مفهوم حرکت خلاقانه و جسورانه‌ امیرعبداللهیان در نشست بغداد

قطع رابطه دو کشورابتکاری از سوی ریاض در هم‌دستی با جنایتکارانی چون ترامپ بود؛ حال باید پرسید چه اتفاقی روی‌داده است که عربستان برای بازگشت روابط کشور به‌صورت دیپلمات به دست و پا افتاده است؟

سرویس سیاست مشرق- حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه جدید کشورمان، در اولین سفر خارجی خود، برای شرکت در نشست یک‌روزه «حمایت از عراق» به بغداد سفر می‌کند. در این سفر نمایندگان کشورهای عربستان و مصر نیز حضور دارند.

وزیر خارجه پیش از پرواز به عراق در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد از هرگونه ابتکار عمل بغداد در گفتگوهای منطقه‌ای استقبال می‌کند، برخی تحلیل گران اعتقاد دارند، اشاره امیر عبداللهیان، به پرونده نیمه‌باز رابطه میان تهران و ریاض است.

دستاوردهای اولین سفر منطقه‌ای امیر عبداللهیان/ پیغام ایران به سران سعودی در بغداد چیست؟

مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق در ماه‌های اخیر بارها از اعلام آمادگی کشورش برای ایجاد یک کانال دیپلماتیک میان ایران و عربستان خبر داده است. او تمایل دارد نقش حافظ اسد در دهه نود میلادی را بازی کرده و خود را به‌عنوان یک‌ مهره مؤثر در آینده سیاسی منطقه مطرح کند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام دیپلماتیک نزدیک به دفتر نخست‌وزیری عراق، هدف اصلی از این اجلاس را رفع تنش میان عربستان سعودی و متحدان عربش از یک‌سو و جمهوری اسلامی از سوی دیگر عنوان کرده، ‌ البته موضوع جنگ در یمن، وضع نابسامان لبنان و بحران آب در منطقه نیز از دیگر موضوعات موردبررسی خواهد بود.

برقراری ارتباط میان کشورهای برادر و اسلامی امری واجب در عرف جمهوری اسلامی ایران است، اراده ایران در پس از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌گاه مبتنی بر قطع رابطه با همسایگان خود ازجمله «دولت سعودی» نبوده است. حتی دورانی که حضرت امام خمینی (رضوان‌الله تعالی علیه) پس از جنایت آل سعود در جریان حج سال ۱۳۶۶ مجازات آل سعود به‌عنوان عامل و امر جنایت را لازم شمردند و اقدامات آنان را بدتر از جنایات صدام حسین در تحمیل جنگ علیه ایران خواندند نیز قطع کامل رابطه در دستور کار ایران نبود.

قطع رابطه دو کشور نه اقدامی از جانب ایران بلکه ابتکاری از سوی ریاض در هم‌دستی با جنایتکارانی چون ترامپ بوده است، حال باید پرسید چه اتفاقی روی‌داده است که عربستان برای بازگشت روابط کشور به‌صورت دیپلماتیک به تقلا افتاده است؟ در موضوع برقراری رابطه میان ایران و عربستان دو نکته بسیار مهم وجود دارد: اول آنکه چه اتفاقی ارتباط ایران و عربستان را از حالت عادی خارج کرده و دوم آنکه کدام‌یک از دو کشور به برقراری رابطه دیپلماتیک در حال حاضر نیاز مبرم دارند.

آنچه عربستان را از رادار دوستی با ایران دور کرده نه اختلافات در شیوه عمل، بلکه ناشی از ماهیت سعودی است، پادشاهی عربستان از بدو پیدایش  ادامه حیات خودش را به همکاری با غرب گره زده است و این امر با اندیشه های انقلابی و ضد استعماری مردم منطقه سازگاری ندارد، سعودی برای ایجاد رابطه با ایران بر اساس پیمان «برادری اسلامی» باید یک مسیر طولانی را طی کرده و با تکیه بر یک اصلاحات واقعی و نه اصلاحات آمریکایی خود را باز سازی کند. بنابراین تنش در رابطه تهران و ریاض نه یک اختلاف بر سر سفارتخانه، بلکه موضوعی بنیادین تر است.

دستاوردهای اولین سفر منطقه‌ای امیر عبداللهیان/ پیغام ایران به سران سعودی در بغداد چیست؟

از سوی دیگر موقعیت منطقه ای به گونه ای است که این ریاض است که به ایران احتیاج دارد و نه بالعکس! علاوه بر آنکه ارتش سعودی در یمن به‌زانو درآمده؛ اختلافات گسترده شاهزاده‌ها در عربستان، همانند آتش زیر خاکستر دوباره در حال شعله گرفتن است تا جایی که بن سلمان مجبور شده است چند نفر از پرنس‌های معترض را دوباره به قدرت بازگرداند.

تا پیش از آن‌که دو فاکتور فشار منطقه‌ای و ضعف داخلی بر عربستان چیره شود؛ سران آل سعود هر نوع درخواست دوستی و همکاری از جانب ایران را رد کرده و می‌گفتند مسئله یمن مربوط به اعراب است و به ایرانی‌ها ربطی ندارد. زمستان سال ۹۵ وقتی حسن روحانی به کویت سفرکرده و پیغام آشتی به سران عرب خلیج‌فارس داد، پسر پادشاه سعودی در واکنش به این اقدام و در ادعایی مضحک گفت که آتش جنگ را به درون خاک ایران می‌کشاند و امیر ابوظبی نیز در اقدامی ضد ایرانی جزایر سه‌گانه را متعلق به کشور انگلیسی زاده خود دانست. در آن زمان پرنس سعودی گمان می کرد پشتش تا ابد به اسلحه آمریکایی ها گرم است!

آمریکایی‌ها با طرح این موضوع که باید رژیم سعودی درون مرزهایش و ایران در خارج از آن کنترل شود، تمایل به تفاهم میان ایران و عربستان دارند. طبیعتاً سعودی با آن وضعیت داخلی و خارجی از این ایده استقبال می‌کند، اما جمهوری اسلامی با مدد دست توانای سپاه پاسداران؛ مانع از دیپلماسی انفعالی در منطقه شده است. این نیرو چنان عظمتی به ملت ایران داده که با پشتوانه آن دیگر هیچ شروری حتی تا ۵ هزار کیلومتری مرزهای ایران (پایگاه آمریکایی‌ها در اقیانوس هند) جرئت فتنه‌انگیزی ندارد و دوران آنکه دولت‌هایی با خلق‌وخوی قاجاری بخواهند منافع ملی ایران را به خارجی‌ها بفروشند، به پایان رسیده است.

دستاوردهای اولین سفر منطقه‌ای امیر عبداللهیان/ پیغام ایران به سران سعودی در بغداد چیست؟

 سفر ملک عبدالله به تهران سال ۱۳۷۶

واقعیت آن است که دولت آل سعود هم در میدان و هم در دیپلماسی شکست‌های سنگینی خورده است، این دولت خودفروخته برای آنکه بتواند در جهان اسلام باقی بماند نیاز به بازسازی رفتارهای گذشته دارد و یک تفاهم سریع با آن‌ها کفایت‌کننده این ماجرا نیست. نظام جمهوری اسلامی مدت‌ها قبل دست دوستی به‌سوی این دولت دراز و آن‌ها رد کرده‌اند، این گروه حاکم خبیث باید برای بازگشت به میز، هزینه‌های رجوع دیرهنگام خود را بپردازند تا ایران از سر مسلمانی و برادری درخواست آن‌ها را موردعنایت قرار دهد:

۱- پدر تروریسم منطقه‌ای باید دست از شرارت بردارد. عربستان بر اساس نیازهای خود دست رابطه دیپلماتیک به‌سوی ایران دراز کرده، ازاین‌رو آن‌ها باید خباثت گذشته خود را ترک کنند، تعهد به آن دهند و تمامی همکاری‌ها با گروه‌های تروریستی سلفی و تکفیری را قطع و آن را اعلام رسمی کنند.

۲- دولت سعودی رسماً باید شکست در یمن را بپذیرد و تمامی نیروهای رسمی و گروه‌های وابسته به خود را از مرزهای قانونی این کشور خارج و با عذرخواهی از مردم مظلوم یمن تمامی خسارت‌های وارده را جبران کند.

۳- پس از تفاهم سعودی با دولت قطر و برداشته شدن تحریم‌های دوجانبه منافع ملی ایران در استخراج گازی لحاظ نشده است. تا پیش از آشتی مجدد میان برادران بزرگ و کوچک؛ دوحه برداشت برابر از میدان‌های گازی با ایران را پذیرفته بود و تفاهم جدید با عربستان باید برداشت ایران را به‌صورت کامل تأمین کند.

۴- ریاض در طول چند سال گذشته با پول پاشی در بغداد زمینه اقدامات ضد ایرانی را پدید آورده است. لازم است عربستان رابطه خود را با نیروهای مزدور قطع کند. آل سعود باید اجرای سناریوی انگلیسی تفرقه میان شیعه و سنی را برای همیشه کنار بگذارد.

۵- عربستان سعودی در لبنان ۱۰ میلیارد دلار خرج کرد تا یک دولت وابسته به خود را روی کار آورد. سعودی‌ها باید به کارشکنی علیه نیروی بر حق و مردمی حزب‌الله پایان دهند.

۶- رژیم آل سعود در سال‌های گذشته جنایت‌های غم‌باری علیه شیعیان کشور خود به‌ویژه در شهرهای قطیف و احساء انجام داده است. این رژیم جلاد باید زمینه آزادی، سلامت وزندگی آرام مردمان مظلوم این مناطق را فراهم آورد.

دستاوردهای اولین سفر منطقه‌ای امیر عبداللهیان/ پیغام ایران به سران سعودی در بغداد چیست؟

باوجود همه پیش‌شرط‌های موجود در برقراری رابطه با عربستان باید گفت که روابط ایران با حوزه عربی نیازمند تحول است و ظرفیت‌هایی در حال حاضر وجود دارد که این تحول را ممکن می‌کند. بهبود روابط عربی با ایران و خروج از روابط تک‌بعدی و دستیابی به روابط در جنبه‌های مختلف، می‌تواند به جنگ کنونی علیه یمن خاتمه دهد. امروز هیچ کشور عربی در منطقه نیست که روش عربستان را کمک‌کننده به امنیت منطقه بداند.

از سوی دیگر بهبود روابط ایران با حوزه کشورهای جنوب خلیج‌فارس، هزینه‌های نظامی آنان را پایین می‌آورد چراکه این هزینه‌ها از سه مسئله ناشی می‌شود؛ تهدید نمایی قدرت ایران برای کشورهای منطقه، تهدیداتی که از ناحیه بعضی از دولت‌های عرب متوجه بعضی دیگر از دولت‌های عرب منطقه است و تهدیدات بالفعل و بالقوه‌ای که از ناحیه گروه‌های نوپدید تروریستی متوجه این کشورهاست. غرب با تأکید بر این سه موضوع، بخش زیادی از درآمدهای این کشورها را به خرید و انبار کردن سلاح معطوف کرده است. رابطه ایران با این دولت‌ها هر سه دسته این تهدیدات واقعی و یا ساختگی را از بین می‌برد، رابطه گرم و چندوجهی با ایران جایی برای تهدیدنمایی ایران برای کشورهای برادر عربی باقی نمی‌گذارد.

به نظر می‌رسد تجربه پرهزینه هشت‌ساله باعث شد و بلوغ سیاسی برخی کشورهای حوزه عربی شده است؛ آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در پرتو گفت‌وگوهای سازنده و باهدف رسیدن به امنیت و صلح پایدار می‌توان به همکاری‌های دسته‌جمعی دست پیدا کرد. سران ریاض متوجه شده اند که نمی‌توانند تا ابد روی تروریست‌های سنتکام حساب کرده و عاقبت این رابطه له شدن در زیر چرخ‌های هواپیماهای این کشور است. در ایران اما وضعیت متفاوت است، پیام ایران به گروه دیپلماتیک عربستان در بغداد از حالا مشخص است، درهای به‌سوی عربستان بسته است، اما قفل نیست! آن‌ها باید برای اعتمادسازی قدم‌های بیشتری بردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 68
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • علی IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    20 65
    فقط یک منافق از روابط خوب ایران و عربستان ناراحت خواهد شد.
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      13 3
      ایران و عربستان؛ نه ایران و سعودی مزدور انگلیس و آمریکا ....
    • امیرو IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      7 1
      قارپوز!
    • امیرو IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      4 3
      ترکیه عرضه ساخت هلیکوپتر داره؟. همه اش وارداتیه. کاش یه کم بهتر توجه میکردی.الان مهره آمریکا یعنی مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق بر سر کار است لابد انتطار داری بیاد از ایران موشک بخره!
  • TR ۲۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    28 68
    فعلا که ترکیه در حال فروش بیراقدار و هلی کوپتر به عراقه شما هم برید به عکس گرفتن ها بنازید
    • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      4 2
      خخخخ
    • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      27 8
      خوب شما عراق تشریف بردی تماشا کن تسلیحات ایرانی تا اتومبیل ایرانی و کالای ایرانی در عراق موجود ..
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      8 5
      کجای کاری برق ما تو تیره برق های عراقه مگه ندیدی برق قطع میشه
    • ایرانی RO ۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      9 5
      بیرقدار کجاش ساخت هود ترکیه هست موتور کانادایی و الکترونیک المانی نرم افزار امریکایی خوب یه دوتا پیچ شاید ترکیه باشه با الیاژ وارداتی
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    18 54
    کی ما را حساب میکنه
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      32 5
      خداییش تورو هیچ کی!!!!
    • IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      18 5
      شما ذلت طلبها رو که هیچی حتی کدخداتون بیشتره مهره ای با تاریخ انقضا فرض نمی کنه اما ایران فرق داره ارزشی هاش فرق داره چرا شازده چون تمام کشور های جهان از ترس قدرت نظامی و تحریمی ابرقدرت هایی که تو جنگ جهانی دوم نازی ها ابرقدرت مادی و امپراطوری ژاپن دوتا از قدرتمندترین دشمن های اصلیشون رو زدن به حالت مادی واقعا دیگه رقیبی نداشتن تو این حال ایران اسلامی که با یک انقلاب نوپا ادعاهای جهانی و یک قطب قدرت مخالف آمریکا رو داشت آمریکایی که قدرت اول بود شوروری که هم رقیب هم جبهه و پایاپای خودش بود رو هم زمین زده بود عملا بی رقیب ایران اسلامی که هیچ نداشت و آمریکا تو یک جنگ فرسایشی با نوچه هاش به جلوداری صدام بود بازم جرات حمله به ایران رو نکرد خیلی حرفه ذلیل تو اوج قدرتش فهمید با کی طرفه حالا که دیگه هژمونی غرب آسیا دستش هست که این منطقه استراتژیک دست هرکی باشه عملا به عین کلمه پادشاه جهان هست چه هاب انرژی چه تجارت برای همین موارد هی با تقلای تحریم و امپراطوری کثیف رسانه ای خودش سعی داره نزاره تثبیت بشه آره شما هیچی نیستی ولی برای ما تازه جبهه دوم جنگ شروع شده از نظامی به سیاسی ،اقتصادی این رفع بشه به امید خدا می مونه فرهنگی و تمام تا اون موقع آمریکایی نیست که بخواد جلوی قدرتی که کل دنیا جلودارش نبود بایسته.
  • US ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    42 38
    دلتان را به نوچه های درجه چندم کد خدا خوش نکنید, اینها بدون اجازه کاری نمیکنند و بسیار خائن و از پشت خنجر زن هستند. یا با همان کدخدا به نتیجه برسید یا کاملا مستقل شوید.
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      14 24
      تو فعلا برو رجوی صدات میکنه دوسه تا دستشویی رو خوب تی نکشیدی، به این کارا کاری نداشته باش!!!!
    • IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      29 4
      درود بر شما ، دقیقا" همینطوره شیوخ عرب منطقه هیچ قدرت و اراده و استقلالی از خود ندارند تابع دستورات حکام آمریکا و غرب هستند .. مطیع و فرمانبردار یهود ( صهیونیسم جهانی) حاکم بر غرب ..
    • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      10 4
      دل خوش نکنیم به سعودی ها؟ اصلا اونا دنبال رابطه و التماس هستن ما دلخوش کنیم؟ ما اگر قرار بود 40 سال به هر .... دلخوش کنیم که الان غرب و نوچه هاش دنبال راه برای یک سوراخ نفوذ نبودن.
    • امیرو IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      1 9
      بنده خدا این حرف رو روحانی میزد که به تاریخ پیوست.لطفاً یه چیز جدید بگو
  • IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    23 14
    خداییش با این تحلیلای آبکیه که کل ملت دارن گدایی میکنن
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      5 7
      تو خودت از خارجی‌ها گدایی میکنی اینو به حساب همهٔ ملت نذار!!!
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    14 10
    این قطع رابطه لابد کار امریکاست که ریخته سفارت عربستان رو تو ایران تصرف ‌ازبین برده وحالا باید روابط رو گدایی کنیم
    • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      5 5
      شاید شخص شما دنبال محبت و دنبال این هستی که مورد توجه باشی عزیزم پس لطفا مسائل اخلاقی شخصی خودت رو به جمع نسبت نده ! توصیه میکنم زیاد به مغزت فشار نیاری
  • یاسر IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    10 7
    ما با کشوری که گروه های تروریستی مثل الاحوازیه را مسلح می کند تا اقدام مسلحانه علیهمان انجام دهند و سپاه رو در لیست گروه های تروریستی قرار می دهد،هیچ حرفی نداریم
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    9 6
    شیعیان در حکومت امارت اسلامی افغانستان امنیت و احترام و حقوقشان خیلی بیشتر از شیعیان در حکومت سعودی است! با اینحال حامیان رابطه با رژیم منافق و جانی سعودی مخالفان سرسخت رابطه با امارت اسلامی افغانستان هستند! سعودی اگر میخواهد با ایران رابطه داشته باشد باید فورا از خاک یمن عقب نشینی کند و حکومت انصار الله یمن را قبول نماید و سپس هرگونه دشمنی مخفی و آشکار را با جمهوری اسلامی ایران پایان دهد و حقوق شیعیان عربستان را ادا نماید و غرامت و دیه افرادی که در حج چند سال پیش وفات کردند را به ایران پرداخت کند و امریکایی ها را نیز از عربستان براند
    • محمد مهدی اسلامی IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      2 4
      با سلام و احترام بر برادر عزیز و سرور بزرگوارم جناب آقا سبحان شاهمرادی بسیار محبوبم ، زیارت نام شریف جنابعالی در اینجا خیلی بیشتر از همیشه برایم مسرت بخش است ، سخنان متینتان نیز طبق معمول آموزنده و پر ارج است ، مدت زیادی است که متأسفانه از خواندن مرقومات شریفه ی حضرتعالی محروم شده ام ، کاش خدای تعالی این توفیق راهر گز از این بنده ی حقیرش سلب نکند و بر عمر و عزت جنابتان بیفزاید ، سربلند و شاد کام باشید ، ملتمس دعای خیرتان هستم با عرض ادب و ارادت ، خادم کوچکتان ،محمد مهدی اسلامی .
  • مهدی IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    4 0
    چرا انصارالله و دولت مارب را نگرفتند ؟ قرار بود بگیرند
  • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    8 1
    تو عکس اول، اون .... فرانسوی چیکار میکنه بین مقاومات کشورهای منطقه؟
    • IR ۰۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      5 1
      دوست من عراق یک کشور اشغالی است که توسط ارتش ناتوی غربی که شامل فرانسه هم میباشد مورد اشغال نظامی است، حالا متوجه شدید امانوئل مکرون فرانسه آنجا چه نقشی دارد ؟ یاید سپاسگزار یزدان و قدردان و سپاسگزار نیروهای نظامی و دفاعی مقتدر ایران بزرگ باشیم بخاطر امنیت و این استقلال ارزشمند در منطقه پر توطئه غرب آسیا
    • IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      3 1
      كشور اشغالي؟؟؟ خون جوانان وطن ما ريخته شده؟!! اونها صاحب شدند؟ اونوقت به اين پز ميديم كه صف اول وايساديم براي عكس؟!!!!
  • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
    0 0
    خداییش
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    4 2
    فراموش نشود که ملاک، گشایش در زندگی مردم است
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    5 5
    سال 2022 شما هنوز خواب تشریف دارید مواظب باشید با این تحلیل ها خواب نمونید
  • CA ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    19 9
    حرکت امیرعبداللهیان یک حرکت بسیار زشت و زننده و خارج از عرف دیپلماتیک بود، اینجور حرکات نه اسلامیست و نه انقلابی و به ضرر کشور و ملت ایران خواهد بود
    • IR ۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      5 10
      از نظر شما فقط محمد جواد ظریف با آن لبخند ژوکند معروفش پسندیده است که زیر پای شیخ های عرب نشست !!! اتفاقا کار وزیر امورخارجه جدید ایران جناب امیر عبدالهیان بسیار زیبا و ارزشمند و هوشیارانه بود و اکثریت ایرانیان هم استقبال کردند قطعا جنابآلو ایرانی نیستی وگرنه باید خشنود میشدی .... فارسی نویس جهود
    • احمد از بروجرد IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      5 9
      كار امير بسيار بجا بود دمش گرم
    • امیرو IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      4 6
      بسیار درست بود از همان اول به اونها گفت من نماینده ایرانم مواظب باشید با دم شیر بازی نکنید
  • رضا 10 ساله IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    3 0
    آقا معلم خیلی انشا نوشتم. این یکی خیلی انشاتر بود . هزار آفرین بهم بده
  • FR ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    4 8
    كار بسيار عالي بود كه رفت جلو ايستاد ، منظور اين بود كه ما مثل سابق نيستيم و از طرف ديگر ايران ، عراق را از دست داعش نجات دا ه و اين كه الكاظمي فرشته نجاتش را در صف دوم گذاشته بسيار زشت بوده است ! اما نكته اخر ! ايران تا امير انجا بود بايد سريعا سفير عراق را حاضر ميكرد و اعتراض شديد خود را به الكاظمي نسبت به استفاده كلمه كعلي بجاي خليج فارس اعلام ميكرد !
  • مهرداد حیدری US ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 7
    درود به جناب امیرعبداللهیان که دیپلوماسی را بلدند، و با امدن به ردیف اول پیام اقتدار و استقلال ایران را به جهانیان یاداوری کردند. انهائی که شعور این مسائل را دارند میدانند که ایشان چه کرده. متاسفم برای کسانیکه هنوز حس خود کم بینی دارند و بذر ضعف و انفعال را پراکنده میکنند.
  • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    6 0
    مشرق جان بد نیست آدم یه خورده منطقی باشه
  • US ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    5 4
    شاید بشود با هر ملتی و هر مرام و مسلکی مذاکره و آشتی کرد اما با آل سعود نمی شود. با آل سعود و وهابیت فقط و فقط با حدف زور باید صحبت کرد. آقایان سیاستمدار! شما لطفا به سخنان حضرت امام رحمت الله علیه در مورد آل سعود مراجعه کنید.
  • US ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    8 1
    وزیر امورخارحه .اصول دیبلماسی نبود .نباید درصف اول می ایستاد درثانی .پروتکل ها.رعایت نکرد مورد مسخره واعتراض دیگران شد ... گفته تجارت ایران وعراق ..۳۰۰میلیارد هست ..ریسس عراق .۱۳میلیارد ....
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    حتما این کار را خواهد کرد...
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    3 1
    حاصل بی تجربگی است این کارها همه میتوانند این جور کارها را انجام دهند
  • IR ۰۸:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 0
    فقط سوال رو جواب بده، ما به اونا محتاجیم یا اونا به ما.
  • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    روزی که آمریکا .......
  • حامد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    هر کس پشت در بسته سفارت است در امان است...فقط همین و بس بقیه دیپلماسی نوش جانتان..
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    4 1
    در هر حال آداب و عرف دیپلماتیک باید رعایت می شد . تا بیشتر از این مضحکه دنیا نشیم
  • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 3
    عزت و افتخار
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 3
    یک نشست صرفا تبلیغاتی بدون هیچگونه خروجی مثبت، بدون حضور کشور سوریه و ریئس جمهوری ایران و...پادشاه آل سعود، سکان نشست هم در دست فرانسوا مکرون عضو گلوبالیستهای آنگلوساکسون بود !!؟؟ الکاظمی رئیس جمهور فعلی عراق دست نشانده غرب است.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 2
    گاو شیر ده برای آمریکا ، پند ما را نکرده بود چون گوش __ اینک از ذلت زیادی خود ، دست وپا در لجن زند چون موش __ کرده محروم خویشتن از عقل ،می زند زین سبب زیادی جوش __ در وجودش نشانی از عقل نیست ، فاقد درک و فهم باشد و هوش .
    • حامد IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      3 0
      برای اینکه نظر ما هم منتشر بشه باید مثل تو هذیان بگیم و گرنه مشرق سانسورش میکنه
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      10 0
      احسنت
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      2 0
      سلام ، میگم چرا اسمتو ننوشتی ، توکه میدونم از این که بد و بیرا بهت بگن ترسی نداری ، اونجا هم به این آقا سبحون شاهمرادی علاقه نشون میدادی اونم خیلی زیاد اینجام می بینم بازم مثه اونجا اسم ایشونو دیدی ا ز خوشحالیت پر در آوردی ، منم که دوستون دارم هر دوتاتونو ، بازم میگم از شعرت خوشم میاد راسیش خیلی با مزسخدا حفظت کنه همینطور آقا سبحونو ، یا علی .
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا RO ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 3
    شیعیان در حکومت امارت اسلامی افغانستان امنیت و احترام و حقوقشان خیلی بیشتر از شیعیان در حکومت سعودی است!
  • علی IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 1
    این حجم از توهم واقعا نوبره.یاد شروط وزیر خارجه سابق آمریکا افتادم
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام و احترام بر ناشناس جان عزیز (11:3) که مرقوم فرموده اید قارپوز !! چون از کلام با نمکتان خوشم آمد ، از محضر مبارکتان اجازه میخواهم عرض کنم که : یاخشی بیر میوه دیر عزیز ، قارپوز ___ییمکی خوش اولار ولی دوز سوز __شیرین اولسا اگر بیزیم سوزوموز __ خلقون اوندن گلرخوشی و هم اوزوموز __ آما اولسا اگر بیر آز دوزلی __ عیبی یوخدیر ولی نه چوخ بوزلی __ در هر حال اگر بکوشیم سخنمان را شیرین و لطیف حتی برای دشمنانمان بیان کنیم ، حد اقل اگر اثر خوبی در آنان نکند ، به لجبازی هم ممکن است وادارشان نکند ، اگر با نمک هم بگوئیم ولی نه برای تمسخر ، خیلی خوب است . خدای تعالی به جنابعالی توفیقتان دهد و سر بلندتان کند . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 0
    عربستان ایران اینترنشنال راه انداخته،افغان اینترنشنال هم راه انداخته ...ترکیه و آذربایجان هم دارن صبر ما را آزمایش می کنن ، حواستون به افغانستان هم باشه ... ی راهی پیدا کنید بنیه ی اقتصادی مردم تقویت بشه
    • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      1 0
      درود بر شما .. موافق و هم نظر با شما هستم
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس جان عزیزم (11:27) ، قربان شما بشوم ، خوب بنده ی حقیر نطرم را عرض کرده ام ، حال اگر جناب شما آن را هذیان میدانید ، خواهش می کنم بطور مستدل آن را ردو نظر خودتان بیان بفرمائید تا برای بنده ی حقیر و شاید هم برای عزیزان خواننده مفید باشد
  • ازاد IR ۲۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 1
    ماشا الله
  • IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    عربستان اختیاری از خودش نداره . امریکا با بودن شاهزاده های بزرگتر و عموهای بن سلمان که طبق قانون سعودی قدرت باید به اونه می رسید از بن سلمان حمایت کرد چون بله قربان گوی خوبی است . در روابط با ایران هم بن سلمان باید از اربابش دستور بگیره خودش کاره ای نیست
  • GB ۲۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 0
    اردوغان: هر تحرکی در منطقه باید با اجازه ترکیه باشد .!!!!!!!!!
    • محمد مهدی اسلامی IR ۰۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      2 0
      با سلام و احترام بر جنابعالی نا شناس جان عزیزم ، چون نظر ملیحتان برای حقیر خوشایند جلوه کرده است لذا در مورد این خواست اردوغان لازم است بگوئیم : ز در وازه های پسین و کراسی پیش __خصوصاََ تو که صاحب قدرتی قدر میش __کمی داخل جیب کشمش بریز __بکن میل از آن دائماََ ریز ریز __بگویم پس از آن برایت سه چیز __بکوش تا توانی ز جایت بخیز __ولیکن مرو هیچگه زیر میز __ یقین کن که نیستی ز هیچ کس تو تیز . ان شا ءالله موفق و مؤید باشید .با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی
  • GB ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 0
    کیهان چاپ تهرانم ناراحت میشه
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 1
    اقتدار یعنی همین. احسنت
  • محمد مهدی اسلامی IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    با سلام و احترام بر برادر بسیارعزیز و بزرگوارم (11:41) میدانید که خیلی جنابعالی را دوست دارم ولی چون صلاح ندانسته اید نام شریفتان را بنویسید حقیر نیز نمی نویسم ، اما خیلی دلم برای مرقومات شریفه ی جنابعالی و جناب آقاعماد زید عزه تنگ شده است ، اما فغلاََ که نمیدانم چرا محروم شده ام . برای جنابعالی و آن بزرگوار از خدای تعالی توفیقات روز افزون و سلامتی و طول عمر پر برکت خواهانم . با عرض ادب و ارادت ، محمد مهدی اسلامی .
  • IR ۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    بقای ال سعود بهحمایت امریکاست وتا زیر سایه امریکاقرار.دارند ومسیرشان با ایران متضاد است دوستی ایران وعربستان باکمک توطعه های امریکا محال است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس