیأت‌های اعزامی دو کشور به بغداد خبر داد. 

چندی پیش نیز «فیصل بن فرحان»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با یک روزنامه ایتالیایی اظهار داشت که کشورش از گفت‌وگو با ایران استقبال می‌کند؛ «اما تهران باید پایبندی خود را به تضمین امنیت و ثبات منطقه با حقایق اثبات کند».

فیصل بن فرحان در ادامه موضع ایران و عربستان سعودی در قبال گفت‌وگوهای اخیر را که چند ماه پیش در عراق آغاز شد، «مثبت» خواند و ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها منجر به بسته شدن صفحه پیشین شود.

«محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی نیز پیشتر، در مصاحبه‌ای که از تلویزیون رسمی عربستان سعودی پخش شد، گفت: «سیاست خارجی عربستان متکی به منافع آن است و عربستان برای تقویت ائتلاف با تمامی شرکای خود در جهان تلاش می‌کند و علاقه‌مند به برقراری روابط خوب و متمایز با ایران است».

«سعید خطیب زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این اظهارات ولی‌عهد سعودی گفته بود که ایران با ارائه پیشنهادها و طرح‌هایی برای گفت‌وگو و همکاری در منطقه خلیج فارس، پیشگام مسیر مودت و همکاری منطقه‌ای بوده و از تغییر لحن عربستان سعودی استقبال می‌کند.

روزنامه «فایننشال تایمز» ۱۸ آوریل گذشته در گزارشی به نقل از «سه مقام» از مذاکره مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، خبر داد که مقامات سعودی، عراقی و ایرانی در واکنش به این گزارش آن را  تأیید کردند.

 پس از قطع رابطه دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی از دی ماه ۱۳۹۴ تاکنون، چندی است که مذاکرات بین ایران و عربستان در سطوح امنیتی در جریان است. از سوی دیگر شاهد اظهاراتی از سوی آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب در نخستین نشست مطبوعاتی بعد از پیروزی در انتخابات و اعلام آمادگی مجدد برای برقراری رابطه و گفت‌وگو با عربستان و توقف هر چه سریع‌تر جنگ یمن بودیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس