ویژه ها

حامیان دولت سابق 2 دستور کار را در رأس فعالیت رسانه ای خود قرار داده اند؛ یکی انکار موفقیت های دولت سیزدهم است و دیگری مصادره موفقیت ها به نفع دولت روحانی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** ظریف برجام را خوانده، منتقدان نمی خواهند تحریم ها رفع شود

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «‌حمله اصولگرایان به برجامی که آن را نخوانده‌اند؛ آیا ظریف نخوانده برجامی را که خودش نوشته امضا کرده است؟ ! » نوشت: «با افزایش احتمال ازسرگیری مذاکرات وین، حمله نمایندگان مجلس و اصولگرایان تندرو به ظریف با هدف عدم بازگشت ایران به میز مذاکرات در وین، شدت گرفته است و از هر سو طعنه و کنایه و حمله‌ای است که روانه طریف می‌شود. حال دلیل این واکنش‌های تند احساسی چیست؟ ! ...وجود بهانه نخواندن برجام توسط ظریف هم شده دستاویز اصولگراهای تندرو تا ارتباط با دنیا و رفع تحریم‌ها در دولت اصولگرای مورد حمایت خودشان را هم نپذیرند و به بهانه حمله به ظریف خواستار ترک میز مذاکرات برجامی شوند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «کلمه تعلیق در متن اصلی برجام وجود ندارد و آنچه ظریف به آن اشاره کرده است به متن ضمایم که مربوط به اتحادیه اروپا هم می‌شد، بازمی‌گردد اما همین سوءبرداشت از یک سخن سبب شده اصولگرایان تندرو با حمله به ظریف و روحانی خواستار عدم بازگشت ایران به برجام شوند. البته این حملات یک نتیجه مهم هم در برداشت و آن اینکه اصولگرایان و تندروها همچنان متن برجام را نخوانده‌اند و با هر شایعه‌ای موضع‌گیری می‌کنند».

ظریف برجام را خوانده، منتقدان نمی‌خواهند تحریم‌ها رفع شود/ زمان آن است که در سیاست خارجی «تفنگ را زمین بگذاریم»

پس از انتشار اعتراف اخیر ظریف در کلاب هاوس، رسانه های اصلاح طلب روزه سکوت گرفته و همگی به صورت هماهنگ این اعتراف را سانسور کردند. حالا که چند روز از این قضیه سپری شده گویا رسانه های اصلاح طلب تازه از شوک خارج شده و در پی رفع و رجوع اظهارات وزیر سابق امور خارجه هستند.

حامیان برجام به گونه ای درباره متن اصلی و ضمائم این توافق سخن می گویند که گویا بخش ضمیمه، صرفا تعداد صفحات بسیار محدود و بی اهمیت بوده است. این در حالی است که برجام و ضمائم آن مجموعاً ۱۱۰ صفحه است. از این ۱۱۰ صفحه که مجموعه برجام را تشکیل می‌دهد، ۱۸ صفحه برجام است و تمام نکات دقیق، ظریف، زمان‌بندی‌های اجرایی در ۹۲ صفحه باقی مانده و به عبارتی همان ضمایم برجام است.

ظریف در گفت‌وگوی اخیر ادعا کرده که تعلیق در برجام نیامده و او برجام را خوانده است. یعنی وی فقط ۱۸ صفحه را خوانده و از ۹۲ صفحه دیگر که اساسی‌ترین مسائل برجام در آن بوده، بی‌خبر بوده است!

به همین خاطر بود که «وندی شرمن»   عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا و مقام ارشد فعلی وزارت خارجه این کشور - فروردین ۹۶ در اندیشکده وودرو ویلسون و در حضور «کاترین اشتون» مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تمسخر درباره توافق هسته‌ای گفته بود: «اعضای ۵+۱ و اتحادیه اروپا توافق کردند که (با پوزخند) تحریم‌های هسته‌ای را "موقتاً متوقف کنند"،     lift لغتی است که در زبان انگلیسی به معنی (معلق نگاه داشتن و یا موقتاً متوقف کردن) است اما طرف ایرانی  lift  را به معنی «پایان دادن و خاتمه دادن ترجمه می‌کرد» و به همین دلیل هم ما از این لغت استفاده کردیم».

یکی از فعالین رسانه‌ای در روزهای گذشته در توییتر نوشته بود: «کلمه‌ «تعلیق» رو به شما اطلاع ندادن، جناب دکتر ظریف! بتن‌ریزی در رآکتور اراک چی؟ مکانیزم ماشه چی؟ تغییر ماهیت مجتمع غنی‌سازی فردو چی؟ بازجویی از اساتید دانشگاه و بازدید از آزمایشگاه‌های تحقیقاتی چی؟ بازگشت تحریم‌های ایران در صورت بدعهدی طرف آمریکایی چی؟».

رویکرد غلط «رسیدن به هر توافق، بهتر از عدم توافق»، اجرای توافق به‌صورت یکطرفه، عجولانه، نامتوازن و غیرهمزمان در ۲ ماه، نگرفتن تضمین قوی و کافی برای لغو تحریم‌ها، ادامه اجرای تعهدات برجامی علی‌رغم نقض فاحش برجام توسط آمریکا و اروپا از مصادیق قصور و تقصیرهای فاحش تیم مذاکره‌کننده به ریاست ظریف در پرونده برجام است. همچنین اجرای تعهدات علی‌رغم گزارش نادرست آژانس در موضوع PMD، مرجع بودن تفسیر طرف مقابل و مبهم بودن متن برجام، قصور و تقصیر در انتخاب اعضای تیم مذاکره‌کننده و حمایت از جاسوس‌ها، اعتماد بلاوجه به طرف بدعهد و تضمین نامیدن امضای وزیر خارجه آمریکا، پیش‌بینی نکردن خروج طرف مقابل و انکار احتمال خروج آمریکا از توافق و... ابعاد دیگری از فاجعه بزرگ برجام است.

مالک شریعتی، نماینده مجلس در توییتر نوشت: «این را هم انکار می کنید!؟ نخواندن کامل متن و پیوست متن، خطای بزرگی است؛ اما خطای بزرگتر مربوط به فرامتن است:"اعتماد به آمریکا"».

بزک کنندگان برجام با توهین به فهم و شعور مردم به گونه ای وانمود می کنند که گویا منتقدان ظریف، مخالف مذاکره و لغو تحریم ها هستند. این در حالی است که منتقدان به هیچ عنوان چنین نظری نداشته و نه با مذاکره مخالف هستند و نه با لغو تحریم ها مخالفت دارند.

منتقدان سیاست خارجی دولت سابق، با امتیازدهی یکطرفه و اعتماد بلاوجه به آمریکا مخالف هستند.

«مهدی رحمانیان» مدیرمسئول روزنامه شرق در سالهای گذشته درباره چرایی بزک و مبالغه درباره برجام اذعان کرده بود که: «من مبالغه را قبول دارم. این مبالغه‌ها باید می‌شد به این خاطر که فضا خیلی فضای تنگ و ترشی بود، دولت باید در حقیقت این موضوع را قدری بزک می‌کرد که بتواند حرفش را به کرسی بنشاند».

** زمان آن است که در سیاست خارجی «تفنگ را زمین بگذاریم»

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم «فریدون مجلسی» دیپلمات سابق و فعال اصلاح طلب نوشت: «اکنون که به جای ایران از پاکستان دوردست در رزمایش مشترک آذربایجان دعوت شده است، بر نگرانی نظامیان جمهوری اسلامی افزوده است، زیرا پاکستان با روی کار آوردن دست‌پروردگان طالبانی خود در افغانستان عملا دست جمهوری اسلامی را از افغانستان نیز کوتاه و بندر تدارکی چابهار را هم با رکود مواجه کرده است. خصوصا که اسراییل پس از برقراری روابط با امارات متحده در همین زمان سفارت خود را در بحرین نیز گشوده است. این وضع موجب خشم مقامات جمهوری اسلامی و تحریک احساسات بخشی از مردم شده است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اکنون جمهوری آذربایجان کشوری ثروتمند و در حال سازندگی است و در شرایط متعارف بازار کالاهای ساختمانی و نیروی کار ایران و توریسم متقابل می‌تواند باشد. چرا ایران نباید بزرگ‌ترین طرف بازرگانی جمهوری آذربایجان باشد؟ ...آیا زمان آن نیست که تفنگ را زمین بگذاریم و به مسالمت و رابطه محترمانه و دوستانه و کار و تجارت و دیدار و توریسم بیندیشیم؟ ».

ظریف برجام را خوانده، منتقدان نمی‌خواهند تحریم‌ها رفع شود/ زمان آن است که در سیاست خارجی «تفنگ را زمین بگذاریم»

جریان اصلاح طلب با وارونه نمایی واقعیت های موجود در حوزه سیاست خارجی و منطقه غرب آسیا(خاورمیانه) اینگونه القاء می کند که ایران بازنده اصلی تحولات منطقه ای است.

این طیف تعمدا خروج فضاحت بار آمریکا از افغانستان را سانسور و بر استیصال و درماندگی اسرائیل در مقابل محور مقاومت سرپوش می گذارد. این جریان سیاسی از وضعیت بغرنج آل سعود در یمن سخنی نمی گوید و اتفاقات اخیر در فروش سوخت ایران به لبنان بیخ گوش اسرائیل و ناتوانی این رژیم از واکنش را ندید می گیرد.

سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از این در پاسخ به مروجان برجام منطقه ای گفته بود: «اگر بعضی از کارها با دیپلماسی قابل حل بود، هیچ کس مصلح تر از امیرالمومنین(ع) نبود، هیچ کس مصلح تر از امام حسین(ع) نبود، چرا امام حسین و چرا امیرالمونین در بعضی جاها دست به شمشیر بردند و چرا امام حسین با خون خودش و فرزندانش آمد دفاع کرد از اسلام، با خون؛ چون آن منطق، منطق دیپلماسی نبود.  در مورد تروریست های منطقه راهی جز مقابله نیست، وقتی که منطق طرف مقابل این است که شما از نظر دینی واجب القتل هستید و کشتن تو به هر تعداد بهشت را بر او واجب می کند، آیا امکانی برای این دیپلماسی وجود دارد؟ ».

حاج قاسم در اظهارنظری دیگر گفته بود: «گاهی از راه دیپلماسی اقداماتی می کنیم. اما برخی گره ها و حل برخی مشکلات فقط با دیپلماسی حل نمی شود».

سردار سلیمانی همچنین در اظهارنظری دیگر تاکید کرده بود: «اینکه اصرار می کنند بر برجام ۲ در منطقه، برای این است که می خواهند این تحرکی را که از ایران اسلامی به جهان اسلام روح و جان داده، این خونی را که در عالم اسلامی جریان پیدا کرده، بخشکانند. اگر العیاذبالله ما رفتیم و در برجام ۲ شرکت کردیم، به همین تمام می شود؟ نه، برجام اصلی در داخل ایران است. تلاش آنها به اینجا منتهی نخواهد شد و برجام ۳ هم خواهند داشت، چون دشمنان معتقدند که چشمه باید خشکانده شود و این چشمه، ایران است».

اقتدار لازمه پیشرفت و امنیت است. اما متاسفانه جریان تندروی اصلاحات به طرق مختلف در پی تخطئه و تخریب اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.

** جامعه هنوز علامت مثبتی از دولت رئیسی دریافت نکرده است

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «نیمی از جامعه در انتخابات شرکت کرده‌اند و اغلب آنها نیز به آقای رئیسی رأی داده‌اند. به همین دلیل نوعی امید در این رأی دادن وجود داشته است. امیدها نسبت به این موضوع نیز وجود داشته که با انتخاب آقای رئیسی به‌عنوان رئیس‌جمهور حاکمیت یکدست می‌شود و لجاجت‌ها در تصمیم‌گیری‌ها کاهش پیدا می‌کند و احتمالاً عقلانیت در مجموعه نظام تصمیم‌گیری کشور بیشتر می‌شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «در شرایط کنونی جامعه در حال رصد وضعیت دولت است که آیا این دولت در مسیر حل تعارض‌ها و برداشته شدن تحریم‌ها حرکت می‌کند یا خیر. واقعیت این است که موضوع تحریم‌ها نقش مستقیمی در وضعیت اقتصادی کشور دارد. از سوی دیگر جامعه در حال رصد ترکیب کابینه و انتصاباتی است که در دولت صورت می‌گیرد. جامعه به دنبال این است که آیا در دولت جدید فرصتی  به وجود خواهد آمد که افراد توانمند مورداستفاده قرار بگیرند و یا بیشتر از افراد وفادار سیاسی استفاده خواهد شد. من فکر می‌کنم در هر دو مورد جامعه علامت مثبتی از دولت دریافت نکرده است».

ظریف برجام را خوانده، منتقدان نمی‌خواهند تحریم‌ها رفع شود/ زمان آن است که در سیاست خارجی «تفنگ را زمین بگذاریم»

حامیان دولت سابق 2 دستور کار را در رأس فعالیت رسانه ای خود قرار داده اند؛ یکی انکار موفقیت های دولت سیزدهم است و دیگری مصادره موفقیت ها به نفع دولت روحانی است.

تسریع در واکسیناسیون سراسری و کاهش تلفات کرونایی، پیوستن ایران به پیمان شانگهای، سفرهای استانی، کاهش قیمت سیمان و برخی دیگر از مصالح ساختمانی، ساخت یک میلیون مسکن در سال، تلاش برای کاهش قیمت اقلام خوراکی و...بخشی از موارد مذکور است.

جریان اصلاح طلب می خواهد اینگونه القا کند که عدم توفیق دولت روحانی صرفا به دلیل سنگ اندازی های داخلی بوده و کارنامه غیرقابل دفاع دولت تدبیر و امید هیچ ربطی به سوءمدیریت ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    9 1
    آقا جان کجاها گفته لغو میشود آنجاها را بگویید
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      2 0
      حیف که برجام گندهایی دارد که به راحتی نمیشود ازش خارج شد
    • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 0
      به اصلاح طلبان تهوع آور اطمینان می دهیم آرزوی ناکامی دولت آقای رئیسی در سیاست خارجی و پذیرش سلطه غربی ها در موضوع برجام و نیز مناکامی این دولت در احیای اقتصاد نابود شده توسط روحانی و دولت مستأصلش را با خود به گور خواهندبرد!
    • DE ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      2 0
      آقا جان کجاها گفته لغو میشود آنجاها را بگویید// . برجام از اول تا آخرش لق میزنه نه یکجاش.تا حالا دیدی قراردادی را که یکی از طرفین تمام و کمال تعدات خودش را اجرا کند و طرف مقابل نه تنها هیچ قدمی بر ندارد تازه طلبکار هم باشد .بقالی هم چنین قراردادی نمیبندد. قبل از برجام میشد سئوال کرد ولی حالا که چند ساله اثبات شده سئوالی نمیماند.
  • حاج حسین IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    9 3
    داشتن یک ملاک یک خان یک کد خدا اصل موضوعه کسانی که زمانی از کلمه عقلانیت دیپلماتیک کارگزارانی نفرت داشتند اکنون از همان عقلانیت هم عقب تر رفته اند و تفنگی که مای دیپلمات‌ها را در تعامل با جهان تثبیت می کند را می خواهند حذف کنند چون می خواهند این ابزار منحصرا در اختیار اربابانشان باشد و نه در دست ایران پیشنهادی که حقیر ترین احزاب سیاسی جهان هم به نظام و کشور خودشان ارائه نمی دهند.
  • SE ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    10 2
    حیف واژه روزنامه. لطفا بفرمائید چاله میدان شرق مملو از شعبان بی‌مخهای زمانه ما که مزدوری کدخدای فراری میکنند
  • مسعود IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    10 1
    مقاله نویس روزنامه آرمان پاسخگو باشد در 8 سال دولت حجت الاسلام هاشمی که تحریم بانکی و نفتی و لیست سیاه FATF نبود چرا قیمت دلار و سکه و مسکن و بنزین و غیره چندین برابر شد و تورم و شاخص فلاکت رکورد زد ؟!
  • سامان IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    11 1
    ظریف باید پاسخگو باشد چطور برجام را نخوانده امضاء کرده بود ؟!
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 0
      آفرین. دقیقا درسته
    • DE ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 0
      به جان جان کریه اصلا برجام خودش بی ارزش بود قول جان کریه اصل و پایه بود ولی نمیدونم چرا نامرد لایی کشید دررفت هَزار تحریم هم بر آن افزودند.
    • م IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      0 0
      مگر شیخ حسن جواب گو است که یقه نوچه را گرفتید
  • سعید IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    8 1
    در دنیای امروز قانون جنگل حاکم است و قویترها ؛ ضعیف ترها را می بلعند و اگر تفنگ را زمین بگذاریم توسط امریکا بلعیده می شویم درک این واقعیت خیلی سخت نیست.
    • ۱۱۰ IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      4 0
      چووخ عالی
  • CA ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    7 1
    عوامل پشت پرده این روزنامه ها رو اسم هاشون رو لطفاً منتشر کنید تا ما.....
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    8 1
    روحانی 8 سال خرابکاری کرده نباید انتظار داشته باشیم رئیسی هنوز نیامده خرابی های 8 ساله را جبران کنه !
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    7 1
    برجام نافرجام نشان داد که مسیر لغو تحریم ها بن بست است تحریم ها باید خنثی و بی اثر بشود.
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    5 1
    جناب روزنامه شرق گویاشماهم اخباررانخوانده ای خودظریف اعتراف میکنه اونوقت شما لاپوشانی میکنی یه کمی اخباروگوش کن روزنامه بخون چشماتم بازکنی بدنیست شماذلت طلبهاحاضرید همه چیز رافدای لبخند دشمن کنید ننگ برشما
  • NL ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    5 1
    وقتشه مسئولین با تروریسم رسانه ای پادوهای دشمن برخورد جدی بکنند.سالهای زیادی غربگراها با تروریسم رسانه ای و همکاری با بی بی سی و نخاله هایی مثل مسیح علی نژاد و روح الله زم به دشمن خدمت کردند و ظاهرا عادتشون شده! وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه و وزارت فرهنگ باید دنبال پاکسازی عرصه رسانه ای کشور از تروریستها باشند.
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    7 1
    روزنامه شرق بگوید که آیا فقط همان 18 صفحه برجام است و ملاک عمل تمام امضا کنندگان یا 110 صفحه؟ اگر فقط همان 18 صفحه است که اصلأ برجامی و تعهداتی برای هیچ طرفی وجود ندارد و ایران هم بی جهت در اراک بتن ریخت و فردو راتعطیل کرد و سانتریفیوژهای نطنز را از جا کند و تقریبأ تمام اورانیوم غنی شده را به خارج از کشور منتقل کرد و آب سنگین خود را فروخت. اگر نه و برجام شامل 18 صفحه به علاوه 92 صفحه است پس ظریف در یک کلمه به مجلس شورا و به نظام دروغ گفته است، حال چه خوانده باشد و چه نخوانده باشد. این نهایت بیشرفی و رذالت روزنامه شرق است که به اصولگرایان ( که در جلسات متعدد و در مقالات متعدد و در مجلس و به هر وسیله ممکن این مسئله را که برجام تعلیق تحریم هاست و نه لغو آنها فریاد می زدند و به همین دلیل هم به لقب "دلواپسان" از طرف اصلاحاتچی ها مفتخر شدند و اصلاحاتچی ها این، به زعم خودشان، فحش را در هر فرصتی نثار انقلابیون و اصولگرایان می کنند) این تهمت را می زند که این اصولگرایان هستند که برجام را نخوانده اند نه ظریف و روحانی و اصلاحاتچی ها.
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    5 1
    غرب کی میخواد به ایران سیگنال مثبت بده خجالت نکشیدها دست و صورتتون با آب کجا و چه صابونی میشورین
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    5 0
    به چه جائی رسیده اید
  • کارشناس IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    3 5
    هر گونه توافق با امریکا و غرب مردود است. 8 سال زندگی مردم را با مقابله با روحانی در احیا برجام و به بار نشستن ان نابود کردید تا خودتان افتخارش را کسب کنید؟
  • ایران دوست IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    9 1
    ظریف خیلی ظریف دروغ میگه
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    3 1
    مرگ بر آمریکای جهانخوار ورژیم کودک کش صهیونیستی هر جا فتنه یا جنگی هست این دو جرثومه فساد آنجا حاضرند. خدا نابودتون کنه.
  • IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    5 1
    یکی از دلایل اصلی درست نشدن اوضاع کشور همین رها بودن افسادطلبان نوکر آمریکا و اسرائیل در سیاه نمایی و فریب دادن همه جوره افکار عمومی است
  • خر شناس IR ۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    7 1
    لعنت بربانیان ننگ نامه ی بر جام چای خصوصا روحانی مکار و ظریف عمرو عاص و همفکرانش
  • محمود IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    9 1
    لعنت ابدی به اون دولتی که حیثیت و اعتبار و آب خوردن ملتش و به تعهدات دشمنان گره زدند
  • از قم IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    1 0
    کدام موفقیت ها
  • حیدر صالح IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    11 1
    ما تفنگ را زمین بندازیم اما طرف با بمب اتمی مسلح شده بعد بنشم مذاکره کنینیم تا بلکه صدقه ای حسنه ای بدهند اصلاحات رضا بده عجب
    • IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 9
      ن پ بجنگیم تا مملکت نابود بشه! این همه فیلم سینمایی ساختن تا سلاح مدرن که به خواب نمی بینید رو به ما نشون بدن عقل سالم میگه تسلیم بشین بلاخره اونا هم آدمن یه جورای با ما کنار میان
  • IR ۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    2 10
    الان یعنی از نظر نویسنده همه چیز در دولت جدید عالی و گل و بلبله؟قیمت تخم مرغ یه نمونه ی سادشه.قیمت ارز که اصلا جای دفاع نداره و...
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      0 0
      بله دولت آقای رئیسی هشت سال و سه ماه است که سر کار است، چرا اوضاع هنوز اوضاع خراب است؟ پس رئیسی کی می خواهد اوضاع را درست کند؟ آیا هشت سال و اندی حکومت کافی نیست؟
  • GB ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    4 1
    ظریف کدام برجام را خوانده. ضمنا شما لیبرالهای فاسد ماقاضی تحریم بودید کدام جنایتکاران نامه نگاری کردند برای افزایش تحریمها شما سرتان را زیر برف کرده اید و فکر میکنید دیگران هم مثل شما کور هستند.
  • IR ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    2 1
    واقعا اگر سنگ اندازی دارودسته روحانی نمیشد الان وضعیت کشورمان این نبود
  • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 2
    نمی دانم واقعا در همه ممالک دیگر هم به افراد بوضوح خائن در این حد آزادی می دهند. با پر رویی نجومی که خاص این جماعت است می گویند تفنگ را زمین بگذارید. آخه نادان (یا خائن فرقی ندارد) همین آذربایجان اگر تهدیدی نظامی نمی شد داشت در داخل محدوده دریایی ایران عزیز نفت استخراج می کرد.
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    8 2
    اصلاح طلبان نماد و معنی کامل کلمه حرام .... اند.
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    7 2
    میدان دادن به اصلاح طلبان و این علف های هرز، خیانت بزرگی به مردم و کشور است این طیف باید نابود شوند.
  • DE ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    6 2
    ظریف فاتحه برجام را خوانده، منتقدان نمی‌خواهند با خلع سلاح موشکی و خدشه دار شدن استقلال ایران و انحلال نیروهای مسلح ....تحریم‌ها رفع شود / زمان آن است که در سیاست خارجی «تفنگ را زمین بگذاریم» خخخ یعنی 32 سال سیاست خارجی اصلاح طمعکاران همراه با تفنگ بوده 8 سال دولت تبگیر هم تفنگ داشته ولی حالا تفنگ را بگذاریم دیگه زمین.
  • ممد IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    7 0
    کلمه suspend و suspension به معنای تعلیق ذکر شده
  • ظریف IR ۰۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 1
    خوانده یا نخوانده ایران را در چاه ویلی انداخته که ....
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
      1 0
      برجام=خسارت محض
  • مادربچه هاومعلم مدرسه IR ۰۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    4 2
    چه پیشنهادابلهانه ای ، درحالیکه امروز حتی جمهوری باکو هفت تیرکش شده و آمریکا وترکیه داعش را دورتادور ایران از عراق و ارس تا افغانستان ، مستقر کرده اند،اسلحه را مایلید زمین بگذاریم؟!!....اصلاح طلبان رسما کمربه نابودی ایران بسته اند.
  • IR ۰۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    5 1
    یه زمانی لااقل میگفتند در برابر آمریکا مقاومت نکنید حالا کار این جماعت بزدل و وطن فروش به جایی رسیده که میگن اسلحه رو در برابر الهام علیف زمین بذاریم و وارد مذاکره با رژیم باکو و ترکیه بشیم اون هم مذاکرات از نوع برجامی
  • احمد شیرازی IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    4 1
    ماءو : قدرت از لوله تفنگ خارج میشود. موسیلینی: میخواهی نان داشته باشی، اهن داشته باش. اقوی مجلسی لطفا یه نسخه از برجام رو بدین من میخوام شیشای اوتاقوم باهاش تمیز کنم حداقل بروی من به یه دردی بخوره.
  • عباسی NO ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    4 1
    اعتماد به غرب قلته. آمریکا گفته که رییس جمهور بعدی می‌تواند قرارداد جدید رو پاره کنه.. ما تمام پیشرفت مان را از بین ببریم برای ۲ سال؟ این یک کاره احمقانه است. در زمن شریف بایستی محاکمه شود تا ما ببینم چرا اصلا چیزی مثل ماشه را ایران قبول کرد.
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    3 1
    دولت روحانی 8 سال پیش تفنگ را زمین گذاشته و به دریوزگی غربیها پرداخته بود.کجای کاری؟
  • كريم IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    تفنگها را زمين بگذاريم تا به دستور اربابانتان شما برداريد و مانند فتنه سال 88 به جان مردم كوچه و خيابان بيافتيد و آنها را لت و پار كنيد و 8 ماه آزگار مزاحم زندگي آنها بشويد. جمع كنيد اين كاغذ پاره هايتان را كه فقط به درد ساختن شانه هاي تخم مرغ و كارتنهاي مقوايي مي خورد. مرگ بر تمامي سران فتنه سال 88 و حاميانشان.
  • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    خواست ملت ایران : حسن روحانی باید فوری بازخواست شود . ظریف و عراقچی سکه های یامفت را پس بدهند .
  • MD ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    به این فریدون مجلس بگین که هر وقت آمریکا و اسرائیل اسلحه گذاشتن زمین و راستی آزمایی هم انجام شد اون موقع ما هم اسلحه رو کنار میگذاریم. چرا وقتی به دشمنان نگاه میکنی اونها رو لایق اقتدار میدونی، میگی خب قدرتش زیاده هرچی دلش بخواد انجام میده، وقتی به ما میرسه قدرت اخ میشه؟؟؟؟؟ ای خائن خودفروش، البته خائن که نیستی از خود اونها هستی آقای مجلسی.
  • سعید IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    0 0
    در پایگاه خبری انصاف نیوز خبری با عنوان «لزوم اصلاح اشتراک بین‌الاذهانی ایرانی‌ها درباره قفقاز جنوبی» به قلم الیاس واحدی درج شده که ایرانیان را به توهم در مورد عملکرد اخیر دولت آذربایجان و ترکیه متهم کرده و به قدیس سازی و پاک کردن عملکرد این دو کشور پرداخته و ایران را متهم به ایجاد تنش کرده . / در بخشی از متن خبر از یک سو رابطه باکو با تلاویو را انکار کرده و از سویی دولت ها را مختار در انتخاب روابطشان دانسته/ از سویی دیگر اشغال شدن بخش جنوبی ارمنستان توسط باکو را امکان ناپذیر خوانده و سازمان ملل را عامل این غیرممکن می داند و قضیه پانترکیسم و نوعثمانیگری ترکیه را هم ساخته و پرداخته غرب جهت تخریب کشور اسلامی ترکیه میداند، اما نویسنده اشاره ای به اشغال بخشی از خاک قبرس، سوریه و عراق توسط ترکیه نمی کند و نمی گوید اگر احتمال اشغال جنوب ارمنستان توهم ایرانی هاست پس اشغال این کشورها توسط ترکیه هم توهم است؟؟ سازمان ملل توانسته مانع این عملکرد ترکیه شود؟ در مورد اشغال قبرس که مخالفت شدید غرب با ترکیه را هم دارد آیا رفع اشغال شده؟ // بد نیست این خبر را هم تحلیل کنید، منتظر تحلیل خوبتان هستیم .
  • DE ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    اینکه امریکا به ایران حمله نکرد را ما مدیون برجامی ها و اصلاح طمعکاران و دولت تبگیر هستیم خخخ زیرا امریکا دید اگر به ایران حمله کند محال است اینقدر که اینها فرهنگ و استقلال و تولید را خراب کردند ابدا بتواند خراب کند جنگ ۸ ساله نمونه ای موفق از حرکت انقلابی و جهادی و دقیقا اسلامی ایرانی بود و نه وادادگی در مقابل غرب.
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    باید حسن روحانی را محاکمه بکنند .
  • عماد FR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۱
    6 0
    آقای مجلسی، اگرچه در مقاله بلند خود که در آن بیشتر موضوع های گوناگونش چندان هم ارتباطی بهم ندارند با تضمینی از فریدون مشیری می گویید "...آیا زمان آن نیست که _تفنگ را زمین بگذار_یم..." اما خودتان، واژه ها را تفنگ واره چنان می چرخانید که انگاری کنایه گونه نیستند و با بازی کردن با لغات هر نوع شلیکی که سیر و هدفش خود ساعت ها جای گفتگو دارد را مجاز دانسته اید. آنروز که فریدون مشیری می نوشت: رزمنده یلان سرود‌ها می‌خواندند/ وز خانه خویش خصم را می‌راندند/ سر بود که بی‌حساب می‌بخشیدند/ جان بود که بی‌دریغ می‌افشاندند/، وی نه از تسلیم که از رشادت دلاوران ایران سخن می رانَد و هم اوست که باز هم برای ایستادگی می سراید : ای خشم به جان تاخته، توفان شرر شو/ ای بغض گل اَنداخته، فریاد خطر شو/... و استاد، هرگز هم "...به جای ایران دعوت از پاکستان کردن برای شرکت در رزمایش مشترک آذربایجان..." برای نظامیان مان نمی تواند امری نگران کننده باشد و یا همچنان که ادامه داده اید "...بر نگرانی نظامیان جمهوری اسلامی افزوده است..." خیر اینچنین نیست چرا که فرزندان دلاور همان رزمنده یلان آنروز، هم امروز و هم فردا و هم فردایان دگر، بیدارند و همواره ایستاده و جان بر کف اند. مسلم است که پیش آمدن جنگ و درگیری بین هیچ کشوری امر خوبی نیست، اما گاهی حتی برای پیشگیری از جنگ، دفاعی منطقانه و بموقع و درست به ویژه در امر دفاع از وطن که دفاعی مقدس و ضامن همه گونه امنیت برای همگان می باشد لازم است، براستی که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس