اسماعیل گرامی مقدم

یک فعال اصلاح‌طلب از "اشتباهات احتمالی دولت و مجلس" بعنوان موتور توربوشارژی یاد کرده است که می‌تواند به کمک اصلاح‌طلبان بیاید.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

توربوشارژی که با اشتباهات دولت و مجلس روشن می‌شود!

بیانیه بانیان خشونت اطلاعاتی و قضایی علیه نظام/ توربوشارژی که با اشتباهات دولت و مجلس روشن می‌شود!

اسماعیل گرامی‌مقدم، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه که سایت صبح ما آنرا منتشر کرد در پاسخ به این سوال که عملکرد مجلس و دولت فعلی تا چه حد می تواند به اصلاح طلبان برای بازگشت به قدرت کمک کند؟ گفته است:

"بنده به عنوان یک شهروند و عضو جبهه اصلاحات آرزوی توفیق برای دولت و مجلس دارم چراکه نباید اتلاف وقت و منابع صورت گیرد امیدواریم هم دولت و هم مجلس در رفع مشکلات مردم و توسعه کشور موفق شوند اما اگر این اتفاق رخ نداد و کاستی‌هایی به وجود آمد قاعدتا برخی رفتارهای تند مجلس و دولت می‌تواند به عنوان توربوشارژ عمل کند."

او می‌افزاید: در این صورت است که با آسیب شناسی موضوعی که گفته شد و خطای استراتژیک دولت و مجلس و تندروی در حوزه های سیاسی اقتصادی و فرهنگی که موجب عکس العمل مردم می شود مردم به جای قهر از صندوق ها(به این دلیل که طبع مردم ایران با تندروی مخالف است) به جناح مقابل یعنی اصلاح‌طلبان گرایش پیدا می کنند بنابراین اصلاح طلبان باید در سازمان‌اصلاح‌طلبی و اندیشه اصلاح‌طلبی بازنگری کنند.[۱]

*ما آنچه که گرامی‌مقدم در بحث نقش توربوشارژی اشتباهات احتمالی مجلس و دولت برای اصلاح‌طلبان گفته است را به قضاوت مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

ضمن اینکه بایستی این توضیح را داد که در ماجرای "توربوشارژ"؛ البته بحث تعدیل انتظارات عمومی از مجلس و دولت و رسوا کردن حنجره‌هایی که عالما عامدا مشغول دمیدن بر سطح توقعات و طرح انتظار معجزه از دولت آقای رئیسی هستند [۲]؛ یک مؤلفه ۱۰۰ درصد تأثیرگذار است.

همچنین است که تا اینجای مسئله؛ مجلس یازدهم توانسته کارنامه خوبی از خود بر جای بگذارد و اکنون می‌طلبد که دولت هم با ارائه کارنامه‌ای جهادی؛ اجازه بروز ناکارآمدی را ندهد.

اظهارات گرامی‌مقدم درباره گرایش مردم به سمت اصلاح‌طلبان در صورت فعال شدن توربوشارژ اشاره شده نیز می‌تواند درست باشد! البته اگر جامعه عقلانیت عمومی را کنار بگذارد و تصمیم به تکرار کارنامه دولت روحانی و یا اسلاف آن یعنی دولت‌های اصلاحات و سازندگی بگیرد. دولت‌هایی با تفکر و کارنامه‌های شبیه به هم که چیزی جز گرانی و طعنه را در دامن مردم نگذاشتند.

فلذاست که مردم و خواص کشور باید به سمت خوانش این عقلانیت حرکت کنند که ضمن آرزوی موفقیت برای هر دولت و مجلسی اما اگر یک دولت، کارنامه بدی را ارائه کرد؛ مردم با "رأی خوب" به نسخه‌ای بهتر و با کارنامه رأی بدهند نه اینکه به تکرار گذشتگان رضا شوند.

که این بدترین رخداد در دموکراسی است و موجب پسرفت خواهد شد.

***

 

بیانیه بانیان خشونت اطلاعاتی و قضایی علیه نظام

بیانیه بانیان خشونت اطلاعاتی و قضایی علیه نظام/ توربوشارژی که با اشتباهات دولت و مجلس روشن می‌شود!

یک تشکل اصلاح‌طلب موسوم به مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه اخیراً در بیانیه‌ای با اشاره به فیلم‌های منتشره از زندان اوین و بد رفتاری با چند زندانی، تأکید کرده است که در زندان‌های ایران "بدرفتاری نظام‌مند" وجود دارد!

در بیانیه این تشکل می‌خوانیم: فیلم های منتشر شده از زندان اوین که صحنه‌هایی دلخراش و شرم‌آور از بدرفتاری با زندانیان را نشان می‌دهد، پرده از وضعیت بسیار نابهنجار زندان‌ها در ایران برداشت و وضعیت عدالت در دستگاه قضایی و زندان‌ها را بیش از پیش زیر سوال برد و لطمه‌ای بزرگ بر حیثیت و اعتبار جمهوری اسلامی وارد ساخت.

به گزارش کانال تلگرامی امتداد، در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: صحنه‌هایی که این فیلم‌ها برای قضاوت نزد افکار عمومی به نمایش گذاشت، گوشه‌ای بسیار اندک از تحقیر و بدرفتاری نظام‌مندی بود که در طول چند دهه گذشته نسبت به زندانیان اعمال می‌شده است. از دید عموم مردم، وقتی برخورد با زندانیان در زندان اوین (که در قیاس با دیگر زندان‌ها از امکانات و نظارت بیشتری برخوردار است) این‌گونه باشد، در زندان‌های دیگر اوضاع بسیار بدتر است.

*تشکل یاد شده که افرادی مثل حسین موسوی تبریزی و فاضل‌میبدی از اعضای ارشد آن هستند؛ پیش از این و در بحبوحه وقایع آبان ۹۸ نیز در بیانیه‌ای عجیب؛ با جسارت به ساحت رهبر معظم انقلاب؛ ایشان را مخاطب مستقیم اعتراضات خود قرار داده و تأکید کرده بود که این گونه اجتماعات هیچ نیازی به هیچ مجوزی از هیچ نهادی ندارد! [۳]

جالب است که "حسین موسوی‌تبریزی" با اینکه خود از مقامات قضایی دهه شصت بوده اما در بیانیه مذکور ادعا می‌کند که چند دهه است که نسبت به زندانیان بدرفتاری می‌شود!

البته تا همینجا و با همین فکت‌های اشاره شده؛ امربری تشکل مذکور از هسته سخت اصلاحات بر هر ذهن آگاهی مسجّل است اما خالی از لطف نیست اگر در اشاره به محتوای بیانیه اخیر این تشکل نیز گفتنی‌هایی بیان شود.

بر خلاف آنچه که در اشاره ناقص این بیانیه به فیلم‌های زندان اوین آمده است؛ این فیلم‌ها پس از انتشار بلافاصله با پذیرش مسئولیت و عذرخواهی صریح رئیس سازمان زندان‌ها و در ادامه با دستور پیگیری رئیس دستگاه قضایی و پیگیری نمایندگان مجلس مواجه شد.

رخدادی که با استقبال برخی اصلاح‌طلبان منصف نیز مواجه شد اما آقایان تشکل یاد شده؛ از اشاره به آن عاجز بوده‌اند!

در عین حال همه باید بدانیم که یک "نظام عادل" نظامی نیست که حرف غیر عقلانی "فساد صفر" درباره آن صادق باشد بلکه حکومتی است که در آن با بسترهای فساد برخورد می‌شود و به محض رؤیت یک کج‌روی (که همواره و حتی در حکومت امام معصوم نیز ممکن‌الوقوع است) با آن برخورد می‌کند.

مفهومی که در نظام اسلامی هم شاهد آن هستیم اما عده‌ای از امثال تشکل یاد شده سعی در کتمان و اختفای آن دارند تا کسی طعم عدالت را احساس نکند.

مسئله بعدی تأکید عجیب بیانیه بر این عبارت است که "صحنه‌هایی که این فیلم‌ها برای قضاوت نزد افکار عمومی به نمایش گذاشت، گوشه‌ای بسیار اندک از تحقیر و بدرفتاری نظام‌مندی بود که در طول چند دهه گذشته نسبت به زندانیان اعمال می‌شده است! "

این بهانه‌جویی علیه نظام اسلامی در حالی است که اگرچه در فیلم‌های یاد شده شاهد چند برخورد بد بودیم اما هیچ سندی مبنی بر فراگیر بودن یا نظام‌مند بودن برخوردهای غیر قانونی در زندان‌های ایران وجود ندارد.

چه اگر چنین سندی وجود می‌داشت؛ اول از همه آقایان اصلاح‌طلب که عمده عمر سیاسی خود را در مناصب قضایی و امنیتی نظام و بقیه را در زندان! گذرانده‌اند؛ نفری اولی بودند که چنین سند ناموجودی را بر سر دست می‌گرفتند.

اما آنها بهتر از هر کسی می‌دانند که قانون، نظارت و وجدان در مملکت ما تا آن اندازه قوی هست که زندانی و زندانبان در ایران از یک فضای امن و خالی از خشونت برخوردار باشند.

و بر همین اساس بود که چند سال قبل چند زندان کشور میله‌های آهنی خود را نیز حذف کردند تا زندانیان رفت و آمد راحت‌تری داشته باشند.

جالب است که در ذهن جامعه ایرانی طی ۴۳ سال اخیر؛ برخی از همین چهره‌های قضایی و اطلاعاتی اصلاح‌طلب (که تبدیل به مدعیان کنونی شده‌اند) به "خشونت" شهره آفاق‌اند. پرونده بازجویان خشن، ‌ برخورد سخت با بدحجابان، بازجویی با نقاب، مخالفت با ویدئو و تمسخر مردم؛ سابقه‌ی غیر قابل انکار همینان است و از ذهن مردم پاک نخواهد شد. و از همین رو بود که این افراد از زمان امام راحل؛ از سیستم‌های قضایی و امنیتی کنار گذاشته شدند؛ چون اهل خشونت بودند.

در جهان امروز و با گسترده‌تر شدن وسعت رسانه‌ها و شهروندرسانه‌ها؛ عملا امکان کتمان هیچ رویه‌ای در هیچ کشوری ممکن نیست و همانطور که می‌دانیم از همین روست که آمریکا نمی‌تواند از وجود خشونت در پلیس این کشور و یا اسرائیل از روند کودک‌کُشی در این رژیم برائت بجوید.

فلذا در ایران اسلامی هم اگرچه مثل همه حکومت‌های دیگر؛ اتفاقات بد و افراد شریر وجود دارند اما اگر اثری از رویه و فرایند "بدرفتاری با زندانیان" وجود می‌داشت؛ امروز برای اثبات آن نیازی به بیانیه دادن نبود.

اینکه هدف بهانه‌جویان از تهمت زدن به نظام اسلامی چیست را سوابق این افراد در فتنه‌های رخ داده تاکنون؛ عیان می‌کند.

***

1_ http://sobhema.news/?p=17361

2_ mshrgh.ir/1267096

3_ mshrgh.ir/816249

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • کارشناس سیاسی IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    5 0
    جای بسی تاسف است
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    6 0
    زندان هر چی باشه واسه شما خاندان های ثروت و قدرت بد نبوده، مهدی هاشمیتون کجاست؟ فریدون کجاست؟ میر فتنه و کروبی کجان؟
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    9 8
    مشرق بعد از یک هفته از کماخارج شد
    • IR ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      7 4
      مشرق یا جنابالی؟!
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      4 2
      افساد طلبان با این فاجعه اقتصادی که بوجود آوردند تا 16 سال آینده هم از کما خارج نخواهند شد.
  • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    6 0
    عجب
  • سید IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    9 2
    آیا همیشه می تواند این موضوع اتفاقی باشد که موضع گیری های اصلاح طلبان با دشمنان کشور ما همسان باشد!؟
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    10 9
    ماله کشی نکنید
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      7 8
      تا شما بتوانید یاوه گویی کنید!؟
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      2 1
      خخخخخخخ
  • شیخ غیرمفید IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 2
    مشرق جان! شیش هفت سال پیش یکی از مدیران استانی زندان و اقدامات تامینی فرمودن سختگیری و کمبود امکانات زندانها به این دلیله که مجرم از عواقب جرم و جنایت عبرت بگیره
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    6 1
    اصلاحات جز به منافع خودشان و خواهر برادرانشان به چیزی هم فکر می کند اف به اصلاحات اف به خاتمی که این راه کج را بنا نهاد
  • كريم IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    2 1
    راستي اين همه كه مي نويسند: فعال افساد طلب، يعني چه؟ ....... اين خائنين كه نوكر امريكا و ديگران هستند، هيچ کاري بجز ضربه زدن به آرمانهاي انقلاب اسلامي كشور عزيزمان ندارند.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    6 3
    شما که حرف از عدالت می زنید . ایا عدالت است که شما هر روز در این سایت به اصلاح طلبها توهین می کنید ؟
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      2 1
      روشنگری کردن در مورد نفوذی های دشمن مردم و کشور و ستون پنجم دشمن توهین نیست
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      0 0
      یک عده نفوذی با مرکزیت یهود علیه اسلامیت و جمهوریت نظام قصد استحاله ایران اسلامی را داشتند که راز آنان برای عموم ملت فاش شد.
  • امیرو IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    2 0
    ظاهراً اصلاح طلبها تا آخر عمر در پرونده اعمالمان حضور دارند. خدایا توبه. نیست و نابودشان بفرما
  • آتشی IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    0 0
    منظور اسماعیل گرامی مقدم اینست که مجلس و دولت انقلابی مثل یک خودرو پر سرعتست و راننده لایق و کارآمد باید داشته باشد که بحمدالله، دارد! اگر اتومبیل پرسرعت مسابقه ای نمیخواهید به ماشین دودی رو... و شرکاء بسنده کنید که حدفاصل ایستگاه جورج سوروس تا آرامگاه جو بایدن مشغول انتقال جاسوسان دوتابعیتیست،توربو شارژ ندارد اما هر از گاه،آتش فتنه ای مخزن فریب و نیرنگ او را کفایت کند.
  • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    1 0
    کاری که بد بوده انجام شده مسببین شو مجازات کنید.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    2 0
    ابروی رفته رفت بر نمی گردد
  • منصور IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    1 2
    مردم هردو جناح را میشناسندلطفا این بازی بچگانه را(کی بود کی بود من نبودم )را کنار بگذارید
  • IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    فیلم ، اعتراف ، گوستا گاوراس را ببینید.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    کبوتر باکبوتر باز باباز .کند همجنس باهمجنس پرواز..اینها ابروی یک مفسدرا ابروی ملتومردم میدانند وهر گاه دستگاه قضا سراغشان رفت جیغ میکشند که ابروی نظام رفت یا نباید متعرضشان شوی یا اگر برخوردی صورت گرفت مثل مهدی هاشمی مرخصی سالانه برخوردار باشند حتی ابروی مفسد تودین این افراد انقدر مهم است....دفاع از خود..‌‌.کهحتی نباید اسم حسین فریدون گفته شود...اینها نوادگان بنی امیه هستند کهپوستین دین را وارونه به تن میکنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس