کد خبر 1262121
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
رونق سینماها در گرو اکران فیلم‌های جدید

سالن‌های سینمای سراسر کشور که روز ۲۲ مردادماه با اطلاعیه انجمن سینماداران تعطیل شده بود، از ۳۱ مردادماه قرار بود بازگشایی شوند که با ابلاغیه جدید اتاق اصناف خبرها حکایت از تعطیلی دوباره سینماها دارد.

به گزارش مشرق، تعطیلی خودخواسته سینماها توسط انجمن سینماداران به احترام ایام عزاداری «امام حسین (ع)» و تشدید شیوع ویروس کرونا، برای ۲۳ تا ۳۰ مردادماه برنامه‌ریزی و اعلام شده بود. این تعطیلی‌ها در حالی از روز شنبه ۲۳ مردادماه آغاز شد که ویترین سینماها از فیلمی مناسبتی و متناسب با ایام عزاداری خالی بود. چندهفته قبل از شروع ایام عزاداری و ماه محرم بر اساس گفته‌های سخنگوی شورای صنفی نمایش قرار بر این بود تا فیلم یا فیلم‌هایی مختص ایام عزاداری به اکران سینماها اضافه شود، اما این اتفاق رخ نداد. گرچه بسیاری از کارشناسان و سینمادارن به رونق سینماها در ایام محرم هم امید داشتند.

مجتبی بهزادیان مدیر سینما فرهنگ تهران با تاکید بر ضرورت اکران فیلم‌هایی متناسب با ایام محرم و صفر گفت: ما خیلی امیدوار بودیم با فروش بالای «دینامیت» فیلم‌های دیگری که با حال و هوای محرم و ایام سوگواری تناسب دارند هم اکران شوند. انتظار داشتیم فیلم‌های قوی و اجتماعی «درخت گردو»، «روز صفر» و .. که در جشنواره ملی فیلم فجر هم مورد استقبال مردم قرار گرفتند به چرخه اکران اضافه شوند که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و چاره‌ای نیست و باید تا اکران فیلم‌های جدید منتظر ماند. قطعا اکران فیلم‌های مناسبتی و خوب در سینماها مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت و ضرورتی است که در این ایام فیلمی در این حال و هوا هم به چرخه اکران اضافه شود.

رونق سینماها در گرو اکران فیلم‌های جدید

در حالی قرار بود از روز یکشنبه ۳۱ مردادماه سینماها بازگشایی شوند که همچنان قرار بر تکرار فیلم‌های قبلا اکران شده بود. برگ برنده فروش و رونق سینماها از زمان شیوع اپیدمی کرونا فیلم سینمایی «دینامیت» بود که با رسیدن به مرز ۹ میلیارد فروش توانست رونقی هرچند نه چندان چشمگیر در شرایط کرونایی به سینماها ببخشد اما حالا با ابلاغیه جدید اتاق اصناف ایران سینماها بار دیگر وارد مرحلح تعطیلی غیره منتظره می‌شوند و البته هنوز معلوم نیست که آیا این بار سینماها با دستور اتاق اصناف تعطیل خواهند شد یا همچون دفعه گذشته بدون اعتنا با ابلاغیه به کار خود ادامه می‌دهند.

به گفته بسیاری از سینماداران و منتقدان «دینامیت» فروشی را که باید داشته و تماشاگرانی که می‌خواستند این فیلم را دیده‌اند و باید چشم‌انتظار اکران فیلم‌های دیگری بود. در شرایطی که در شبکه نمایش خانگی هر روز اخبار سریال‌های تازه‌ای به گوش می‌رسد و مخاطب عملا برای وقت‌گذرانی به دیدن این مجموعه‌ها روی می‌آورند و حق انتخاب بالایی را در کنار سریال‌های تلویزیونی نیز دارد، باید سینما در تدارک ویترینی از فیلم‌هایی با ژانرهای گوناگون باشد تا مخاطبین در این ایام کرونایی ترغیب به رفتن به سینماها شوند.

فیلم‌های ایرانی «دینامیت»، «مدیترانه»، «سیاه باز»، «هفته‌ای یک بار آدم باش»، «تک خال»، «خون شد»، «قصه عشق پدرم» و «خورشید» قبل از تعطیلی یک هفته‌ای بر پرده نقره‌‎ای در حال اکران بودند و بر اساس آخرین آمار فروشی که سمفا (سامانه مدیریت فروش و اکران سینمای ایران) از تاریخ ۱۶ تا ۲۲ مردادماه اعلام کرده بود «دینامیت» ۸۸,۳۰۱,۲۰۷,۹۰۰ ریال، «خورشید» مجیدی ۱۵,۹۴۱,۵۵۳,۵۰۰ ریال و «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی در رتبه سوم فورش با رقم ۱۳,۸۹۰,۴۷۲,۵۰۰ ریال قرار گرفته‌اند. این در حالی است که «دینامیت» ساخته مسعود اطیابی با ۳۱۷ سالن و تعداد مخاطب ۴۰۳,۷۶۷ و از تاریخ ۱۰ خردادماه به این رقم رسیده، اما «خورشید» با ۲۵۳ سالن و تعداد مخاطب ۶۸,۷۳۰ از بیست‌وهفتم آبان ماه سال ۹۹ و «هفته‌ای یک‌بار آدم باش» نیز با تعداد مخاطب ۶۴,۷۲۰ نفر و با در اختیار داشتن ۲۶۵ سالن نمایش از تاریخ بیست‌وهفتم اسفندماه سال گذشته روانه اکران شده‌اند.

رونق سینماها در گرو اکران فیلم‌های جدید

با نگاهی به تاریخ شروع اکران فیلم‌ها و میزان فروش آن‌ها در بازه زمانی طولانی می‌توان به راحتی به این نتیجه رسید که سینماها تنها باز می‌شوند بدون آنکه محصول تازه و به روزی برای مخاطبین داشته باشند. در این میان البته «دینامیت» استثنا است و دقیقا به همین خاطر است که سینمادارن تهران و شهرهای مختلف، تقریبا همگی آن‌ها فروش سینماها را قائم به این فیلم کمدی عنوان می‌کردند و خواهان اضافه شدن فیلم‌های جدیدتری برای رونق هرچه بیشتر سینم‌ها می‌شدند.

جلسه شورای صنفی نمایش نیز فردا اول شهریورماه برگزار خواهد شد و باید دید خروجی این جلسه چه ارمغانی برای سینماها دارد. سرنوشت سینماها در ادامه بستگی به تصمیم شورای صنفی نمایش و متقاعد کردن تهیه‌کنندگان برای اکران فیلم‌های خود  و البته بسته یا باز بودن آنها دازد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس