محمد خاتمی

میان رفقای قدیمی شکر آب است، بنا به‌ قاعده قدیمی چریک‌ها در میدان جنگ یا با ما هستی یا علیه ما!

سرویس سیاست مشرق- ۲۴ خرداد ۱۳۸۴ پس از پایان جلسه هیئت دولت خاتمی به میان خبرنگاران آمد. در میان صحبت‌های رئیس‌جمهور وقت یکی از حاضران با ناراحتی می‌گوید: «آقای خاتمی شما همه ما را بعد از هشت سال ناامید کرده‌اید؛ اصلاحات شما چیز قابل‌ عرضه‌ای به یادگار باقی نگذاشته است».

رئیس‌جمهور اصلاحات که آن روزها تحت‌فشار شدید انتقادات از سوی جبهه دوم خرداد قرار داشت با لحنی بد رو به جمع می‌گوید: اصلاحات همین است که می‌بینید؛ توقع داشتید چیزی بیشتر از این انجام شود! فردای آن ماجرا؛ روزنامه اعتماد که ارگان انتخاباتی مهدی کروبی محسوب می‌شد در سرمقاله‌ای به‌سختی به خاتمی حمله کرده و می‌نویسد: «اصلاحات خاتمی به بن‌بست رسید؛ وقتی رفقای آقای رئیس‌جمهور در مجلس اعتصاب کرده و جمهوریت نظام را به چالش کشیدند؛ انتظار داشتند مردم دسته‌دسته به بهارستان آمده و اعضای حزب مشارکت را روی دست گرفته و قیام ملی کنند؛ دریغ و افسوس از آن‌همه توهم! خاتمی درست می‌گوید؛ اصلاحات  اوهامی بود که حالا باید به پایان خودش سلام کند.»

۱۶ سال پس از انتشار آن یادداشت در یک روزنامه اصلاح‌طلب به نظر فرازهایی از آن به وضعیت فعلی جبهه اصلاحات قابل‌تعمیم است. از مدت‌ها قبل در شهر شایعه شده بود که قرار است لیدر اصلاحات در یک بیانیه سرگشاده در آستانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی راه‌کارهای تشکیلاتی جدید برای ادامه حیات را بیان کند؛ آن مانیفست در لحظه آخر تبدیل به یک اطلاعیه سطح پایین به امضای مجمع روحانیون مبارز بدل شده و با چند تغییر در پیش‌نویس اولیه منتشر می‌شود.

یکی از اصلاح‌طلبان استخوان‌دار و قدیمی بعد از انتشار این بیانیه درواکنشی کنایه‌آمیز نسبت به آن نوشت: روزگار عجیبی است، مُحتسب شیخ شد و فسق خود از یاد بِبُرد! یکی دیگر از فعالان اصلاح طلب نیز نوشته است که برای او جای سؤال است که چرا خاتمی خودش بیانیه نداده و پشت سر دیگران سنگر گرفته است. آنچه اصلاح‌طلبان از پنهان شدن خاتمی مطرح می‌کنند سؤال قابل‌تأملی است، لیدر اصلاحات چرا پشت سر یک حزب  سنتی اصلاح‌طلب پنهان‌ شده است؟

خاتمی‌زدایی از چهره اصلاحات کلید خورد/ بازی با میراث روحانی در خیابان؟

 پاسخ به این دست سؤالات ساده است، رهبر اصلاح‌طلبان به دو دلیل از مشخص کردن عیار و وزن سیاسی خود واهمه دارد. از یک‌سو پس از شکست انتخاباتی و رأی دومیلیونی جبهه اصلاحات در آخرین کارزار سیاسی چپ‌های ستادی با «فوبیای وزن سیاسی» روبرو شده و گمان می‌کنند که از تأثیرگذاری برخوردار نبوده و هر کنش سیاسی جز هزینه سازی دستاورد دیگری برای آن‌ها نخواهد داشت.

بر این اساس اگر خاتمی به صحنه آمده با اقبال عمومی روبرو نشده و سنگ عیار او بی‌ارزش‌تر از گذشته می‌شود. ازاین‌رو خاتمی باید از تیررس افکار عمومی دور شده و با حداقل کنش درصحنه حاضر باشد. کارگزاران؛ مردم‌سالاری، مجمع ایثارگران؛ اعتماد ملی و توسعه ملی ازجمله گروه‌هایی هستند که معتقد به کناره‌گیری تلویحی خاتمی از صحنه شده‌اند.

علی باقری، از فعالان جریان اصلاح‌طلب و رئیس دفتر سیاسی حزب توسعه ملی در این‌باره می‌گوید:

با فقدان آقای خاتمی، نفرات دیگر در جریان اصلاحات با اختلاف زیادی از آقای خاتمی قرار می‌گیرند و این قطعاً یکی از نقاط آسیب‌پذیر و واجد آسیب برای جریان اصلاحات است و من این را کاملاً قبول دارم؛ اما اینکه چه باید کرد باید بگویم هم آقای خاتمی و هم مجموعه جریان اصلاحات معتقد هستند این جریان باید به سمتی حرکت کند که از یک تشکیلات انسجام بخش قوی برخوردار باشد که آن تشکیلات به‌مرورزمان جای فرد و افراد را در هدایت و پیشبرد جریان اصلاح‌طلبی بگیرد. به‌هرحال راه منطقی هم همین است.

عضو سابق حزب منحله سازمان مجاهدین انقلاب در ادامه راهبرد خاتمی زدایی از اصلاحات افزوده است:

این کاریزما و این قدرت رهبری باید در حیات ایشان و در حضور فعال ایشان رفته‌رفته از فرد به تشکیلات منتقل شود، شاید تشکیل جبهه اصلاحات ایران یک تلاشی برای پاسخ گفتن به این نیاز است البته خیلی طبیعی است که این فرایند یک‌دفعه رخ نخواهد داد و یک فرآیند است و یک بازه زمانی را نیاز دارد که عملاً این اتفاق بیفتد.

پروژه خاتمی زدایی یک بال دیگر نیز دارد، چپ‌های ستادی رادیکال که از مدت‌ها قبل خبر مرگ «اصلاحات صندوق محور» را اعلام کرده و با اسم رمز «اصلاحات جامعه‌محور» وارد میدان شده‌اند، این دسته نیز روی خاتمی زدایی از پیکره اصلاحات با بخش سنتی‌تر آن تفاهم دارند؛ البته آن‌ها یک شرط برای حذف لیدر اصلاحات در نظر گرفته‌اند که اعمال آن قابل‌تأمل است.

بخش تندرو جبهه اصلاحات (هسته سخت) بر این باور است که باید تعارف با نظام را کنار گذاشت و مستقیم وارد تقابل با جمهوریت نظام شد. این طیف اعتقاد دارد که می‌توان باکارت «میراث روحانی» بازی کرده و از حالت رکود خارج شد! به باور چپ‌های رادیکال دولت روحانی یک دستاورد مهم از خود باقی گذاشته که به‌اندازه یک گنج ارزش دارد.

مین‌گذاری‌های نئولیبرال ها در مسیر حرکت دولت سیزدهم به حدی حرفه‌ای طراحی‌شده است که می‌توان چون یک عملیات برنده به آن نگریست. چپ‌های رادیکال معتقدند که اگر خاتمی با این پروژه همراهی کند، همچنان لیاقت بر عهده داشتن رهبری اصلاحات را داشته و در غیر این صورت باید جای خود را به افراد جسورتری بدهد. به باور اصلاح‌طلبان رادیکال باید روی اعتراضات معیشتی و خیابانی از سوی برخی اقشار اجتماعی (طیف خاکستری و مستعد) سرمایه‌گذاری کرده و به آن جهت سیاسی داد.

خاتمی‌زدایی از چهره اصلاحات کلید خورد/ بازی با میراث روحانی در خیابان؟

خاتمی‌زدایی از چهره اصلاحات کلید خورد/ بازی با میراث روحانی در خیابان؟

این ادعا البته بی سند نیست! تاج‌زاده از لیدرهای خیابانی جبهه اصلاحات در نامه‌ای به سعید حجاریان نوشته است: کوتاهی اصلاح‌طلبان در دفاع از منافع ملی و حقوق مردم در سال‌های اخیر و لکنت زبان و تن دادن به مهندسی کامل انتخابات، بین آن‌ها و مردم فاصله انداخته است.

هسته سخت اصلاحات چنان از شکست انتخاباتی عصبی است که به‌صورت علنی دست به تهدید لیدر اصلاحات می‌زند. واقعیت آن است که مهندسی صورت درگرفته در آن انتخابات در شبی صورت گرفت که خاتمی پای نظرسنجی ساختگی جبهه اصلاحات را امضا کرده و برای آن سند ایجاد کرد. بر اساس آن نظرسنجی ادعاشده بود که همتی توانایی آن را دارد که انتخابات را دومرحله‌ای کند!

تاج‌زاده این روزها گمان می‌کند که می‌تواند نقش حمید اشرف را بازی کرده و برای سعید حجاریان نقش جزنی را در نظر گرفته است، این نمایش کمدی برای یک اصلاح‌طلب قدیمی پیام ویژه‌ای دارد.

خاتمی‌زدایی از چهره اصلاحات کلید خورد/ بازی با میراث روحانی در خیابان؟

هل دادن چریک پیر به خیابان

میان رفقای قدیمی شکر آب است! روزگاری تاج‌زاده، حجاریان و بهزاد نبوی سه تفنگدار اصلاحات محسوب شده و هرکدام برای دیگر تک تیراندازی می‌کرد؛ حالا آن موقعیت با چالش‌های اساسی روبرو شده است. بهزاد نبوی از سوی دو یار قدیمی متهم به همکاری با خاتمی در بزک کردن چهره عبدالناصر همتی در انتخابات شده است.

چپ‌های رادیکال گمان می‌کنند که بهزاد به آن‌ها خیانت کرده و بازی کارگزارانی ها را پیش برده است. در این دادگاه خیابانی متهمان دیگری نیز وجود دارد. غلامحسین کرباسچی (ادوار تحکیمی‌ها) بخشی دیگری اعضای در معرض اتهام هستند. البته نسخه کرباسچی در یک ضد عملیات درون تشکیلاتی پیچیده شده است و حالا نوبت به چریک پیر است که تکلیفش را بخش رادیکال معلوم کند.

ماجرا بسیار ساده است بنا به‌ قاعده قدیمی چریک‌ها در میدان جنگ یا با ما هستی یا علیه ما! در چنین وضعیتی نبوی راه انتخاب فراوانی ندارد. او یا باید عطای ریاست بر کرسی جبهه اصلاحات را به لقای آن بخشیده و به خانه رفته و به استراحت مطلق بپردازد، یا آنکه به تنظیمات کارخانه بازگشته و در شطرنج جدید نقش سرباز را بازی کند. در غیر این صورت باید مانند رفیق قدیم اش شعاعیان به انزوا رفته حذف شود! بهزاد نبوی در خاطرات خود نوشته است که بیژن جزنی شعاعیان را مارکسیست آمریکایی می‌دانست که باید حذف می‌شد. شعاعیان در آخرین روزهای زندگی تحت‌فشار بایکوت چریک‌ها به‌سادگی لو رفته و مجبور به خودکشی با سیانور شد!

خاتمی‌زدایی از چهره اصلاحات کلید خورد/ بازی با میراث روحانی در خیابان؟

در روزهای اخیر فشار به خاتمی برای فعال شدن افزایش‌یافته است؛ حتی خبر رسیده است که او را برای رفتن به سفرهای استانی نیز تحت‌ فشار قرار داده‌اند. در این جلسات پیشنهادشده است که لیدر اصلاحات چهره خود را بازسازی کند. روان‌شناسان اصلاح‌طلب باور دارند که رئیس‌جمهور اصلاحات زیر بار این دست پیشنهادها برای اقدامات پراکسیسی نرفته و این داستان مقدمه‌ای برای حذف درون تشکیلاتی است، خاتمی زدایی از چهره اصلاحات (به بهانه‌هایی چون بیماری لیدر اصلاحات و کم‌تحرکی) شتاب بیشتری به خود گرفته است. اصلاح‌طلبان رادیکال ناامید از آخرین سخنرانی شیخ فتنه در منزل کرباسچی و بی‌عملی خاتمی به‌زودی از بیعت خود با یک چهره آوانگارد رونمایی می‌کنند. میراث روحانی شاید به داد روحانی برسد!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    23 70
    فعلأ که استاندارد ترین مسول داخل کشور همین محمد خاتميه
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      27 7
      تا استاندارد از چه لحاظ مد تظر شما باشه!
    • سید IR ۰۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      28 6
      البته صحیح می گویی با معیارهای (استاندارد) غربی!!!!!!
    • میثم IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      23 4
      اگر استاندار همکاری و پادویی آمریکا و اروپا و خود ذلیلی در برابر تروریستهای کرواتی است، با شما موافقیم!
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      16 2
      استاندارد ترین خادم دشمن مردم ایران برای فتنه گری
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      10 3
      خاتمی فتنه گر یک مهره سوخته است.
    • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      6 5
      محمد بن سلمان هم استاندارد و ... میباشد
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      8 0
      رونالد ریگان ،فرانسوا میتران ،مارگارت تاچر ، اریل شارون ،ملک فهد،محمد رضا نیم پهلوی ،حسنی مبارک،صدام حسین ، مسعود رجوی منافقین خائنین معروف داخلی همگی دنبال از بین بردن جمهوری اسلامی ایران بودند همه اینها ازبین رفتند اما جمهوری اسلامی ایران باقدرت وصلابت قله های اقتدار را یکی پس از دیگری دارد فتح میکندوپیش میرود کسانیکه از قطار قدرتمند جمهوری اسلامی پیاده شده اند و مسببین وضعیت موجود که از پشت به ملت بزرگ ایران خنجر زده اند بالاخره در تاریخ ایران از رو سیاهان خواهند بود و نامشان به نیکی ثبت نخواهد شد .
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 2
      .... استاندارد
    • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      7 1
      ... همان ... دهه 60 هستند که به داخل سیستم نفوذ کردند انفجار دفتر نخست وزیری هم کار امثال ب. ن و س.ح و ... است
    • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      7 0
      افرادی همچون جهانگیری و اخوندی و نعمت زاده وزنگنه ... همه از وزیران خاتمی هستند
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 0
      گاوشیرده برای جبهه عبری غربی کلا استاندارده
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    15 4
    نگذارید برود یک چهره خبیث شناخته شده رسوا بهتر است از یک نااشنا شیطان هم همیشه خودرا پنهان میکند تافریب دهد.ما به روحانی وخاتمی وصدام میر حسین.بعنوان رهبران نفاق نیازمندیم.
    • IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 0
      خیلی نباید به فراموشی اصلاحات دلخوش باشیم
  • سعادت IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    13 4
    خواهشمندم نام این افساد طلبان را در سایت وزین خود نیاورید و سایت را با نام آنها آلوده نکنید. هر وقت اول صبح نام این افساد طلبان را می شنوم آن روز تا آخر وقت برایم تلخ می شود.
  • حامد IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    26 8
    خاتمی مگه هنوز زنده است؟
  • DE ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    13 1
    فردای آن ماجرا؛ روزنامه اعتماد که ارگان انتخاباتی مهدی کروبی محسوب می‌شد در سرمقاله‌ای به‌سختی به خاتمی حمله کرده و می‌نویسد: «اصلاحات خاتمی به بن‌بست رسید؛ وقتی رفقای آقای رئیس‌جمهور در مجلس اعتصاب کرده و جمهوریت نظام را به چالش کشیدند؛ انتظار داشتند مردم دسته‌دسته به بهارستان آمده و اعضای حزب مشارکت را روی دست گرفته و قیام ملی کنند؛ دریغ و افسوس از آن‌همه توهم! خاتمی درست می‌گوید؛ اصلاحات اوهامی بود که حالا باید به پایان خودش سلام کند //خخخخ .گریه کنی یا نکنی آخر ماجرا رسید...گریه کنی یا نکنی اصلاحات به انتها رسید...تو میروی و جورج سوروس یک خر نو نعل میکنه..تا غرب و غربگدا باشین اوضاعتون هم همینه.....
  • سید IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    34 7
    به قول کرباس چی اصلاح طلبان همگی سر و ته یک کرباس هستند! و ملت از ایشان بیزار و منزجر و متنفر!!!
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      6 23
      سیدمتوهم شدی چرا بخودت اجازه میدی از طرف یه ملت حرف بزنی بعدهم شرق خوشش بیاد فورا نوشته شما را در معرض عموم قرار بدهد سید خاتمی نسبت به سایر روسای جمهور موقعیت بهتری بین مردم دارد
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      21 5
      سید محمد خاتمی بعد از خرداد ۸۴ هرگز جرات نکرده در جمع مردم حاضر شود و البته اعتقادی هم به توده مردم ندارد و نهایت فعالیتش خواندن خطبه عقد بازیگرانی است که دوام ازدواجشان به ۶ ماه نمیرسد !!!!اگر این موقعیت بهتر است من دیگه حرفی ندارم !!!
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    9 27
    شما که چهره فرد فرهیخته ای مثل خاتمی را مات میکنید خیلی بدبخت هستید !!!!!!! اصلا اصلاحات که حالا نیست تازه زمان روحانی هم نبود ببینیم شما ها چه میکیند؟؟؟؟؟؟ حداکثر مثل دولت مموتی یک گندهایی میزنید که چند نسل نتواند جمعش کند . همین
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      13 3
      گندی که اصلاح طلبان زدند قجرها نزدند قیمت ارز را 10 برابر گران کردند.
    • IR ۱۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      5 1
      اولأ مؤدب باش بی تربیت . بعد هم یکی از گندهایی که آقای احمدی نژاد زد به جز انحرافش در اواخر به سمت اصلاتچی ها را بگو.
    • IR ۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      4 4
      درود بر دکتر محمود احمدی‌نژاد
    • IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      0 0
      گند توتال و کرسنت استات اویل رشت الکتریک و ..... فساد از چپی ها و اصلاحات شروع شد، اما اون زمان هوچی گرها خودشون سر کار بودن، کسی نبود تو بوق کرنا بکنه، اگر کسی هم بود با رفتار دیکتاتوریشون بایکوتش میکردن
  • محسن IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    20 4
    من بعنوان ی شهروند ایرانی قبلا حامی اصلاح طلبان بودم ولی از زمانیکه برایم ثابت شد ک اصلاح طلبی یعنی بی مسئولیتی و خرابکاری و خیانت ب منافع ملی؛ با همه وجودم از این طیف سیاسی منافق و خائن و سوء استفاده کننده از مردم؛ بیزار و متنفرم
  • IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    6 18
    جفتگیات خوبی سر هم کردی مشرق جان. سعی کن قرصهاتو به موقع بخوری
  • ناشناس IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    4 33
    اگر دین ندارید حداقل آزاده باشید . بعد از آقا شاید خاتمی جزئ معدود افرادی باشد که پاک دست و نگران آینده کشور باشد . و همچنان محبوب .باشد که تا ابد بسوزید از این محبوبیت
    • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      4 4
      خاتمی با تحمیل دولت بی کفایت روحانی به ملت میخ آخر را بر تابوت اصلاحات کوبید.
    • DE ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 5
      اگر دین ندارید حداقل آزاده باشید . بعد از آقا شاید خاتمی جزئ معدود افرادی باشد که پاک دست و نگران آینده کشور باشد . و همچنان محبوب .باشد که تا ابد بسوزید از این محبوبیت خخخخخ بعد از آقا رو خوب اومدی فکر کردی نام مبارک حضرت آقا را میبری ملت گول میخورن. یه اشتباه کردی اسم مسلمونی یادت رفت بنویسی تا بیشتر باور کنند. مثلا کربلایی سید ضیاءالدین سید طباطبایی یا جانباز ۹۹ درصد
    • ناشناس IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      1 4
      آنکه دلش برای مردم کشورش می‌سوزد فقط دکتر احمدی نژاد است!
    • DE ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      2 0
      محمود فقط دلش برای مشایی میسوزه . کاندید بعدی اصلاحات و... محمود است..
    • ناشناس IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۹
      3 0
      خاتمی فتنه گر است!
  • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    17 2
    خدا را شکر که چهره اصلاح طلبان نمایان شد
  • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    15 2
    خدا را شکر که چهره اصلاح طلبان نمایان شد
  • علیرضا IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    7 0
    سلام.هرجفت انها باید بهمراه عده ایی راستیها محاکمه شوند وبرای همیشه بعنوان مهره سوخته بروند به جهنم.تا مردم یک نفسی بکشند
  • علی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    16 1
    وقتی نام اصلاح طلبان جائی می بینم افسوس می خورم که چگونه این طیف کلاه سر ملت گذاشتند افتضاح کردن گند زدن به کشور
  • علی IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    14 2
    به اصلاح طلبان نباید اعتماد می شد
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    18 1
    اصلاحات از همان اول هم به جز تقاضای مجوز برای حجاب ناقص و گوش دادن موسیقی در اتومبیل بدون مزاحمت کمیته و بسیج چیزی نبود. بعد از اینها دیگر اصلاحات حرفی برای زدن نداشت
  • فهیم IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    8 2
    نیازی نیست که این شخص مرموز از این فرقه رانده شود یا نشود مهم این است که کشور جز خیانت از این فرقه چیز دیگر ندیده 0
  • مقدس IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    11 1
    خاتمى و كروبى و مير حسين و حسن و حسن مصطفوى لاكچرى و بقيه تمام .
  • Reza IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    3 7
    مشرق عزیز،اگر واقعاً به فکر این ملک و ملت هستی،برو پی گیری کن،داستان این فایل صوتی چیه؟
    • محمد IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      5 2
      ۴سال قبل پیگیری شده جنابعالی خواب تشریف داشتی
    • ناشناس IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      2 0
      فایل صوتی ظریف چی که توش به سردار دلها توهین کرد و گفت که حاج قاسم مخالف دیپلماسی بود!!!
  • FR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 2
    این چهره کیست ؟
  • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    0 4
    نه اصلاحطلب ونه اصولگرا
    • DE ۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      3 0
      باز یکی فریاد زد این بابا از خواب پرید. عمویی این دستور سازمانی اصلاح طلبها به گروهک هاشون بود برای خراب کردن اصولگراها شب انتخابات . حناتون رنگ نداره کلکتون نگرفت انتخابات شد تمام شد رفت . برو بگیر بخواب باز ۳ سال دیگه سازمانتون صدات میزنه اونوقت همین کامنت را باز بنویس.
    • ناشناس IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      2 0
      نه اصلاح طلب نه اعتدالگرا
  • فرزاد IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    5 0
    خاتمی که فتنه گره
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    1 1
    مگه از حصر اومده بیرون؟
  • اشنا IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    1 1
    هنوزباخودتان تعارف داریدراه حل همه مشکلات راوابستگی به امریکا می دانیدبافروکش کردن امریکا شماهم درحال فروپاشی هستیدهمه همفکرانتان ،لیبرالهای جهان سوم ،سرمایه های امریکا همین مشکلات رادارندبه تاریخ خوش امدید
  • رضا IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    3 0
    شكست انتخاباتى اصلاح طلبان !
  • ایرانی IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    3 0
    بخدا وقتی ی نفر از اختلاس طلبا رو میبینم ببخشین تهوع میگیرم
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    1 2
    درست یاغلط روزگارطوری رقم خورد که بقایاعدم بقای اصلاح طلبان بستگی به عملکرددولت جدیدداره نه به بیانیه وجلسه.دوران بدی رودر۸سال گذشته گذروندیم امادلیل نمیشه که بگیم اصلاح طلبان حیات دوباره ندارن.احیائشون فقط وفقط به عملکردازاین به بعداصولگرایان وابسته است.
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    1 0
    از مکافات عمل غافل مشو..گندم از گندم بروید جوزجو...گروهی که از اول با نفاق بقصد ضربه به اسلام وانقلاب تشکیل شد بیقین عاقبتی سیاه خواهد داشت.اصلاحات سال پنجاهوشش.وهفت بود اصلاحات بدون تعریف که تمام بنی بشر را شامل میشود بچه منظور بود ازعملکرد نابودی انقلاب واسلام بود
  • IR ۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
    0 7
    پذیرش برجام و تحولات قطعی سیاسی ، فرهنگی ، اقتصادی و اجتماعی بعد آن دلیلی می شود بر پر قدرت شدن قطعی اصلاحات لذا اصلاحطلبان باید از این روند خوشحال باشند هم چنین اصلاح طلبان باید ضمن خودسازی ، اصلاح درونی و عضو گیری از هر گونه ورود در دوره ی بعدی انتخابات مجلس ، شوراها و ریاست جمهوری اجتناب نمایند چرا که اصولگرایان در این مدت کاملا به خود زنی خواهند رسید
    • DE ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      2 0
      اگر بنا بود اصلاحات غیر از جیب خودش و حساب بانکی رفیق رفقاش چیزی را اصلاح کنه که بهش اصلاحات نمیگفتند. فقط یک نمونه نمیتونی در تاریخ اصلاحات بیاری که فردی در اصلاحات به خودسازی و الوهیت و درجات ایمان رسیده باشد . رانت و شیتیل و دلالی که انسان سازی نمیکند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس