مدافع حرم فاطمیون شهید علی خان رضایی - کراپ‌شده

لطفا پیگیری کنید یا من وارث شهید باشم یا هیچ نباشم. من اعصابم خرد شده از این حرفی که به ما زد که این‌ها بچه‌های تو نیستند.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - وقتی در حاشیه شهر پیشوا به خانه‌ای رسیدیم که خانواده شهید علیخان رضایی در آن زندگی می‌کردند، تیغ تیز آفتاب تابستانی، قصد داشت فرق سرمان را بشکافد. آقای رمضان رضایی (پدر شهید) در خانه نبود و گفتگو را با مادر و خواهر شهید شروع کردیم. چند دقیقه بعد، پدر شهید هم به جمع ما پیوست. او که نگهبان یکی از ساختمان‌های در حال ساخت محله‌شان بود، کارش را برای ساعتی به همکارش سپرده بود تا پاسخگوی سئوالات ما باشد. بی‌تکلف روی فرش خانه نشستیم؛ آقای رضایی کلاهش را درآورد و ریز به ریز تلاش کرد وضعیت گذشته و امروز خانواده و فرزند شهیدش را برایمان تشریح کند.

قسمت های قبلی گفتگو را هم اینجا بخوانید:

«علیجان» نرفت؛ «علیخان» رفت + عکس

چرا فاطمیون پدر شهید مدافع حرم را کمک نکردند؟! +عکس

از آقای اردلان که در سپاه پیشوا مشغول رسیدگی به امور خانواده‌های مدافع حرم فاطمیون است و ما را با خانواده رضایی آشنا کرد،‌ سپاسگزاریم. آنچه در ادامه می‌خوانید،‌ چهارمین و آخرین قسمت از این گفتگو است...

**: کی این حرف را به شما زدند؟

پدر شهید: پارسال بود، ۶ ، ۷ ماه می شود.

**: حالا اگر اثبات می‌شد فرزندان شما هستند، شناسنامه را می‌دادند؟

پدر شهید: بله، وقتی زیر سن قانونی هستند باید شناسنامه هم بگیرند. این‌ها کوچکترین بچه‌هایم هستند. لااق اگر شناسنامه نمی‌دهند یک برگه اقامتی مثل افغانی‌های دیگر به ما بدهند.

خواهر شهید: اگر زیر سن قانونی باشند، شناسنامه می دهند.

پدر شهید: چرا فرزندانم حق زندگی ندارند؟! + عکس
خانواده شهید علیخان رضایی

**: سمیه‌خانم زیر ۱۸ سال است؟

پدر شهید: بله، تازه ۱۴ ، ۱۵ ساله‌ش شده. شناسنامه را فقط برای مدرسه می‌خواهیم که مثل افغانی‌های دیگر بتواند برود.

**: تعجب من از این است که اگر DNA گرفتند، چرا نمونه خون شما و همسرتان را نگرفتند؟ پس نمونه خون بچه ها را با نمونه خون چه کسی مقایسه کردند؟

پدر شهید: نمی‌دانم با خون شهید مقایسه می کنند یا... فقط از همین دو تا دختر و دو تا پسرم خون گرفتند.

**: باید اول از شما می‌گرفتند.

پدر شهید: از ما که نگرفتند. مرحله اول اینها را گرفتند.

**: شما به آنها گفتید؟ گفتید باید با خون من بسنجید...

پدر شهید: اینطور که نگفتم، من اصلا نمی فهمم DNA چی هست و چه قانونی دارد.

**: DNA یک شاخه ژنتیکی است که شبیه فنر است؛ برای هر انسانی یک ویژگی‌هایی دارد که مثلا ویژگی های DNA من با فرزندانم و DNA شما با فرزندانتان تطابقت دارد. از روی آن متوجه می شوند که این فرزند، فرزند شماست و مثلا فرزند من نیست. خیلی چیزهای دیگری هم می توانند از آن متوجه شوند. مثلا این انسان چندسال عمر کرده. یا مثلا اگر کسی باشد که چند سال به رحمت خدا رفته باشد، از روی آن می توانند بفهمند که چه زمانی از دنیا رفته. خیلی چیزهای زیادی می توانند از آن بفهمند. اما باید نمونه شما را بگیرند و بعد نمونه بچه ها را بگیرند و بگویند اینها با هم تطابقت دارد یا نه...

پدر شهید: نه، از ما نمونه خون نگرفتند. از این دو تا دختر گرفتند. وقت صحبت کردنند گفتم با این حساب که شما می‌گویید، شهید حرامزاده است؟! خیلی ناراحت شدم. گفت چه کسی این حرف را می گوید؟ گفتیم وقتی دختر از ما باشد، بچه پسر از ما باشد، آن وقت خون منفی است، همین است دیگر، یا شهید حرامزاده است، یا اینها حرامزاده هستند. فقط خدا شاهد است...

**: به چه کسی گفتید؟ از فاطمیون بودند؟

پدر شهید: بله، از همین ها بودند، یکی بود که از مشهد زنگ زد. شماره‌اش هم یک شماره ای بود که نمی‌توانستیم به آن زنگ بزنیم.

من یک وقتی از سامانه پاسخگویی پیگیری کردم و گفتم از این شماره به من زنگ زده‌اند و اینطور به من گفته‌اند، گفتم در صورتی که این دخترها از من نیستند، این شهید هم از من نیست! همه از یک مادر و یک پدر هستند. در صورتی که اینها نباشند، او هم نیست! خیلی ناراحت شده بودم.

**: فاطمیون تهران پیگیر کار شما نشدند؟

پدر شهید: نه، جایی هم دنبال نکردیم. بعد از آن، زنگ زد و آن نفر را پیدا کرد. سامانه پاسخگویی گفت فلانی به شما زنگ زده، به آن شماره زنگ بزنید. که این گپ و گفتمان بود. خلاصه گفتند خونی از آن دخترها مطابق بوده یا نبوده، به همین خاطر یک مقدار آزمایششان مشکل داشته، نه این که بچه‌های تو نباشند، کی این را گفته؟... گفتم شما گفتید، وقتی جواب آزمایش منفی است دیگر صحبتی باقی نمی ماند.

خلاصه همانجا گفت آنطور نگفتیم، اینها به خاطر اینکه جنسیتشان فرق می کند و دختر هستند، آزمایششان مشکلاتی داشته.

خواهر شهید: گفت یکی از پسرها باید خون بدهد.

پدر شهید: چرا فرزندانم حق زندگی ندارند؟! + عکس
مزار شهید علیخان رضایی

**: یعنی چی؟ یعنی نمونه خون دختر را نمی‌شود تشخیص داد؟

خواهر شهید: به ما اینطور گفتند.

پدر شهید: او یک دلیل این طوری آورد که جنسیتش فرق می کند.

**: یک شهید ایرانی، قبل از شهادت با یک خانم افغانستانی ازدواج کرده بود و به پدر و مادرش اطلاع نداده بود. وقتی شهید شد، این خانم آمد و گفت من همسرش هستم و این هم دخترش است. بعدا مجبور شدند برای اثبات DNA  گرفتند. یک دختر کوچک داشت. آزمایش را از دختر و پدربزرگ گرفتند و با هم تطبیق دادند، فهمیدند این بچه برای شهید است. دیگر شما که الان بدون واسطه‌اید. حتی نوه‌هایتان را می توانند با شما تطبیق بدهند.

پدر شهید: ولی از ما نمونه خون نگرفتند.

**: شما یک بار دیگر باید این قضیه را پیگیری کنید

پدر شهید: ما دیگر پیگیری نکردیم.

خواهر شهید: یک دفعه هم گفتند پدر و مادر شهید بروند خون بدهند.

**: بله، این لازم است، اینکه از شما تنها خون گرفتند اصلا فایده‌ای ندارد.

مادر شهید: از پسرم هم گرفتند اما هنوز جوابش را نداده‌اند.

**: وقتی پدر در قید حیات است، وقتی از خون پدر می توانند بگیرند، دیگر برادر لازم نیست، چون اینطور هم باز تشخیصش سخت‌تر می شود...

پدر شهید: کار اینها همه‌اش به مشکل خورده. من گفتم به دو تای دیگر از بچه‌هایم هم از همین پاسپورت‌ها بدهید؛ پاسپورت افغانستان هم به مشکل خورد؛ به افغانستان هم پیشنهاد دادیم، ولی خیلی شلوغ است و پول و رشوه زیادی می‌گیرند.

**: الان سمیه خانم پاسپورت افغانی دارد؟

پدر شهید: بله.

**: در آن پاسپورت هم که نوشته فرزند شماست.

پدر شهید: بله، شما نگاه کنید...

**: این را چرا قبول نکردند؟

پدر شهید: قبول نکردند، این هم شناسنامه‌اش است.

**: این، شناسنامه بین‌المللی است.

پدر شهید: قبول نکردند؛ اسم پدر رمضان است و کس دیگری نیست.

خواهر شهید: گفتند در پرونده نیست.

پدر شهید: چرا فرزندانم حق زندگی ندارند؟! + عکس

پدر شهید: شاید شهید نام این چهار تا را گفته باشد، به خاطر همین که افغان‌ها خیلی بچه زیاد دارند، شاید نگفته باشد. البته فکر می کنم شهید نگفته باشد. ولی بعد از آن، چند بار هیئت آمده از آن پسرم که اینجا بوده، برادرم بوده، تحقیق کرده، سئوال کردند که چند تا بچه و چند تا پسر دارم؛ بعد خودمان آمدیم همین‌ها را گفتیم، همه‌اش موجود است؛ این اسنادش است. اما گفتند بیایند آزمایش DNA بدهند، که یک سال بیشتر شده، بعد از آن گفتند به خاطر کرونا مشکل خورده. یک وقت هم زنگ زد گفت دخترهای تو (سمیه و معراف) آزمایش خونشان منفی است. همین صحبت را که گفت، من گفتم به این صورت که می‌گویید، شهید هم حرامزاده است دیگر! گفت نه، ناراحت نشو، کی گفته؟ گفتم شما می گویید دیگر. همه اولاد من هستند، از یک پدر و مادر هستند، ولی اگر فرق دارد حتما مشکل هست دیگر.

**: خانه را چه کار کردید؟ این خانه را کمک کردند تا گرفتید؟

پدر شهید: این خانه را یک روحانی از بنیاد شهید آمد به ما نشان داد که همینجا بروید و بنشینید. گفتیم این چطور است؟ گفت این خانه را به تو می دهیم. آن زمان این خانه هیچی نداشت.

**: شما اول کجا بودید؟

پدر شهید: شهرک گلها می‌نشستیم. در پیشوا.

**: هیچ موقع باقرشهر بودید؟

پدر شهید: نه، از همان اول آمدیم اینجا، شهید هم در آنجا دفن شده بود، ما آنجا فامیل و آشنا و شناخت نداشتیم، همینجا آمدیم. وقتی پرونده آمد در بنیاد شهید.

**: پرونده‌شان در بنیاد شهید پیشواست؟

پدر شهید: تهران آمده بود؛ تهران به من زنگ زد که پرونده شهید آمده، خودت کجایی؟ گفتم ما پیشواییم، گفت در اینجا زندگی می کنید؟ گفتم آره، اینجا هستیم. بعد آقای عزیزپور به ما زنگ زد که اگر اینجا می نشینید پرونده‌ات را بیاوریم اینجا ؟ عزیزپور معاون بنیاد شهید است. رفت و پرونده‌ام را آورد اینجا.

**: یعنی آقای عزیزپور در سپاه است اما پیگیر کارهای بنیاد شهید است؟

خواهر شهید: نه، در بنیادشهید است، اول آقای طباطبایی است، معاونش آقای عزیزپور است.

**: آقای عزیزپور معاون بنیاد شهید پیشواست؟

پدر شهید: بله؛ ‌البته بود. فعلا که استعفا داده و در شورای شهر است.

**: بازنشسته شده؟

پدر شهید: جوان است؛ نمی دانم بازنشسته شده یا نه ولی آمده در شورای شهر.

**: بنیاد شهید این خانه را به شما داد؟

پدر شهید: نه، از طریق سپاه دادند، آنها با بنیاد شهید هماهنگی کردند.

پدر شهید: چرا فرزندانم حق زندگی ندارند؟! + عکس
خانه شهید علیخان رضایی یکی از واحدهای این ساختمان است

**: شما قبلا آنجا مستاجر بودید ؟

پدر شهید: بله، مستاجر بودم.

**: الان اینجا را چطور خریدید؟

پدر شهید: نه، نخریدیم، ما آمدیم اینجا، نمی دانم این را موقت به ما دادند یا دائمی؟ احتمال دارد که یک غرامت صد تومانی به ما بدهند. در بنیاد شهید می دادند اما هنوز به من نداده‌اند.

**: ممکن است از طریق آن پول باشد؟

پدر شهید: نه، آن زمان این خانه‌ها ارزان خریده شده، از صد میلیون هم پایین‌تر خریده شده ولی الان بالا رفته.

**: اینجا چند متر است؟

پدر شهید: شاید ۸۰ متر باشد. قیمت ندارم که چقدر است.

**: ولی محله و جای خوبی است.

پدر شهید: بله. اما این حرف که امروز به ما می گویند این بچه‌ها مال تو نیستند، شرایط ما را خیلی سنگین کرده. اینها دیگر فکر نکردند که آینده اینها چه می شود. من از آن به بعد دیگر اعصابم ناآرام است. آنها شاید شک دارند که بچه‌های واقعی من نباشند، اما برای من که شک نیست، ما پدر و مادر واقعی اینها هستیم که جای هیچ شکی نیست. ولی اینها این حرف را گفتند. پدر و مادر را کارهایشان را درست کردند، ولی صدمه برای بچه هاست. آدم به خاطر این بچه ها زحمت می کشد تا آینده اینها به مشکل نخورد. امروز در مدرسه یک همشهری که قاچاقی آمده بود، بچه‌اش را برد که درس بخواند، اما ما وارث شهید هستیم اما دخترم مدرسه نمی تواند برود.

پدر شهید: چرا فرزندانم حق زندگی ندارند؟! + عکس

**: الان دو تا از بچه‌ها اینجا هستند؟

خواهر شهید: سه تا هستیم، دو تا دختر، یک پسر.

**: سه تا آنجا هستند، سه تا اینجا؛ آنها برنامه‌ای ندارند که به ایران بیایند؟

پدر شهید: برنامه دارند، اما مشکلات زیاد است، همین چهارتا را که آورده بودیم، یک پسرم هم دید اینجا چیزی حل نمی شود، باز رفت. مشکل درس داشتیم. هر چه گشتیم، مشکل درس داشت؛ مدرک دوازده را نداشت؛ درس را تمام کرده بود؛ دیپلم بود؛ اینجا چون مدرک نداشت نتوانست کار کند. گفتند باید مدرک داشته باشد. اینطور شد که رفت افغانستان درسش را ادامه بدهد.

**: اگر درسش را ادامه بدهد و مدرک بگیرد باز برای کار می آید اینجا؟ یا آنجا برایشان کار هست؟

خواهر شهید: اگر مدرک نداشته باشد اینجا هم کار نمی گیرد.

**: اگر کار را بلد باشند باز می توانند... آنجا بازار کارش چطور است؟

پدر شهید: قبلا خوب بود. الان همه قاطی شده. کسی کارگری عادی نمی تواند بکند. بچه ام دانشگاه بوده این بار نتوانست درست درس بخواند.

خواهر شهید: حالا که خطرناک است، می گوید دانشگاه تهدید شده توسط طالبان.

**: برای بمبگذاری؟ یعنی دانشگاه ها بسته است به یک معنایی؟

خواهر شهید: الان که تعطیل است.

**: الان که تابستان است، ولی باز بشود هم ممکن است کسی نتواند از ناامنی به دانشگاه برود.

خواهر شهید: بله.

پدر شهید: چرا فرزندانم حق زندگی ندارند؟! + عکس

**: پس برنامه دارند بیایند اینجا؟

پدر شهید: برنامه که دست خودمان است؛ منظورم این است که ما به درد افغانستان خوردیم یا نخوردیم، وقت ما گذشت، ولی این بچه ها به درد افغانستان نمی خورند. همین حرفی که رهبری گفته بود که به وارث شهید باید شناسنامه داده شود یا کاری دستش بیاید. ما می خواستیم این بچه ها در جمهوری اسلامی ایران خدمت کنند به هر روش، از نظامی تا مردمی‌اش، اما اینجا ما را قبول ندارند، مدرسه هم نمی توانند بروند.

**: ان‌شاءالله خدا کمک کند و این مشکل هم حل شود... شما مشغول چه کاری هستید حاج آقا؟

پدر شهید: من نگهبان ساختمان هستم. روزها که کارگرها باشند من نیستم و خانه هستم؛ قبل از اینکه کارگرها از سر ساختمان بروند، من هم می‌روم آنجا برای نگهبانی. شب ها هستم؛ مراقب اینکه وسایل گم نشود.

**: روزها در منزل هستید؟

پدر شهید: بله، کارگر نباشد سرِ کار هستم، کارگر باشد خانه هستم.

**: اینجا هنوز هم دارد ساخت و ساز می‌شود، از این طرف ادامه دارد؟

پدر شهید: بله، پارسال کار نبود، ۹۸ و ۹۹ کار خوب شد، زمین هم قیمتش خیلی بالا رفت؛ چهار پنج برابر شده، اگر صد تومان می ارزید، الان پانصد تومان شده. زمین خیلی گران شده.

من گفتم حداقل شناسنامه یکی از بچه هایم را بگیرم، یک وارث به جای ما بماند و یکی شناسنامه داشته باشد. اما قبول نکردند.

**: اگر پدری از نظر قانونی شناسنامه داشته باشد، به فرزندانش نمی دهند؟

پدر شهید: قانون از ما به کلی ناگوار است. ما رفتیم ثبت احوال اینها را درست کرد، ثبت احوال بعدش به اطلاعات اطلاع می‌داد، سه چهارتا نامه درست کرده بود برای وزارت کشور، من اینها را بردم، آنها اصلا نمی فهمیدند که اینها چی هستند. حالا فعلا همان افغان‌هایی که خانم ایرانی گرفتند، برای بچه آنها بسیار فوق‌العاده پاسپورت می دهند، ولی خانواده شهید هیچی! من همین جا که بردم گفتند تو را چطور شناسنامه دادند، برای چی گرفتی؟ زنت ایرانی است؟ گفتم نه، زنم ایرانی نیست، پسرم شهید است. گفتند به ما مربوط نمی شود. گفتم بچه من مربوط می شود، من نمی شوم؟ گفت نه دیگر، شناسنامه که گرفتی، برای چی بگیرند تو را؟

پدر شهید: چرا فرزندانم حق زندگی ندارند؟! + عکس

**: کارت ملی هم به شما دادند؟

پدر شهید: نه، کارت ملی که یک سال بعد، ثبت نام کردیم تا بیاید. گفتند تا یک سال یک سال و نیم طول می کشد.

**: ان‌شالله خیر باشد.

پدر شهید: لطفا پیگیری کنید یا من وارث شهید باشم یا هیچ نباشم. من اعصابم خرد شده از این حرفی که به ما زد که این‌ها بچه‌های تو نیستند.

**: نه، اینها در کارشان اشتباه بوده. چون باید از شما خون می گرفتند.

پدر شهید: ما تقاضا کردیم که باید خودمان پزشکی قانونی برویم، برویم از خودم و بچه هایم بگیرم، می گوید نه آن به شما مربوط نمی شود.

**: ان‌شالله ما این موضوع را منعکس می کنیم، ان‌شالله از این طریق حل شود. ممنونیم که ما را به خانه‌تان پذیرفتید...

پدر شهید: بچه‌های ما به مشکل خوردند، هیچ کاری درست نمی شود، جایی نمی توانند بگردند، مدرسه نمی توانند بروند...

*میثم رشیدی مهرآبادی

پایان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    19 5
    آگه بهشون قول و قرار دادن باید سر قول و قرارشون بمونن و اینکه نمیزارن بچه ها برن مدرسه اصلا کار درستی نیست این بچه ها دارن تو ایران زندگی میکنن اینکه با سواد بار بیان به نفع ایرانه
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    6 6
    آقای مشرق اول برو قانون رو بخون بعد زندگی نامه های این بنده های خدا رو بنویس ، قانون مصوبه جدید گفته بستگان درجه یک شهید شناسنامه ایرانی میگیرند ، بستگان درجه یک هم فقط شامل پدر و مادر شهید و همسر و فرزند شهید میشود و خواهر و برادر شهید بستگان درجه دو به حساب میان و طبق قانون نمیتونن شناسنامه ایرانی بگیرن
    • علی IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      4 5
      قانون باید اصلاح بشه اگر فرضا اینطور باشه . ما مثلا مسلمان هستیم این وضعیت واقعا شرم آور هست
    • سید جعفر IR ۱۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      3 3
      وقتی برادرها و خواهرهای شهید همخ در افغانستان مورد تهدید هستند باید این قانون اصلاح بشه
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 4
    میشه به زبون ساده توضیح بدین چی شده یک اقایی رفته شهید شده الان این اقا چه مشکلی براش پیش اومده
    • مسعود IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      4 1
      به زبون ساده می شه این که وقتی پدر و مادر شهید مجبورند بیایند در ایران زندگی کنند، فرزندان کوچکشان را هم باید بیاورند در حالی که اونها از حداقل های اجتماعی محروم هستند
  • سید مجتبی سادات IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    7 5
    ان شالله درست میشه
    • حیدر صالح IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 1
      باید درست بکنیم تا درست بشه ! در پلیس امنیت یک تین چند نفره هستند که اینها رو من میشناسم که فکر نمی کنم طیب مولد داشته باشند برنامه دی ان ای رو علم کردند مثلا از یک ایرانی که شناسنامه نداره نمونه گرفتن و با داییش مطابقت کردند و چون با داییش عموزاده نیست پس ایرانی نیست و طرف را بازداشت دادگاه فرستادند تا از مرز طرد بشه اما دادگاه منع تعقیب داد
  • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    8 4
    اینا که افغانینو از خودمونن... ختی اگه آفریقایی هم بودن یا هندی یا چینی یا اروپایی یا امریکایی و یا... چون شهید دادن حقشونه... بعدش درس خوندن چنتا بچه تو مدارس جای هیچکس رو کم نمیکنه حالا با هر ملیت... به تمدن بزرگمون بنازیم یا کوته فکری برخی مغزهای احمق .
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۶
      2 1
      اینا برای پول جنگیدن شهید نیسن
  • IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    6 3
    اینا که افغانینو از خودمونن... ختی اگه آفریقایی هم بودن یا هندی یا چینی یا اروپایی یا امریکایی و یا... چون شهید دادن حقشونه... بعدش درس خوندن چنتا بچه تو مدارس جای هیچکس رو کم نمیکنه حالا با هر ملیت... به تمدن بزرگمون بنازیم یا کوته فکری برخی مغزهای احمق .
    • دانیال IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      5 2
      احسنت به شما برادر عزیز ما گرفتار تنگ نظری و کوته فکری کسانی هستیم که دیدگاه هایشان نه به درد دیدگاه "ملت اسلام" می خورد و نه به درد دیدگاه "ایران فرهنگی بزرگ". نه امت گرا است و نه ملی گرا. باید از اردوغان بیاموزند که منتظر است تا هر جا یک ترک و یا ترک زبان پیدا کرد دستگاه دیپلماسی عمومی اش را به راه بیاندازد. این جمله اردوغان است که هر کس در هر کجای دنیا اگر ترک باشد دولت ترکیه او را یک شهروند ترکیه خواهد دانست و به او پاسپورت خواهد داد. کوته نظران داخلی به مسایل دینی و انسانی و ... که هیچ حتی به منافع ملی و لزوم ایجاد عمق و نفوذ عمومی در منطقه نیز نظر ندارند. البته آن ها را می توان نژادپرست و فاشیست نیز دانست. مگر مواضع ترامپ و هوادارنش در آمریکا علیه غیر سفیدپوستان مهاجر چه بود ؟ همین حرف و سخن ها بود دیگر.
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      4 3
      آقای دانیال ممکنه نظراتتو به ایرانیا تحمیل نکنی افاغنه خودشون کشور دارن الانم موقع برگشتن و ساختن و آباد کردنه قرار نیست تا آخر دنیا ایران جور مهاجران افغان رو بکشه،هرچی افغانستان از اتباع خودش بیشتر خالی بمونه باز دوباره عرصه خالی برای حضور بیگانه ها درخاک افغانستان فراهم میشه که دودش توی چشم تمام کشورهای همسایه افغانستان علاوه بر خود اونها میره الان دیگه هیچ بهانه ای برای ترک وطن ندارن پس چه کسی مملکتشون رو اباد کنه دوباره امریکایی ها بیان پایگاه بزنن؟ کی جلوی چپاول ثروت ها و منابع افغانستان رو بگیره؟ به شما چه ارتباطی داره چه کسی در ایران برای مملکتش جنگیده یا نه.اینا چرا برای افغانستان مقابل شوروی نجنگیدن؟دیگه شورش رو درآوردید اینها تبعه افغانستان هستن نه مردم ایران مگه ما باید پیر شدن جمعیت و نرخ زاد و ولد خودمون رو به عنوان ایرانی با جمعیت فراوان افاغنه و رشد زیاد زاد و ولد اونها جبران کنیم؟ مگه میشه در کشور چند قومیتی مثه ایران به اتباع یه کشور چند قومیتی دیگه مثه افغانستان شناسنامه ایرانی داد ،میدونید چه تبعات سنگینی داره با خودش؟همین قانون هم دارای اشکال هست باید تجدید نظر بشه وقتی نرخ رشد جمعیت ایرانیان پایینه معنی نداره به تبعه خارجی شناسنامه ایرانی داد تازه با روی زیاد یکی یکی برای ایل و تبارشون هم درخواست دارن،برگردن کشور خودشون مگه خاک ندارن مگه خاکشون نیاز به حضورشون نداره؟هرکی برای اعتقاداتش میجنگه الانم وقت جنگ در عرصه سازندگی در افغانستانه.اینا اعتقاد به وطن ندارن؟ انقدر ساده است رها کردن و گذشتن و وبال دیگران شدن،چهل سال کافی نبود،مردم ایران رضایت قلبی ندارن به حضور بیش از این افاغنه در ایران همین مدت این تحولات و سقوط دولت افغانستان علنی مردم نظراتشون رو اینجا گفتن و شخص شما هم جواب گرفتی.خودتو به اون راه نزن معنای حق الناس همینه،حق ایرانی بیش از این دیگه به افاغنه روا نیست دنبال حقشون توی خاک خودشون باشن.
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 0
      این عزیزان تبعه کشور افغانستان هستند و در کشور افغانستان هم اتباع دیگر ممالک با شناسنامه خودشان اقامت دارند،پس از سالها روزی فرا رسیده که میتواند پایان رنجهای آوارگی دور از موطن باشد،و دردها و زخمهایی که خاک به خون کشیده افغانستان به خود دیده،کدام میهن پرستی دلش یک روز جدایی از خاکش را تحمل میکند،آن هم وقتی که فریاد آزادی وطن و دست یاری طلبیدن هموطنان در کشور بلند است،همت و غیرت و آزادی طلبی برای ساختن ویرانه های کشور و برای زدودن پلیدیهای بر جای مانده از خائنان و وطن فروشان شیفته آمریکایی پرست،عاقلانه ترین و مورد انتظارترین رفتار از هر افغان شرافتمند است.اگر وطن خود را تنها بگذاریم خیانت به خود و فرزندان خود کرده ایم و این فقط مختص ما ایرانی ها و یا افغانی ها نیست بلکه تمام مسلمانان جهان باید حواسشان باشد.
  • دانیال IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    7 3
    شرم آور است. این ها هم تباران و هم زبانان ما هستند. پس از چهل سال زندگی مشترک و دوشادوش با ما در این کشور، طبیعی است که آن ها را قانونا یک ایرانی بدانیم. خاصه این افراد و خانواده ها که برادری و هموطنی خود را با حضور در جبهه های جنگ و خطر برای نظام و کشور ثابت کرده اند. این افراد و خانواده ها بسیار بیشتر از کسانی که به این کامنت رای منفی خواهند داد برای این کشور زحمت کشیده اند. منفی دهندگان احتمالی اکثرا از افراد و خانواده هایی هستند که تا کنون یک گوشه ناخنشان برای نظام و انقلاب و کشور لب پر نشده است.
    • IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 3
      شرم آور توقع شماست که اولا خودتو ایرانی جا میزنی،دوما برای ما تعیین تکلیف میکنی،شرم آور اونه که کشور افغانستان الان که باید به دادش رسید کسی رو نداشته باشه همونطور که چهل سال افغانها رها کردن اومدن اینجا تا کی آوارگی پس چه زمانی بلعخره سر خونه زندگی خودشون برن مگه اینجا خاک اونهاست مگه افغانی خودش آب و خاک نداره،به ما چه مربوط اردوغان چه غلطی میکنه ،اومدو اردوغان خواست انشاالله خودشو بندازه توی چاه ما هم باید همین کارو کنیم؟ تشریف ببرید سر خونه زندگیتون که انقده بهتون چسبیده عافیت طلبی الان دنبالتون هم میفرستن نمیخواین تشریف ببرین.همین مونده قانونی به افغانها تابعیت ایرانی بدیم نیست چهل سال غیر قانونی خیلی همه چی عالی بود اینه که با دست خودمون به میل شما خودمونو بدبخت کنیم،خود افغانستان همچی غلطی نمیکرده تا حالا
    • دانیال IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 2
      پاسخ به ۰۰:۳۰ آقا یا خانم محترم من زاده تجریشم و اصالتا مازندرانیم. شما آنقدر گرفتار دیدگاه های تنگ و بسته خود هستید که گمان می کنید هر کس در قبال مهاجران افغانستانی( که حقیقتا هم تبار و هموطن ما هستند)، موضعی مطابق با برادری اسلامی و هموطنی فرهنگی و تمدنی که در راستای منافع جهان اسلام و جبهه مقاومت علیه استعمار و منافع بلند مدت ملی است،اتخاذ کند، یک افغانستانیست که دارد خود را به عنوان یک ایرانی جا می زند. نژادپرستی شاخ و دم ندارد. دیدگاه های امثال شما علاوه بر نژادپرستانه بودن ، مغایر با موازین انسانی و دینی و منافع عمومی اسلام و ایران است.
    • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      2 1
      آقای دانیال منافع عمومی خود افغانستان چه میشود؟چشم خود را به روی حقایقی میبندید که بر اثر اشتباهات قانونی رخ میدهد،این مردمان تبعه افغانستان هستند،به عنوان مهاجر و جنگ زده به ایران آمدند کشورشان هم مرز و همسایه است و خودش به قدر کافی درگیری و قوم ستیزی داشته،جنگ های داخلی و خارجی داشته،مهاجرت سالهای اولیه آنان با گذشت زمان تبدیل به یک رویه عادی برای ایشان شده،خودتان قضاوت کنید از آن سال اول تا کنون چه قدر افاغنه در حال تردد به این و سو و ان سوی مرز ما بوده اند ببینید حضور پر شمار آنها در ایران چه مقدار بار مسعولیت اجتماعی اقتصادی فرهنگی و ...در پی داشته است دلیل ندارد وقتی کسی خودش خانه و زندگی دارد روزگار طولانی در خاک دیگری سر کند افغانستان یک کشور مستقل است که پی در پی آماج حملات دشمن داخلی و خارجی بوده،اگر بنا باشد مردم هر جای دنیا جنگ را بهانه کنند و گروه های کثیر و سالیان سال خاک خود را ترک کنند و به یک کشور دیگر که خودش جنگ داشته پیامدها و مشکلات پس از جنگ داشته،سالها با همه الام و مصائب داخلی در مقابل ائتلافات خصمانه غربی ها ایستاده که انواع تحریم و حملات سایبری مشوش کننده اذهان عمومی،نرخ پایین رشد جمعیت و پیر شدن جامعه را تجربه میکند،خودش متشکل از اقوام گوناگون است که این امر مسئله بسیار مهمی است چون مدام از بیرون تحریکات قوم ستیزی را میبیند،اطراف کشور انواع تهاجمات و درگیری ها وجود دارد،سالها سیاستهای نادرست مسعولان خائن به کشور را دیده که عواقب این امر قابل لمس در تمام ارکان زندگی مردم است،فرصتهای شغلی تصاحب شده توسط مهاجران که تبعاتش بر کسی پوشیده نیست از یکسو افاغنه ایران را به عنوان یک فرصت طلایی کار کردن با کمترین هزینه یافتند از سویی به مرور زمان در ذهن همه جا افتاد فلان شغل ویژه افغان هست و ایرانی کسر شان خود میداند انجام دهد که خودش راه را باز کرد برای مهاجرت مداوم آنان و دور شدن بخش اعظم ایرانیان از فضای کارهای یدی و چون دیگر تمایل و فرصتی نبود توقعات چند نسل از ایرانیان از کار کردن در حوزه های کارگری شکل دیگر گرفت،درحالیکه پیش از ورود مهاجران همین کارها توسط خود ایرانی انجام میشد،اکنون که فصل جدیدی در سرنوشت کشور افغانستان رقم خورده حضور اتباع افغان در اغلب نقاط جهان به خصوص ایران،در خاک خودشان الزامیست که از تخصص خود برای آبادانی آن استفاده کنند
    • IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      2 1
      بنده متولد شمیران و ساکن لواسانات هستم،جناب دانیال یه سر تشریف بیارید بهتون نشون بدیم از مهاجر غیر قانونی چه خبره اینجا،خیلی زور داره که روستاهای دور افتاده سیستان و .. و ..محروم از آب و امکانات باشن ولی یه جمعیت کثیر از افاغنه اینجا با خیال راحت و در کاخهای آقازاده ها آب استخر پر کنن..و یه عده دیگه هم در بافت بومی روستاها رخنه کنن حالشو ببرن،و جوونهای روستایی از کشاورزی و دامداری و ..جا بمونن چون دستمزد اینا کمتره فقط یه خونه واسه خوابیدن و بچه درست کردن داشته باشن براشون کافیه،جوون ایرونی هم ول معطل باشه آواره تهرون اونجام باز کارگر افغانی دنبال هر کاری بری در خط مقدمه.الان افغانستان نیاز به این عزیزان داره که دیگه به یاری حق لطف بفرمایند کشور خودشون رو آباد کنند. فکر نمیکنم این امر مغایرت با دین و اسلام و نوع دوستی داشته باشه اینکه افغانی برگرده کشور خودش زیر پرچم اسلام انشااله،با هم از هر طایفه که هستن برادرانه و نوع دوستانه و مسلمان وار افغانستان رو بسازن و داخلش انشااله یک عمر با شرف و عزت و تن سالم در صلح زندگی کنن.اینجا آب و خاک ایرانی هاست،افغانها کشور مستقل خودشون رو دارند.
  • IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 5
    چرا باید این توقع وجود داشته باشه که اگر فرزندی از خانواده افغان شهید بشه حتما شناسنامه بهشون بدن در ثانی اگر دولت جمهوری اسلامی این کارو انجام میده توقع زیادی داشتن خیلی جالب به نظر نميرسه
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 5
    پدر محترم شهید کی گفته فرزندان شما حق زندگی ندارن مگر چهل سال در یک کشور در سایه امنیت زندگی کردین کم نعمتی بوده آیا نباید بفکر بپاخواستن و آزادی سرزمین پر از معدن و گوهر و اصالت خودتان باشید گیرم جمهوری اسلامی ایران به تمام افغانهای مقیم ایران شناسنامه و تابعیت بده خوب آخرش که چی ، فکر نمی کنید باید نحوی فکر کردنتونو عوض کنین و به فکر آبادانی کشور عزيزتون افغانستان با اصالت باشید.
    • یکاولنگ IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      3 3
      ایشان دین خودش را داد.شما به کار خودت برس...
    • IR ۰۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 2
      شما هم اتفاقا وقتشه برگردی افغانستان به کار خودت برسی خیلی هم کار داری که باید انجام بدی،روتم زیاد نکن برای ما،دین به کشور و آب و خاک خودتونم داشته باشین بد نیست برو امتحان کن ضرر نمیکنی.کاری هم به کار ما نداشته باش لطفا...
  • BE ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 1
    احترام شهدا واجبه...ولی آقا جون عمه ات دست بکش از سر این خبرگزاری مشرق..،آقا مشرق خبر منتشر می کنه تا جای که من خبر دارم.......ثبت احوال شناسنامه صادر نمی کنه.....ثبت احوال نیست خبرگزاری مشرق....بخدا هر چی خبر می بینیم فقط افغان ها مدافعین حرم شناسنامه می خوان واسه کل ایل قیبله و عشیره خودشون....آقا فقط نفرات اول خانواده شهدا....بعدش خیلی از خانواده های شهدای ایرانی و جانباز های ایرانی دارو ...و امکانات ندارن در کشور خودشون عدل انصاف رعایت کنید.. و واسه شناسنامه حقوق هم نرفتن جنگ..خیلی خانواده های متوسط حتی حقوق بنیاد شهید قبول نکردن بگیرن ...
  • BE ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 1
    واقعا دیگه این افغانی ها شعورش در آوردن..،،اقا احترام شهدا واجبه و کمک به خانواده اونها ولی.،راه روش خودشو داره...ایران که 43ساله از افغانها پذیرای می کنه...ایرانی های ساکن ایران که شب روز کار می کنن خونه ندارن...چه جور افغان ها چند ساله صاحب خونه میشن...از کجا؟؟؟مواد...چی....اینها واسه پول شناسنامه رفتن...حقوق همه چیز خودشون گرفتن و می دونستن شهید هم می تونن بشن قرارداد امضا کردن......نصف مشهد شده افغانی همه قاچاق یه چند نفر قانونی بقیه چاقاق...مردم خود مشهد کرایه نشین بی خونه....کی افغانی های عزیز میرن افغانستان آباد کنن و در راه وطنشون شهید بشن...چرا دست از سر کچل ایران نمی کشن...ایران خودش تحریم هست و هزاران شهید نیازمند داره
    • IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      1 2
      آخه اونجایی که افغانی ها می روند خانه بخرند ، شما حتی از آن منطقه رد نمی شوید . اگر آن منطقه بروید ، به مظلومیت افغانها و حتی برخی مردم عزیز ایرانی خون گریه می کنید .
  • BE ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 2
    اگه شناسنامه می خوان برن از دولت سوریه بگیرن...ایران حقوق داد پول کافیه.. اونها هم شناسنامه درست کنن واسه افغانها...مگه واسه سوریه شهید نشده...برن سوریه زندگی کنن این خانواده مدافع....کسائی که به وطن خودشون افغانستان رحم نکردن ..شدن دلسوز ایران...ولمون کنید بابا.. سینما تعطیل شد...به هوای پول شناسنامه رفتن جنگ بعد بیا به کل ایل تبار عشیره اینها شناسنامه بده...مگه میشه....ارث باباته مگه ایران ...طلب کاری از ملت دولت ایران...چرا واسه وطنت افغانستان شهید نشدی پول شناسنامه نمی دادن...نصف مشهد شده با خراسان شده افغانی...افغانستان کی میخواد زندگی کنه و آباد...
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 1
      بخدا حرف و سخن به جا و منطقی و صحیحی زدی هم میهن گرامی ولی مسئولین ما کاسه داغ تر از آش شدن اسرار دارند به همه افغانی ها شناسنامه و هویت ایرانی بدهند ! ماشاالله افاغنه هم طلبکار !!
  • BE ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    2 2
    نگاه کن خدایا...ریش مثله کمونیست ها لنینی گذاشته....تو خونه با گاراژ تازه ساختن میشنه فرش گران قیمت زیر پاش...واسه یکی شناسنامه لازم داره....از ماست که بر ماست...نگاه کن تو رو خدا.......خیلی از مردم ایران تو خونه های کلنگی میشنن با کمترین امکانات...خیلی حتی از خانواده شهدا خونه درست حسابی و پول کافی واسه داروهای خاص خودشون ندارن....اینها رو کی رو سر مردم سوار کرد...خدا کنه آه مردم ایران به گوش بعضی از این مسولین برسه مطمن هستم میرسه اینجور نمی مونه...الله سمیع بصیر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس