یمن نمایه

در حالی که همه در انتظار اعلام شکست نهایی ائتلاف متجاوز سعودی در استان مأرب یمن هستند، خبر عقب‌نشینی ناگهانی نیروهای وابسته به این ائتلاف از جنوب و شرق شهر راهبردی الحدیده مانند یک بمب صدا کرد.

به گزارش مشرق، منابع رسانه‌ای یمن، روز گذشته (جمعه، ۱۲ نوامبر)، اعلام کردند که نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی به صورت ناگهانی از مناطق بسیاری در اطراف «الحدیده» (غرب یمن) مانند منطقه کیلومتر ۱۶، «الصالح» در شمال شهر الحدیده، مجتمع صنعتی-تجاری «اخوان ثابت» و منطقه «المنظر» در جنوب الحدیده عقب‌نشینی کردند.

پیشروی در شهر راهبردی الحدیده؛ غافلگیری مقاومت یمن برای متجاوزان

شهر الحدیده با ۲ میلیون نفر جمعیت، ۲۳۰ کیلومتر با صنعا فاصله دارد و پس از شهر «تعز» بزرگترین شهر یمن به شمار می‌رود و به دلیل راه داشتن به دریای سرخ از اهمیت اقتصادی زیادی برخوردار است.

پیشروی در شهر راهبردی الحدیده؛ غافلگیری مقاومت یمن برای متجاوزان

استقرار نیروهای صنعاء در ده‌ها موضع خالی شده در الحدیده

لحظاتی بعد اعلام شد که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، در ده‌ها موضع خالی شده از نیروهای متجاوز سعودی، مستقر شدند و کنترل مسیر مستقیم میان الحدیده و صنعاء را در دست گرفتند.

پیشروی در شهر راهبردی الحدیده؛ غافلگیری مقاومت یمن برای متجاوزان

دلیل عقب‌نشینی ناگهانی؛ کمک به متجاوزان در مأرب؟

گفته شد که نیروهای ائتلاف پس از خروج از الحدیده، به سمت شهر «المخا» واقع در غرب استان تعز حرکت کرده‌اند. ناظران در تحلیل‌های اولیه، دلیل این عقب‌نشینی ناگهانی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی را کمک به نیروهای دولت مستعفی یمن و حزب اخوانی الاصلاح در جبهه مأرب اعلام کردند.

پیشروی در شهر راهبردی الحدیده؛ غافلگیری مقاومت یمن برای متجاوزان

همچنین گفته می‌شود که عقب‌نشینی ائتلاف سعودی از سواحل غربی در پی نگرانی آمریکا و امارات از تحولات مأرب صورت گرفته است. امارات و عربستان می‌خواهند با تحت فشار قرار دادن نیروهای حزب اصلاح، آن‌ها را مجبور به ترک تعز و پیوستن به جبهه مأرب کنند زیرا اولویت ائتلاف متجاوز بر خلاف اصلاح، حفظ مأرب به هر قیمت ممکن است.  

دلیل اصلی این گمانه‌زنی آن است که انصارالله یمن شامگاه پنجشنبه، اعلام کرد که منطقه راهبردی «الفلج» در شهرستان «وادی عبیده» در استان مأرب را آزاد کرده است. الفلج، آخرین مقر نظامی متعلق به نیروهای دولت مستعفی یمن در جنوب مأرب است.

منابع نظامی گفتند که نیروهای دولتی صنعاء پس از آزادسازی منطقه الفلج، به سمت مواضع راهبردی در جنوب و شرق شهر الوادی پیشروی کردند. بنا بر این گزارش نیروهای یمنی به نزدیکی محله‌های جنوبی شهر مأرب رسیده‌اند و شمار زیادی از نیروهای دولت مستعفی به مرکز این شهر گریخته‌اند. نیروهای یمنی از سه محور، مأرب را در محاصره خود دارند و هر روز به آزادسازی آن نزدیکتر می‌شوند.

در چنین شرایطی می‌توان که نیروهای مقاومت یمن توانسته‌اند با دستاوردهای میدانی متوالی، متجاوزان سعودی را در حلقه محاصره‌ای که خود آغاز کرده بودند، گرفتار کنند.

دولت مستعفی: عقب‌نشینی از الحدیده بدون هماهنگی با ما بود

اما دولت مستعفی یمن به ریاست «عبد ربه منصور هادی» امروز (شنبه) اعلام کرد، عقب‌نشینی نیروهای ائتلاف سعودی از الحدیده بدون هماهنگی و ائتلاف دولت مستعفی صورت گرفته است.

پیشروی در شهر راهبردی الحدیده؛ غافلگیری مقاومت یمن برای متجاوزان

خبرگزاری «آناتولی» به نقل از بیانیه تیم دولت مستعفی یمن در کمیته هماهنگی ویژه بازاستقرار که به موجب توافق استکهلم تشکیل شده، نوشت: اقدامات مربوط به بازاستقرار باید با هماهنگی و توافق با تیم سازمان ملل در الحدیده انجام شود.

در این بیانیه ادعا شده، هرگونه پیشروی نیروهای صنعاء در مناطق تحت تسلط دولت مستعفی در الحدیده تحت هر شرایطی، نقض آشکار توافق استکهلم است و اتخاذ موضع شفاف بین‌المللی را می‌طلبد.

دولت مستعفی یمن همچنین ادعا کرد که عقب‌نشینی صورت گرفته از مناطق شرقی و جنوبی شهر الحدیده، برای اجرای بندهای مربوط به بازاستقرار در توافق استکهلم صورت گرفته است. این ادعا این سوال را به همراه دارد که چرا نیروهای هادی، اکنون توافقی را که در سال ۲۰۱۸ حاصل شده بود، اجرا می‌کنند؟

شهر استکهلم سوئد در تاریخ ۱۵ آذر ۱۳۹۷ (شش دسامبر ۲۰۱۸) به مدت یک هفته میزبان چهارمین دور مذاکرات صلح یمن با حضور طرف‌های یمنی به ریاست «مارتین گریفیتس» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن بود و در تاریخ ۱۳ دسامبر (۲۲ آذرماه) با توافق آتش‌بس در الحدیده، به کار خود پایان داد.

توافق استکهلم سوئد میان طرف‌های یمنی به توافق آتش‌بس در استان الحدیده، خروج تمام افراد مسلح از بندر الحدیده و دو بندر دیگر در شمال این استان «رأس‌عیسی و الصلیف» و سپس خروج کامل نیروهای انصارالله و نیروهای وابسته به هادی از این از شهر الحدیده (مرکز استان الحدیده) اشاره می‌کند.

ارتش یمن در یک قدمی آزادسازی کامل استان الحدیده                                     

منابع یمنی، بعدازظهر امروز ، خبر دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن توانسته‌اند تمام مناطق استان الحدیده (غرب یمن) را به جز یک منطقه پاکسازی کنند.

پیشروی در شهر راهبردی الحدیده؛ غافلگیری مقاومت یمن برای متجاوزان

منابع مذکور در گفت‌وگو با شبکه «المیادین» در این خصوص خبر دادند که تنها منطقه «الخوخه» در استان الحدیده پاکسازی نشده که انتظار می‌رود این منطقه نیز امروز آزادسازی شود.

پیشروی در شهر راهبردی الحدیده؛ غافلگیری مقاومت یمن برای متجاوزان

این منابع در این خصوص گفتند:‌ «ائتلاف پس از آنکه دانست آزادسازی ساحل غربی یک استراتژی پس از آزادسازی مأرب است، عقب‌نشینی کرد».

در ادامه این گزارش آمده است که نیروهای ائتلاف سعودی پیش از متحمل شدن شکستی سخت، هم‌اکنون در حال ساماندهی اوضاع خود در جنوب یمن هستند.

منابع یمنی اضافه کردند که ائتلاف سعودی تمام نیروهای خود از جمله نیروهای «طارق صالح» (از افراد وابسته به متحدان امارات) و «اولویه العمالقه» (تیپ‌های غول‌پیکران)‌ از سواحل غربی یمن خارج کرده و آن‌ها را به سمت عدن (جنوب) یمن برده است.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    خوب عربستان به پایان کار خود رسیده است عقب نشینی آنها از حدیده باید 6 ماه پیش صورت می گرفت این پیشروی خیلی دیر انجام شده است و کمکی به عربستان در شمال یمن نمی کند و بیشتر بدنبال اهدافی در جنوب یمن هستند
  • IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    انصارالله باید با پیشروی به سمت جزیره میون در تنگه مرزهای یمن شمالی و جنوبی را مشخص تر نماید
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۲
    2 0
    شهر تعز از جنوب باید به موازات نبرد مارب باید محاصره شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس