مدافع حرم فاطمیون روح الله حسینی

فقط همین حرف ما را برسانید تا تکلیف ما معلوم شود. بعضی مواقع خانمم می گوید برویم خارج می گویم من نمی توانم بروم، کجا بروم، من حتی الان نمی توانم به کشور خودم بروم.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - صحبت با مدافعان حرم کار راحتی نیست. بیشتر آن‌ها همچنان امید دارند برای دفاع از حرم یا هر مأموریت دیگری، در خط مقدم جبهه مقاومت اسلامی برزمند و نقش مهمشان را ایفا کنند. مدافعان حرم در روزهای سخت و جانفرسای نبرد سوریه آموخته بودند نباید از کارها و مأموریت‌هایشان چیزی بگویند و این حالت کتمان همچنان در بیانشان هست.

قسمت های قبلی گفتگو را هم بخوانید:

یک مدافع حرم با سابقه دو بار اخراج از ایران! + عکس

همسایه آمریکایی‌ها «مدافع حرم» شد! + عکس

به آمریکایی‌ها و کُردها شلیک نکن! + عکس

برادر روح‌الله حسینی از مدافعان حرم فاطمیون به شرطی گفتگو با مشرق را پذیرفت که وارد جزئیات نبرد و اطلاعات طبقه‌بندی نشویم. ما هم دنبال چنین چیزی نبودیم. ما در این گفتگو می خواستیم بفهمیم یک جوان رعنای افغانستانی با چه انگیزه‌ای تمام خانواده و زندگی‌اش را می‌گذاشت و به دفاع از حرم می‌رفت. آنچه در این گفتگو و قسمت‌های بعدی آن می‌خوانید، نشان می‌دهد که روح‌الله حسینی در چه وضع و با چه گرفتاری‌های خاصی، تلاش کرد که برای دفاع از حرم به سوریه برود. متن بی سانسور گفتگوی ما در چهار قسمت،‌ تقدیمتان می‌شود. امروز قسمت اول آن را می‌خوانید...

**: شما در کارخانه چقدر حقوق می‌گیرید؟

حسینی: بستگی به کنترات دارد؛ مثلا گاهی شده هشت میلیون، ده میلیون. هر چه کار بیشتر انجام بدهی بیشتر می گیری.

**: پس تقریبا شما اینجا دو برابر و نیم می‌توانی درآمد داشته باشی؟

حسینی: بله.

«فاطمیون» نه راه پیش دارند نه راه پس!

**: آن کارخانه کجا هست؟ مسیرش به خانه شما نزدیک است؟

حسینی: نه دور است، سمت پلیس‌راه شریف آباد.

**: از جاده‌ای که از پیشوا به سمت شریف آباد می‌رود، خیلی هم دور نیست.

حسینی: با ماشین تقریبا بیست دقیقه راه است.

**: تقریبا دو برابر و نیم اینجا می توانی درآمد داشته باشی ولی باز دوست داری بروی سوریه؟ و اگر هم بروی دیگه حداقل باید برای یک ماموریت دو ماهه آنجا بمانی.

حسینی: بله، زیر ۴۵ روز نمی گذارند. از ۴۵ روز به بالا. البته برای کارهای اضطراری می توانی ماهی یک بار به مرخصی بروی؛ مثلا مشکلی پیش بیاید، مثلا خدای نکرده مادرت یا پدرت اتفاقی برایشان بیافتد، می توانی بروی.

**: دخترتان چند ساله است؟

حسینی: تقریبا یک سال و چهار ماه.

**: اگر زبان هم باز کند و بگوید بابا دیگه سخت‌تر می شود ازش دل بکنی.

حسینی: الان هم می گوید «بابا» تقریبا دو هفته است من ندیدمش؛ رفته است خانه پدربزرگش که در قم است.

**: ان‌شالله که خدا بهت توفیق بدهد. آن حسی که همان سال های اول داشتی موقعی که می آمدی دوست نداشتی اینجا بمانی دوست داشتی بروی، از لحاظ معنوی انرژی معنوی به شما داده می شد، هنوز هم آنجا در سوریه جاری است؟

حسینی: آن موقع‌هایی که جنگ شدید بود، از دل و جان می رفتیم برای حرم حضرت زینب، ولی آخری ها جنگ تمام شد، دیگر چه بگویم، آن حس و حال نیست، کمتر است، خیلی وقت ها در همانجا در همان سوریه آدم تحقیر می شود.

**: از طرف کی؟ چرا؟

حسینی: از طرف بچه‌های خودمان، مثلا درست به ما رسیدگی نمی کنند. مثلا یک مشکلی را بهشان می گوییم، یا مثلا حقمان را می خواهیم بگیریم، رسیدگی لازم را نمی‌کنند. گاهی هم ممکن است کلا عذرمان را بخواهند.

**: اخراج هم آنجا وجود دارد؟

حسینی: بله.

**: می گویند شما دیگر نیا؟

حسینی: بله، نمی توانیم بیاییم دیگر.

**: مسئولان شما ایرانی هستند یا افغان؟

حسینی: هم افغان هستند هم ایرانی. ولی آن حس و حال اول نیست، چون آن موقع ما بودیم یک هدفمان که بی‌بی زینب بود، مثلا می رفتیم عملیات بود، شب تا صبح بیدار بودیم. من یادم است شب تا صبح دو نفر پای توپ بودیم؛ دو نفری کارها را انجام می دادیم؛ مثلا همین عملیات آخر که در بوکمال، حاج قاسم هم بود، لیاقت نشد که برویم و ببینیم‌شان، ما خواب بودیم، نصفه شب گفتند داعش دارد هجوم می آورد.

**: همان عملیات که بوکمال آزاد شد؟

حسینی: بله، دقیقا. اولِ بوکمال بودیم که عملیات شد؛ یعنی ما دو نفری تقریبا دویست سیصد گلوله زدیم. سه تا توپ بودیم، خدمه دو توپ دیگر سوری بودند، فقط ما دو تا فاطمیون بودیم، ما دو تا می زدیم. تقریبا دویست تا توپ شلیک کردیم. چون داعشی‌ها داشتند هجوم می کردند گفتند باید بزنید. یکسره می زدیم و اصلا استراحت نداشتیم.

«فاطمیون» نه راه پیش دارند نه راه پس!

**: شما تا آخر آزادسازی بوکمال آنجا بودید؟

حسینی: بله تا آخر بودم، حاج قاسم هم بود. عملیات شدید بود.

**: بعد از بوکمال تقریبا جنگ تمام شد...

حسینی: بله، یک مقدار کم شد، تک و توک شد.

**: الان باز چه عاملی باعث می شود که شما بروی دوباره؟ آنچه که به شما کشش می دهد و برایتان جذاب است که دوباره این راه دور را بروی و زن و بچه را بگذاری، چیست؟

حسینی: اول که می رفتیم، جنگ شدید بودیم، همه کار می‌کردیم. الان هم مثلا بگوییم برای حرم بی بی رقیه یا برای حرم حضرت زینب می‌رویم و آن اشتیاق قبل را داشتیم که رفیق‌ها را ببینیم، این اشتیاق‌ها هست. به امید اینکه می رویم زیارت و رفیق هایمان را ببینیم. حتی سوری‌ها خیلی هایشان به ما پیام می دهند که بیا ببینیمت.

**: موقعی که برای هر اعزام می روید،‌ اول می روید دمشق زیارت حضرت زینب و بعد تقسیم می شوید به منطقه؟

حسینی: نه، اول ما را به حرم حضرت رقیه می برند، بعد که ماموریت تمام شد به زیارت حرم حضرت زینب می‌رویم.

**: بسیار عالی؛ پس حرم حضرت رقیه اول ماموریت و حرم حضرت زینب در راه برگشت. خدا ان‌شالله به شما توفیق بدهد، شما هم با سختی های رد مرز را که کشیده بودی، بعد هم که آمدی اینجا واقعا زیر آتش و سختی توپخانه مردانگی کردی. کار توپخانه خیلی سخت است؛ ضمن اینکه توپخانه هم به خاطر اینکه شما مکانتان ثابت است بیشتر تهدید می شود. مثل این که ممکن است پهباد بیاید و بزند و برود.

حسینی: توپخانه هم ثابت است و هم بعضی مواقع هجومی است.

**: یعنی توپها را می بستید روی ماشین و حرکت می کردید؟

حسینی: بله، مثلا ما در همین عملیات بوکمال،‌ از تدمر حرکت کردیم و همه دشت بود، مثلا ما اول منطقه را می زدیم  و بچه های پیاده پیشروی می‌کردند؛ ما هم مجبور بودیم دوباره جا عوض کنیم. تا این که آمدیم و وارد استان دیرالزور شدیم، بعد به میادین و بوکمال و بقیه مناطق رسیدیم.

**: به هر حال در این فاصله ای که شما توپخانه را مستقر می کنی به آن سادگی نمی توانی جابه جا بشوی، ممکن است هواپیما بیاید بزند، ممکن است پهباد بیاید بزند، خطر توپخانه کمتر از خط اول نیست.

حسینی: بله، چون دشمن اگر بزند جاهای مهم را می زند، یا دیده بان را می زند یا توپخانه را.

**: یا مقر فرماندهی را؛ اگر بداند کجاست... الان وضع بچه‌های اردوی ملی چطور است؟ یعنی کسانی که در اردوی ملی بودند از نظر طالبان مغضوب هستند؟

حسینی: الان بیشتر همدوره‌ای‌های ما بیشترش آمده‌اند داخل ایران زندگی می‌کنند.

**: از ترس اینکه ممکن است جکومت فعلی با آنها برخورد کنند؟

حسینی: بله، بعضی‌هایشان هم آمدند و کارهای روزمره می کنند و در اردو نیستند.

**: حتی ممکن است انکار کنند و نگویند ما در اردو بودیم...

حسینی: بله؛ کارهای روزمره شان را می کنند.

**: چون در ایران موقعی که انقلاب شد و دولت تغییر کرد، ارتش را نگه داشتند و کسی از ارتش فرار نکرد، اگر کسی می خواست برود خارج و فرار کند که رفته بود، اما کسانی که ماندند در غالب ارتش ماندند؛ هم حقوقشان سر جایش بود و هم کارشان، اما آنجا اینطور نیست، یعنی اردوی ملی کامل از هم پاشیده است.

حسینی: بله. همه متفرق شده‌اند.

**: شاید حکمتی در آن بود که شما از آنجا بیایید اینجا و سرنوشتت اینطور بشود...

حسینی: بله.

«فاطمیون» نه راه پیش دارند نه راه پس!

**: حالا فکر می کنید بقیه زندگی را همین طور با آرامش ادامه بدهید؟ یا ممکن است باز هم یکباره یک اتفاق ویژه‌ای در زندگی‌تان بیفتد.

حسینی: نمی دانم، ببینیم خدا چه می خواهد.

**: الان شما تازه ۳۲ ساله هستید.

حسینی: الان من دردم می دانید چیست؟ دردم با دولت ایران است، من الان چون رفتم برای دفاع از حرم، نمی توانم کشور خودم بروم، نمی دانم خبر دارید یا ندارید، وقتی دولت اشرف غنی بود بچه های ما داخل خاک که می شدند می فهمیدند این رفته سوریه، حتی زندان می شدند. الان فاطمیون و داعش در لیست سیاه آمریکا هستند، خبر دارید؟ الان ما هر کشوری که برویم مثل چیز داعش ما را می بینند. حتی پرچم فاطمیون را پخش کردند؛‌می‌گویند این دو تا مثل هم هستند، الان ما جایی نمی توانیم برویم، نمی توانیم عقب برویم، در ایران هم هنوز وضعمان مشخص نیست، چون الان تولد من در ایران بوده، همه چیزم در ایران است، اما من حتی حق سیم کارت ندارم. الان من حتی یک سیم کارت هم به اسم خودم ندارم.

**: خانواده شهدای حرم را شناسنامه می دهند و تبعه می کنند، خود مدافعان حرم شامل این نیستند؟

حسینی: فعلا که نیستند، فعلا یک دفترچه اقامت داده‌اند که این دفترچه، ارزشی ندارد، فقط تنها ارزشی که دارد نیروی انتظامی با ما کاری ندارد.

**: با تمدید یک ساله؟

حسینی: الان شده دو ساله.

**: به خانمتان یا اگر فرزند بزرگ هم داشته باشید همان دفترچه را می دهند؟

حسینی: بله، ولی آن ارزش ندارد، چون من می خواهم بروم سیم کارت بگیرم می گویند ما با این سیم کارت نمی دهیم. برای باز کردن حساب بانکی هم ارزشی ندارد. چون بعضی ها با ما سلیقه ای رفتار می کنند، بعضی کارمان را انجام می دهند، بعضی نمی دهند؛ این مشکل را داریم، خیلی از مجروحان و شهیدانمان را ول کرده‌اند، چون ما یک گروه فاطمیون داریم که بهشان رسیدگی نمی کنند.

**: یعنی از بین جانبازان؟

حسینی: جانبازان، شهدا و همه‌شان.

**: شهدا را هم رسیدگی نمی کنند؟

حسینی: بله، مثل یکی که فامیل نزدیک ماست؛ اگر شما خواستید هماهنگ می کنم بروید با آنها هم مصاحبه داشته باشید؛ خانواده شهید نزدیک ورامین هستند.

**: شهادتشان را قبول کردند یا نه؟

حسینی: قبول کردند اما رسیدگی بهشان نمی کنند.

**: حتما می رویم و با آنها صحبت می کنیم.

حسینی: من خواهشم این است به عنوان مدافع حرم که تکلیفمان معلوم شود.

**: یعنی حالا که نه راه پس دارید و نه راه پیش، اینجا یک وضعیت مناسبی برایتان فراهم شود.

حسینی: بله.

**: قول شناسنامه و تابعیت کامل دادند به شما؟

حسینی: کسی به ما قولی نداده، فقط رهبری گفته‌اند باید به فاطمیون هم تابعیت بدهید، الان چند سال است که این صحبت بیان شده.

**: یعنی حتی مدارک هم شما تحویل نداده‌اید برای این کار؟

حسینی: مدارک نخواستند، فقط دفترچه اقامت را داریم، قبلا سال به سال الان بعد دو سال تمدید می شود. فعلا آن را داریم. بعد، مشکل بیمه داریم. مثلا شما اگر بتوانید بروید با یک مسئول بزرگی مصاحبه کنید، مشکلات ما را بگویید، خوب است. مثلا خیلی از بچه ها در گروه بودند که می خواستند نامه بزنند به بیت رهبری؛ ، آقا مگر رهبر عزیزمان مشکلات ما را نمی دانند؟ ما هزار و یک مشکل داریم، این ها را باید پیگیری کرد.

**: در آن گروه بچه های مدافع حرم عضو هستند که با هم در ارتباط هستید؟

حسینی: بله، همه مشکل دارند.

**: ما از طریق رسانه می توانیم حرف های شما را به گوش مسئولین برسانیم.

حسینی: بله، اما اصلا رسیدگی نمی کنند. می دانید چه می گویم؛ اصلا ما را ول کرده‌اند. الان دیگه هیچ کس سراغ ما را نمی گیرد.

**: دوباره اگر اتفاقی در منطقه بیفتد و نبردی بشود، شما باز هم می روید و مقاومت می کنید؟

حسینی: بله. حتما...

**: در هر اعزام پرونده را پر می کنید؟

حسینی: نه. در همان اول. بعد یک پرونده دیگر از دوباره بعد که جنگ تمام شد پر کردند که مثلا اگر آدرسی اشتباه باشد یا اسم اعضای فامیل را اشتباه داده باشی یا نگذاشته باشی، تکمیل شود. یک آمار دیگر از ما گرفتند که مثلا می خواهیم شما را گلچین کنیم، ساماندهی کنیم، رسمی کنیم، و حقوق و بیمه‌تان جاری شود.

**: همچین صحبتی مطرح شده؟

حسینی: بله. مدارک را از ما هم گرفتند. مثل شما یک مصاحبه ای با ما کردند؛ چند خواهر و برادر هستید، اینها همه یادداشت شده اما تا الان بلاتکلیف هستیم.

**: ان‌شالله درست می شود این هم، ممنون که در این گفت و گو شرکت کردید، انشالله صحبت های شما را می رسانیم و مسئول هم می بینند.

حسینی: من گفتم بیایم پیش شما این را هم مطرح کنم چون درد همه است.

**: ولی با یک نفر نمی شود، باید مکرر افراد مختلف حرف‌هایشان را بزنند... شما زحمت بکش همرزم های دیگرت را هم که آمادگی دارند صحبت کنند به ما متصل کن، ان‌شالله گفتگوی خودت هم که منتشر شود در گروه می گذاری تا بچه ها ببینند

حسینی: بعد چند وقت منتشر می شود؟

**: ان‌شالله من به زودی آماده اش می کنم تا منتشر شود. و بگویید این آمادگی دارد و از این طریق به گوش مسئولین برسد، حتی مردم متوجه بشوند که کسی که رفته مدافع حرم الان چه مشکلاتی دارد و چطوری است، خیلی توقع بالایی از شما نداشته باشند و فکر نکنند شما درآمدهای کلان دارید.

حسینی: الان خداوکیلی بچه های فاطمیون پای همه کار هستند، بچه های ما همیشه پای کار انقلاب هستند.

«فاطمیون» نه راه پیش دارند نه راه پس!

**: پای انقلاب و نظام و پای اسلام و در حقیقت پای تشیع.

حسینی: حتی در دفاع مقدس هم بودند. اینها به فراموشی رفتند، کسی از آنها یاد نمی کند؛ حتی من در چند نماز جمعه گفتم یک اسمی از اینها ببرید.

**: البته آنها که قدرشناس هستند همیشه قدر زحمات شما را می دانند، اما متاسفانه خود کشورمان هم خیلی مشکلات دارد.

حسینی: می دانم.

**: ممنون که در این گفتگو شرکت کردید.

حسینی: فقط همین حرف ما را برسانید تا تکلیف ما معلوم شود. بعضی مواقع خانمم می گوید برویم خارج می گویم من نمی توانم بروم، کجا بروم، من حتی الان نمی توانم به کشور خودم بروم.

*میثم رشیدی مهرآبادی

پایان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    7 4
    واقعا شرم آوره ، این بندگان خدا به همراهی ما به جنگ سوریه رفته‌اند ، دادن تابعیت ایرانی به اینها و خانواده هایشان کمترین حقی است که بر گردن ایران است .دوست نیمه راه بودن نشانه مردی نیست .
    • IR ۰۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 3
      مغلطه نکن لطفا،تابعیت ایرانی مختص ایرانیان هست و نه مهاجران،این اتباع عزیز باید تابعیت کشور خودشان را داشته باشند،فرق آنها با دیگر مدافعان حرم از دیگر کشورهای اسلامی چیست؟ به نفع دشمنان همه ممالک اسلامی حرف نزن که خاک افغانستان اکنون نیاز مبرم به حضور اتباع خود دارد که به همگرایی همه طوایف و مذاهب یک دولت منسجم اسلامی تشکیل شود و مردم بالاخره روی آسایش و امنیت را ببینند،این سربازان هم اگر غیرت و شرف افغان داشته باشند همانگونه که فرسنگها دورتر از افغانستان برای حریم اسلام جنگیدند برای حریم افغانستان نیز باید بجنگنند چرا که تکفیری ها به خاک افغانستان نفوذ کرده اند،فرار از هویت افغانی و خاک افغانستان فقط کار عافیت طلبان و خانه نشینان است که این مدافعان و افاغنه واقعی هرگز تن به چنین ذلتی نمیدهند.یک بی عار بی وطن میتواند چشم خود را به روی درد و رنج این همه سال خاک افغانستان ببندد و صدای آزادیخواهی و طلب یاری افغانستان و مردم داخل آن را نشنود و به یاری هموطنانش نرود ،که صد در صد این سربازان و خانواده هایشان چنین روحیه ای ندارند وگرنه جان بر کف نبودند،بهتر است سو استفاده از احساس ایرانیان نکنید،چون این شما هستید که رفیق نیمه راه برای خاک افغانستان شده اید با سیل مهاجرت ۴۰ ساله خود به ایران،ما تمایلی به کاپیتولاسیون نوین نداریم.همانگونه که در افغانستان شناسنامه افغان متعلق به افاغنه است.لطف کنید متوقع نباشید.حق ایرانی به مردم خودش رواست و حق افغان هم در کشور خودش باید احقاق شود، تا نصیب دیگری نگردد.تا آخر دنیا این عزیزان افغان هستند و نه ایرانی.
    • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      شرایط اعطای تابعیت بر اساس این مقررات باید طوری باشد که نتیجة آن جذب اشخاص توانمند، مفید و علاقه مند به کشوری باشد که متقاضی، تابعیت آن را درخواست می کند.به طوری که دارنده آن، احساس بیگانگی از آن جامعه نکرده و تفاوت زیادی میان خود و دارندگان تابعیت اصلی احساس نکند. کشورهایی که در این زمینه موفق بوده اند، از جمله ایالات متحده آمریکا و کانادا، قوانینی وضع کرده اند که به هر دوی این شرایط توجه کرده است. مقررات قانون مدنی ایران در زمینة تحصیل تابعیت، از این حیث شرایط مطلوبی ندارد و نمی تواند در تحقق هدف یادشده، نقش آفرینی کند. لذا پیشنهاد می شود بازنگری شود.
    • ننگ بر کاپیتولاسیون IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 1
      ما کشوری مانند آمریکا و کانادا نیستیم،لطف کن برای ما نسخه نپیچ،چون قدمت این دو کشور غاصب مردمان بومی این قاره،قابل قیاس با قدمت ایران نیست،نحوه اداره کشور آنها و دولت آنها با ما قابل قیاس نیست،چند پارگی و گسستگی فرهنگی و اجتماعی در جوامع امریکایی و کانادایی و انگلیسی بیداد میکند،اصولا چیزی به معنا و مفهوم هویت کانادایی و امریکایی و استرالیایی و..وجود ندارد.مشکلات ناشی از همین به اصطلاح قوانین دلخواه شما در بطن جوامع آنها آنقدر زیاد است که فقط باید از درون بروی و ببینی،در حالیکه هویت ایرانی و هویت افغان خودش معنا و مفهوم دارد و پیشینه تاریخی،قوانین ما نباید ضد شهروند ایرانی و به نفع هر تبعه بیگانه باشد به خصوص کشوری چند طایفه ای مانند افغانستان که انواع خوددرگیری و تنش های داخلی را دارد،دیگر سفسطه و زورگویی به هر شکل بس است،تابعیت ایرانی فقط مختص ایرانیان است و بس،افغان هم حق تابعیت افغانستانی در خاک خودش را دارد،ما باید جلوی فرار مغزها و نخبگان خود را به بیرون بگیریم نه اینکه جای آنها را با اتباع بیگانه پر کنیم!ما باید قانونی وضع کنیم که ایرانیان متولد و مقیم دیگر جای دنیا با همه مهارت و تخصص و سرمایه های خود به ایران عزیز برگردند و به سازندگی و پیشرفت کشورمان کمک کنند.همینطور هم افغانهای متخصص و کارآمد باید به کشور خودشان برگردند و به سازندگی و پیشرفت افغانستان کمک کنند،ما به اندازه کافی مشکلات برای رفع کردن داریم،مردم محروم برای رسیدگی داریم،قشر بیکار و دردمند داریم،متخصص و نیروی فنی و تحصیلکرده بیکار داریم،چطور با دست خود قانونی به نفع کسانی که عادت به فرار کردن از هویت افغان و باری روی دوش همسایه ها بودن به خصوص ایران،وضع کنیم،جمعیت افاغنه مهاجر در ایران از۴۰سال پیش فزونی یافته،پس چه موقع نوبت زندگی و ساختن و آباد کردن افغانستان میرسد،چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است،اعطای هویت ایرانی به افاغنه دادن،یک کاپیتولاسیون جدید است،که ما ایرانیان هرگز زیر بار آن نمیرویم،این نیروهای متخصص و اهل فن و..که میگویید تشریف ببرند مملکت خود را بسازند و عزت و احترام واقعی را در خاک خود جستجو کنند،ما کشور بی هویتی مانند امریکا و کانادا نیستیم،افغانستان خودش آب و خاک و منابع و ثروت دارد،لطف کنید با زبان خوش برگردید به خانه و کاشانه خود،شما تا آخر دنیا افغان هستید و نه ایرانی
  • DE ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    2 4
    مگر کشور ندارند هی حرف از شناسنامه میزنید بدون کشور بی وطن هستند ؟
  • سید مجتبی سادات IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    25 4
    خدا حفظشون کنه
  • هموطن GB ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    44 6
    اول تشکر از مشرق برای اطلاع رسانی، دوم، باید گفت خاک بر سر ما که قدر این عزیزان را نمی‌دانیم و با بی مهری، حسادت و حماقت اینها را از خودمان میرنجانیم. این عزیزان به کم هم قانع هستند، فقط بایستی تکریم شوند و بهشان رسیدگی شود. والله که تمام عزت ایران از وجود این عزیزان است. مبادا انگشت حسرت بدندان بگزیم، که دیگر دیر است
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      4 2
      اولا شما با پرچم انگلیس!! نمیخواد درباره ما نظر بدی،دوم اینکه مغلطه نکن،دفاع از حرم امری هست که هر مسلمانی بر خود واجب میدونه به هر طریقی که ازش بر میاد ،مدافع حرم فقط از افغانستان نبوده و دیگر کشورهای اسلامی هم مدافع حرم داشته و دارند،با لفاظی های خود اجر شهیدان و سربازان مدافع حرم را ضایع نکن،در هر صورت این عزیزان علاوه بر مسلمان بودن،تبعه کشور خودشان هستند،مثلا عراقی باید مدافع عراق هم باشد سوری و ایرانی و افغانی و آذری و پاکستانی هم همینطور...چون همه ما خاک و هویت مستقل داریم و نسبت به حفظ آن هم موظف هستیم،اتباع افغان باید نسبت به خاک و ناموس خود حساس باشنند،بی تفاوتی چیزی است که دشمن اسلام و ما مسلمانان میخواهند! هر کسی در خاک خودش صاحب عزت و احترام واقعی است،تبعه افغان هم باید به کشور خودش برگردد و حقوق پایمال شده را مطالبه کند چرا که حق گرفتنی است.
    • FR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      1 0
      اولا عفت کلام و ادب دولت انسان را بالا می برد! دوما،هرکسی پرچم کشوری را همراه داشت،حتی انگلیس را دشمن محسوب می شود؟! علت این پرچمها،به دلیل روشن بودن فیلتر شکن است از یک طرف و از طرف دیگر بسیاری از سیستمها،بدون فیلتر شکن،حتی سایتهای داخلی را بازنمی کند! و سوما،سعی کنید چنگ روی هم نکشید و مانند انسان با هم سخن بگویید! چهارما،یاعلی مدد
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    24 7
    سلام و درود خدا بر شما غیور مردان که اگر نبودید وحشی های تکفیری در شهرهای ایران بودند چون هدف اصلی ایران بود،بعنوان یه ایرانی وجانباز جنگ تحمیلی شرمنده این رفتارها هستم
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      1 0
      البته فراموش نکن که الان همین تکفیری ها به افغانستان نفوذ پیدا کردند و در تلاش هستند مانع تشکیل دولتی اسلامی و همگرا از همه اقوام افغان شوند،به ویژه که دولت دست نشانده امریکایی توسط مسلمانان برچیده شد و امریکایی ها با خفت افغانستان را ترک کردند،لطف کن دفاع از اسلام و حریم اسلام را به اسم ایران ننویس که توقع عده ای عافیت طلب را بخواهی موجه جلوه دهی.
  • درود خدا بر شما IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    14 4
    با سلام. درود خدا بر شما مدافعان عزیز و شجاع حرم. امیدوارم در این دولت شاهد تکریم و حل مشکلاتتان باشیم. متاسفانه در دولت حقیر روحانی، بشدت مخالفت با محور مقاومت و شهید حاج قاسم و عملکردش می شد و اصلا او را عامل عدم موفقیت خود در سیاست خارجه می دانستند و به تبع این نوع نگاه به مدافعان حرم نیز بود. اما الان شر آن دولت غربگرای ذلیل کنده شده و امیدوارم مصاحبه بعدی شما، نوید بخش خبر حل بخش زیادی از مشکلات موجودتان باشد. یا علی یکی از جانبازان سال های دفاع مقدس
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
      2 0
      درود و سلام بر شهیدان و جانبازان و مدافعان اسلام در تمام اعصار.برادر گرامی اتباع افغانستان کشوری مستقل دارند که امروز به شدت نیازمند حضور همه جانبه و مستحکم آنان است،چرا که اگر افغانستان خالی از شهروند افغان بماند ،راه هجوم بیگانه هموار میشود،همین تروریستهای تکفیری و داعشی امروزه به داخل خاک افغانستان راه پیدا کرده اند با عملیات انتحاری و کشتار مردم سعی دارند افغانستان را از فتنه و آشوب مملو کنند،به خصوص که دولت امریکایی و ارتش امریکایی اشرف غنی سقوط کرد،حالا مزدوران اجانب مانع تراشی میکنند تا حکومت یکپارچه اسلامی برگرفته از همه طایفه های افغان ایجاد شود،نوبت آن رسیده که پرچم اسلام به کمک خود مردم رنج کشیده و شریف افغان بالا رود،ثروت و منابع و آب و خاک افغانستان حق مردم و اتباع آن است که نباید دوباره زیر دست اجنبی و نوکرانش بیفتد،حریم و حرم اکنون برای افاغنه خاک خسته افغانستان است که ندای آزادی و کمک سر داده خود افاغنه ای که در سرتاسر دنیا مهاجر هستند باید دریایبند که امنیت و رفاه و سازندگی افغانستان امروز نیازمند تخصص و مهارت و فنون و سرمایه های مادی و معنوی آنان است.همین سربازان مدافع حرم و دیگر جوانان افغان و مهاجران ساکن ایران باید همت کنند و به کمک هموطنان خود در خاکشان بروند که داعش اکنون در خاک خانه است،سنگر بزرگی به نام افغانستان نباید خالی بماند از تبعه خودش که بهانه برای هرکس و ناکس شود،حمله و جنگ و تاراج...و البته حمایت دیگر مسلمانان از آنها را قانونی کند،اگر خود افغان فراری از خاک و هویتش باشد و حق خود را در مملکت خود جستجو نکند،چه کسی دلش برای او سوخته؟!دفاع ار حیثیت و ناموس اسلام را به پای ایران ننویسید،مگر افغانستان خاک اسلام نیست؟مدافع حرم افغان اکنکن باید پش قراول دفاع از خاک افغانستان باشد تا به همه دنیا ثابت شود، بلاد مسلمین متعلق به خودشان است و نه کدخدا های آمده از آن سوی آبها! هرچه تعداد افغانها در افغانستان کمتر باشد،جای خالی آنها را بیگانه میگیرد،غیرت افغانی نباید اجازه چنین گستاخی را بدهد چرا که هم حریم خودش نقض میشود و هم حریم سایر ممالک اسلامی.کلید امنیت و ثبات و آبادانی افغانستان اسلامی شریف در دست اتباع افغانستان است و این حق مسلم آنهاست و باید احقاق شود.
  • کیانی IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 1
    این که نمی شود بچه های فاطمیون اینطور در عذاب و بلاتکلیفی باشند. بچه های فاطمیون از جان و زن و بچه و پدر و مادر و خواهر و برادرشان گذشتند تا از محور مقاومت دفاع کنند. حالا بعد از اتمام نبردهای سخت انصاف نیست آنها را رها کنیم به دادشان برسید. به نظر من هم باید با مسئولین مربوطه مصاحبه کنید و تا حصول نتیجه دست از تلاش برندارید
    • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۱
      0 0
      حصول نتیجه در خاک افغانستان و سرباز حریم افغانستان بودن است چون تکفیری ها به افغانستان نیز آمده اند،کسی که خودش خانه و کاشانه و هویت مستقل افغان دارد نباید به آنها پشت کند،جای او نباید در افغانستان توسط دیگری پر شود که دورش در چشم کل جهان اسلام برود،دیگر این همه سال جنگ و آوارگی و تنش در این خاک زبان بسته،کافیست،با هم متحد شوند و کشورشان را بسازند و حق و حقوق قانونی خود را در خاک خودشان جستجو کنند نه در خاک دیگران،افغانستان کشور اسلامی نیست؟؟! حریم ندارد؟؟! سرباز افغان نمیخواهد؟؟! سرباز هالیوودی امریکایی پسند میخواهد؟؟!چطور است که افاغنه عادت دارند از همه دنیا طلبکار باشند به جز از شخص خودشان.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    اگه هدفشون دفاع از کشور ایران بوده دمشون گرم. وگرنه چی بگم
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    2 4
    واضح بگو شناسنامه میخوام ! نه عزیز برادر٬ کشورت رات میده ٬نگران نباش کشور بی دروپیکر افغانستان که همتونم شکل همید از کجا میدونه شما کی هستی کجا رفتی . مدرک درست وحسابی هم که ندارید . اصلا هیچ کس نفهمید چطوری اشرف غنی رفت و طالبان اومد . خارجم برید رات میدند. ازکجا میفهمن شما کی هستی . هیچ کدومتون که مدرک درست وحسابی که ندارید وهمتونم شکل همید ... نشون به اون نشون که هموطنات اسمشون تو افغانستان شنبه است اینجا اصغر خارج میشل صبح میان اینجا جنایت میکنند وبعد شب میرن افغانستان و دوباره فردا میان ایران وپس فردا هم ترکیه و پس پس فردا هم ازالمان دارند کامنت میذارند هی بما فحش میدند اصلا نگران نباش شماافغانستانیها اقبالتون بلنده همه جا راتون میدند ولی خواهشا برای شناسنامه باعقل ومنطق ما بازی نکن اجرتونم باامام زمان علیه السلام . ان شاء الله به خاطر زحماتتون هم خیر این دنیا ببینی و هم اون دنیا . البته به دعای منم احتیاج نیست . خدا خودش حواسش هست ولی برای شناسنامه همه چیو زیر سوال نبر ممنون
  • محمد IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    3 1
    از دیدن غربت این مجاهدان راستین دلم به درد میاد .مسئولین چرا رسیدگی نمی کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      1 0
      کسی که باید به این عزیزان رسیدگی کند،مسعولان کشور افغانستان هستند چون در هر صورت ایشان از افاغنه محترم می باشند و نباید حق شهروندی ایشان به عنوان یک افغانستانی در خاک افغانستان ناحق شود و در اختیار دیگری قرار بگیرد این دقیقا چیزی است که فتنه گران بهره بردار از آشوب افغانستان تمام این سالها در پی آن بوده اند...این بیست سال اخیر حضور بیگانگان و دولت دست نشانده آنها نیز که علنی چنین سیاستی دنبال میشد،افغانستانی نباید از حق و حقوق خودش در خاک خودش بگذرد و کوتاه بیاید که بد فرجامی برای خودش رقم میزند،تنها گذاردن افغانستان توسط مهاجران افغان در این برهه حساس فقط به نفع دشمن کنار کشیدن است...
    • IR ۰۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 0
      هم راه پیش دارند و هم راه پس،راه پیش اینکه به ارتش سوریه بپیوندند و تابعیت سوری بگیرند که سوریه هم یک کشور اسلامی است راه پس هم کشور افغانستان که احتیاج شدید به حضور اتباع خود دارد تا دوباره آشیانه گرگ و شغال کافر و تکفیری و داعش و ...نشود.اگر هدف دفاع از حریم اسلام است مگر افغانستان حریم اسلام نیست از نظر افاغنه؟
  • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    2 1
    برادران عزیز فاطمیون، بسیار شرمسار شدم، و متاسف، سرلشکر بسیجی آقای حسین سلامی ، آقای قالیباف، آقای رئیسی تو را بخدا رسیدگی کنید، جان ایران جان افغانستان.
    • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 0
      همه چیز رو با هم قاطی نکن لطفا،افغانستانی که خالی از مردم خودش بمونه میشه مقر و جایگاه انواع تروریست و دشمن همه افغان ها و کشورهای همسایه و همینطور دشمنان اسلام،اگر اتباع افغانستان از کشور خودشون و هویت افغان فرار کنن پس چه کسی از آب و خاک و ناموس اونها دفاع کنه؟ مگه کشوری به نام افغانستان وجود خارجی نداره؟ مگه شناسنامه افغانستانی داشتن عیب و عاره؟ برای حریم اسلام جنگیدن در خود افغانستان میسر نیست؟ سنگر افغانستان رو چه کسی پر کنه؟ارتش امریکایی اشرف غنی عالی بود؟ الان پرچم اسلام در افغانستان بالاست یا پرچم امریکا و انگلیس و ..؟ چه کسی باید این سرزمین خسته و زخم خورده رو احیا کنه؟منابع و ثروتهای خاک افغانستان باید نصیب چه کسانی باشه؟فرار کردن از خانه و کاشانه به چه قیمتی؟ کدام افغان اصیلی تن به ذلت آوارگی میده در حالیکه میدونه خاک و وطنش جای دیگری و منتظر اوست..پشت کردن به آب و خاک خود برارنده کدام انسان آزاده ای هست که برازنده یک افغان مسلمان باشه...کیلومترها دور از وطن برای حرم جنگیدن یک طرف و اکنون که خاک آنها ،مردمش را میطلبد تنها گذاشتن آن بی مهری و بیعاری است که از یک افغان واقعی بعید است چنین اخلاقی.
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    2 0
    شجاعت فاطمیون و زینبیون و ایثار آنها هیچ وقت فراموش نمی‌شود.ان شاءالله در دولت جدید تکریم مجاهدین و خانواده هایشان تسریع شود.
  • شسم IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    تاسف بر سر مسؤلين وظيفه نشناسى كه قدر و قيمت اين جوان ها را نميدانند ، اينها به نداى رهبر اين مملكت لبيك گفته اند ، اينها به دعوت امثال حاج قاسم از جان و مال خود گذشتند و بى هيچ توقع به سوريه رفتند، اگر هر كشور ديگرى بودند به والله روى سرشون ميذاشتند ، جالبه رهبرى هم دستور داده اما چرا اجرا نميكنند الله اعلم !
    • IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 0
      عزیز جان لطف کن با کلمات بازی نکن،لبیک گفتن به ولی امر مسلمین جهت دفاع از حریم اسلام بوده و طرف معامله هر یک از این عزیزان خداوند است ،ایشان در هر صورت تبعه افغانستان هستند و باید تابعیت کشور مستقل خودشان را داشته باشند خطر حضور دشمنان از جمله همین تکفیری ها در خاک افغانستان بر همه ما آشکار شد،ایشان به عنوان تبعه افغان نسبت به خاک خود نیز وظیفه دارند تا به شکل قانونی از کشور خود و حریمش که البته کشوری اسلامی است ،دفاع کنند،اکنون دیگر دولت دست نشانده امریکایی اشرف غنی روی کار نیست بلکه یک دولت اسلامی مقتدر و منسجم به حول و قوه الهی از همه گروههای افغان باید تشکیل شود و حمایت تمام همسایگان و کشورهای اسلامی را در پی داشته باشد تا سرانجام مردم افغانستان هم روی آرامش و امنیت را ببینند و به کمک همین اتباع سلحشور خود که باید به وظیفه خود در پاسداری از مام میهن ادامه دهند،کشور اسلامی افغانستان را بسازند و آباد کنند.
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 1
    خیلی از خانواده شهدا ،،،جنگ تحمیلی بکل فراموششده ،خدماتی از بنیاد نمی گیرند، اینها که از وطن خود دفاع کردند،،،یکی زحمت بک شه ،پرونده شهدا را چک کنه
  • IR ۲۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    1 0
    امیدواریم این شرمندگی ما و شرایط سخت و دل نگرانی شما عزیزان دل بزودی مرتفع شود . انشاءالله از جمله سردار باقری عزیز باتفاق دولت محترم و همراهی مجلس انقلابی تدبیری اندیشه شود . تا ضمن حفظ شأن و منزلت همه رزمندگان و سلحشوران فاطمیون قهرمان . نسبت به دغدغه مندی بحق شما . عمل شایسته تحقق یابد .
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 1
    واقعا اجر فاطمیون با خدا. یک راه دیگه اینه که فاطمیون در سوریه جایگاه شهروندی پیدا کنند؛ چون هم سوریه مدیون این عزیزان هستند و هم اینکه سوریه یک کشور سکولار است. باید نیروهای مذهبی و معتقد این کشور رو از بحران سکولاریسم نجات بدهند. یکی از بهترین گزینه ها ورود فاطمیون به ارتش سوریه است.
  • فاطمه سادات صادقی IR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    خدا حفظت کنه عزیزدلم عشقه نازم مرسی که اینقد زحمت میکشی ان شاءالله با خیرش اجرت رو از حضرت زينب(س) بگیری عزیز دلم
  • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    ای داد بیداد ای افسوس صد افسوس
  • س IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
    0 0
    سلام ودرود خدا برمجاهدان راه حق.ان شالله به زودی مشکلات شماهم برطرف بشود عزتمنددردنیاودر آخرت باشید
  • محمد IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 1
    وقتی میگید ماهی ۲۵ تومن یعنی ماهی ۵۰ ملیون حداقل بهش دادن، اگه به یه سرباز افغانی ساده ماهی اینقدر میدن، حساب کن به درجه دار ایرانی چقدر میدن ، اخرشم اسد بهشون گفت بفرمایید بیرون ،هری
    • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
      0 1
      جناب محمد،میشه وقتی حرف میزنی ،چرتکه خودت رو بذاری کنار؟ تبعه افغان ،حق داره که شناسنامه افغانستانی داشته باشه،این حق مختص تمام افغانهاست چه داخل افغانستان به دنیا آمده باشند چه بیرون از افغانستان،وگرنه همین حق قانونی و خدادادی رو امریکایی و ...میاد برای خودش میکنه کاپیتولاسیون!! شناسنامه ایرانی هم فقط مختص ایرانی هاست،ما دوباره تن به کاپیتولاسیون نمیدیم.خیلی روشن و واضح گفتیم.
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    در لزوم توجه به رزمندگان افغانستانی شکی نیست ... اما بیان توقعاتی نظیر این که به ما شناسنامه ایرانی بدهید و ... از زبان خود رزمندگان، به ذهن خواننده این گونه تداعی می‌کند که این افراد نیتشان چندان خالص نبوده و شایعاتی که در این باره میان مردم هست را تقویت می‌کند.
    • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۰
      0 1
      شناسنامه ایرانی فقط مختص ایرانی هاست و نه افاغنه محترم.افاغنه محترم و شریف لطف کنن،برگردن کشور خودشون و از حق قانونی خودشون دفاع کنن و کوتاه نیان بابتش چون ،کس دیگه جاشون این حق رو میگیره برای خودش،ما هم حق ایرانی رو به افاغنه محترم نخواهیم داد.کمی هم تعصب درباره خاک افغانستان و هویت افغان خودتان داشته باشید ،بد نیست آسمان به زمین نمی آید.چهل سال در خدمت بودیم نوبت همسایه های دیگر شماست در خدمتتان باشند چرا که گویا به نام افغانستان آلرژی پیدا کرده اید...سرباز افغانستان بودن عار نیست،تفاوتی با مدافع حرم در سوریه بودن ندارد....کمی اندیشه لطفا.
  • Khalil IR ۰۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
    0 0
    عجب از بعضی برادارن بدهکار هم شدیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس