ویژه ها

در شرایطی که دولت جدید در پی بهبود اوضاع اقتصادی و ایجاد تحول و جبران خسارت های دولت سابق است، بانیان وضع موجود همزمان مشغول سنگ اندازی در مسیر حرکت دولت هستند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** هنر روحانی و ظریف این بود که آمریکا را منزوی کردند

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «مهدی ذاکریان» فعال اصلاح طلب نوشت:«در دوره‌ای که دونالد ترامپ به قدرت رسیده بود، تلاش زیادی کرد که اجماع جهانی علیه ایران ایجاد کند و حتی برخی از گروه‌ها و جناح‌های سیاسی در اروپا با امریکا همنوایی می‌کردند، اما هنر وزیر خارجه ایران، دکتر محمدجواد ظریف و دولت آقای روحانی این بود که توانستند با اتخاذ رویکردی منطقی و استفاده از ادبیاتی مناسب شکافی مناسب میان امریکا و جامعه جهانی ایجاد کنند. این رویکرد صحیح، نه تنها منجر به انزوای امریکا شد بلکه جامعه جهانی را به سوی ایران سوق داد و شکافی جدی میان ایالات متحده و جامعه جهانی ایجاد کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«نوع واکنش، دیپلماسی و برخورد وزیر خارجه و رییس‌جمهور در عرصه جهانی بسیار اهمیت دارد. ما نباید اجازه دهیم شکافی میان خواسته‌ها و حرف منطقی ایران در موضوع هسته‌ای با جامعه جهانی پدیدار شود. اگر این شکاف به وجود ‌آید و جامعه جهانی با امریکا همنوا شود، سرآغاز فشار و صدور قطعنامه‌های بین‌المللی علیه ایران و به تبع آن بروز وضعیت ناگوارتری در زمینه سیاسی برای ایران شود».

هنر روحانی و ظریف این بود که آمریکا را منزوی کردند/ مردم ایران درگیر گرسنگی هستند!

دستاوردسازی و به عبارتی دستاوردتراشی همچنان در دستور کار رسانه های منتسب به جریان اصلاحات قرار دارد.

بنابر اظهارات متعدد مقامات دولت روحانی و فعالین اصلاح طلب، فلسفه اصلی امضا و اجرای برجام این بود که گشایش عظیم اقتصادی ایجاد کرده و تحریم ها را باالمره لغو کند و آنچنان رونقی ایجاد کند که مردم دیگر به پول یارانه هیچ نیازی نداشته باشند.

بر همین اساس بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای و توقف غنی سازی 20 درصدی از سوی دولت روحانی و جریان اصلاح طلب توجیه شد.

برجام امضا و اجرا شد. با اینکه ستاد تبلیغاتی برجام اینگونه القاء کرده کرده بود که در پسابرجام قیمت دلار، هزارتومان خواهد شد. در دولت تدبیر و امید و در پسابرجام قیمت دلار از 30 هزارتومان نیز فراتر رفت.

در پسابرجام نه تنها تحریم ها بالمره لغو نشد، بلکه دامنه گسترده تری نیز پیدا کرد. در این مقطع، دولت های آمریکا- اوباما، ترامپ، بایدن- با شراکت دولت های انگلیس، فرانسه و آلمان، به هیچ عنوان به تعهدات خود عمل نکردند.

«محمدجواد ظریف» وزیر سابق امور خارجه در پسابرجام صراحتا اذعان کرد که «ما نمی توانیم حتی یک حساب بانکی در انگلیس باز کنیم»؛ آیا این اظهارنظر مصداق ایجاد شکاف میان آمریکا و اروپا است؟!

در پسابرجام، آلمان در اقدامی بی سابقه و توهین آمیز به بهانه تحریم از سوخت رسانی به هواپیمای ظریف خودداری کرد؛ آیا این نشان دهنده ایجاد شکاف میان آمریکا و اروپاست؟!

در مقطع پسابرجام فرانسه به بهانه تحریم در اقدامی توهین آمیز از حضور غرفه داران و حتی بازدیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه بین المللی در این کشور ممانعت ایجاد کرد. آیا این مصداق ایجاد شکاف عمیق میان آمریکا و تروئکیای اروپا بود؟!

متاسفانه در دولت آقای روحانی و در دوره وزارت آقای ظریف، بکارگیری دیپلماسی منفعلانه و ضعیف، آمریکا و اروپا را به گستاخی علیه ایران تشویق و ترغیب کرد. دیپلماسی دولت تدبیر و امید مصداق «درس عبرت» است. درس عبرتی که هزینه های زیادی به کشور تحمیل کرد.

** مردم ایران درگیر گرسنگی هستند!

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده حامی دولت روحانی در مجلس دهم که پس از ردصلاحیت در انتخابات مجلس یازدهم بدون هیچ سابقه مرتبطی از سوی نوبخت به عنوان رئیس سازمان نقشه برداری کشور منصوب شد، در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«امروز برخلاف دولت‌های گذشته شرایط به گونه‌ای نیست که مطالبه مردم رویکردهای سیاسی باشد. مردم به قدری درگیر مسائل معیشتی، درآمدی و حتی گرسنگی هستند که حتی بعضا در خرید مایحتاج خود در مضیقه قرار دارند و در کف جامعه خیلی اوضاع خراب است. لذا تنها اقدامی که باید انجام شود سفره مردم است».

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه نوشت:«دولت باید دولت رفاه شود و هیچ استرسی به مردم وارد نگردد. مردم باید به این نتیجه برسند که این دولت سفره‌شان را پر رنگ می‌کند».

هنر روحانی و ظریف این بود که آمریکا را منزوی کردند/ مردم ایران درگیر گرسنگی هستند!

فردی که در دوره نمایندگی خود در مجلس با دهن کجی به مشکلات و مطالبات مردم، برای صفحه اینستاگرامی خود جشن تولد گرفت، حالا مدعی شده که نباید به مردم استرس وارد کرد.

این نماینده سابق در دوره نمایندگی خود در اظهارنظری تأسف برانگیز گفته بود:«زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم اما الان صبح تا شب و دور از خانواده مشغول کار هستم و این حقوق مجلس فاجعه است. بعداً نگویند چرا نماینده دزد شد. مدیر را باید تأمین کنید تا فساد ایجاد نشود. می‌گویند برای اسلام کار کن! تا کی؟»! به نظر شما این قبیل اظهارات مردم را مضطرب و ناراحت نمی کند؟!

این فعال سیاسی اصلاح طلب مدعی شده که «مردم درگیر مسائل معیشتی، درآمدی و حتی گرسنگی هستند»! جریان اصلاح طلب عادت دارد که با سیاه نمایی و بن بست نمایی وضعیت کشور، تصویری مأیوس کننده و تحقیرآمیز از مردم کشورمان نمایش دهد.

بخش قابل توجهی از مردم عزیز و فهیم ایران اکنون با مشکلات عدیده اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند. مشکلاتی که باعث و بانی آن دوستان آقای جعفرزاده ایمن آبادی در دولت تدبیر و امید بودند.

اما اینکه بگوییم مردم درگیر گرسنگی هستند، هم مصداق دروغ است و هم توهین به شأن و منزلت مردم عزیز کشورمان. درست است که برخی از هموطنان عزیزمان به دلیل سیاست های اقتصادی غلط «دولتِ اصلاح طلبان» به نان شب محتاج شدند، اما هیچگاه نمی توان اینگونه استدلال کرد که اکنون مردم ایران درگیر گرسنگی هستند.

تورم 43 درصدی، افزایش سرسام آور قیمت اجاره بهای مسکن و همچنین افزایش نجومی قیمت مسکن و...همگی دستپخت امثال آقای جعفرزاده ایمن آبادی در مجلس و دوستان وی در دولت است.

** سنگ اندازی بانیان وضع موجود در مسیر حرکت دولت رئیسی

روزنامه شرق در مطلبی نوشت:«اصلاح‌طلبان عمدتا عقیده دارند که دولت رئیسی دولت سوم احمدی‌نژاد است به جز حضور برخی از چهره‌های آن کابینه در دولت سیزدهم؛ تشابه رویکردها، وعده‌ها و سیاست‌ها را هم مثال می‌زنند. براساس‌این برخی باور دارند که اگر وزرای احمدی‌نژاد موفق بودند، دولت نهم و دهم را موفق می‌کردند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«با این وصف کابینه ابراهیم رئیسی نه‌تنها فراجناحی نشد؛ بلکه سهامداران اصلی‌اش وزرای سابق احمدی‌نژاد شدند. طیفی از اصولگرایانی که در دهه 80 و با به‌قدرت‌رسیدن احمدی‌نژاد وارد عرصه قدرت و شناخته شدند».

هنر روحانی و ظریف این بود که آمریکا را منزوی کردند/ مردم ایران درگیر گرسنگی هستند!

روحیه دیکتاتوری و نگاه از بالا به پایین به مردم، از ویژگی های بارز طیف تندرو اصلاح طلب است. این جریان سیاسی در دولت های هاشمی و خاتمی و روحانی بر سر کار بوده و مواردی از جمله کرسنت، توتال، فساد صندوق ذخیره فرهنگیان، حقوق های نجومی، برجام و حذف کارت سوخت را در کارنامه خود ثبت کرده است.

دولت روحانی با کارنامه ای بسیار ضعیف، میراثی شوم در حوزه اقتصادی به دولت سیزدهم تحویل داد. حالا در شرایطی که دولت جدید در پی بهبود اوضاع اقتصادی و ایجاد تحول و جبران خسارت های دولت سابق است، بانیان وضع موجود همزمان مشغول سنگ اندازی در مسیر حرکت دولت هستند.

طیف تندرو اصلاح طلب همواره «امیدِ مردم» را نشانه می گیرد. اگر در قدرت باشد، با سوءمدیریت و سوءتدبیر، سفره مردم را کوچک می کند و اگر در قدرت نباشد، با سنگ اندازی در مسیر بهبود اوضاع، این روند را کند می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سید IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    11 1
    اصلاح طلبان تجاهل می کنند که ملت از ایشان تا چه اندازه متنفرند! بخش بزرگی از ملت که اساساً هرگز از ایشان خوششان نمی آمده است و بخشی هم که به اغوای شیطان و طمع دنیا از ایشان حمایت می کردند اینک که سرشان به سنگ خورده دیگر دلیلی برای پیروی و حمایت کردنشان از این نحله نمی بینند!
    • US ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      2 1
      روحانی و ظریف و مسئولین اصلاح طلب با مخالفت با ممنوع کردن سفرها در اسفند 1399و فروردین 1400، باعث شدند تا بطور عمدی تعداد افراد مبتلا و فوتی های کرونا در بهار و تابستان 1399 افزایش پیدا کند. اصلاح طلبها تا بحال بارها ثابت کرده اند که در زیاد کردن تعداد تلفات کرونا و عزا دار کردن مردم ، مقصر هستند. در فروردین 1399 هم دستور زودتر از موعد شکستن قرنطینه با نامه معاون وزیر صمت (که بعدها مدرس خیابانی به نمایندگان مجلس اعلان کرد بدستور روحانی نامه را تهیه کرده) صورت گرفته و نامه مخالفت و اعتراض وزیر بهداشت به روحانی هم بی اثر ماند، و شاهد بودیم که مدتی بعد تلفات بیماران کرونایی کمتر از 20 نفر در روز در بهار 1399 به بیش از 500 نفر در روز در تابستان 1399 رسید.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    6 1
    روحانی وظریف فقط خودشان رامنزوی کردند واصلاح طلبها رانابود
    • وطن پرست DE ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 1
      اشتباه کردند. با پول بیت المال ماجراجویی کردند. اقای ظریف موظف بود تحریم ها رو برداره نه کاپ اخلاق بگیره و امریکا رو منزوی کنه. افراطی ها. ضمنا امریکا منزوی نشد. این اصلاحطلبا بودن که منزوی شدن.
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    2 0
    منزوی ؟ کی ؟
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    6 3
    یک تار موی گندیده احمدی نژاد به کل اصلاحات از جمله ظریف و روحانی می ارزه
  • IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    10 3
    درود بر هررکسی که اصلاحات ازش عصبیه چه رئیسی چه احمدی نژاد
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      8 2
      هنر روحانی و ظریف این بود که مردم ایران را درگیر گرسنگی و فقر کردند.
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    3 1
    از هنر ظریف و روحانی گفتید که توانستند امریکا را منزوی کنند: باید گفت ارواح .... اگر توانسته باشند. و ارواح ..... که این را باور کنند
    • یوسف IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      2 1
      "هنر روحانی و ظریف این بود که آمریکا را منزوی کردند؟؟" نمیدونم چرا این جماعت ازین جک گفتنا خسته نمیشن!!؟؟؟ آدم میمونه بخنده یا گریه کنه!!؟
  • راز IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    11 0
    آخه آمریکا به نظر شما منزویست؟ واقعا تو هپروت سیر میکنین
    • IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      6 1
      اینو سران اصلاحات فرمودند
  • سعید IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    7 0
    والا این تحلیل ها برای مردم نان وآب نمیشه.
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      برای مردم آب نداشته باشه برای یه عده نون داره
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    6 1
    هنر روحانی این بود که خانه پنجاه میلیردیاش الان شده شاید هزار میلیارد.
  • عباد IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    5 1
    مرگ بر امریکا
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      2 0
      مرگ بر منافق
  • عزتی IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    6 1
    روغن ریخته را نمی شود جمع کرد خودتان را گول نزنید چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است باید این دو را باید محاکمه کنند تا دل مردم خنک شود .
  • DE ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    4 1
    اصلاحات از احمدینژاد اکنون اصلا عصبی نیست و دقیقا کاندید سالهای آینده اصلاح طلبان برای هر خلاف سیاسی خود احمدینژاد خواهد بود .همانگونه که احمدیمژاد بدون رای و پشتیبانی اصولگرایان هیچ شانسی در انتخابات ریاست جمهوری نداشت آینده هم بدون رای اصلاح طلبها و ضد انقلاب و غربگداها شانسی ندارد.مشائی و اسلام من درآوردی رحمانی و کیش شخصیت کار احمدینژاد را برای همیشه یکسره کرد. فرش قرمز همه را کر و کور و لال میکند اگر خدا رحم نکند
    • نویسنده ۱۷:۴۵ IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      3 0
      با احترام باید بگم قبول ندارم حتی اگه مثل اونا بشه بازم حمایت نمیکنن ازش سنگین ترین شکست تاریخ اصلاحات رو بهشون تحمیل کرد تو سال ۸۸ ولی امیدوارم رییسی تا آخر تو مسیر درست بمونه
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    6 3
    روحانی عرضه نداشت واکسن بخرد . هنوز رئیسی نیامده واکسن خرید .
    • DE ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      6 1
      چرا ؟ روحانی عرضه داشت واکسن امریکایی براش بخرند ولی او سلامت مردم را گرو کشیده بود تا مردم بریزن در خیابانها و علیه حکومت تظاهرات کنند تا بتواند حکومت را زیر فشار بگذارد و برجام را امضاء کند . کما اینکه با بنزین همین کار را کرد و با کرونا هم همین . او گفت حالا هرچی میخوان دانشمندان و محققین بگن من میگم پیک کرونا تمام شده مردم بروید 13 به ددر!! یادتان هست که بعدش چقدر اوضاع مملکت از لحاظ کرونا وحشتناک شد .هنوز تازه این ورژن های خطرناک و سریع کرونا هم در نیامده بود.
  • اصلاح طلب IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    5 1
    من نمی دانم مردم از کدام کار ظریف خوششان امده است ؟؟؟؟؟؟ ما که نفهمیدیم چه کار خوبی کرده ؟
    • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 0
      برجام=خسارت محض
    • IR ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      1 1
      خوب تا حالا نفهمیدی از این به بعد هم نمیفهمی بیخیال
  • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    5 1
    اقای ظریف اگر هنر داشت برجام را به گونه ای پیش می برد که برای همه سود داشته باشد نه فقط برای فرانسه . قرار بود م برجام برای همه برد داشته باشد .برجام باید توافق بین کشور ها باشد نه روسای جمهور .
  • IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
    3 0
    اگر حرفهای اقای امینی تو برنامه جهان ارا شبکه افق مستند هست که درمورد سریال گاندو وخیانت دولت روحانی و کارت شناسایی که برا خانم جاسوس انگلیس که زده بود سفارت علیا حصرت ملکه انگلیس در ایران چرازودتر محاکمه نمیشود این بشر.
  • IR ۰۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    3 0
    هنر روحانی و ظریف ، ....به ایران و خدمت به کدخدا ی جهان (امریکا) بود ،
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    2 1
    قبل ازاين دوآمريكاوهمراهانش درانزواي ابهت ايران قرارداشتندكه باوادادگي اينهادربرابرارزشهاي كشوردشمنان چندقدمي جلوترآمدند.
  • محمدرضا کیانفر IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    2 2
    . محمد جواد ظریف وزیر خارجه سابق توئیتید: سه ابرقدرت با حقارت در افغانستان شکست خوردند وقت همکاری و به هم پیوستن است پیش از آنکه شرایط دوباره دگرگون شود. آقای ظریف، آمریکا طالبان را به قدرت رساند و یکی از مأموریتهایی که به او داد قانع کردن جمهوری اسلامی برای ایجاد رابطه با آمریکا و خارج شدن از انزوای بین المللی بود. سرور گرامی، تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم: 1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی، 2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی، با تشکر از توجه شما،
  • / IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    2 1
    روحانی ظریف آمریکا را منزوی نکردند بلکه ایران را منزوی کردند
  • US ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    1 1
    غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی یک اصلاح طلب دو آتشه است. ایشون برای سرمایه نتانیاهو بودن باید از شرم از خدا طلب مردن کند. نتانیاهو: اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
    0 0
    با بیدار شدن مردم ومقایسه دولت قبل با فعل تحمیل کنندگان روحانی وتبلیغ کنندگانش کم کم از افتاب تابان وشعارهای اغراق امیز وفریبمردم به هنر های خیالی وبعد به بی هنری ودست اخرچون در اقناع مردم ناتوان میشوند مجبور به منفی گویی وخیانت روی خواهند اورد تاهمرنگ جماعت شده موقعیت را کامل از دست ندهند
  • IR ۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
    0 0
    هنر روحان واصلاحطلبان انبود که رفع مشکلات را بهپیاده سازی سیاستهای امریکا وغرب گره زده.بودند وبه بهانه رفع مشکلها سیاستهای غرب را پیاده میکردند.درتمام.شعارهای حضرات اگر نیک بنگری منافعغرب دنبال میشد خصوصا برجام یک وبرجامهای ناکام بعدی
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    0 0
    اکثریت اصلاح طلبان که در دولت روحانی نقشی (حتی درحد یک آبدارچی) ویا ارتباطی داشتند افرادی هستند که هرچقدر توانستند از بیت المال مکیدند و محال است به مسیر انقلاب باز گردند چون لقمه حرام کارخودش را می‌کند اما سوال این است که آیا برگرداندن اموال به غارت رفته از حلقوم آنان نیز غیر ممکن است؟
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 0
    من کاری به اصلاحات ندارم و از هیچ حزبی طرفداری نمیکنم ولی یادمون نره که همین برجام توسط آقای ظریف طراحی شده بود و همین الان هم دولت آقای رییسی عزیز به دنبال اجرای اون هست منتها آمریکای جنایتکار بهانه تراشی میکنه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس