کد خبر 1347468
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۳
نشست مطبوعاتی «رافائل گروسی» درباره نظارت و راستی‌آزمایی در ایران

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی می‌گوید پیش از سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران با او گفت‌وگو کرده است.

به گزارش مشرق، دفتر «نفتالی بنت»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرده با «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از سفر او به ایران گفت‌وگو کرده است. 

دفتر نفتالی بنت در بیانیه‌ای اعلام کرده که او «مواضع اسرائیل را درباره گفت‌وگوهای هسته‌ای در وین و در خصوص پرونده‌های مفتوح آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به او اعلام کرده است.»

نفتالی بنت همچنین گفته که انتظار دارد که آژانس اتمی به عنوان یک «نهاد نظارتی حرفه‌ای و بی‌طرف» باقی بماند. دو طرف توافق کرده‌اند با یکدیگر در تماس باشند.

بیشتر بخوانید:

منبع ایرانی: توافق وین منوط به حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده است

تماس تلفنی نفتالی بنت با مدیر کل آژانس در شرایطی انجام شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه در گزارشی مدعی شد میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به پانزده برابر بیشتر از سقف تعیین شده در توافق هسته‌ای (برجام) رسیده است.

در این گزارش ادعا شده، آژانس به‌خاطر محدودیت‌هایی که تهران از سال گذشته برای ناظرانش در تأسیسات هسته‌ای ایران ایجاد کرده قادر نیست میزان دقیق این ذخایر را برآورد کند.

بیشتر بخوانید:

توضیحات ایران درباره گزارش جدید آژانس اتمی

آژانس همچنین مدعی شده که تا نوزدهم فوریه سال جاری میلادی (دو هفته  قبل) کل ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران به ۳۱۹۷.۱ کیلوگرم رسیده است که افزایشی ۷۰۷.۴ کیلویی همراه بوده است.

گزارش آژانس در حالی منتشر شد که دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران از روز سه‌شنبه ۱۹ بهمن ماه و بعد از تنفسی ۱۱ روزه برای مشورت هیأت‌ها با پایتخت‌هایشان با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در پایتخت اتریش از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون در سطوح و فرمت‌های مختلف در حال برگزاری است.

«رافائل گروسی» مدیر کل آژانس بین المللی اتمی دیروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگاران در این باره ابراز خوشبینی کرد که می‌توان  در زمینه مسائل مهم پادمانی با ایران به پیشرفت دست یافت. وی در زمینه سفر به تهران گفت، که احتمال هرچیزی وجود دارد.

به دنبال انتشار برخی خبرها از سفر قریب‌الوقوع رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌الملل انرژی اتمی به تهران سخنگوی آژانس تأیید کرد گروسی روز شنبه به تهران سفر خواهد کرد.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

از سوی دیگر، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در منطقه غرب آسیا است و با حمایت‌های آمریکا برنامه تسلیحات هسته‌ای خودش را از نظارت‌های بین‌المللی دور نگاه داشته است.

دولت جدید آمریکا به ریاست «جو بایدن» مدعی است قصد دارد از طریق مذاکرات جاری در شهر وین آمریکا را به توافق هسته‌ای برجام بازگرداند اما تا کنون از اجرای تعهداتش در این راستا خودداری کرده است. رژیم صهیونیستی و واشنگتن در ماه‌های گذشته همکاری علیه ایران را در دستور کار قرار داده‌اند.

بعد از روی کار آمدن نفتالی بنت به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برخی منابع خبری گزارش داده بودند کابینه جدید رژیم صهیونیستی قصد دارد بر خلاف کابینه «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر سابق این رژیم از علنی کردن اختلافات با آمریکا در خصوص ایران بپرهیزد.

پایگاه «اکسیوس» چندی پیش به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش داده بود تل‌آویو قصد دارد از طریق دیپلماسی بر رویکرد دولت آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.

این در حالی است که گروه دیگری از تحلیلگران، اختلافات ابرازشده از سوی مقام‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در خصوص ایران را بخشی از تقسیم کار میان دو طرف در راستای بازی «پلیس خوب-پلیس بد» برای گرفتن امتیازات حداکثری از ایران در مذاکرات هسته‌ای می‌دانند.

آمریکا و رژیم صهیونیستی در ماه‌های گذشته کارگروه مشترکی برای هماهنگی سیاست‌های ضد ایرانی خود تشکیل داده و در چارچوب آن به توافقاتی دست پیدا کرده‌اند.

ریاست این کارگره را مشاوران امنیت داخلی دو طرف یعنی «جیک سالیوان» از طرف آمریکا و «مئیر بن‌شابات» از طرف رژیم صهیونیستی به عهده دارند. مقام‌های ارشد نهادهای امنیتی، دیپلماتیک و اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل در جلسات این کارگروه شرکت می‌کنند.

در ماه‌های گذشته شماری از مقام‌های رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند که خروج از برجام توسط دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اشتباه بوده است.

«دنی سیترینوویچ» از بالاترین مقامات نظامی صهیونیست نیز که مسئول گردآوری و تحلیل اطلاعات مرتبط با ایران در دوره نتانیاهو و وابسته نظامی تل آویو در سفارتخانه این رژیم در آمریکا به مدت سه سال بود آذرماه سال جاری به روزنامه تایمز اسرائیل گفت که «ناکامی‌های فاحش اسرائیل در قبال ایران» برنامه هسته‌ای تهران را سرعت بخشیده است. او گفت که دولت نتانیاهو دچار «محاسبات اشتباه» در خصوص ایران شده بود و اکنون نفتالی بنت نیز همان مسیر را می‌رود.

او ادعا کرد که در زمان خروج آمریکا از برجام، بارها مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده بود اما نتانیاهو اعتنایی به سخنانش نمی‌کرد. این مقام نظامی صهیونیستی متخصص امور ایران سپس به تایمز اسرائیل گفت که اکنون بهترین و تنهاترین راه برای غلبه بر آن‌چه تهدیدات ایران می‌خواند، این است که واشنگتن به مصالحه بزرگ روی آورده و موجب موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات وین شود.

در همان زمان روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای به قلم «توماس فریدمن» نوشت که «موشه یعلون» وزیر جنگ اسرائیل که در زمان امضای برجام به شدت با این توافق مخالف بود، اخیرا در کنفرانسی گفته است که تصمیم ترامپ برای خروج از این توافق «اشتباه بزرگی» بود که با تشویق نتانیاهو صورت گرفت.

موشه یعلون در این کنفرانس گفته بود که خروج از برجام «بدترین تصمیم در ده سال گذشته» در ارتباط با ایران بوده است. پس از او «گادی ایسنکات» از فرماندهان ارشد صهیونیستی نیز که از حامیان خروج از برجام بود در سخنانی گفته است که اقدام ترامپ به ضرر اسرائیل تمام شد چرا که ایران توانست پس از آن به سرعت برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • SE ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 0
    باز این را به ایران راه میدهید بیاید یک باج دیگر بگیرد
  • IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 0
    مگر جاسوس اسرائیل است ؟!!!
  • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    2 0
    گروسی دوباره می‌خواهد بیاید تا به اسرائیل در انجام کارهای زیاد باقی‌مانده‌اش در ایران (ترور بقیه‌ی دانشمندان و خراب‌کاری در صنعت هسته‌ای) کمک کند؛ این مردک را راه ندهید!
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    2 0
    مذاکره فرسایشی نباید بشود؛ نباید جوری باشد که طرف‌ها بخواهند همین طور مدام این مذاکره را کش بدهند که این برای کشور ضرر دارد. این جور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه یک حرف حقی را قبول کند؛ نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند. مطمئناً عدم توافق با شیطان بزرگ قلدر و سه نوچه‌ی اروپائیش بزرگترین موفقیت در مذاکرات است. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. بهترین راه این است که بدون هیچ‌گونه توافقی، مذاکرات را تا بیستم فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای تعلیق کنیم؛ چنانچه تا آن تاریخ تمام تحریم‌ها لغو شد و این امر راستی‌آزمایی گردید و تمام مطالباتمان هم وصول شد، به مذاکرات برگردیم و در غیر این‌ صورت در همان روز این شجره‌ی خبیثه‌ی برجام را که از روی زمین ناپاک و بی‌ثمر اعتماد به غرب برکنده شده و ثبات و قراری ندارد را برداریم و آن را بر سر آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان بکوبیم و با اقتدار از برجام خارج شویم. نباید گذاشت اقتصاد کشور بیش از این شرطی شود؛ کار عمده خنثی کردن تحریمها از طریق ایجاد حرکت تولید داخلی و تحرک اقتصادی داخلی است.
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۳
    1 0
    بنت جنایتکار با گروسی موذی تماس گرفته تا یادش بده وقتی تشریف فرما شد تهران چه بگوید و چه بخواهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس