شمخانی: آمریکا با راهبرد تنش زایی همچنان در منطقه بحران می آفریند

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بدو ورود به هند برای شرکت در سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای گفت: آمریکا با راهبرد تنش زایی همچنان در منطقه بحران می آفریند.

به گزارش مشرق، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی سه شنبه شب برای شرکت در سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای وارد دهلی نو پایتخت هند شد.

شمخانی در بدو ورود به فرودگاه دهلی نو در گفتگو با خبرنگاران با ابراز خرسندی از تداوم نشست گفتگوی امنیت منطقه ای که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته بنیان گذاشته شد، بر ضرورت افزایش تعاملات و همکاری های منطقه ای برای مقابله با تهدیدات و مولفه های ناامن ساز تاکید کرد.

 دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به تمرکز سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای بر موضوع تحولات سیاسی و امنیتی افغانستان گفت: تلاش خواهیم کرد در این نشست با تشریک مساعی کشورهای شرکت کننده، ضمن بررسی مولفه های بحران ساز در منطقه به ویژه افغانستان، راهکارهای کمک به ایجاد صلح و ثباتی پایدار و فراگیر در افغانستان را بررسی کرده و به راهکارهای عملیاتی مشترک برسیم.

شمخانی تصریح کرد: اگرچه آمریکا پس از ۲۰ سال تجاوز و اشغال افغانستان از این کشور اخراج شد، اما همچنان با راهبرد تنش زایی به بحران آفرینی ادامه می دهد.

وی با ابراز خرسندی نسبت به افزایش حضور کشورهای منطقه در این نشست گفت: برگزاری این نشست فرصت بسیار مناسبی برای پیگیری گفتگوهای سیاسی و امنیتی دوجانبه بین کشورهای منطقه نیز محسوب می شود.

شمخانی در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در سومین نشست گفتگوی امنیت منطقه ای با همتایان خود دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه ای و بین المللی گفتگو خواهد کرد.

این اجلاس به ابتکار جمهوری اسلامی ایران تشکیل و اولین نشست آن در سال ۱۳۹۷ برای بررسی بحران افغانستان در تهران برگزار شد.

دهلی نو فردا چهارشنبه ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان ماه) میزبان نشست امنیت منطقه‌ای درباره افغانستان است پیش از این اعلام شده بود که ایران به دعوت دهلی نو برای حضور در این نشست پاسخ مثبت داده است.

در این نشست که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی ایران، روسیه، چین، هندوستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان برگزار می‌شود، آخرین تحولات امنیتی منطقه مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس