زندان اوین

زندانیان فتنه 88 که می‌توانند به سالم‌بودن محیط زندان در نظام اسلامی شهادت دهند و به مردم بگویند رخدادهایی از قبیل "فیلم‌های زندان اوین" یک اتفاق است نه رویه! اما به جمع معترضان نظام پیوسته‌اند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"گرسنگی و ناامنی" در توطئه انکار مثبتات کشور

حجاریان: برای ایرانی‌ها اینترنت از غذا مهم‌تر است

حجاریان: برای ایرانی‌ها اینترنت از غذا مهم‌تر است/ شما که خوب می‌دانید در زندان‌ها چه خبر است آقای میردامادی!

سعید حجاریان، از دستگیرشدگان فتنه 88 و از تئوریسین‌های جریان اصلاحات اخیراً در یادداشتی با عنوان "از قزاق‌خانه چه بیرون می‌آید؟" تقلا کرده است تا با خوانشی تاریخی دست به یک دوگانه‌سازی پیرامون امنیت و توسعه بزند.

او که در صورت کلی این یادداشت نتیجه می‌گیرد نتیجه مطلوبی از حرکت توأمان این دو نگاه در تاریخ ایران وجود ندارد! در بخش پایانی با اشاره به دولت سیزدهم می‌نویسد:

"سرمشق امنیت-توسعه، یا به‌تعبیری «سرمشق رضاخان» پروژه‌ای با پایان باز است و صرفاً می‌توان از اسفندماه ۱۲۹۹ به‌عنوان نقطه آغاز آن یاد کرد و به نمونه‌هایی از جمله بیسمارک و آتاتورک و پتر و میجی ارجاع داد. اکنون، ساخت قدرت در ایران در حال تحول است و دولتی انقلابی عهده‌دار اداره کشور شده است و ما همچنان در عالم واقع با همان سرمشق امنیت-توسعه مواجه هستیم با این تفاوت که موتور محرکه آن دستخوش تغییر شده و به دو عنصر «شبه‌کارگزار» و «شبه‌حزب‌الهی» سپرده شده است که اولی عهده‌دار پروژه «تعالی» و دیگری عهده‌دار امر امنیت است؛ پروژه‌ای که شخص رئیس‌جمهور می‌خواهد تؤامان در دو جایگاه آن را تهمید کند. اما، واقعیت آن است که در ایران پایان موفقیت‌آمیزی برای این پروژه متصور نیست؛ چنانکه دیدیم رضاشاه و محمدرضاشاه شکست خوردند و مرحوم هاشمی ترمز آن پروژه را کشید. زیرا، اولاً، مردم ایران عقب‌مانده نیستند و در مقاطعی رایحه آزادی را استشمام کرده‌اند و اساساً به‌نام آزادی دو انقلاب مشروطه و اسلامی را کلید زده‌اند. ثانیاً، شهروندان ایرانی ارتباط روزمره با جهان بیرون دارند، به شناخت کافی از پیرامون رسیده‌اند و روزانه سرشار از اخبار متعدد می‌شوند چنانکه بی‌راه نیست اگر بگوییم آن‌ها به گذشتن از یک وعده غذا و جایگزینی آن با اینترنت رضایت می‌دهند. و ثالثاً، ایرانیان از تبعیض جنسیتی، منزلتی، قومی و… منتهی به طراحی بلوک جدید قدرت و بوروکراسی بیزار هستند و در مواجهه با آن آگاهانه اقدام می‌کنند."[1]

*جالب است که گویا آقای حجاریان از نظرات 3 سال قبل خود برگشته‌اند که می‌گفتند در روزگاری نه چندان دور، تهیدستان دارای مطالبات معیشتی اقتصادی؛ از جنوب تا شمال تهران دست به انقلاب خواهند زد!

این سؤال و تطابق عجیب که بگذریم؛ در وهله اول باید دانست که تئوریسین‌های اصلاح‌طلب چند سالی است که در تحلیل‌های خود مفروضات ناصحیحی را به ذهن مخاطب القا می‌کنند که این مفروضات ناصحیح نه تنها حجّیت علمی این تحلیل‌ها را زیر سؤال می‌برد بلکه گفته‌ها را به سطوحی نازل تقلیل می‌دهد که دستور کار آنها صرفا القای طرح "فتنه اقتصادی" بعنوان تنها راهبرد ستاد هسته سخت اصلاحات است.

مثلا در یادداشت فوق در حالی انقلاب اسلامی 57 صرفا به مقوله آزادی ربط داده می‌شود که همه می‌دانیم انقلابات جهان مجموعی از آرمان‌های اکثریت مردم هستند اما تیتر اول و خواسته اصلی آنها نیز قابل کتمان نیست. و باز هم می‌دانیم که تیتر یکم و خواسته اصلی انقلاب 57 ایران نیز چیزی جز "اسلام‌خواهی" مردم به رهبری یک مرجع تقلید نبود.

پس از هشدار پیرامون این مغالطات ریز که تصریح کردیم اهداف ضد امنیتی را دنبال می‌کنند؛ بایستی در این بخش از یادداشت حجاریان تأمل کرد که در تقلا برای تمایل مردم ایران به چپ‌مسلکی می‌گوید: آنها به گذشتن از یک وعده غذا و جایگزینی آن با اینترنت رضایت می‌دهند!

در این باره اولا انتظار بود که حجاریان به دستاورد بزرگ نظام جمهوری اسلامی در تأمین امنیت خوراک مردم و قرار دادن ایران در جایگاه سیرترین کشورهای جهان اشاره کند و مثلا توضیح بدهد که چرا در همین شرایط مردم فرانسه، نه بخاطر اینترنت که به دلیل گرسنگی، تظاهرات جلیقه‌زردها را به راه انداخته‌اند و در آمریکا بیش از 40 میلیون محتاج نان شب وجود دارد. اما در ایران چنین مشکلی شیوع ندارد.

در گام بعد اما مسئله مهمتری وجود دارد و آن مهجوریت عقل در گزاره ادعا شده از سوی حجاریان است.

صد البته مقوله اینترنت و هزاران امکان رفاهی و شهروندی دیگر جزو حقوق بلامنازع مردم هستند.

اما آیا این حقیقت واضح بایستی موجب مهجوریت عقل و انکار این حقیقت شود که همچنان "امنیت و نان" و به عبارت دیگر "امنیت، خوراک، پوشاک، مسکن و زناشویی" اصلی‌ترین نیازهایی هستند که باید توسط هر حکومتی در بهترین و ارزان‌ترین حالت برای مردم تأمین شوند...

هرگز چنین نیست و ما هنگامی که مشاهده می‌کنیم کسانی در کشوری به اسم روش سیاسی به انکار این حقیقت برمی‌خیزند و مثلا اینترنت را بعنوان نخستین نیاز دلخواسته مردم قالب می‌کنند؛ پس ناخواسته به نقشه‌هایی هولناک برای سلب امنیت و نان از مردم پی می‌بریم.

جالب است که بدانیم در وظایف مراجع اجتماعی نسبت به مردم (که در علوم سیاسی مباحث گسترده‌ای پیرامون آن وجود دارد)؛ حرکت بر مدار عقلانیت و یادآوری باید و نبایدهای منطقی در محضر افکار عمومی؛ یک اصل است که نباید فدای سیاست‌بازی و مطامع طیفی شود.

بر این نکته نیز باید تأکید شود که حجاریان به مردم نمی‌گوید در پس این القای چپ‌مسلکی و مهمتر جلوه دادن اینترنت به جای نان! "گرسنگی و ناامنی" وجود خواهد داشت.

گرسنگی و ناامنی دامنگیری که جامعه پس از ابتلای به آن تازه خواهد فهمید که اسیر چه بازی خباثت‌آمیزی شده بود اما دیگر دیر شده است.

آنچه که گفتیم در واقعیت و قضایای پیرامون هم مابه‌اِزای عینی دارد...

کما اینکه در فتنه 88 دیدیم چگونه "یک خواسته سیاسی غلط و غیر منطقی" موجب شیوع ناامنی، گرانی و تحریم بیشتر شد. و یا دیدیم که چگونه در 2 انتخابات سال‌های 92 و 96 با القای مهمتر بودن اینترنت و تلگرام و مذاکره؛ دولتی بر سر کار آمد که معیشت مردم را به گرانی گره زد و از میزان رفاه عمومی ایران کاست.

این نتایج، رهاورد القای غیر عقلانی مهمتر بودن اینترنت به جای غذاست.

***

شما که خوب می‌دانید در زندان‌ها چه خبر است آقای میردامادی!

حجاریان: برای ایرانی‌ها اینترنت از غذا مهم‌تر است/ شما که خوب می‌دانید در زندان‌ها چه خبر است آقای میردامادی!

برخی چهره‌های ستادی جریان اصلاحات و دستگیرشدگان فتنه 88 که خود را "کنشگران مدنی و سیاسی" نامیده‌اند اخیراً در نامه‌ای پیرامون فیلم‌های منتشره از دوربین‌های زندان اوین، از مقام معظم رهبری خواسته‌اند که یک هیئت مستقل، این پرونده را بررسی کند.

آنها در نامه خود تأکید کرده‌اند که رسیدگی مؤثر به قانون‌شکنی در زندان‌ها باید توسط مرجعی مستقل انجام شود.

به گزارش صبح ما، چهره‌هایی همچون محسن آرمین، محسن امین‌زاده، عماد بهاور، محسن میردامادی، علی تاجرنیا، مصطفی تاجزاده و فیض‌ا... عرب‌سرخی که همگی از دستگیرشدگان فتنه 88 هستند و ماه‌ها در زندان‌های امنیتی به سر برده‌اند؛ از جمله امضا کنندگان این نامه هستند.[2]

*مسئله فیلم‌های منتشره از زندان اوین، اگرچه رخدادهای تلخی را به تصویر کشید اما با پیامدهای خوبی مواجه شد.

پیامدهایی از جمله عذرخواهی و پذیرش مسئولیت مستقیم ماجرا از سوی رئیس سازمان زندان‌ها، دستور پیگیری رئیس قوه قضائیه و خبر برخورد با عوامل چند رخداد سوء اشاره شده در برخی زندان‌ها.

بدیهیست که در این فرایند، حساسیت و پیگیری کنشگران اجتماعی و کسانی که دلسوزی آنها برای کشور و مردم به اثبات رسیده باشد نیز یک رخداد مطلوب و موجب بهبود امور است.

مع‌الوصف درباره نامه مذکور و اصلاح‌طلبانی که آنرا امضا کرده‌اند گفتنی‌ها و تأملات بسیاری مطرح است...

تأملاتی از قبیل اینکه تعداد زیادی از افراد امضا کننده این نامه، از کسانی بوده‌اند که دچار سنگین‌ترین جرم‌ها علیه نظام اسلامی و امنیت مردم شدند و طبیعتا مستوجب اشدّ مجازات نیز بودند. اما با رأفت نظام مواجه شدند و صرفا چند ماهی و چند سالی را در زندان سپری کردند.

مسئله اینجاست که همین افراد با اینکه می‌توانند روایت‌های دسته اولی را از سالم‌بودن محیط زندان و زندانبانی در نظام اسلامی را به مردم بگویند و تصریح کنند که رخدادهایی از قبیل "فیلم‌های زندان اوین" یک اتفاق است و رویه نیست! اما سکوت اختیار کرده‌اند و به جمع مدعیان پیوسته‌اند.

به دیگر سخن اینکه کسانی که می‌توانستند در مقطع فعلی با مردم محاکات کنند و در ادای وظیفه سیاسی خود از حقانیت نظام در برخورد اسلامی با زندانیان سخن بگویند اما اکنون نقاب معترض و مطلع بر چهره زده و به جای اینکه از تجربیات و زندگی خوب خود در زندان حرف بزنند؛ ژست معترض گرفته‌اند و خواهان بررسی موضوعی شده‌اند که خود بهتر از همه از آن خبر دارند.

در میان امضاکنندگان این نامه همچنین امضای محسن آرمین و فیض‌ا... عرب‌سرخی که هر دو از "بازجویان خشن دهه 60" بوده‌اند نیز البته بیش از وجوه دیگر، موجب تأمل است...

***

1_ https://mashghenow.com/?p=5068

2_ http://sobhema.news/?p=17153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    13 4
    و از اینترنت و نون شب واجب تر برای مملکت، فرستادن امثال عبدی و تاجزاده و بقیهٔ خائنین به مملکت به همون زندانهاییست که اون یکیشون فرمودند!!!!!
  • IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    17 8
    تا سیه روی شود حجاریان و میردامادی و غیرو..
  • IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    6 12
    رفتارهایی که زندانیان نشان می دهند قابل ذکر و نمایش نیست و برای همین زندانبانان کاملا حق دارند با آنها با خشونت برخورد کنند.
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      9 4
      هر جا که خرابکاری میکنید میاید میگید همه دنیا اینجوریه و ما حق داریم فلان جور باشیم
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      6 6
      اربابان صهیونیستی ات مگه از این کارا نمیکنن ؟؟؟ برا شما دنیا آمریکاست حالا دوباره برگشتید به ۲۱۰ کشور ؟؟؟؟
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      3 1
      شما مطمین باش هیچ کس بیشتر از شماها ارباب نداره .... از چین و روسیه گرفته تا آمریکا و اسرائیل همه ارباب تون هستن . حیف مشرق پیام های منو پاک میکنه و نصفه میذاره وگرنه جواب مناسب میگرفتی. شما که دم از اسلام میزنید چکار به صهیونیست ها دارید ؟ الگوتون صهیونیست ها شدن ؟ خوب ذات خودتونو نشون میدید .
  • حر ورشوی IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    9 3
    سلام. اون اونور بام می افته پایین، شما اینور بام. نه اون مردم است و نه شما. شما هم یک جوری مینویسی که نوشته هایتان داد می‌زند از مردم بیخبرید. می‌دانی شما اعتقاد شدیدی به جانب داری از سیستم پیدا کرده ای و آنرا صراط مستقیم میدانید؟ اینطور نیست؟ چرا هست. اگر همه قلم شما را داشته باشند که هیچ زمان نیاز به اصلاح ضرورت پیدا نمی‌کند
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    12 8
    حجاریان ادم مفلوک و بدبختی هست واقعا من که دلم به او میسوزد این بدبخت فقط می خواهد دیده شود خوب ببینید این بدبخت را این قدر وز وز نکند .
    • بهاری الاصل IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      4 3
      آدم ؟!این جماعت از ... پسترند
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    5 6
    آقای حجاریان اینها قبل از زندان به صف معترضان پیوسته بودند نه بعد از اینکه زندانی شدن تا علت پیوستنشان را شکنجه بدانی ... تا کی می خواهید مغالطه بکنید .
    • IR ۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      4 1
      مثلاً خود را اشرف غنی یا سعدالحریری ایران می بیند!؟
  • سید IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    3 2
    شبه تحلیل های سعیدحجاریان از اوضاع سیاسی ـــ اجتماعی ایران در طی حداقل یک دهه اخیر که در نبود یک خردمند واقعی، به عنوان نظریه پرداز در جبهه اصلاح طلبان از وی یاد می شود را بنگرید و افت و سطحی نگری و عوامانه شدن شان را دقت کنید! این شاخصه رشد در این جماعت بحران زده و غرب پرست و خائن را به خوبی نشان می دهد!
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      0 3
      آقا نگو حجاریان را من و شما و مردم نمی شناسند، برای گردانندگان "مشرق" ته نظریه پردازی و آخر دانش اند، بخواست خدا تا مشرق هست آنها هم زنده هستند، نه در ته اخبار در سر تیتر و هد لاین اخبار. آنان در عالم خارج وجود دارند، اما در ذهن مشرق هم "وجود" دارند و هم "حضور"
  • ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    9 3
    مشرق جان تو که مسبب همه چی را آمریکا میدونی نظرت در مورد شکنجه در زندان ها که به تائید کمیسیون اصل 90 هم رسید چیه؟
  • DE ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    8 3
    حجاریان: برای ایرانی‌ها اینترنت از غذا مهم‌تر است/ همسایه ما حالش بهم خورد بیهوش شد بردنش بیمارستان سرم اینترنت به رگش وصل کردند بهوش اومد.من خودم همیشه صبحانه اینترنت و چای شیرین میخورم . ناهار چلو اینترنت با اینترنت کوبیده . عصر کیک قهوه با چند قاشق اینترنت با خامه میخورم و شام همیشه مفصل است با برو بچ همسایه مون میرزاقاسمی میاره یا کشکی بادمجان چاشنی اینترنت میکنیم ...چاشنیش خیلی خوب میشه اشتباه آور میشه یعنی اشتها آور میشه آخر شب هم یک لیوان آب زرشک میزنم تا بتونم فرداش تحلیل سیاسی کنم برای اصلاح طلبکاران.
  • امیرو IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    9 4
    آقای حجاریان کارد بخوره توی اون شکمت! مردم به نان شب محتاج کرده اید بعد میگی اینترنت از غذا مهمتره! میخوام ببینم یه شب شام نخوری این حرفهارو هم میزنی؟
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    6 2
    از بدبختی و روی سیاهی این جماعت اینه که دلال واردات گندم تئورسین قماش اصلاح طلب می باشد
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    6 3
    هذیان گویی نوکران کدخدا (حجاريان )
  • مراد IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    4 3
    بهتر است دهن ات را ببندی ای وطن فروش
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    6 2
    سلام. محسن آرمین، محسن امین‌زاده، عماد بهاور، محسن میردامادی، علی تاجرنیا، مصطفی تاجزاده و فیض‌ا... عرب‌سرخی ، این افراد همگی از بازجوها و افراطیان اول انقلابوهستند که با بدترین وجه با مردم برخورد میکردند؟ باور دارم که توبه گرگ مرگ است، لذا باید دید اینها واقعا دنبال چه هستند و مردم و رفاه مردم و عدالت هرگز موضوع این دروغگویان نیست.
    • امیر IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
      2 1
      پس درست است اوایل انقلاب بازندانیان با خشونت برخورد می کردنند
    • منصور US ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      یه عده ای در اول انقلاب به قولی پیشرو بودند وتندرو ، ولی قیاس شما از برخوردبا مردم در اول انقلاب و امروز قیاس مع الفارق است
  • وحید IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 2
    امثال حجاریان و طیف لیبرال خواسته های صهیونیسم و یهود را برای حاکم شدن بر تمام مقدرات مردم،پیگیری میکنند،ببا فراغ بال به جرایم امنیتی آنها بدون کوچکترین اغماضی رسیدگی شود،ملت ایران تسلط بهاییان و یهود را بر صنایع و مقدرات خود نمیپذیرند!
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 2
    برای حجاریان ، رانتخواری و لفت ولیس اموال مردم ایران مهم است ، این خائن مانع از اعلام قیمت تضمینی خرید گندم شد تا کشاورزان گندم نکارند ، و این خائن با دلار رانتی گندم وارد کنه
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    2 1
    هر دم بری میرسد
  • حامد IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 4
    از دست و پازدن و سوزش این افساد طلبان لذت می برم تازه اول کار هست.
  • سید فروزان CH ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 3
    از دهان کشاد حجاریان آنچه بیرون میاید جوسازی و مخالفت با نظام و ولایت است و این شخص و دیگر فاشیستهاو منافقین دهه شصت راباید به دل کویر فرستاد تا مابقی عمر خود را در آنجا طی کنند
  • عدالت IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    1 1
    آدمی که سیر است معلومه اینترنت را واجب تر میداند. نه مشکل آب داره نه نان و نه برق. معلومه اینترنت و تفریح حرف اول این یارو میشه
  • علی IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    این رانت خوار نهاده دامی باید بازداشت و راتت ایجاد شده از حلقومش کشیده و مورد مواخذه قضائی قرار گیرد خباثت مساوی با این خائن بالفطره به وطن
  • مقدس IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    امکان هست یکنفر توضیح دهند حجاریان تئوریسین چه چیزی هست ؟ صاحب کدام نظریه در چه زمینه هستند ؟ ایشان فردی بیسواد و ناقص العقل میباشند و تمام مطالبشان ترجمه و تحریف و تعریف هست همین . بقیه این جماعت مثل تاجزاده و مجید انصاری و ..... فقط مشتی دلقک و نشخوار کننده خزعبلات و توهمات این جریان منحرف پوسیده هستند .
  • IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 1
    حجاریان شما که سالهاست نشخوار میکنید خجالت بکشید مال حرام خورها هرکاری که پوپو لیستی نیست عوام فریب های دغل کار حرف مفت زنهای گاندویی.
  • محمدایوب IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    گشنگی نکشیدی که عاشقی یادت بره بله اینترنت برای اصلاح طلبان اهمیت دارد که آنقدر دزدیده اید که هفت نسلتان بخورند باز هم دارید نگاهی به دزدان وپرونده های اقتصادی در همین دولت مورد حمایت شما.
  • عباد IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 1
    با بودن این شیر مردان شماها حرفی برای گفتن ندارین چرا چون که اینها پاسداران واقعی نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند ان زمان که منافقین و بنی صدر دست در دست هم داده بودند این شیر مردان بودن که سینه سپر کردن تا ان قا ئله از هم پاشید حال سر خان نعمت نشسته اید و نمک می خورید و نمک دان می شکنید
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    منظور حجاریان برای خودشه وگرنه کسی که دغدغه مسکن و غذا و... داره اینترنت براش اولویت نداره مگر باهاش کار کنه پول دربیاره
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 0
    مگسها بدنبال الودگی تا تخم بگذارند.پیف پاف بزنید تالشگر امریکا متفرق شوند
  • حسین IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    0 0
    ما خواستار مجازات افرادی مثل حجاریانیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس