سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سعید خطیب زاده نمایه

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: گفتگوهای «علی باقری» و «انریکه مورا» ، خوب و سازنده بود و مذاکره با اروپا در بروکسل ادامه پیدا می‌کند.

به گزارش مشرق، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی در خصوص فرآیند روند ادامه مذاکرات، گفت: گفتگوهای پنجشنبه گذشته علی باقری و «انریکه مورا» معاون سرویس‌ اقدام اتحادیه اروپا ، خوب و سازنده بود. نکاتی که جمهوری اسلامی ایران باید به طرف اروپایی می‌گفت آنرا منتقل کرد.

ادامه مذاکره با اروپا در بروکسل

وی افزود: توافق شد که در چند روز آینده در بروکسل گفتگوها ادامه پیدا کند و این توافق دو سویه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: قطعاً موضوعات، چالش‌ها و موانعی که در ۶ دور گفتگوهای وین به نتیجه نرسید، باید مورد رایزنی قرار گیرد.

خطیب‌زاده ادامه داد: در مورد عربستان ۴ دور گفتگوها انجام شده است و گفتگوها در فضای مثبت و در حوزه موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای پیگیر شده است.

گفتگوی ایران با عربستان محترمانه و جدی است/عدم تائید سفر هیئت سعودی به تهران

وی با بیان اینکه یکسری نکات را به عنوان نقاط مورد اهمیت بیان کردیم،اظهار داشت: این گفتگوها، محترمانه ‏و به همان اندازه جدی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص سفر یک هئیت سعودی به تهران برای بازدید از اماکن دیپلماتیک، گفت: در خصوص سفر هیئتی از عربستان سعودی به ایران، این خبر تایید نمی‌شود.

وی همچنین اعلام کرد: امروز در تهران میزبان وزیر امور خارجه ونزوئلا هستیم.

طالبان در حفظ آرامش و سلامت مردم افغانستان مسئول است

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار، در خصوص ادامه جنایت علیه شیعیان افغانستان و نحوه پیگیری وزارت امور خارجه کشورمان برای عدم تکرار این جنایات از طریق مسئولان فعلی افغانستان، گفت:سوال خیلی مهمی است. ما در افغانستان با همه گروه‌ها به شمول طالبان در گفتگو هستیم. آنچه که مشخص است طالبان در حفظ امنیت، آرامش و سلامت مردم افغانستان از جمله شیعیان و هزاره‌ها مسئولیت مستقیم دارد.

خطیب‌زاده تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران نسبت به تمام آنها حساسیت ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: از طالبان شنیده‌ایم که تمام تلاششان را می‌کنند که این موضوع تکرار نشود. ما فکر می‌کنیم جامعه جهانی باید به طور مشخص نسبت به ادامه این خشونت‌ها و بالا گرفتن این خشونت‌ها حساسیت ویژه‌ای داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: با استفاده از همه‌ ابزار و کانال‌های دیپلماتیک با همه گروه‌ها از جمله طالبان، تمام تلاشمان را انجام می‌دهیم که افغانستان وارد چرخه خشونت و ترور نشود.

خطیب‌زاده گفت: من فکر می‌کنم که مهمترین ویژگی آینده افغانستان این است که افغانستان عاری از خشونت و افراط باشد.

آخرین وضعیت سند«۲۵ ساله ایران و چین»

وی همچنین در خصوص وضعیت قرارداد بین ایران و چین، گفت: آنچه در مورد این قرارداد مطرح است این است که یک چارچوب حقوقی و چارچوب عملی برای روابط بلند مدت و راهبردی بین ایران و چین باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: این روابط ابعاد مختلف و اجزای مختلفی دارد. برخی از این اجزا و ابعاد به وزارتخانه‌های اقتصادی، فرهنگی، مجلس و قوه قضاییه مربوط می‌شود. 

خطیب‌زاده تصریح کرد: امیرعبداللهیان بعد از اینکه به وزارت آمد، یک ارزیابی از عملیاتی شدن این توافق داشتند و این را در هیئت دولت نیز مطرح کردند و مجددا برای تمامی دستگاه وظایف خودشان را با نگاه جدید فرستادند و در چارچوب بسیار خوبی این موضوع جلو می‌رود. 

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد تغییر مسئول پیگیری این پرونده، گفت: این موضوع به عنوان یک موضوع حاکمیتی در حال پیگیری است و مسلما در فضای ملی خودش پیگیری می‌شود. 

 پیگر وضعییت دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی هستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص پیگیری آخرین وضعیت مفقودی سردار احمد متوسلیان و دیپلمات‌های ایرانی در لبنان گفت:  ما هیچگاه پیگیری را متوقف  نکردیم و به رغم گزارش‌های متعددی که در خصوص شهادت این عزیزان گرفتیم، اما هیچ وقت فعالیت خود را متوقف نکردیم. 

خطیب‌زاده با بیان اینکه یکی از اولویت اصلی ما در حوزه شامات این عزیزان هستند که مفقود هستند و همچنان پیگیری می‌کنیم، گفت: دیپلمات هایی که در آن سال‌ها مفقود شدند، همچنان به عنوان دیپلمات های زنده جمهوری اسلامی ایران پیگیری کار آنها هستیم.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا امکان گشایش «ال‌سی» بین ایران و روسیه وجود دارد یا نه؟، گفت: دلار تبدیل به ابزار نظامی علیه همه کشورها برای کشتار جمعی شده است و تمام نظام‌های پولی و مالی را قربانی کرده است. حتی در حوزه یورو ! 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه بنابراین نظام‌های مالی دنیا در فکر استقلال از دلار افتادند،اظهار داشت: برخی وارد اتحادیه‌های مالی و پولی شدند، اما درباره سیستم‌های بین‌المللی بانکی جزئیاتی هست که باید از بانک مرکزی بپرسید.

خطیب‌زاده اضافه کرد: اما این اراده وجود دارد که این سیستم پولی برقرار باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه وزیر امور خارجه کشورمان بر اقدامات جدی آمریکا قبل از مذاکرات بروکسل تاکید کرده است، گفت: برای آمریکا پیش شرط نگذاشتیم. آنچه وزیر امور خارجه بیان کرد یک منطق بود. 

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اینکه اگر آمریکا به دنبال بازنگری در سیاست‌های خودش است، باید این را به صورت عملی نشان دهد وگرنه هیچ تفاوتی بین سیاست‌های بایدن و ترامپ نیست. 

میزبان وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان هستیم

خطیب‌زاده همچنین در خصوص برگزاری اجلاس همسایگان افغانستان، گفت: چهارشنبه هفته آینده میزبان وزرای امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان به صورت حضوری خواهیم بود.

وی اضافه کرد: این اجلاس یک روزه است و دستور کار این اجلاس ادامه گفتگوهایی است که پیش از این به صورت مجازی برای کمک به تشکیل یک دولت فراگیر و برقراری صلح امنیت در افغانستان برگزار شد. 

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همچنین در خصوص انتصاب نماینده ویژه ایران در امور افغانستان نیز تصریح کرد: موضوع افغانستان ملی است، بین دستگاه‌های وزرات خارجه و ریاست جمهوری پیگیری می‌شود و دستگاه دیپلماسی هم همین رویکرد را دارد. 

خطیب‌زاده با بیان اینکه ما می‌خواهیم همه بخش‌های مرتبط با افغانستان، با هماهنگی کار را جلو ببرند،تاکید کرد: در افغانستان تامین امنیت صلح و ثبات مهم است.

با آسیب شناسی گذشته وارد مذاکرات می‌شویم

وی همچنین درباره اینکه آیا ایران برای آمریکا پیش شرط برای مذاکرات گذشته است؟ گفت: چون آمریکا عضو برجام نیست ما پیش شرط نگذاشتم و ما همواره بر ضرورت بازگشت آمریکا به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و رفع تحریم‌های ظالمانه تاکید می‌کنیم. 

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: آنچه امیرعبداللهیان گفت، این است که رئیس جمهور آمریکا همان سیاست فشار حداکثری ترامپ را ادامه داد و آنچه مهم است تغییر سیاست‌ها در عمل است.

خطیب‌زاده تاکید کرد: دولت جدید می‌خواهد با آسیب شناسی آنچه که در ۶ دور مذاکره وجود داشت به مذاکرات وارد شود.

وی با اشاره به اینکه مهم این است که نباید وقت تلف شود،افزود: این گفتگوها می‌تواند بی نتیجه ادامه داده شود، اما آنچه در تهران و بروکسل انجام می‌شود هدفش، رسیدن به نتیجه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • آذری iran IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    3 9
    گوش الهام علف اوف رو باید کشید به واسطه اسرائیل و رجب طورکیه گستاخ شده !!! یاشاسین ایران
  • US ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    2 3
    برای چندمین گفتند و باز میگویم: تا زمانی در ایران ملت شیعه و حکومت شیعی مدل ج ا هست، تحربم و مخدودیت ادامه دارد(البته موقتا اگر برجام احیا شود کوتاه مدت) یعنی هیچ رابطه رلهبردی با نوچه های صهیونیستی مثل کشورهای همسایه نمیشود/ ایکاش یکی حالی سران ج ا کند این حقیقت! تنها راه کریدور شمال جنوب، راه بندر به بندر است/ در مورد صادرات و واردات فقط هوایی و دریایی و گاز لوله از فکر بیرون کنند و مثل قطر بروند دنبال گاز مایع که بسیار بهتر از گاز لوله ای است و ضد تحریم است و راحت صادر و پول نقد میدهند!!
    • سجاد IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      2 2
      چه مشکلی با شیعه داری نکنه از سران داعش یا وهابی هستی
  • علی IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    9 0
    پس مانورمون هم به هیچ دردی نخورد ....
    • IR ۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
      0 3
      منظور مانور طورچیه و الهام علف اوف باکو ؟
    • رامین IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۸
      1 0
      مانور که قرار بود یه هفته برگزار بشه نصف روزه جمعش کردن.... اونم با 7 نفر تلفات در جنگ با دشمن فرضی
  • DE ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    14 2
    اقتدار پوشالي! آذربايجان هم تره واسه ج. ا خورد نميكنه! موشك هاي به درد نخور حاجيزاده
    • DE ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
      0 2
      جوجه را آخر پائیز میشمارند آذربایجان از مجموع و در مواردی از تک تک سوریه و عراق و افغانستان و لبنان .و فلسطین ..قوی تر نیست آنجا کل دنیای غرب + عردوپا و داعش از ایران شکست خوردند علی پف که عددی نیست.
  • DE ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۶
    1 0
    راست آزمایی انجام تعهدات برجامی اروپا بر عهده چه نهادی است؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس