سردار مومنی

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران گفت: اقدام برخی کشورها در اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران، موجب اخلال در مبارزه بی امان ایران علیه شبکه های بین المللی مواد مخدر شده است.

به گزارش مشرق، اسکندر مومنی که برای شرکت در شصت و پنجمین اجلاس سالانه کمیسیون مواد مخدر و همچنین انجام برخی رایزنی ها و تفاهمات با دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل و همچنین دولت اتریش به وین سفر کرده است، با ایراد سخنانی مواضع کشورمان را خطاب به کشورهای عضو مطرح کرد.  

مومنی در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه از آخرین نشست کمیسیون تاکنون، اتفاقات مهم و جدیدی در سطح جهان و علی الخصوص در منطقه غرب آسیا رخ داده است که میتواند در حوزه مبارزه همه جانبه با مواد مخـدر تاثیر منفی داشته باشد، افزود: رسیدگی به این تحولات نیازمند توجه جدی جامعه جهانی است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه با تشریح اقدامات و دستاوردهای کشورمان در مقابله همه جانبه خود با مواد مخدر، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۱ موفق شده است که ضمن اجرای حدود ۵ هزار عملیات و درگیری مسلحانه، بیش از ۲۳۰۰ باند، گروه و شبکه فعال محلی، منطقه ای و بین المللی را منهدم نموده و با توجه به قوانین و ساختار متناسب مبارزه با پولشویی در ایران ضربات اساسی را به بنیـان هـای مالی قاچاقچیان وارد نماید. ایشان افزودند: در جریان عملیات های یادشده، نیروهای مقابله ای جمهوری اسلامی ایران حدود ۱۱۰۰ تن از انواع موادمخدر و روانگردان، شامل ۶۲ تن هروئین و مرفین، ۸۳۵ تن تریاک، ۱۲۵ تن حشیش و حدود ۲۵ تن متامفتامین (شیشه) را کشف و از چرخه جهانی تجارت غیرقانونی مواد مخدر خارج نموده اند، و در همین راستا، تعداد ۱۴ نفر از بهترین فرزندان ایران در مقابله با معضل جهـانی مـواد مخدر و ۲۶ نفر در درگیری با اشرار و گروه های تروریستی در سال گذشته به شهادت رسیده اند.

مومنی در ادامه به اقدامات و دستاوردهای کشورمان در حوزه پیشگیری و درمان پرداخت و با اشاره به اجرای طرح راهبردی یاریگران زندگی در کشور، افزود: ۹۰۰۲ مرکز مجاز درمان و کاهش آسیب در کشور در به ۱۴۱۳۰۷۵ نفر خدمات ارائه نموده است. جمهوری اسلامی همچنین توجه ویژه ای را به ایجاد مراکز بازپروری و توانمندسازی زنان و استفاده از ظرفیت های سازمان مردم نهاد معطوف نموده است.

وی در بخشی دیگر به معضلات و چالش های منطقه ای بین المللی در حوزه مواد مخدر پرداخت و ضمن خاطر نشان نمودن اینکه حضور قدرت های فرامنطقه ای، پیوستگی مواد مخدر و تروریسم، عدم مسئولیت پذیری مناسب برخی کشورها، عدم کنترل مناسب پیش سازها و عدم شناسایی و ضربه موثر به جریان های مالی قاچاقچیان بین المللی از چالش های عمده و عامل اصلی رشد موادمخدر در منطقه غرب آسیا و جهان میباشد، افزود: بر اساس گزارش دفتر مقابله با جرم و مواد مخدر سازمان ملل در سال ۲۰۲۱، سطح زیر کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان افزایش یافته است و در خلاء توجه لازم به جریان پیش سازها، این کشور به کانون تولید و قاچاق شیشه (متامفتامین) نیز تبدیل شده است. ایشان همچنین در رابطه با جریان ترانزیت پیش سازها از کشورهای اروپایی و سایر کشورها به سمت افغانستان هشدار دادند و نظارت و اقدام جدی و عاجل در این خصوص را ضروری دانستند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشورمان در بخشی دیگر با انتقاد از اینکه علی رغم اسناد متعدد سازمان ملل متحد و تاکید همیشگی بر اصل مسئولیت مشترک، ایران علیرغم پرچم داری مبارزه جهانی با مواد مخدر و میزبانی بیش از چند میلیون مهاجر و مبارزه با تهدیدات تروریسم در منطقه، از کم ترین میزان حمایت بین المللی برخوردار بوده است، تأکید نمود: جای آن دارد تا سازمان ملل متحد طرح اجرایی فراگیر و موثر را به منظور مهار کشت و تولید مواد افیونی و حل معضل ویرانگر مواد مخدر ارائه نماید. ایشان همچنین با پرداختن به موضوع تحریم ها یکجانبه علیه ایران، اظهار داشت: اقدام برخی کشورها در اعمال تحریم های ظالمانه علیـه ایران، سیاسی نمودن محیط همکاری های بین المللی و اخلال در مبارزه بی امان ایران علیه شبکه های بین المللی مواد مخدر به مثابه نقض صریح حقوق بین الملل، حقـوق بشر و قطعنامه های سازمان ملل می باشد.

سردار مومنی در پایان نیز پیشنهاداتی را به کمیسیون جهت کاهش چالش ها و ارتقای تلاش های بین المللی در رسیدگی به معضل مواد مخدر ارائه نمودند، که شامل:

•  حمایت کامل مالی، فنی و تجهیزاتی از کشورهای خط مقدم مقابله با قاچاق بین المللی مواد مخدر و روانگردان؛

•  لزوم همکاری کامل کشورهای مبدا تولید، مسیر و مقصد محموله های پیش ساز جهت مقابله با انحراف و استفاده غیرقانونی از این مواد در تولید مواد مخدر و روانگردان؛

•  هدف قرار دادن جریان مالی تجارت مواد مخدر با استفاده از همه ظرفیت های موجود؛

•  ضرورت بازبینی و اتخاذ رویکرد و برنامه اجرایی موثر توسط سازمان ملل و توجه جدی به کشت جایگزین، معیشت و توسعه پایدار در افغانستان منطبق با واقعیت ها و تحولات اخیر.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید فروزان CH ۰۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    وقتی کارتلهای بزرگ مواد مخدر پول شویی خود را از طریق واتیکان انحام می‌دهند و پلیس کشورهای اروپایی همدست در پخش مواد مخدر ، چرا ما باید شهید بدهیم برای مبارزه ، پخش مواد در داخل کشور را بشدت مبارزه کنیم اما برای ورود آن به اروپا ، خود غربیها مبارزه کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس