ویژه ها

پیش از این دولت روحانی و وزارت خارجه به ریاست ظریف با مذاکره مستقیم با آمریکا، ملت ایران را سورپرایز کرد.مذاکره ای که دلار 32 هزارتومانی و تحریم کاتسا و ایسا و...برخی از نتایج آن بود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** دولت رئیسی با مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با آمریکا دنیا را سورپرایز کند

روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «دنیا را سورپرایز کنیم» به قلم «جاوید قربان اوغلی» فعال اصلاح طلب و دیپلمات سابق نوشت:«به نظر می‌رسد ریل‌گذاری که دولت آقای رئیسی تحت مدیریت آقایان امیرعبداللهیان و باقری‌کنی انجام می‌دهد، راهبرد درستی نیست و نه‌تنها به جایی نمی‌رسد بلکه قضیه را پیچیده‌تر می‌کند و مهم‌ترین دستاوردی که برای آمریکا خواهد داشت، این است که اروپا را به آمریکا نزدیک‌تر خواهد کرد».

این دیپلمات سابق در ادامه نوشت:«الان به خاطر سیاست‌هایی که در پیش گرفتیم، دوباره اروپا و آمریکا به ‌همدیگر نزدیک شدند...واقعیت این است که ما هرچه می‌خواهیم به‌دست آوریم باید در وین و طی مذاکرات 1+4 باشد. هرچند معتقدم که باید 1+4 را هم کنار بگذاریم و همان مذاکره 1+1 را در پیش بگیریم. یعنی دنیا را با یک سورپرایز مواجه کنیم و بگوییم حاضریم با آمریکایی‌ها در مورد مسأله احیای برجام بدون هیچ‌گونه پیش‌شرطی صحبت کنیم که مذاکرات منجر به لغو تحریم‌ها شود ولی به سمت مذاکره با آمریکا به صورت تک‌به‌تک برویم که معادلات همه کشورها از جمله اسرائیل، عربستان و حتی چین و روسیه را به‌هم خواهد زد».

رئیسی با مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با آمریکا دنیا را سورپرایز کند!/ شرطی سازی اقتصاد ایران، پروژه اصلی بانیان وضع موجود

این دیپلمات سابق مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با آمریکا را یک سورپرایز توسط ایران برای جهان تلقی کرده است. این در حالی است که پیش از این دولت روحانی و وزارت خارجه به ریاست ظریف، با همین دست فرمان، ملت ایران را سورپرایز کرد.

در مذاکرات هسته ای در دولت روحانی، روسای جمهور دو کشور تلفنی با یکدیگر گفت و گو کردند، وزرای خارجه دو کشور به دفعات با یکدیگر ملاقات کرده و به پیاده روی رفتند، تیم مذاکره کننده ایران و آمریکا درباره نوه های خود در مذاکرات سخن گفته و همه مرزهای شگفتانه و سورپرایز کردن را درنوردیدند.

«وندی شرمن» مذاکره کننده ارشد هسته ای در دولت اوباما که اکنون قائم مقام وزیر خارجه در دولت بایدن است، پیش از این در کتاب خاطرات خود نوشته بود:«عراقچی در ابتدای هر سال میلادی(کریسمس) برایم کارت تبریک می فرستاد اما نمی دانست من یهودی ام».

اما نتیجه چه شد؟ نتیجه آن شد که از دلار حدود 3 هزارتومانی پیش از برجام رسیدیم به دلار 32 هزارتومانی در پسابرجام. نتیجه آن شد که تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل در هفته های پایانی دولت روحانی گفت «کشوری که هزینه هنگفتی برای برجام پرداخت، ایران بود...ما این اقدامات را در حالی انجام دادیم که نه در آن زمان و نه الان، از منافع مورد انتظار از برجام بهره ای نبرده ایم».

عراقچی نیز پیش از آن گفته بود «نتیجه برجام، تحریم های بیشتر بود». «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه سابق - شهریور ۹۷- در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان و در پاسخ به این سؤال خبرنگار که «اگر شما احساس می‌کردید آمریکا به تحریم‌ها اعتیاد دارد، چرا توافق را ادامه دادید؟» گفت:«این شاید یک اشتباه بوده است اما مشکل اینجا بود که احساس ما این بود ایالات متحده یاد گرفته که دست کم در مورد ایران، تحریم‌ها علی‌رغم ایجاد مشقت‌های اقتصادی، نتایج سیاسی مد نظر آنها را به بار نمی‌آورند و من فکر می‌کردم که آمریکایی‌ها این درس را یاد گرفته‌اند. متأسفانه، اشتباه می‌کردم».

در شرایط فعلی دولت آمریکا محتاج و نیازمند به مذاکره با ایران است و هیچ گزینه‌ای غیراز این روی میز ندارد، اما در پی آن است تا به طرق مختلف بر این نیاز و استیصال سرپوش گذاشته و با ایجاد اختلال محاسباتی در طرف مقابل، ایران را به امتیازدهی یکطرفه ‌ترغیب کند.

نکته قابل تأمل اینجاست که برخی در داخل با بازی در پازل طرف آمریکایی، آدرس غلط داده و در پی استمرار خسارت محض برجام هستند.

** در دولت جدید شاهد افزایش قیمت ها هستیم، پس «ما نمی توانیم»

«مصطفی هاشمی طبا» فعال اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه شرق با عنوان «ما نمی توانیم» نوشت:«هرچند در زمان دولت آقای روحانی تورم بیش از 40 درصد را شاهد بودیم و نتواسته بودیم تورم را کنترل کنیم در دولت آقای رئیسی نیز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، پس «ما نمی‌توانیم» تورم را کنترل کنیم».

این فعال اصلاح طلب در بخش دیگری از این یادداشت نوشت:«پس بی‌جهت شعار "ما می‌توانیم" سر ندهیم. البته برخی کارها انجام شده است اما اینکه حسب "ما می‌توانیم" بوده یا معادلات دیگر آنها را رقم زده، جای بحث دارد».

رئیسی با مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با آمریکا دنیا را سورپرایز کند!/ شرطی سازی اقتصاد ایران، پروژه اصلی بانیان وضع موجود

پمپاژ ناامیدی به جامعه و القای بن بست در بهبود اوضاع کشور، کارویژه رسانه های اصلاح طلب در ماههای اخیر بوده است.

این در حالی است که تورم 43 درصدی محصول عملکرد همین طیف در هشت سال گذشته بوده است. جریانی که «ما نمی توانیم» را به عنوان شعار اصلی همواره مطرح می کرد.

«مسکن مهر طرح مزخرفی است»، «خودکفایی کشاورزی مزخرف است»، «واردات به مراتب برای ما ارزان‌تر تمام می‌شود... انتظار داریم کشاورزان عزیز ما را درک کنند»، «من به برخی از شرکت‌ها پیشنهاد واردات مدیران خارجی را دادم»، «دلیل سفرم به آلمان، جراحی پیچیده گوش است، تکنولوژی این عمل 80 سال دیگر به ایران می‌رسد»، «آمریکا می‌تواند با یک بمب، تمام سیستم دفاعی ایران را از کار بیندازد»، «قدرت رقابت در هیچ صنعتی جز قرمه‌سبزی و آبگوشت بزباش را نداریم»، «نمی‌توانیم مقابل این قدرت‌های بزرگ بایستیم آن هم با شعارهایی که توخالی است». این موارد، تنها بخشی از اظهارات وزرا و مقامات ارشد دولت روحانی در سالهای گذشته است.

بر همین اساس و با همین رویکرد،در سال 95 «عباس آخوندی» وزیر وقت راه و شهرسازی در مراسم افتتاح کترینگ اتریشی-بدون توجه به ظرفیت‌های داخلی و استعدادهای فراوان جوانان کشورمان- تاکید کرد که سپردن 10 ساله  طبخ غذای راه‌آهن ایران و شرکت‌های وابسته به خارجی‌ها موجب افزایش سهم ایران در اقتصاد جهانی خواهد شد!

این دیدگاه غلط، عقیم و بی‌فایده می‌گوید «ما نمی‌توانیم؛ رونق و پیشرفت اقتصادی تنها و تنها با نگاه به بیرون از مرزها امکان‌پذیر است». این در حالی است که تمام کشورهایی که امروزه حرفی برای گفتن در هر عرصه‌ای دارند، جز با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی خود به این جایگاه نرسیده‌اند. این همان روشی است که در فرهنگ ملی ما و با تعبیر رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی» نامیده شد.

دولت جدید در ماههای اخیر در چند بزنگاه از جمله واکسیناسیون کرونا، غائله بنزینی آبان ماه، اقدام جهادی در جهش تولید مسکن، مدیریت بازار مصالح ساختمانی، توجه ویژه به بورس، لغو بکارگیری مدیران پروازی در استان ها، سفرهای مستمر و بازدیدهای میدانی، اهتمام در راه اندازی کارخانه های تعطیل و نیمه تطیل و...نشان داده که در پی تحول در وضع موجود و بهبود اوضاع کشور است.

با اینحال جریان اصلاح طلب مدعی است که چون در چند ماهه اخیر شاهد کاهش چشمگیر قیمت ها نبودیم، پس ما نمی توانیم و در بر همان پاشنه می چرخد و امید مردم بیهوده است.

اصلاح طلبان بجای ناامید کردن مردم بهتر است بابت خسارت های بزرگی که به کشور زده اند عذرخواهی کرده و یکبار هم که شده با مردم همصدا باشند.

** شرطی سازی اقتصاد ایران، پروژه اصلی بانیان وضع موجود

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«درست است که افراد تغییر کرده‌اند اما تفکر حاکم بر نظام بانکداری تغییر نکرده است. تنها راهکار کوتاه‌مدت، رفع تحریم‌ها برای احیای درآمدهای نفتی است. اگرچه که امیدوارم با بهبود روند ورود درآمدهای نفتی، تعهدات‌مان را افزایش ندهیم. فرض شود یارانه‌ها افزایش یابد، در صورت بازگشت مجدد تحریم‌ها دیگر هیچ امیدی به تغییر و بهبود وضع کشور ایجاد نمی‌شود».

 این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در کوتاه‌مدت اگر مذاکرات به سرانجامی برسد، گشایشی به وجود می‌آید که البته بیم افزایش تعهدات مالی نیز می‌رود».

رئیسی با مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با آمریکا دنیا را سورپرایز کند!/ شرطی سازی اقتصاد ایران، پروژه اصلی بانیان وضع موجود

یکی از دلایل وضع موجود اقتصادی، گره زدن همه امور کشور به سیاست خارجی و شرطی سازی اقتصاد و معیشت مردم است که در 8 سال گذشته در صدر اقدامات دولت قبل قرار داشت.

کارشناسان به دفعات تاکید کرده اند که 70 الی 80 درصد مشکلات ریشه در سوءمدیریت دولت داشته و تنها 20 الی 30 درصد از مشکلات ناشی از تحریم هاست.

برای نمونه، در حوزه مسکن، فاکتورهایی همچون مصالح ساختمانی، دانش ساخت و طراحی، نیروی کار، اعتبارات، اجرای پروژه وهیچکدام ربطی به تحریم ها نداشته و همه موارد مذکور ریشه در مسائل داخلی داشته و به عبارتی تابع عملکرد دولت است.

یک نمونه دیگر، مسئله بنزین است. ما در این حوزه تحت تحریم قرار داشتیم. برخی مدیران دولتی تاکید داشتند که نباید پالایشگاه ساخته شود و ما باید واردکننده بنزین باشیم. اما با ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس، ضمن خودکفایی در تولید بنزین، تحریم های ضدایرانی نیز بی اثر شد.

معیشت مردم و اقتصاد کشور با دیپلماسی مقتدرانه، اتکا به توان داخلی، تقویت همکاری های منطقه ای با کشورهای همسایه، توجه ویژه به اقتصاد بدون نفت، اعتماد به جوانان نخبه و انقلابی و اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی بهبود می یابد، اما با این حال اصلاح طلبان همچنان اصرار دارند که معیشت مردم و اقتصاد کشور را به خشم و لبخند و وعده های سرخرمن مقامات آمریکایی و اروپایی گره بزنند.

رهبر معظم انقلاب13 آبان 99فرمودند: «در زمینه اقتصاد نگاه صحیح و اصولی این است که مطلقاً به بیرون کشور نگاه نکنیم؛ نه اینکه رابطه‌مان را قطع کنیم؛ بنده هر دفعه که می‌گویم علاج را در داخل بجوییم، یک عدّه‌ای برمی‌دارند اینجا و آنجا، در فضای مجازی [می‌گویند:] «معتقدند که ما با خارج ارتباط را قطع کنیم»؛ نه، این نیست؛ ارتباطات باید برقرار باشد؛ مهم این است که ما علاج را از دیگران نخواهیم، علاج را از بیرون خودمان نخواهیم؛ علاج در درون خود ما است، در داخل کشور است که یک قلم عمده اش هم افزایش تولید است که بارها روی آن من تکیه کرده‌ام. باید یک تلاش برنامه‌ریزی‌شده و سازمان‌یافته در زمینه اقتصاد انجام بگیرد».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    27 7
    ایران با محاکمه ی زنگنه روحانی و ... دنیا رو شوکه کند.
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      11 1
      کاش اصلاح طلبان می توانستند یک خدمت مهم خود در طی چند دهه استیلایی که با مردم فریبی بر مقدرات کشور داشتند را برشمرند تا اندکی از کفه خیانت های شان به ملک و مملکت بکاهد!
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      14 2
      در وزارت امورخارجه هاشمی و خاتمی چه مزدورانی تربیت شده اند! بیگدلی، مجلسی, امین زاده، ظریف, قربان اوغلی!!!!!!!
    • IR ۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      7 0
      افساد طلبان بعد از 8 سال نفهمیدند که نتیجه برجام تحریم بیشتر و تورم و بدبختی بیشتر بود و کلید حل مشکلات در داخل کشور است.
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      7 0
      هاشمی طباء باید بداند که دولت روحانی 500 هزار میلیارد تومان پایه پولی (چاپ پول) را افزایش داده و علت تورم فعلی همین چاپ پول بدون پشتوانه است.
    • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      6 1
      رئیسی اقتصاد کشور را معطل مذاکره و برجام نخواهد کرد و بدون لغو تحریم ها و تامین منافع ملی به امریکا باج نخواهد داد.
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      6 0
      لغو بالمره همه تحریمها پیش شرط احیای برجام است به قول معروف بی مایه فتیر است.
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      3 2
      رئیسی با خنثی سازی و بی اثر کردن تحریمها امریکا و نوچه های داخلی اش را ناامید و مایوس می کند.
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      0 0
      - سخن شنيدن آدابى دارد، حتى تكرار سخن گوينده روا نيست. «لا تحرّك به...» - قرآن، مصون از هر گونه تحريف و تغيير است. «انّ علينا جمعه...» - الفاظ قرآن از جانب خداوند است. «قرأناه» - تبيين و توضيح وحى براى پيامبر، به عهده خداوند است. «انّ علينا بيانه»
    • IR ۰۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      0 0
      دلت خوشه ها کدوم محاکنه
  • علی IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    13 2
    دستاورد دولت روحانی در برجام چه بود؟ نتیجه لبخندهای ظریف چه شد؟ بابا باکلااااااس ها دست از سر این ملت بردارید.......
    • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      7 1
      عراقچی > نتیجه برجام تحریم بیشتر بود. سیف > دستاورد برجام تقریبا"هیچ بود.
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    9 1
    نوکران امریکا دست از نهدید برداشته اندو عاجزانه تقاضای مذاکره یا بهتر بگویم کلاه گذاشتن امریکا سر کشور را دارند. ایا بی وجدانی از این بدتر می شود. باید با دوستان پیمان ها نظامی و امنیتی بسیار محکم بسته شود . تا امریکا و انگلیس و انگلیس زبانان دیگر هرگز نتوانند به ایران زور بگویند. چون این یک اصل است که در دنیا پذیرفته شده است. انگلیسی زبان فقط زبان زور را می فهمد. پس باید با زور وشمشیر با انگلیسی زبان معامله نمود.
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    15 1
    رئیسی با سورپریزی که خواهد کرد بزودی شماها را سرجایتان خواهد نشاند
    • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      0 0
      با سلام برادران در علم اقتصاد تحریم ها حرکت سینوسی دارند و الان با ورود ایران به قرارداد شانگهای و بریکس اثر تحریم ها به شدت نرخ منفی به خود گرفته و مانند سال 1394 شده که امریکا دنبال آن است که بجای اینکه یک تا یک و نیم هزار میلیارد دلار هزینه بالا بردن تحریم ها کند می خواهد با برجام ایران خود را مانند سال 1394 طی برجام بدون هزینه برای امریکا تحریم کند ولی دولت فعلی هوشیار تر از آن است که مانند روحانی کشور را دچار خود تحریمی کند چرا که هم اکنون قیمت نفت بالا می رود و راحت نفتمان را می فروشیم و منابعمان عاید ملت ما می شود و امریکای شکست خورده این پول را ندارد تا به کشورهای اروپایی برای تحریم ملت ایران باج دهد و امسال کسر بودجه امریکا به بیشترین مقدار یعنی حداقل 3200 میلیارد دلار می رسد لطفا هم وطنان عزیز بجای دلار از هر ارز دیگری استفاده کنید تا زودتر تکلیف دلار مشخص شود و بزودی نابود شود تا جهان نفسی راحت بکشد و ........
    • IR ۲۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      0 8
      اما نتیجه چه شد؟ نتیجه آن شد که از دلار حدود 3 هزارتومانی پیش از برجام رسیدیم به دلار 32 هزارتومانی در پسابرجام.!!!!!!!!!!
    • IR ۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      1 2
      دلار 32 تومنی نتیجه حذف برجام بود. با برجام دلار یک ریال هم بالا نرفت. شما که دلار 23 تومنی تحویل گرفتید تا اینجاش که 5 هزار تومن کشیدید رو دلار برجام اگه بده ازش خارج شید که دلار بالاتر از این نره
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      0 1
      دلار 32 هزار تومانی و پراید 155 میلیونی ثمره 8 سال مذاکره و برجام بود.
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    7 1
    فقط به دنبال خرابکاری هستند
  • علی.. IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    6 2
    خائن ومفت خور اگرمیشود توهم ساکت باش تاملت ایران سورپرایزشوند
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    5 0
    پس شما هم میخواید با کدخدا مستقیم مذاکره کنید. عیبی نداره خجالتتون پای خودمون
  • ش. ش. IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    2 8
    احتمالا اقاى رئيسى دلش ميخواست از وجود اقاى ظريف بهره بگيرد ولى افراد غير مسئول انقدر با چرند گويى و چرند نويسى وجهه ظريف را خراب كردند كه نخواست مشكلى و جنجالى بر پا شود از دو معاون ظريف بهره گرفت اقاى حسين اميرعبداللهيان و سيد عباس عراقچى - قطعا بطور غير رسمى با اقاى ظريف صلاح مصلحت هائى انجام ميدهد كه كار شايسته اى هست. نوشتن اين ديدگاه ادامه دارد .....
    • DE ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      7 2
      خخخخخخ نتیجه افکار ظریف برجام بود مشاوره با ظریف میشه برجام های بعدی . خیلی زور نزن برای تحلیل مسائل . مطالب بسیار بسیار واضحتر از اون هستند که فکرش را بکنی. تازه این همه برای ظریف خط قرمز گذاشتد که چوب تاراج به همه چیز نزند و نتیجه اش شد برجام اگر ولش کرده بودند الان ما، در ایران خلع سلاح شده بودیم و با تیرکمون بایستی از خودمون دفاع میکردیم نه موشک های پیشرفته نقطه زن.
    • افشین IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      1 0
      آقای امیر عبدالهيان معاون ظریف بود؟؟!! اگه. ایشان با رفتار تحقیر آمیز ظریف سازگار بود در همانجا میماند.ظریف ارزانی همان باند نيويورکيها و ناياک. نامردی ظریف به دستاوردهای حاج قاسم فراموش شدنی نیست. اگر اصلاح طلبان خودشان ظریف را قبول داشتند با آن نوار زیر آبش را نميزدند. ساده لوحی هم اندازه داره.
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    9 1
    جاوید شیطان اوغلی .
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    9 1
    اصلاح طلبان میراث افکار شاهنشاهی را هنوز یدک میکشنند. افراد ب بن بست رسیده و افکار رشد نکرده بدنبال ناجی هستند و توانایی خود را در نزدیک شدن ب نیروی خارجی احساس میکنند. غربی ها هم دقیقا این افراد راشناسایی میکنند و ب انها نیرو میدهند. این افراد امده اند تا هرچه بنفع شخصی خود می بینند دنبال کنند. فارغ از نفع دیگران یا کشورشان هستند.
  • DE ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    9 2
    رئیسی با مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با آمریکا دنیا را سورپرایز کند!/ عقب افتاده ذهنی
  • DE ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    8 2
    رئیسی با مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط با آمریکا دنیا را سورپرایز کند!/ عقب افتاده ذهنی.
  • حسن زاده IR ۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    3 9
    خبلى ها براين باور هستند كه اقاى ظريف نگين گرانبهايى بود بر حلقه دولت روحانى
    • IR ۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      5 2
      ظریف باید پاسخگو باشد چطور برجام را نخوانده امضاء کرده بود؟!
    • DE ۰۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
      1 0
      شرطی سازی اقتصاد ایران، پروژه اصلی بانیان وضع موجود// ۱۹:۳۳ خیلى ها براين باور هستند كه اقاى ظريف نگين گرانبهايى بود بر حلقه دولت روحانى.... در فک در فکر تو بودم که یکی حلقه به در زد یکی حلقه به در زد....گفتم گفتم عجبا قطب نما بلکه تو باشی تو ناشی داداشی توپ کاشی ..... تو که با وفا نبودی ....با ما یکصدا نبودی ....آنچه ما را از تو جدا میکند ....خط فکریته که سوا میکند....برو تو یار اوباش ..همش همکار او باش ...راستی از جان کریه چه خبر؟؟
  • FR ۲۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    4 0
    جاوید قربان اوغلی زرنگ کی بودی شما ؟!
  • IR ۲۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    7 0
    واقعا آدم تعجب می کند چه نوکران سینه چاکی امریکا و غرب در ایران دارد و واتاسفا که این موجودات به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در ینگه دنیا هم بوده اند نتیجه حضور همین سینه چاکان غرب در قالب سفارت بوده که غربی ها و امریکا اینقدر بی حیا و پررو از ما طلبکارند
  • احمد IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    3 2
    چقدر تشنه مذاکره با امریکا هستند حاضرند هر نوع باجی بدهند انشالله این آرزو را در خواب ببینید
  • كشيك شب IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    3 0
    مه فشأند نور سگ عوعو كند هركسى بر فطرت خود روكند
  • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    4 2
    یه سوال.. اصلاح طلبها به آخرت و سوال و جواب اعتقاد دارن؟
    • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
      1 1
      افساد طلبان نه دین دارند نه ایمان فقط بفکر منافع شخصی و جناحی شون هستن و دیگر هیچ.
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    1 1
    جام زهر را آماده کنید
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    - سخن شنيدن آدابى دارد، حتى تكرار سخن گوينده روا نيست. «لا تحرّك به...» - قرآن، مصون از هر گونه تحريف و تغيير است. «انّ علينا جمعه...» - الفاظ قرآن از جانب خداوند است. «قرأناه» - تبيين و توضيح وحى براى پيامبر، به عهده خداوند است. «انّ علينا بيانه»
  • میناوندی IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۶
    0 0
    همیشه میگن اونی که خودشو به خواب زده رو نمیشه بیدار کرد. الان هم اونهایی که هزار بار بدعهدی آمریکا رو دیدن و برجام نافرجام رو دیدن مجدد اصرار دارن که برجام خوب بوده... درحالی که رییساشون هم اعلام کردن که برجام تقریبا هیچ بود.. اینا دیگه کی هستن
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    موضوع اینه که مذاکره مستقیم با آمریکا فایده ای نداره و یه نوع شوآفه. تا آمریکا حق ایران رو به رسمیت نشناسه و بخواد زیر و رو بکشه تو مذاکرات. مذاکره مستقیم و غیر مستقیم فایده نداره
  • SE ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    جاوید عموسام‌اوغلی
  • BE ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    برخی از این به اصطلاح اصلاح طلبها رو بیاورند مرکز شهر، هر کس هم دلش خواست هر چند تا پس گردنی طالب بود بزنه به این پدر سوخته ها ، که صدای گل خوردنشون به گوش همه عالم برسه
  • IR ۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    یکبار در دولت تدبیر و امید عمو حسن با مذاکره با آمریکا و جان کری دنیا را سورپرایز کردیم کافی است ... هنوز هم همچنان داریم تاوان همان سورپرایز را می‌دهیم شاید چندین نسل ایران باید تاوان و هزینه آن سور پرایز را بدهند ...
  • سید فروزان CH ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    خدا میداند امثال قربان اوغلی در زمان تصدی پست دیپلمات تا چه اندازه سورپرایز کردهاند کشورهای اروپایی را ،بدان حد که هنوز اروپا و امریکا فکر میکنند این طیف قادر به انجام خواسته های آنان هستند
  • افشین IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    تقی زاده های قرن چهاردهم و سال ۱۴۰۰ همینه هستند. از پرورش،یافته دامان ناياک چه خیری به دیپلماسی کشور جز کلاه بزرگ برجام رسید که حالا از تفاله های اصلاحات برسد. وقيحتر از این جماعت وطن فروش و ذلیل تا حالا دیده بوديد؟؟
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    خدایا در حج شیطان هم شریکاست ومابیاداو نزدیکش شده.ویرا سنگباران میکنیم این اصلاح طلبان هم موجودات مفیدی هستند.من ازسخنان.نوشتهها توصیه های انها راه مستقیم ودرست را که خلاف سخن انان است می یابم.اتفاقا با بودن بدی .وضد ارزشها اهمیت وعظمت خوبیها هویدا میشود در اتاقم عکس سلفی حقارت را زدهام تا درجه ذلت واهمیت وارزش.عزت را یادم نرود
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 0
    آمریکا درحال دست وپا زدن ونفسهای آخرش هست-مزدوران و مفسدان خودی داخلی درحال دادن نفس مصنوعی به آمریکا هستند
  • نیما HK ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    خدایا بس دیگه نمیخواد مردم سوپرایز کنه همونقدر که برجام برایی ملت فایده داشت مذاکره بعدی فایهده خواهد داشت این اصلاح طلب کی میخوان دست از سر ایران عزیز بردارن آمریکا شیطان بزرگ مذاکره با شیطان هیچ فایده نخواهد داشت بابا این اصلاح طلب ها رها کنید فکری به حال مردم بدبخت بکنید
  • كريم IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    1 1
    اي بدبختهاي افساد طلبي كه هميشه در فكر رابطه با آمريكا هستيد و خواب آمريكا را مي بينيد ان شاء الله كه اين آرزو را به گور خواهيد برد. .. اي سر سپردگان بيگانگان شرم و حيا كنيد از نوكري اجانب و به اسلام بر گرديد كه قیامت بسيار نزديك است. ننگ بر سران فتنه 88 و تمامي اعوان و انصارشان باد.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    آمریکا باید تمام تحریم ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کرده و هزینه ی خسارت هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتش داده بپردازد و منتظر راستی آزمایی ایران برای انجام این موارد بماند تا ادب شود.
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    انگلیس و روس طی 200سال اخیر عامل فروپاشی اقتدار و تفکیک کشور و انتصاب مهره های خود برای غارت بودند به خصوص دوره قاجاریه. هر چه کورش و نادرشاه جمع کرده بودند را فنا کردند. الان هم با پس ندادن پول مردم و زد و بند با دوتابعیتی و اصلاحطب و نفوذی های با ظاهر مسلمان و انقلابی و جاسوس به نحو جدید غارت میکنند. بهتره افراد کلیدی و مناطق حساس دشمن را به جای مذاکره ترور یا نابود کنید که پشیمان شوند و اموال مردم را پس بدهند.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
    0 0
    انگلیس و روس طی 200سال اخیر عامل فروپاشی اقتدار و تفکیک کشور و انتصاب مهره های خود برای غارت بودند به خصوص دوره قاجاریه. هر چه کورش و نادرشاه جمع کرده بودند را فنا کردند. الان هم با پس ندادن پول مردم و زد و بند با دوتابعیتی و اصلاحطب و نفوذی های با ظاهر مسلمان و انقلابی و جاسوس به نحو جدید غارت میکنند. بهتره افراد کلیدی و مناطق حساس دشمن را به جای مذاکره ترور یا نابود کنید که پشیمان شوند و اموال مردم را پس بدهند.
  • محسن IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۸
    0 0
    چه اشکالی داره که رییس جمهور انقلابی و مورد اعتمادِ نظام و رهبری، با امریکا مذاکره کنه؟ به عقیدۀ بنده هم هیچ اشکالی نداره که حتی آقای رییسی شخصاً با رییس جمهور امریکا مذاکرۀ مستقیم کنن. یا اگر هم این کار رو خیلی «تابو» می دونن، حداقل وزیر خارجه با همتای امریکاییش مذاکره کنه. مطمئنم که هیچ اتفاق بدی نمیفته و هیچ ضرری برای کشور و نظام نداره. اما کمترین فایده و خاصیتش اینه که بهونه بُـــری و اتمام حجت میشه، هم با امریکاییها و هم با معتقدان به مذاکرۀ مستقیم در داخل کشور.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس