.

اکنون کنترل شهرهای ایوانکیف، ایرپین، بوچا، گوستومل و فرودگاه بین المللی مشهور این شهر یعنی فرودگاه آنتونوف در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته است.

سرویس جهان مشرق _ در حالی که در ششمین هفته (روز ۳۸ م) از جنگ میان روسیه اوکراین به سر می‌بریم، روز گذشته یک تحول بزرگ در وضعیت میدانی نبرد در این کشور رقم خورد؛ خروج ارتش روسیه از استان کی‌یف.

چرا روسیه در تصرف کی‌یف ناکام بود؟

از نخستین روز آغاز نبرد میان دو کشور، اصلی ترین طرح فرماندهان روسیه برای کسب پیروزی سریع در این جنگ، هجوم گسترده و با بیشترین حجم نیرو نسبت به تمامی جبهات به سمت شهر کی‌یف پایتخت اوکراین بود و ظاهرا تخمین مقامات کرملین از مدت زمان دستیابی به این هدف تنها ۴ روز بوده است؛ اما پس از موج اولیه و سریع پیشروی ارتش روسیه به ویژه واحدهای ویژه هوابرد این کشور موسوم به لشکر VDV در شمال غرب کی‌یف و تصرف شهرهای گوستومل، ایرپین، بوچا و ایوانکیف، پیشروی متوقف شده و نبرد فرسایشی شد و ارتش روسیه روزانه ده ها دستگاه از ادوات نظامی با ارزش خود را در این منطقه به علت سکون کامل و آتش توپخانه سنگین و دسته های ضد زره اوکراینی از دست داد.

عقب نشینی گسترده ارتش روسیه از شمال کی‌یف/ آیا به روزهای پایانی جنگ اوکراین رسیده ایم؟ +نقشه و تصاویر

تقریبا در روز ۳۰ م نبرد بود که فرماندهان روسی متوجه شدند تصرف کی‌یف هدف دست نیافتنی بوده و ادامه عملیات نظامی در جبهه شمال این کشور تنها منجر به از بین رفتن بیهوده نیرو و تجهیزات ارتش این کشور خواهد شد و زمزمه هایی مبنی بر تخلیه این منطقه و تمرکز قوا بر شرق اوکراین و منطقه دونباس شنیده می‌شد.

عقب نشینی گسترده ارتش روسیه از شمال کی‌یف/ آیا به روزهای پایانی جنگ اوکراین رسیده ایم؟ +نقشه و تصاویر

روز گذشته ارتش اوکراین ضد حمله گسترده ای را در شمال پایتخت اجرا کرد و تقریبا هر آنچه که ارتش روسیه به قیمت کشته شدن صدها نفر از بهترین نیروهای هوابرد این کشور و نابودی صدها دستگاه تجهیزات نظامی در روزهای نخست به دست آورده بود را در کمتر از ۲۴ ساعت بازپس گرفت.

عقب نشینی گسترده ارتش روسیه از شمال کی‌یف/ آیا به روزهای پایانی جنگ اوکراین رسیده ایم؟ +نقشه و تصاویر

اکنون کنترل شهرهای ایوانکیف، ایرپین، بوچا، گوستومل و فرودگاه بین المللی مشهور این شهر یعنی فرودگاه آنتونوف در اختیار ارتش اوکراین قرار گرفته است.

شب گذشته نیز مقامات اوکراین مدعی شدند ارتش روسیه کلیه نیروهای خود در استان کی‌یف را تخلیه کرده و به حوالی مرز بلاروس و منطقه چرنوبیل فرستاده است.

نگاهی به وضعیت میدانی 3 جبهه اصلی جنگ اوکراین

از نخستین روز آغاز تهاجم ارتش روسیه به اوکراین پیش بینی می‌شد که کرملین به دنبال دستیابی به 3 هدف مهم در سه جبهه مجزا است:

_ تصرف شهرهای خارکیف، سومی و تصرف کامل دو استان دونتسک و لوهانسک در جبهه شرق

_ حرکت ارتش اصلی از خاک بلاروس به سمت پایتخت اوکراین از دو جهت شمال شرقی و شمال غربی تا تصرف یا دست کم محاصره کی‌یف

_ تصرف شهرهای مهم حاشیه دریای سیاه و رودخانه دنیپرو در جبهه جنوبی اوکراین نظیر خرسون، ملیتوپل، بردیانسک و ماریوپل

عقب نشینی گسترده ارتش روسیه از شمال کی‌یف/ آیا به روزهای پایانی جنگ اوکراین رسیده ایم؟ +نقشه و تصاویر

در حالی که تصور می‌سد هدف شماره 1 بسیار ساده و سهل الوصول باشد اما ارتش روسیه در تصرف شهرهای سومی و خارکیف در 25 کیلومتری مرزهای خود ناکام بود شبه نظامیان منطقه دونباس نیز نتوانستند پیشروی کافی در دو استان دونتسک و لوهانسک داشته باشند.

هدف شماره 2 نیز با عقب نشینی گسترده روز گذشته ارتش روسیه از شمال پایتخت تقریبا به فراموشی سپرده شده است و سناریو سرنگونی دولت زلنسکی با اشغال پایتخت اوکراین دیگر بر روی میز نیست.

هدف شماره 3 اما تا حد زیادی محقق شد و ارتش روسیه در گام نهایی خود در جبهه جنوبی در حال پاکسازی آخرین محله های بندر راهبردی ماریوپل در جنوب شرق اوکراین است.

به نظر می‌رسد این دوره از درگیری ها میان ارتش روسیه و اوکراین با دسترسی نسبی و البته ناکافی مسکو به اهداف اولیه خود در جنگ رو به پایان بوده و مذاکرات سیاسی نتیجه نهایی را مشخص سازد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 118
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 56
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    68 22
    اگر غقب نشینی نمیکر یا به قتل میرسید و دستگیر میشد یا فرار میکرد خارج. فهمیده اوضاع خرابه
    • تحلیلگیر IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      39 93
      دقیقا هدف روسیه همین بود .ضربی روسیه به اکراین زد که دیگه بلند نمیشه. غرب متحمل خسارتهای اقتصادی سنگینی شد.برنامه دقیقا همین بود
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      47 33
      جنگ یمن جنگ اوکراین ثابت کرد روسیه و آمریکا واژه ابرقدرت (که کفر است) همش کشکه ابرقدرت خداست و قدرتش در دست امام زمان برای برپایی حکومت عدل تمامممممممممممم.
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      26 36
      تجربه استالینگراد و شهرهای سوریه به روس‌ها فهمانده بود درصورت سعی در تصرف کیف موجی از ویرانی ومرگ ومیر مردم عادی ودوطرف درراه است ، بنظر من از اول هم قرار نبود کیف باجمعیت زیاد تصرف شود کمااینکه در ماریوپل روسیه خودش غذا می پخت چیه مردم این شهر میداد . آنچه روسیه میخواهد نابودی مراکز نظامی ونپیوستن به ناتو و تصرف منطقه دونباس است أنهاباهوشتر از آن بودند که در جنگی فرسایشی گیر کنند .درضمن نشان میدهد روس‌ها آنچه خواستم در مذاکرات بدست آوردند البته زلنسکی بی تجربه ممکن است این حرکت را حمل برضعف روسیه نه راهبرد روسیه کند وجنگ فرسایشی شود و گسترش یابد یاغرب مانع شود .
    • ناشناس IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      56 14
      روسیه هر چی خسارت زده مهمون جیبشه !! 300 میلیارد دلار پول روسیه را برای همین بلوکه کرده اند .مانند خسارتی که عراق به کویت پرداخت . البته یک نوساری اساسی با جیب روسها هم انجام میدهند و زیر ساختهای درب و داغون زمان شوروی را هم از دستش راحت میشوند .
    • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      12 5
      اگه غرب بخواد اکرایین رو دوباره سرپا کنه می‌تونه این کار رو انجام بده.
    • DE ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      25 6
      پوتین زیادی قُد بازی در میاورد. این همه واسه اس ۳۰۰ دوزاری ناز کرد. تجهیزات قراضه تو هم دیدیم. حالا وقتشه که پوتین یکم بیشتر منت مارو بکشه.
    • IR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      11 1
      جناب تحلیلگر: "ستون زرهی 65 کیلومتری در راه کیف" برای تصرف کیف نبود؟ سرخوردگی, هذیان می آورد!!!
    • me IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      3 9
      روسها به هدف خود رسيدن . توان نظامي اوکراين خيلي کم شده . به ناتو هم نخواهد پيوست . اوکرايني ها آنقدر زير ساخت از دست دادن که ديگه فکر پشت کردن به روسها را هم نمي کنند. آمريکا با کمک يه استوديو فيلم سازي يه دلقکو آورد سرکار آخرش هم نه دلقکه به عشقش (اروپا و آمريکا) رسيد و نه غرب تونست تو همسايگي روسيه پايگاه نظامي بزنه دود اين دلقک بازي ها فقط تو چشمه مردم رفته تو چند سال اخير آدم فرق رهبر خودشو با رهبراي ديگه دنيا روز به روز بيشتر حس ميکنه _ وقتي بعضي از مردم سال 88 تو خيابون ضد نظام و خودش شعار ميدادند که زلنسکي هاي ايراني سرکار بيان _ وقتي بعضي مسئولين ميگفتند تو منطقه و برد موشک کوتاه بيايم که توافق حاصل بشه که توان نظامي از دست بديم تو همه اين اوضاع تصميمي گرفت که به نفع کشور بوده با وجود اينکه تمام انتقاد ها و فشار ها و گلايه متوجه خودش بود
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    51 1
    وقتی ستون زرهی ثابت بماند راحت با توپ از 40کیلومتری میشود همه را نابود کرد
    • US ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      14 4
      ببینید اخوی این روسها چقدر نادان هستند که تو هم این را می فهمی ولی انها نفهیمدند. این درسی برای ما است که سرنوشت خود را بدست نادانان نسپاریم
    • DE ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      3 8
      ۲۰ میلیون آواره ۱۰ میلیون پناهنده به اروپا برای همیشه از دست دادن مهمترین قسمت خاک اوکراین برای همیشه اگر هم راه باریکه ای به دریا داشته باشند ۲۴ ساعته تحت کنترل روسیه هستند‌ ارتشی از هم پاشیده که هزاران تروریست و مزدور دارند براشون میجنگند. کشوری خراب و بعضا‌شهرهایی که دهها سال تعمیراتش طول خواهد کشید. تسلیم به خواسته های روسیه و تضمین وارد نشدن اوکراین به ناتو و اتحادیه صهیونیستها. تازه بدون سقوط کیف . که اگر با سقوط کیف بود این تسلیم را میشد توجیح کنی برای نجات کل اوکراین بوده.تمام زیرساختها و فرودگاهها همه و همه از بین رفتند . قطع در آمد میلیاردی توریست هایی مانند توریستهایی که میرن آنکارا برا اونکارا ....و هزاران مشکل دیگر که‌اوکراین محال است روزی اوکراینی شود که روزی گل سرسبد اتحاد جماهیر شوروی بود و از درآمد کل منابع و نفت و گاز روسیه تغذیه میکرد.. دونفر ذلیل و بدبخت و غربگدای دلقک برای همیشه در تاریخ روسیه به ذباله دان تاریخ رفتند یکی گربه چوف غربگدای گفتگوی تمدن ها که اوکراین را از شوروی جدا و خلع سلاح نمود . دیگری این دلقک که بجای اینکه با کشوری که هزارسال برادر بودند و بزرگترین نفت و گاز و معادن و ثروت های خدادای دنیا را دارد متحد شود به یک مشت کفتار و گرگ گرسنه و نفت و گاز ندیده و دزد اروپا و امریکا ریخت روی هم و اوکراین را برای همیشه نابود کرد.واقعا اگر کسی درپیتی نباشد دلقکی نمیکند که لخت مادر زاد جلوی دوربین ها با عضو تناسلیش پیانو بزند. اف برتو دلقک.
  • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    66 21
    چین هم فهمید نمیتواند درشتگویی کند و با جنگ همه اموالش نابود و صادرات متوقف و بدبخت میشود.
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      36 50
      بله نادان جان ولی آمریکا هیچ وقت نمی فهمم چون شیطان بزرگه و فقط باید در دوزخ بسوزد.
    • احمد IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      5 5
      چین گفته باتمام توان در کنار روسیه است چیزی که از چین محتاط کمتر شنیده شده بود حالا منبع سخن شما کجاست ؟ احتمالا خبرهای زرد ماهواره ای است که کشکه . اژدهای زرد چرا باید از هیچ بترسد جاییکه آمریکا باترس میگویدنمیخواهند حتی بطور احتمالی باروسیه وارد جنگ شوند . آنها حتی حاضرنشدند آسمان را در غرب اوکراین ببندند چون علنی ورود به جنگ بود . چرا هرحرفی را از آدمهای شعاری می پذیری وبااخبار ناقص الخلقه وارد یک متن دقیق میشوی و باعث تعجب دیگران میشوی ،؟ چین اگر دراین لحظات حساس و تاریخی بترسد چطور میخواهد ابرقدرت اول جهان شود ؟ آیا آمریکا حاضراست بخاطر تایوان وارد یک جنگ اتمی باوچین وروسیه شود ؟! نه چون آمریکامیداند کسی نمی‌ترسد بلکه او باید بترسد . شاهد گسست ومتلاشی شدن سیستم شیطان صفت آمریکاخواهیم بود فقط کمی صبر باندازه ۵ سال یاکمتر لازم است .
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    93 37
    جوجه پوتین تصور میکرد استالینه ولی نمیدانست طبل توخالیه و جنگ های امروزی با صد سال قبل تفاوت دارد
    • IR ۱۷:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      6 32
      40 روزه داره تاخت و تاز میکنه و اربابت امریکا وجود نکرد نزدیک بشه خسارات در حد مثلا هزارتا دو هزار تانک و ادوات و هواپیما را از محل افزایش گاز و نفت جبران میکنه اکراین هم که حالا حالا ها داغون میماند باز هم دنیا و گنده لاتش امریکا فهمید اشغال گری دیگر ثمری نخواهد داد و از هیبتش مخصوصا بعد از فرار افغانستان کاسته شد پوتین هم کمی رامتر و نیازمندتر با ما رابطه خواهد داشت
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    75 49
    بدجور رذیلانه شکست خورد پوتین . احتمالا خودکشی کنه
    • US ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      29 5
      ممکنه روس پرستان داخل خودکشی کنند ولی پوتین فکر نکنم
    • DE ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      4 6
      پیداست بدجوری از لغت و کلام بجای غرب پرستان و غربگدایان سوختی میدانی چرا ؟ چون شما غرب پرستان خدایتان گرین کارت و قبله تان غرب و تفکراتتان غربیست و فقط فارسی زبانید . ودر مقابل شما افرادی هستند که حتی پیامبران ع را هم نمیپرستند چه برسد به‌پوتین را زیرا‌پرستش فقط و فقط مخصوص رب العالمین است .پس الکی واز روی باد معده لغت سازی نکنید. انقلابیون و مسلمانان و مومنین ایران مانند شما غربگداها و کدخدا پرستان شخص پرست نیستند. برای رهایی خود از جوابگویی به مردم به دیگران انگ نزنید
    • IR ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 3
      مثل عامریکا پرستان هم بد است ...
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    38 58
    از روز اول هم ارتش روسیه قصد تصرف کیف و قطع سر دولت اوکراین را نداشت زیرا در آنصورت کسی باقی نمی ماند که قرارداد تسلیم شدن اوکراین و جدایی منطقه دونباس را امضا کند و کنترل کامل اوکراین رسمأ به دست غرب و حتی نیروهای ناتو می افتاد. اکنون تقریبأ تمام اهداف روسیه محقق شده و به دولت دلقک کیف اجازه داده شده است که به حکومت خود بر اوکراین ادامه دهد و ببیند که باید با خرابی های به جا مانده در دوران ریاست جمهوری دلقک چه کند. در صورتی که روسیه کیف را تسخیر کرده بود این وظیفه به علاوه سیرکردن مردم اوکراین به عهده روسیه می افتاد.
    • DE ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      47 24
      الان کدوم هدف روسیه محقق شده
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      21 81
      تا به حال نابودی کامل ارتش اوکراین و تقلیل آن به یک نیروی چریکی فشل. غیر عملیاتی شدن تقریبأ تمام گردان آزوف. اعلام اوکراین مبنی بر عدم پیوستن به ناتو و به زودی آزادی و استقلال منطقه دونباس و در صورتی که روسیه تصمیم بگیرد محروم ساختی اوکراین از دسترسی به آبهای آزاد برای همیشه. به علاوه و از همه مهتمر نابودی تأسیسات تسلیحات بیولوژیک آمریکا در اوکراین که دنیا را از خطر ویروس دیگری مانند کرونا تا حدودی حفظ می کند و متلاشی شدن نقشه آمریکا و اروپا برای ایجاد بحران و ناامنی صد ساله در روسیه و غرب آسیا.
    • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      0 6
      بنظر شما که اهداف محقق ودرحال محقق روسیه و عدم تصمیم به تصرف کیف است موافقم ، گفتند امسال سال ریسک وقمار هست و ازیه طرف تبلیغات خنده دارزلنسکی و انتظار جوکی پیروزی و ازطرف دیگر ریسک غرب برسر شکست روسیه باچند موشک ضد تانک و هواپیما ! اما ریسک غرب بدون شک هول انگیزاست چراکه دنیا را به أتش میکشد وقبل ازآن درآتش خودشان میسوزند . جنگهای موسوم به جنگهای صدساله بین انگلستان و فرانسه شاهدی است که مسیحیان بایکدیگر تاسر حد نابودی میجنگند شاهدمهم دوجنگ جهانی و کشتار وسیع است . ما دوست داریم خودمان را دلگرم کنیم اما آخرالزمان درراه است و بی مسئولیتی ورقابت غرب وزلنسکی أخرالزمان را محقق میکنند . در روایات آمده که مسلمین در جنگ ظالمین تنها نجات یافتگان هستند. در حدیث معروف مرگ اکثریت جهانیان این امر تصریح شده است از طرفی فرمانده امام زمان جانم فدایش باد به سمت چین دانیال نبی ع هستند واین نشان میدهد چین هم درجنگ اتمی نجات یافته است . اما این جنگ طولانی وچندساله است درحالیکه اوکراین ویرانه ای بیش نیست . قبل ازاین باید شاهد گریز صهیونیستها از فلسطین باشیم تا در شاید أمریکای جنوبی ساکن شوند اما دراین بحبوحه ایران ومقاومت وارد عمل می‌شوند وطبق روایات آنها اسیر ودردریا غرق میشوند . این سرنوشت مختوم قوم بنی اسراییل است که فرقه ای از آنها هم براین باورند . انتظارجنگ کوتاه اشتباه است این جنگ ابرقدرتهاست و سرنوشت أنها جنگ و نبرد است این سخن ابعاد تاریخی وپیشگویانه دینی دارد واگرآخرالزمان اینجا رقم نمی‌خورد پس کی ؟ به سخنان سران غرب دقت کنید مثلاً انگلستان میگوید فعلا صلح نکنید تا دست برتر داشته باشید !!! به نظر شما دست برتر اوکراین کی خواهد بود؟! شک ندارم دنیا باقحطی مواجه میشود وایران باید خرید گندم و مایحتاج لااقل سه ساله را شروع کنند چون بی شرفها سابقه گرسنگی دادن وکشتار ایرانیان را دارند . ماباید فرض را بر حتمی بودن قحطی جهانی بگذاریم واگرنبود بفروشیم . کلا روسیه اهدافش محقق شده آنطرف دیگر این مناقشه شیطان است وشیطان دشمن نوع بشر است . خیلی نگرانم تورابخد آقای رییسی گندم و برنج وو علوفه و خوراکیهای کنسروی بخرید !!؟ اگر جناب آقای رییسی یکساعت تادوساعت به حقیردرگاه الهی فرصت دیدار بدهند دلایلی مطرح میکنم که شک نکنند و اقدام کنند درضمن سری پیش من است که به برجام هم نیازی نیست .
  • reza IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    45 14
    گاهی علی رغم خسارت‌های انسانی ومالی، این جنگها باید اتفاق بیفتند (مانند جنگ افغانستان و جنگ اکراین) تا این قدرت‌های بزرگ بفهمند که اینقدرها هم بزرگ نیستند.
    • US ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      20 2
      از ان مهمتر نوکران انها بفهمند که اربابان انها هیچ نیستند. چه امریکا باشد چه شوروری چه روسیه
    • جهودشناس IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      2 12
      خیلی نادانی. آمریکا از افغانستان خروج راهبردی کرده و اگر دلش میخواست میتونست 20 میلیون نفر رو بکشه. قضیه اوکراین هم همینه و روسیه از کیف خارج شده تا بلای بزرگی بر سرشون بیاره. گمانم قراره با بمب اتم بزنه
  • بختیاری IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    28 12
    احتمالش هست که دلیل این عقب نشینی استفاده از سلاح غیرمتعارف باشه برای کشته نشدن نیروهای خودی یا طرحی جدید؟ چون جنگ حیثیتی هست برای روسیه وخیلی عجیبه به همین راحتی عقب نشینی کنه.واقعا اگر عقب نشینی باشه از الان باید منتظز تکه پاره شدن روسیه باشیم همچنین گستاخی و وحشیگری هرچه بیشتر کشورهای به ظاهر متمدن قرون وسطایی غربی
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    41 4
    به قول قدیمی ها جلوی ضرر رو از هر جا بگیری نفعه ...ارتش روسیه تصمیم درستی گرفت از اول هم پیشروی با ستون نظامی به صورت خطی کاملا اشتباه بود و نشان دادن فرماندهان روس تجربیات زیادی از نبردهای جدید ندارن
  • حامد IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    89 31
    این احمق به تمام معنا با این توان نظامی برای ناتو شاخ و شانه میکشید؟؟؟ فکر میکرد که آمریکاست؟؟
    • حجت IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      43 38
      آمریکا هم مجبور به فرار از افغانستان شد.آمریکا هم دیگر ابرقدرت نیست.
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      22 34
      جناب حامد آمریکا دیگه ابرقدرت نیست قدرتش پوشالی در افغانستان جهان دید شبانه فرار کردند
    • حسن IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      34 11
      حجت جان آمریکا از افغانستان فرار نکرد. کارش رو کرد. چندین سال منابع افغانستان رو استعمار کرد بعد رفت.
    • ناشناس IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      7 0
      البته امریکا برای افغانستان و عراق و این دست کشورها بزرگه اما خیلی ساده لوحانه است که بگیم امریکا فرار کرد اونا برای هر کاری برنامه دارن خروجشون برای تجدید قوا بود و باز گرداندن داعش و البته اگاهی از تحرکات روسیه برای حمله به اوکراین اگه یادتون باشه از عراق هم خارج شد بلافاصله داعش علم شد تا دوباره بهانه ای برای اشغال عراق پیدا کنه این بار با بهانه ای بهتر که امنیت رو به عراق مثلا برگردونه که این برای اذاهان عمومی مردم خودش و فریب غربزده ها جواب میده
    • IR ۲۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      1 4
      مگر آمریکا چه خریه! وقتی ایران برای اولین بار پس از ۷۰سال بعد از جنگ جهانی دوم(جنگ بین وحشی های غربی که به دروغ اسم جهانی روش گذاشتن) به صورت رسمی مواضع آمریکا را موشک باران کرد ، آمریکا با تندرو ترین رییس جمهور وقتش ،هیچ غلطی نکرد . نه شرقی نه غربی ، جمهوری اسلامی.
    • 22:09 IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      4 1
      فشفشه باران مواضع آمریکا دلیل بزرگتری داشت و آمریکا دید خیلی بهتون فشار اومده کاری به کارتون نداشت!!
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    27 34
    غربگرایان نعل وارونهمی زنند دنیا را واسطه گرفتند تا روسیه از محاصره کیف دست بردارد حالا طرفداران غرب می گوید ارتش اکراین عقب راند چرا قبل از توافق مذاکرات واعلام توسط روسیه ارتش اکراین اقدامی نکرد . فعلا که فرماندهان از ف در حال فرار از ماریوپل مردند روسیه فقط دونباس را می خواهد همین
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    27 18
    در واقع روسیه قسمتی از خاک اوکراین را با قسمتی دیگر معامله کرده!
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      10 6
      برادر من فکر کنم متن خبر رو دوباره مرور کنی متوجه میشی که روسیه تو چه مصیبتی گرفتار شده
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    36 6
    روسیه احتمالا تمرکز خود را از پایتخت به شرق و جنوب اوکراین متمرکز میکنه
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      8 2
      بله موافقم. احتمالا تمرکز خود را بر روی این نواحی خواهد گذاشت تا اولا مسیر ارتباطی مستحکمی بین کریمه و دونباس برقرار شود و همچنین با افزایش پیشروی خود در این نواحی دیواری بین ناتو و شهر راهبردی volgograd ایجاد کند.
  • US ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    26 42
    تمام زیرساختهای اوکرائین نابود شد بدون اینکه حمله ای یا خسارتی به روسیه وارد بشه . برای روسیه که بزرگترین تولید کننده تانک و ادوات زرهی هست، صدتا تانک یا دیگر ماشینهای نظامی هیچ اهمیتی نداره. تا این لحظه تحریمها تاثیر اقتصادی خیلی زیادی روی روسیه نداشته. اما این اوکرائین هست که دچار فروپاشی شده. میلیونها اوکرائینی از کشور مهاجرت کردند. غربی ها هم همینطوری مجانی به کسی کمک مالی نمی کنن.
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      11 12
      بله نظر شما متین است. به هر حال گاز عنصری کلیدی در بعد انرژی محسوب می شود و به دلیل وابستگی بیش از حد کشورهای اروپایی به این عنصر و عدم وجود زیرساخت های لازم در اروپا برای واردات گاز مایع و ناتوانی نروژ و هلند در تامین گاز این قاره، عملا تا سال 2030 اعمال چنین تحریم هایی غیرممکن خواهد بود و اتفاقا خود کشورهای اروپایی اوکراین را وادار به سازش خواهند نمود.
    • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      10 1
      ۱۲:۵۱ خدا شفات بده کلا از مرحله پرتی.
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    30 6
    خدا در قرآن گفته پایان کار طاغوت شکست و تباهیست
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    52 24
    چون پوتین فهمید که دمپایی هم نیست
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    19 16
    حالا با وضعیتی که روسیه برای اکراین بوجود آورده، هرج ومرج، ویرانی زیر ساخت ها، در آمد های از دست رفته دولت اکراین، نابودی زیر ساخت های نظامی، و...، اگه حتی تمام امتیازاتی که در میز مذاکره روسیه بدست میاره رو در نظر نگیریم هزینه ها ی جنگ اکراین سالها با محور غربی خواهد بود
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    13 2
    لجبازی کار ابلهانه. احتمالا عقب نشینی استراتژیک هست
  • DE ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    5 22
    باید صبر کرد دید چه اتفاقاتی می افته زود نمیشه قضاوت کرد. امریکا و اروپا در دادن اسلحه و صدها میلیاردها دلار به زلنسکی صهیونیست سخاوت و دست و دل بازی فراوان کردند اونم از مالیات های مردم خیلی ساده برداشتن به این دلقک دیوانه دادند از کیسه خلیفه بخشیدن رفت. حالا مردم اروپا باید بیشتر جون بکنن تا پولهایی که زلنسکی الکی سوزوند به باد داد دوباره کار کنن تا جاش پر بشه تا اقتصادشون براثر کرونا ضعیف شده بود از این ضعیف تر نشه.
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    21 9
    آمریکا بمب باران می کند و می رود روسیه زمین سوخته نگذاشت پوتین هم هیتلر نبود
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    19 32
    این یک تاکتیک نظامی بوده که در چند روز آینده نتیجه اون رو می بینید زیادی هم خر کیف نشین.
    • IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      1 2
      احسنت. این نظرات دوستان را که میخوانیم انگار روسیه داره علیه یک کشور کوچک جنگ میکنه. ارتش اوکرایین بیش از 500 هزار نیرو داره که در مقابل 50-60 هزار سرباز روسی در حال نبرد هستند. تقریبا 90 درصد نظامی های اوکرایین در داخل شهرهای بزرگ سنگر گرفته اند. در ضمن نیروهای افراطی نئونازی در راس ارتش هستند و آنها را مجبور میکنند که از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. ارتش روسیه علاقه ای به کشتار غیر نظامیان نداره ولی اوکرایینی ها که دستوراتشونو از ناتو میگیرن میخان روسیه را درگیر کشتار غیر نظامیان بکنند. برای همینه که روسیه به شهرهای بزرگ در مرکز اوکرایین از جمله کیف کاری ندارد و توی تله آمریکا نخواهد افتاد. در ضمن روسیه قراره شرق اوکرایین را که بیشتر روس نشین هستند را از نیروهای اوکرایینی پاکسازی کند و کلیه شهرهای ساحلی را مانند ماریوپول - ادسا و ...از اوکرایین جدا کند. نیروی هوایی - نیروی دریایی و ... اوکرایین بطور کامل نابود شده و فقط سربازان داخل شهرهای بزرگ و در جوار مردم عادی سنگر گرفته اند. تمام اینها در مدت حدود یکماه اتفاق افتاد. در حقیقت این سریعترین پیروزی در تمام اعصار نبردهای نظامی محسوب میشود. شهر ماریوپول بطور کامل توسط روسیه تصاحب شده. برای ارتش آلمان نازی با بیش از دو میلیون سرباز حدود دو سال محاصره لنینگراد زمان برد و آخرش نتوانستند آن را بگیرند. حالا شما هی بگین اوکرایین داره میبره. روسیه داره میبازه. خیلی عجیبه.
  • DE ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    26 49
    خاک بر سرزلنسکی دلقک . اگه در این چند سال گذشته مثل ادم موضع بیطرفانه داشت یعنی مثل سوئیس، اینجوری کشورش ویران نمی شد!
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      42 16
      ۱۳:۳۲ خاک برسر تو که هنوز نمیفهمی که این روسیه هست که ویران شده از یه طرف تحرمهای سنگین وخسارات نظامی زیاد واز طرف دیگر انزجار داخلی
    • ناشناس IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      1 3
      اقای 13:32 هر چقدر هم احمق باشن دو دو تا چهار تای ساده رو بلدن و از منو تو بهتر می دونن تبعات جنگ چیه یادت باشه هدف روسیه جلوگیری از پاتریوتی شدن اوکراین و ناتویی شدن اوکراین بود اینو می خواست ریس جمهرو اوکراین هم پذیرفت به این فکر کردی چرا امریکا به کشورهای منطقه خودش یا امریکای جنوبی حمله نمی کنه در حالی که خیلی هم با هاشون مشکل داره چون اسمش همسایه دیوار به دیواره یعنی دشمن تراشی شدید راه نمی اندازه که شب خواب براش حروم بشه روسیه اگه می خواست می تونست با بمباران پایتخت دولت رو ساقط کنه اما اونا به فکر خواب شب خودشون هم هستن هدفشون جلوگیری از گسترش ناتو بود بهش رسیدن شک نکن اگه فردا اعلام کنن که به ناتو پیوسن کبف تا یک ساعت بعدش می شه قتلگاه اوکراینی ها
    • DE ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      3 2
      چرا دعوا میکنید. روسیه چند استان و بندر را از دست داد و کشورش کوچکتر شد برای همیشه .بدون سقوط مسکو پوتین قبول کرد که وارد ناتو و اتحادبه اروپا نمیشه تمام شد. تمام زیر ساخت های روسیه با خاک یکسان شد. تمام فرودگاهها و مراکز نظامی روسیه نابود شد الان ۲۰ میلیون روسی آواره و ۱۰ میلیون روسی برای همیشه رفتند اروپا دیگه در شهرهای سوخته برنمیگردند. چون ارتش روس فرار کرد مزرود و تروریست های داعش و النصره و سربازان روزمزد بیکار کشورهای دیگه را ناتو‌و‌امریکا فرستادند کمک روسها ضد اوکراین بجنگند. کل ناتو و امریکا و جهان سلطه جرات نکرد از ترس زلیسنکی یک سرباز به جنگ ضد اوکراین بفرسته فقط روز مزد مزدور. خوب البته دوتا هلیکوپتر هم یک مخزن سوخت اوکراین را در شهر مرزی آتش زدند‌....درسته که اوکراین چندهزار دستگاه تانک وتوپ و خودرو از دست داد خوب داره شبانه روز جدیدتر و مدرنترش را تولید میکنه ولی استانهای از دست رفته اش را‌دیگه روسیه ننیتونه تولید کنه‌.حالا تازه از ۱۰ سال جنگ احتمالی فقط ۳۴ روزش رفته و پوتین به غلط کردم افتاده گفته شکر خوروم دیگه نه عضو ناتو میشم نه اتحادیه اروپا. تازه هنوز ارتش اوکراین نرسیده به مسکو پوتین تسلیم شد . خب حالا دیگه زنده باد مرده باد نداره که دارن میجنگن تا بالاخره باز استان روسیه بچسبه به سرزمین پهناور و بزرگترین کشور دنیا اوکراین . خب ما را سَننَه
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    82 15
    من موندم کسایی که میگن روسیه به هدف خودش رسیده دقیقا" استدلالشون چیه. بابا روسیه با این نحوه جنگیدنش تر زد به همه چی فکر می کرد هنوز مثل جنگ جهانی دوم می جنگن. ضعف شدید تجهیزات کارآمد و فرماندهان درست مشخص شد
    • DE ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      4 5
      شما ها متاسفانه یا نمیدونیو یا نمیخواهید بدونید اوکراین اولا از خروج تمام مردها و جوانان جلوگیری کرد و داخل همین خانه ها زندگی میکنند و همچنین تمام پیر پتول ها را نگذاشت برن بیرون و پشتشون سنگر گرفت تا با بالا بردن کشته ها دنیا را بر علیه روسیه کند. فقط روز گذشته ۳۵۰۰ نفر را از ساختمانهای مخروبه ماریوپول کشیدند بیرون فرستادند با اتوبوس و‌پیاده بیرون‌. اگر امریکا جای روسیه بود تا حالا حداقل صد هزار نفر از مردم را کشته بود مانند عراق افغانستان ویتنام ......و هزار جا دیگه حالا حالا ها روسیه باید از عموسام جنایت و قتل عام و کشتار دسته جمعی و‌غارت و نسل کشی مانند نسل کشی سرخپوستان را یاد بگیره .‌ روسیه شوروی سابق نیست لیکن امریکا همان امریکای جنایتکار بمب اتم هیروشیما ونازاکی ست .
    • رضا عسجدی IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 2
      با سلام به نظرم فارغ از هرگونه طرفداری از هر گروه و کشور روسیه به چند دلیل به هدف خود در درجنگ رسیده است. 1-بالکانیزه کردن اوکراین 2-پیدا کردن دستمایه خوبی جهت کم کردن اثر گذاری دلار در چرخه مالی خودش الان شاهدیم که در ازای فروش سوخت با روبل و اونهم واریز آن در حسابهای بانکی در کشور روسیه هست که این باعث بالارفتن در برابر دلار شده ویا بحث مبادلات با چین و هند با پولهایی به غیر از دلار 3-حل مسئله سویفت باقراردادی که با چین بست و به نوعی اثر گذاری تحریم رو کم کرد. 4-فشار غذایی بر اروپا با بستن ارسال محصول فشار بر مردم جهت تغییر رویه دادن اروپا که در بعضی کشور ها داره جواب میده .. 5-فشار گازی قبلا گاز و سوخت رو مثلا با یک پنجم قیمت به اروپا می داد و اونها رو عادت داده بود الان با بالا رفتن شدید آن فشار زیادی وارد کرده. ازنظر نظامی هم سیاست نعل اسبی داره جهت محاصره نه تصرف کیف جهت امتیاز گیری و فشار و بستن راههای تنفس اوکراین واینکه هنوز از سلاحهای نسل بالاترش استفاده نکرده فقط سیستم زمینی با سلاحهای نسل پایین تر رو دنبال میکنه چند هزار موشک جمبو جت با برد چند هزار کیلومتر داره که هر کدوم یک شهر رو نابود میکنه هدفش امتیاز گیری و روی کارآوردن دولت همفکر خودش هست. به نظرم روسیه با آمریکا در فشار به اروپا همکاری دارن به جهت کم کردن توان اروپا و تسلط دوباره آمریکا به اروپا و سهم گرفتن روسیه از این موضوع که در نهایت اوکراین قربانی این جنگ قدرت در اروپاست. حداقل اون اینه که تا مدتها تهدید وکراین رو مهار کرده. البته مسایل بسیار دیگه هم هست که در فرصت خودش باید گفته بشه.
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    13 18
    مشرق تو جنگ سوریه اینطوری بلبل زبونی نمیکردی به نفع امریکا و متحداش و هر چرتی که اونا میگن رو به عنوان خبر اصلی و قطعی بزاری،چطور تو جنگ روسبه و جبهه گلوبالیسم خبرها و تحلیلهاییک طرفه اونا رو منتشر میکنی!؟
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    12 6
    به جز اودسا تمام سواحل اوکراین دست روسیه افتاده و ارزش دریای سیاه برای روسیه خیلی بیشتر از پایتختی که بیشتر تاریخی فرهنگی بوده هست
  • علی IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    37 1
    چرا اینقدر زود. هنوز ده سال آقای محسن رضایی محقق نشده. مثل اینکه باید این جمله معروف را به آقای محسن رضایی متذکر شد: دوره ات گذشته مربی.
  • جواد IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    9 15
    چقدر کارشناس در حوزه جنگی و سیاسی اقتصادی ژئوپولیتیک غرب اسیا شرق اروپا داریم ما چقدر خوبیم ما با این کارشناسان صاحب نظر در همه چی لطفا در مورد چیزی که نمیدونید و اراده اون دست شماها نیست نظر ندید بیخود . البته کارشناس های البانی نشین و اسرائیل نشین همچنان با قدرت ادامه میدن
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      4 0
      تشخیص بی گناه و گناهکار که نیاز به کارشناسی نداره
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    8 23
    لعنت خدا بر اسرائیل که همه ی این آتش ها از گور اون بلند میشه.خدا توفیق بده نابودی اسرائیل غده سرطانی رو ببینیم.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    43 16
    تسلیت به عمو پوتین و نوچه های وطنیش
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      1 15
      پوتین چون مثل امریکا بفکر اشغال ایران نیست ودرامور داخلی کشورها دخالت نمیکنه .وهزاران جنگو غارتو ویرانی کشتار برعلیه مسلمانان انجام نداده برای ما فعلا محترمه. والا اگه مثل اربابت باشه اونم شیطان بزرگ ونوچهاش سگان قلاده شکسته خاهد بود.حضرتعالی چون گاو شیرده شیاطین انسی فکر میکنی دیگرانم مثل خودتن .لعنت برهرمتجاوز وحامیانش که چه پوتین وچه حکمرانان همیشه جانی ومتجاوز امریکا واسرائیل ونوکران داخلیش مثل تو
    • ناشناس IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
      1 7
      اینکه از روسیه بدتون میاد کاملا مشخصه و لی عموی با حالی دارید تحلیلتون خیلی سطحی هست که با توجه به آنچیزی که می شنوید و درجا پاسخ می دید خیلی هم بد نیست
  • mojtaba SE ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 3
    در سیاست امروز که روسیه و انگلیس (امریکا) میدونن جنگی بینشان نباید باشد و الا هر دو کلیت دنیا رو به نابودی خواهند کشید (از سال 1952 )..سیاستهای کودتا رو انگلیسی ها پیش بردند. از 1990 سیاست جنگهای نقطه ای رو پیش بردن مثل یوگسلاوی و عراق و سوریه وافغانستان ..امروزه خواستن اوکرائین رو طرف خودشان بیارن که روسیه مستقیما وارد این جنگ نقطه ای شد..روسیه برای مهار کردن این نقطه عملا کارش رو انجام داده.چون نه دیگه انگلیس (امریکا) میتونن روش سرمایه گذاری کنن و نه این نقطه چاره ای جز وابستگی تمام به روسیه داره ..پس عملا جنگ تمام شده و هیچ دلیلی برای روسیه برای تصرف کیف باقی نمیمانه .و تصرف کیف یک اشتباه خواهد بود در جهت سیاست انگلیسی یعنی فدا کردن (نابود کردن) مردم و افترا زدن به روسها (قاتل) .و منزوی کردن روسها ...پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    7 0
    پوتین اگر ادامه میداد یا ترور و کشته میشد یا فرار میکرد پس از نابودی کل روسیه. خاک بر سرش که نتوانست زلنسکی را بکشه و کیف را تصرف کنه
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    4 0
    لکوموتیوهایی که قراره بخریم را الان میشه نصف قیمت خرید چون به پول نیاز داره و امریکا پول روس را بلوکه کرده و غرامت تخریب اوکراین را کسر میکنه هر خانه را صد برابر قیمت حساب میکنه . خاک بر سر پوتین بی مغز و احمق تمام عیار. میبایست دشمن را از داخل تخریب نکرد ده سال قبل که نتوانست
  • IR ۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    7 0
    دلیل شکست پوتین را متخصص طب گیاهی احتمالا بتواند توضیح دهد که ناشی از طبع سرد و اختلال مغز و تصمیم اشتباه بود. بهتره ادویه شامل زنجبیل و دارچین بخوره مغزش گرم و فعال بشه. پیر و کم خرد شده و توهم میکنه. ژنرالهایش هم بدتر. تعدادی کشته شدند به دلیل بی تجربگی
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    0 5
    روسیه نبوغ خودش را نشان داد. کیف در حد سوریه و یمن را تحویل داد تا دولت های مشتاق دست در جیبشان بکنند، از آنطرف هم بهای نفت را اعلام کرد برای دولت های غیر دوست ب روبل باید پرداخت شود. راه حل خریداران پرداخت ب یورو ب بانک روسی که روسیه آنرا در بازار آزاد بفروش برساند و ب روبل تبدیل کند، که حاصل آن تمکین اروپا از روسیه با خرید نفت گران‌تر خواهد بود.
  • علیرضافرزنددشتستان IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    0 0
    متاسفانه این جنگ قرار نیست به این زودی ها تمام بشود؛// روسیه این جنگ را تا جایی ادامه می دهد که بتواند از موضع قدرت و در حالی که سایه تهدید و نا امنی را روی دیگر کشورهای اروپایی انداخته باشد امتیاز لغو تحریم ها را بگیرد؛//
  • DE ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    4 9
    پوتین سالها میخواست بدون‌خونریزی و جنگ اوکراین به ناتوی صهیونیستی واتحادیه صهیونیستی نپیوندد. ولی دلقینسکی احمق تر و ساده لوح تر از این حرف ها بود فکر مبکرد با جنگ ناتو و اتحادیه را میتونه بگذاره تحت فشار عضوش کنند ولی وقتی با تهدید اتمی پوتین روبرو شدند کل دنیای غرب که سران مرتجع عرب و کشورهای عقب افتاده بلوک شرق که با لخت و عور شدن مثل دلقک اوکراین فکر میکنند متمدن شده اند و دیگر کشورهای زیر دست جرات فرستادن یک سرباز را هم به اوکراین پیدا نکردند. پوتین مبیخواست بدون خونریزی و فقط با ایجاد ترس دلقینسکی را مجبور کند دست از خیانت بردارد ولی دلقینسکی روسیه را به اهداف خود رساند لیکن‌ خود به هیچیک از اهدافش نریسد تازه دلقک تاریخ شد کشوری مخروبه با ریر ساخت های خراب و خسارتی هزاران میلیاردی ۲۰ میلیون فراری ۱۰ میلیون پناهنده به خارج. اقتصادی ورشکسته تمام پل ها و زیر ساختارها خراب چند شهر و بندر و استان را‌هم برای همیشه از دست داد و راهش به دریای سیاه هم بسته خواهد شد. نتیجه کودتای مخملی جورج سوروس نارنجی در اوکراین و سبز در ایران همین است. گربه چوف روس و گربه چوف ایران هر دو با گفتگوی تمدنها با غرب وحشی بی تمدن‌نتیجه اش‌این شد.
    • علی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 1
      آفرین ،به نکات جالبی اشاره شده بود
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    8 1
    تصور میکرد دوره استالینه و پهپادی در کار نیست. فکرش قدیمی بود. همه ملل قدیمی الان این جور هستند و راحت شکست میخورند. ژنرال بیسواد نمیدانست که نباید زره پوشها و ادوات و تانک و نفرات نباید ثابت بمانند در یک صف وگرنه شکار میشوند
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 1
    معلوم نیست روسیه بعد از تحقق اهدافش بحاطر تثبیت موقعیت خود چه امتیازهایی مجبور میشد به امریکا و اقمارش بدهد! خدارا شکر که قدرتهای جهانی متوجه شدند با جنگ و خونریزی در عصر ارتباطات نمیتوان به جائی رسید.
  • مرگ بر پوتین IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    13 1
    رویای تصرف کیف هم به فنا رفت. تحریم های مختلف هم کم کم اقتصاد روسیه رو در هم می‌شکنند. بای بای پوتین.
  • DE ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    7 2
    ارتش پوشالی روسیه
  • FR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 3
    روسیه اوکرائین را بالکانیزه کرد. خیلی از شهرها و بنادر بدرد بخورش را ضمیمه روسیه کرد بقیه خاک اوکرائین را هم تبدیل به سرزمین محصور در خشکی کرده. در مرحله بعد جنگ داخلی باعث تکه تکه شدن باقیمانده اوکراین میشه. زلنسکی یکی از مهره های طرفدار جهانی شدن هست که اهداف خیلی بزرگتر از اوکرایین دارن. گلوبالیستها اوکرائین و صدتا بزرگتر از اوکرائین را فدای اهداف صهیونیستی می کنن.
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    5 1
    از کیف عقب نشینی کرد روسیه!!! اگر هدف فقط محاصره و تهدید بود این قطار تانک ها و زره پوش ها رو برای چی روانه جاده منتهی به کیف کردند که البته متوقف شد و خسارت بسیار سنگینی هم خورد. پس هدف پوتین قطعا اشغال کیف بوده. درسته تجهیزات جنگی مهم هست ولی این نیروی رزمی ست که سرنوشت جنگ رو تعیین میکنه. روحیه اوکراینی ها بسیار بالاتر بود چون دفاع از وطن می کردند برعکس روس ها اشغالگر و فاقد روحیه رزمی. پوتین نمی تونه به همین راحتی عقب بشینه. پای آبرو و حیثیت خودش و از اون بالاتر روسیه در میون هست. دارایی های روسیه در خارج با تحریم ها هزینه جبران خسارتهایی خواهد شد که روسیه در این جنگ به اوکراین زده. حقیقت اینه به شخصه پوتین رو سیاس تر از اینها می دیدم. اما با این کار؟ معلوم نیست چه خواهد شد.
    • IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 2
      هدف روسیه ماندن در اوکراین است تا به اهدافش برسد درآن صورت هم چند پایگاه نظامی در اوکراین میزند تاخیالش راحت باشد اوکراین لانه ناتو نخواهد شد که قطعا اکثر نیروهایش را بیرون میبرد الا آنهاییکه در پایگاهها میمانند . نگرانی این است که ناتو سلاحهای ممنوعه را به اوکراین پیشنهاد شلیک دهد یا اوکراین مسکو را بزند که جنگ جدی میشود و گسترش میابد. همیشه نقشه کلی را ببین بعد جزییات را اصل نگیر
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 1
    فکر کنم پوتین سرعقل آمده و از خرشیطان پیاده شده و به این نتیجه رسیده که بر خلاف ایران نمیتواند مقابل تحریمهای کدخدا و اتحادیه اروپا دوام چندانی بیاورد به ویژه این وسط هم بوی الرحمن نظام سیاسی کشورش به مشامش رسیده
  • علی IR ۱۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    6 1
    جنگ با اوکراین حیثیت نظامی رروسیه را بعنوان قدرت دوم جهان زیر سوال برده و الان دنبال یک راه فرار آبرومندانه میباشد . تکنولوژی بسیار پایین تر از غربیها سطح آموزش پایین نیروهای روس روحیه بسیار ضعیف ارتش روسیه نداشتن آمادگی و برنامه دقیق حمله تقریبا حمله روسها مثل عملیات مرصاد خودمون میباشد که منافقین می خواستند از روی جاده بقول خود کثیفشون مستقیم برسند تهران. ما هرجا دیدیم کاروانشان فقط روی جاده گیر کرده به راحتی مورد هدف واحدهای ضد زره و پهپادهای اوکراین قرار گرفته و تلفات سنگینی هم متحمل شده اگه این جنگ زودتر جمع و جور نشه وپایان نپذیره چیزی از ارتش قدرتمند روسیه نخواهد ماند . این جنگ درسهای بسیار خوبی برای فرماندهان و کارشناسان نظامی ما دارد. قدرت تاثیر گذار پدافند هوایی ، قدرت بسیار تاثز گذار موشکهای ضد زره ، ارزش بالای واحدهای موشکی سطح به سطح ، قدرت تاثیرگذار پهپادها که در این نبرد بسیار خوب درخشیدند و نیروهای روس در برابر این پرنده ها عاجز بودند کمینهای حساب شده و بسیاری موارد آموزنده برای نیروهای نظامی ما. این موارد سطح تکنولوژی روسها را زیر سوال بره و قطعا در صادرات تسلیحات دچار مشکل اساسی خواهند شد . در این جنگ انواع و اقسام هواپیماها و هلی کوپترهای روسی مورد هدف قرار گرفتند، خیلی راحت که نشان از سطح پایین تکنولوژی روسها میباشد و همچنین آماده نبودن نیروهای روس از هر لحاظ.
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    9 1
    حالا دیگه اوکراین ترسش ریخته وکریمه روهم پس میگیره چطوری اقای پوتین دمپائی هم نیستی چه برسه به پوتین
  • IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    6 1
    پس چرا روسیه هنگام عقب نشینی،خونه ها واجساد مردم اوکراین را مین گذاری کرده-واقعا هیچوقت هیچوقت وهیچوقت نباید به استکبار شرق وغرب اعتماد کرد
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    3 1
    پس ثابت شد پوتین ارزش سرمایه گذاری نداره
  • IR ۲۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    3 1
    مردم ایران نه حکومت ایران با هیچ کشوری عقد اخوت نبستن 80درصد مردم ایران می‌دونن آمریکا روسیه چین اروپا اعراب از هر نوعش فکر خودشون هستن متاسفانه ترس از هشتاد درصد که گفتم حکومت ایران رو وادار کرده دست نیاز به هر ریسمان پوسیده آیی دراز کنه حتی به بهای نابودی ایران اگر درک درست بود وبجای آویزون شدن به چین روسیه به این هشتاد درصد اعتماد می کردید الان جز ده کشور اول دنیا بودیم آیا آویزون شدن به پوتین ارزش داشته یقینا خیر به چین چطور یقینا خیر به آمریکا چطور خیر تنها و تنها اون هشتاد درصد بقای ایران رو تضمین میکنه
    • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      1 1
      چقدر کوری ، چقدر بدفهمی ، کشورهایی که چسبیدنشان را میخواهی عامل قحطی ، تحریم ، کودتا ، جنگ هشت ساله هستند !!!! حکومت ایران این تجاوز روسیه را از راس نظام محکوم کرد !!!! کجایی ؟!!! کدام دنیایی !؟ ما مستقلیم حتی باچسبیدن مخالفیم ، هشتاد درصد رو کی رای زدی ،؟! معلومه با ابی پیامبر شیطانی همدمی که بن سلمان هم خودش بوده !!! آدم از بودن توومثل تو متعجب آسمان و زمین است ،،!!؟ مگر میشود اینقدر دروغ گفت وبود ،ونترکی پس وجدانت کجاست !؟ اعراب چسبیدن به اسراییل تا خوف ایران چسبش رو زیادکنه ! منم یه مدت ماهواره نگاه میکردم که مات ماندم این کیه مدام کفرمیگه اما چهره اش ناپیداست ! ماهواره رو زدم زمین تامرد! ما در جهان مخترع نه شرقی نه غربی هستیم شما بن سلمان قیچی گر را چسبیدید ، خدایی خیلی ناکوک و بد قلق اومدی ورفتی
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      1 1
      من چی میگم شما چی میگی من میگم بجای چسبیدن به روسیه چین آمریکا بچسبید به مردم مردمی که در انتخابات ریاست جمهوری با رای ندادن به سیاستهای غلط نه گفتن بعد شما میگی ماهواره یکبار دقیق بخون ببین چی گفتم چی جواب دادی چرا باید کشوری که ثرتمنده با چین روسیه قرار داد25ساله می بنده که مفادش محرمانه مگه قرارداد اقتصادی محرمانه میشه ۴۰سال فقط بزرگ نمایی کردید اینم وضع ۹۰درصد مردم که بچه از گرسنگی شیر سگ رو بخوره برید ببینید کجای کار اشتباه کردید
  • IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    4 1
    پوتین یقینا یک لحظه روسیه رو با آمریکا اشتباه گرفت خودش رو درقامت رییس جمهور آمریکا دید و فرمان حمله به اوکراین رو صادر کرد غافل از اینکه کشوری که صدهها سال دیکتاتوری بوده تا امروز با آمریکا با300سال جمهوری فرق اساسی داره روسا جمهور آمریکا کودن نیستن اگر قرار بر حمله باشه اول ازسازمان ملل مجوز میگیرن بعد حمله میکنن
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
      0 0
      جناب ای کی یو سان داری اون دماغ دراز می شوی - عراق را چرا مجوز نگرفتند البته عوامهای مثل شما خیلی ساده لوح هستید در همه کشورها مشکل ملتها آدمایی چون هستند این قدر ساده گول آمریکارا می خورند تعجب آور است. آمریکا کثیف ترین رژیم جهان را دارد درغگو عوامفریب و دزد و چپاولگر
  • IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    3 6
    تمام دنیا بر اساس دلایل موجود نتیجه گیری میکنن ولی ما ایرانیها بر اساس تعصباتمون یا نفع شخصیمون و یا جهل و...اول نتیجه گیری میکنیم بعد واسش دلیل جور میکنیم. افراد محترمی که با ذکر دلایل بی منطق و مسخره شکست ۱۰۰٪ روسیه در شمال اکراین که مایه ابرو ریزی هم هست واسه پوتین چه فکری کردند با خودشون؟ واقعا چه دلیلی داره یا چی بهشون میدن که اینجوری به نفع یک کشور حرف میزنن!!!! اگر یک فرد خارجی که به فارسی مسلط باشه یا اینکه ترجمه کنه ( تمام کشورهای دنیا در سازمانهای اطلاعاتیشون واحد مهمی دارند که تمام وقت مشغول رصد و تحلیل حرفها و نظرات و..... مردم کشورهایی که دشمنی دارند یا رقابت یا هرچی هستند و ازین طریق رفتار و طرز فکر و.... جامعه اون کشور تحلیل کرده و از این نتایج در موارد زیادی استفاده میکنن) در مورد سطح سواد و معلومات و قدرت تحلیل و در یک کلام هوش مردم ایران چه فکری میکنن؟ با این تحلیل شما پس در جنگ اسراییل و حزب الله برنده اسراییل(که کثیفترین کشور جهان هست به ۱۰۰۰دلیل) هستش چون رفته تو حاک لبنان همه چیو ترکونده و رفته درسته؟؟؟ و اگه اونجا بدلیل مقاومت مردانه حزب الله ارتش اسراییل مجبور به عقب نشینی شد پس برنده حزب الله هستش(که واقعا هم همینطوزه) خب فرق این با جنگ روس و اکرایین چیه؟ روسیه حمله کرد و اکرایین هم مردانه دفاع کرد اخرش هم روسیه مجبور به عقب نشینی ذلیلانه شد
    • DE ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۶
      1 0
      هپچین میگه تمام دنیا انگار که کریستف قلمبه بوده یا سفر ناصر خسرو یا مارکوپولو یا سند باد بحری که کل دنیارا گشته تحقیق کرده آزمایش کرده ۱۵ سالش بوده راه افتاده به جهان بینی! حالا آخر ۸۵ سالگی داره تجربیات خودش را مینویسه خالی بند خشت مال .چقدر این غربگداها ازخود تحقیری کیف میکنند. منظور از کیف حظ بردن و حال کردن است با پایتخت زالوسکی کیف اشتباه نشه .
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    2 7
    تمامی زیرساختهای اوکراین نابود شد حداقل 40 سال زمان میخواهد تا اگر خوب کار کنند تازه برسند به وضعیت 40 سال قبل شان. درود بر ایران اسلامی به رهبری خامنه ای عزیز نه کوتاه آمد از مواضعش نه خودش را گم کرد. فقط گفت یکی بزنید ده تا میخورید و هم خوراند تا دشمنان بفهمند سربازان سیدعلی خامنه ای حرفش را تا عملی نکنند خواب ندارند.و به هر ضربه ده تا زدند. درود بر ایران
    • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      1 0
      خوب خسارتش را اوکراین خواهد گرفت نگران نباش
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 1
    روسیه که دیگه ابرویی نداره و همون بمب اتم هم نداشت دیگه درحد لتونی هم نبود که الانم فکر نکنم باشه با توجه به اینکه لتونی عضو ناتو هستش. پوتین جنگ سیاسی را باخت جنگ نظامی را باخت جنگ اقتصادی را باخت کلا نابودش کردن و روسیه اگه بخواد تتمه شرفشو نگه داره باید پوتین را بندازن بیرون از قدرت. دیگه نه کشوری نه سازمانهای بین المللی واسه پوتین ارزش و احترامی قائل نیست و روسیه نمیتونه با پوتین تو مسائل سیاسی و منطقه ای به چیزی برسه. اونهمه غرور و اونهنه خودخواهی (طرز رفتارش با بقیه حاکمهای کشورها و تحقیر کردنشون به هر روش ممکن از معطل گذاشتن اردوغان تو سالنی که صندلی نداشت تا ادامس خوردن و لم دادن جلوی اقای رئیسیو...) حالا به کجا رسید؟ فقط میشه گفت خدایا متشکریم
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 0
    نابودی حتمی اوکراین فقط با حملات موشکی و هوایی ارتش روسیه نیست چون اینها قابل جبران است آن چیزی که ویرانی را در اوکراین پایه گذاری کرده انتقال 6500 تروریست خطرناک بین المللی از جاهایی مثل سوریه توسط آمریکا و انگلیس است که حتی اگر جنگ هم تمام شود ولی اوکراین را به کشوری مانند افغانستان تبدیل خواهد کرد ! دولت آمریکا پرست اوکراین با جنون غربگرایی چشم و گوش بسته ویرانی این کشور را حتمی کرده و اوکراین دیگر هرگز رنگ آرامش را به خود نخواهد دید. از طرف دیگر منطقه دونباس شامل دونتسک و لوهانسک و همچنین شبه جزیره مهم کریمه برای همیشه از دست اوکراین خارج شده و از سوی دیگه بازسازی زیرساختهای اوکراین بعد جنگ هم احتیاج به سرمایه گذاری داره که بجز کشورهای غربی هیچ کشوری تو این زمینه اقدامی نمیکنه و سرمایه گذاری غربیها هم دیگه واسه همه دنیا مشخصه که چه جوریه ! یه میلیارد دلار مثلا بایدن اختصاص میده شرکتهای متعدد و کلاهبردار آمریکایی هر کودوم سهم خودشونو میگیرن و بالا می کشن آخر سر از اون یه میلیارد دلار فقط یه میلیون دلار به اوکراین میرسه و میشه همون ماجرای کمکهای غربیها برای بازسازی افغانستان و عراق ! واقعا هر جور بررسی کنیم میبینیم کار اوکراین تمومه و تا وقتی این مقامات آمریکا پرست تو کیف هستن این کشور هرگز رنگ آرامش و بازسازی و رفاه به خودش نخواهد دید. البته خود غربیها هم بی میل نیستن که اوکراین رو برای همیشه تو وضعیت جنگی نگه دارن تا به خیال خودشون اهرمی واسه مرزهای روسیه باشه ! آخرین نکته اینکه اگه جنگ به پایان برسه خود مردم اوکراین به مرور زمان متوجه فریب خوردن از غرب خواهند شد و صددرصد به روش دموکراتیک این دولت غربگرارو حذف خواهند کرد که روسیه هم از الان متوجه ماجرا شده و داره تمرکز خودشو واسه تکمیل آسان اشغال دونباس می کنه.
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 3
    پوتین اصلا به مناطق اوکراینی نشین حمله نکرده بلکه هدف وی مناطق فرهنگی روس زبان است و مثل دونباس دنبال افزایش حس قومیت گرایی در سایر استان های اوکراین در میان روس زبان هاست حتی ناتو در اوکراین غافلگیر شده است گذشت زمان این روباه روس را بیشتر می شناساند
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 5
    کشور اوکراین باید تبدیل به کشور فدرال شود به سه بخش غربی و شرقی و جنوبی تقسیم شود که بخش غربی برای اوکراینی ها و بخش های جنوبی و شرقی برای روس ها
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 3
    یحتمل زلنسکی بخشهای شرقی و جنوبی اوکراین را به روسیه واگذار نموده و روسیه نیز از تصرف کیف صرف نظر کرده است
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 4
    روسیه قطعا از کیف عقب می نشیند چون شرق و جنوب اوکراین را جدا کرد کیف هم قبول کرد پس مذاکرات بزودی به نتایج مطلوبی دست پیدا خواهد کرد البته بعد ماریوپول میکولایف و اودسا کمی کار دارد یعنی یک سرویس کوچولو لازم دارد
  • IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    3 13
    چیزی به نام ارتش اوکراین وجود ندارد ارتش روسیه فقط تروریست ها را در پیش رو دارد و می تواند براحتی کیف را دور بزند نباید به شرق و جنوب اوکراین بسنده کند
  • حسين DE ۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۳
    1 2
    ارتش روسيه هر زمان اراده كند شهر كيف را اشغال كنه ميتونه براحتى اين كار رو انجام بده ولى هدف اين نيست ،هدف نابودى پتانسيل نظامى اوكراين و زير ساختهاى نظامى آن كه اكثرا" بوسيله آمريكائى ها ساخته و يا ايجاد شده بود از جمله نابودى آزمايشگاهاى ساخت سلاحهاى ميكروبى و يا بيولوژيك كه روسها تا بامروز موفق شدند تقريبًا بيش از هشتاد درصد از اهداف نظامى خودشان را تحقق بخشند،در ضمن تصرف كيف چه فايده ائى براى روسها داره؟اوكراين بعد از حمله نظامى روسها تحت هيچ شرايطى اوكراين مد نظر آمريكا و ناتو نخواهد شد و در اين زمينه روسها صد در صد موفق و پيروز بودند،رئيس جمهور روسيه چه قبل از حمله و چه بعد از حمله صراحتا" و بارها گفت كه اجازه نميدهم اوكراين بعضويت ناتو در آيد و اين كار صورت گرفت،و حالا روسها تلاش ميكنند آگاهانه جنگ را طولانى تر كنند و يك جنگ هيبريدى را دنبال ميكنند،روسها هنوز از سلاح نفت و گاز آنطور كه مايل هستند استفاده نكردند،در اروپاى غربى برخى از كالاهاى ضرورى نظير روغن مايع و آرد دچار كمبود شديد شده و در بازار سياه با قيمت هاى سرسام آور بفروش ميرسد،ساير قيمت هاى مواد خوراكى بعضًا تا بالاى صدو پنجاه و تا سيصد در افزايش يافته و اين سير صعودى قيمتها همچنان ادامه دارد كه ميتواند در آينده نه چندان دور خطرناك باشد،رئيس جمهور آلمان صراحتا" خطاب به ملت آلمان گفت منتظر روزهاى سخت باشيد ،در هر حال عليرغم اينكه اين جنگ باعث چه لطمات و صدماتى براى مردم اوكراين شد من شخصًا اميدوارم كه ناتو دچار نابودى و اضمحلال گردد،روسها نرفتند اوكراين چند گلوله و توپ شليك كنند و برگردند،روسها رفتند تا ثابت كنند كه ميتوانند از عضويت اوكراين در ناتو جلوگيرى كنند و اراده خود را به آمريكا و ناتو و اتحاديه اروپا تحميل كنند،نظم نوين جهانى ديگرى آغاز شده كه من مطمئن هستم ما هم در آن نقش تأثير گذارى بعهده خواهيم داشت.
  • IR ۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 2
    اگه روسیه از ایران کمک مستشاری میگرفت اینطوری نمیشد.روسیه از سال 1954 نجنگیده. جنگ هایی که بود بسیار ساده بوده.
  • سید فروزان CH ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 0
    روسیه به اهداف راهبردی خود رسید در مرحله اول ایجاد جهان دوقطبی بود مرحله بعدی انحصار دلار را شکستن سوم ، قطع پای شرکت‌های چند ملیتی از روسیه ، اگر سیصد میلیارد روسیه بلوکه شده در عوض سرمایه گذاریهای شرکت‌های چند ملیتی را تقریبا مجانی بدست آورد با تحریم‌های غرب روسیه از این پس بسوی خودکفایی و استقلال صعنتی اقتصادی خرکت خواهد کرد بسیاری از اموال بلوکه شده در غرب هم متعلق به کسانی است که مانند غربکدایان ما خانواده‌هایشان در اروپا. امریکا زندگی اشرافی از قبال رانت و دزدی‌ها و غارت روسیه دارند نه مردم عادی و البته هدف پوتین هم از بین بردن نفوذ و قدرت الیگارها بود در نهایت هدف پوتین کشت و کشتار نبود تنها از بین بردن زیر ساخت‌ها و کنترل شرق اوکراین بود از طرف مرزهای شمال هم دغدغه ندارد چرا که بلاروس انجاست در این بین اروپا هم به فیضی رسید،انبارهای اسلحه قدیمتر را خالی ،در باز سازی اوکراین سهیم ، چند ملیون کودک و نوجوان و زن وارد و بازار کار و اروپای پیر صاحب نسل جدید چشم ابی و بور و از این پس پذیرش مهاجر غیر اروپایی بسیار سختر
    • DE ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      2 0
      آفرین کوتاه و مختصر و مفید و واقعی لیکن این حرفها برای یک عاشق شیدای غرب مانند زبان چینی برای آدم لال و کر است .غربگرایی یک عارضه و بیماری روانیست که شخص حل مشکلات و عقده هاو عقب ماندگی خود را چسبیدن به دیگران میبیند‌و این بیماری‌علاجی ندارد . بایستی از مهد کودک و کتب درسی و کلاسهای مخصوص و معلمین و مربیان مجرب استفاده نمود .چین موفق بوده . تعداد کمی از کشورهای دنیا در این زمینه کار میکنند.در ایران که با سند ۲۰۳۰ حرکت دقیقا در جهت استحاله مردم و حذف ملیت ایرانی اسلامی ما هست. طوریکه در آینده بدون عصای امریکا نتوانیم قدمی برداریم . لیکن با افول امریکا سند ۲۰۳۰ هم کم رنگ شده است.
  • سام ذالی GB ۰۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 0
    سلام. اگر به مشخصات آمریکا و روسیه یا شوروی قدیم نگاه کنید خواهید دید که حفظ منافع و زیان ناشی از هر حرکتی علیرغم ابر قدرت بودن اولویت اول آنهاست و نباید تردید کرد که روسیه، یک بار و برای همیشه قصد دارد مشکل اروپا را حداقل در جبهه غربی مرز هایش حل کند و اگر کسی تحلیل کند که روسیه و پوتین بدون نتیجه بزرگ با تحمل خسارات سنگین به خانه برمی‌گردند اشتباه محض است. چون این شکست دومینو وار باعث سقوط قدرت داخلی روسیه و این دقیقا همان چیزی است که غربی ها هفتاد سال است که دنبال راه‌اندازی آن هستند. این جنگ تا سقوط کامل اوکراین و رسیدن واحد های نظامی روسیه به دیوار آهنین سابق ادامه دارد و از آن به بعد آغاز امتیاز خواهی روسیه
  • سام ذالی GB ۰۴:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 0
    در ادامه باید عرض کنم مرز دریایی اوکراین حدود هشتصد کیلومتر است از دریای سیاه و روسیه باید برای جلوگیری از بازی ناامنی در این منطقه تکلیف دریای ازوف و دریای سیاه را روشن و با گسترش دسترسی خود در این دریا در واقع جلو گسترش ناتو را بگیرد و داشتن حتی یک نقطه ساحل کوچک شبیه باز بودن درب منزل برای دزد است و شما شاهد تلاش سنگین ارتش روسیه در جبهه جنوبی هستید که هم زمان برد و هم تجهیزات فراوان، ولی پیشروی ادامه دارد چون هدف اول کنترل کامل جنوب است و شاید حمله به کیف جهت جنگ روانی طرف مقابل برای حفاظت از پایتخت بود تا روسیه با خسارت کمتر کار جبهه جنوبی به طول حدود هشتصد کیلومتر را تمام کند. در حال حاضر در جنوب اودسا باقی مانده که باید از جناح چپ تهی شود تا از راه دریا کمترین آسیب به نیروهای روسیه وارد شود. جنگ بزرگی آغاز شده و کوه یخ تنها یک تکه کوچکش نمایان است.
  • سام ذالی GB ۰۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 1
    دوستان اگر کسی فکر می کند این جنگ منطقه ای محدود است و نمی‌توان آن را خیلی مهم دانست دقت کنید روسیه بیش از سیصد هزار کیلومتر از خاک اوکراین یکی از قدرت های بزرگ نظامی اروپا را درگیر جنگ کرده و تمام اهداف مهم نظامی و اقتصادی اوکراین مورد حمله واقع شده حدس می زنید این حد از مقابله در محدوده قدرت تنها دولت فقیر اوکراین است. در این وسعت جنگیدن تامین آذوقه جنگی از لباس و غذا و دارو و تدارکات شخصی تا دکتر و بیمارستان و پزشک و پرستار و سوخت و مهمات و نیروهای جایگزین چطور تامین می شود؟ حالا حس می کنید که این یک جنگ بسیار بزرگ در جبهه‌ای است که تلاش دارند وارد اروپا نشود و هرچه دارند وسط گذاشتند و بیشتر از روسیه ناتو و اروپا میل به اتمام این نبرد ندارد زیرا توقف یعنی انتظار سقوط اوکراین طی چند روز، ماه و شاید بیشتر.
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    1 0
    آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی .
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 1
    با تجهیزات دوش پرتاب علیه عدوات ، پهپاد ‌و ... دوره جنگ سنتی تموم شده وضع و سبک جنگی روسیه شاید بدتر از آمریکا هم بود حجم خیلی زیادی از تجهیزات رو از دست داد. حتی یک کمدین سابق رو نباید دست کم گرفت، حمایت های غیر مستقیم هم همین طور . این جنگ رو میشه از جهات مختلف بررسی کرد. نیروی مهاجر ارزان برای اروپا، جبران کاهش و پیری جمعیت، سو استفاده از زنان و کودکان اوکراینی در صنعت ضد اخلاقی، ضربه اقتصادی به روسیه، گرم شدن بازار فروش سلاح به کشورهای اروپایی، نشان دادن ضعف نظامی روسیه ، افزایش قیمت نفت برای فشار به چین، ایجاد موقعیت لااقل موقت برای کشورهایی مثل ایران و ونزویلا برای افزایش صادرات نفت و ...
  • IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
    0 2
    این همه می‌گفتند پوتین پوتین این بووود؟ این ک دمپایی هم نبود
  • 30 یا 30 US ۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
    0 2
    حال باید فکر کنیم ارتش روسیه ارتش اول اروپا و دوم دنیا با قدرت هسته و حق وتو با ارتش دوم اروپا اوکراین روبرو شده از همه لحاظ به جز هسته ای یک سوم قدرت روسیه را دارد و مسلما آن که در خانه می جنگند چیزی برای از دست دادن ندارد خواه زنده بماند یا بمیرد صورت دوم مطمئنا در اوکراین فقط ارتش 200 تا 500 هزار نفری اوکراین با روسیه نمی جنگد شبه نظامیان مزدور در دو طرف درگیری و نیز مستشاران و نیروهای ویژه و ارتش پنهان ناتو در اکراین می جنگد این جنگی نیابتیو هم ترکیبی است و اطلاعاتی( مگر ایلان ماسک با اینکه روسیه ماهواره های اطلاعاتی اوکراین را هک کرده بود در میران اینترنت و ارتباط واحدهای نظامی اکراین را با خط امن برقرار نکرد و وسیتم اینترنت ماهواره ای ذا در اختیاراکارین نگذاشت ) با کمک و اسلحه های مدرن که به رایگان به ارکاین می دهند تا در جنگ واقعی و نه مانور قدرت تخریب آنها را در انهدام جنگی روسیه امتحان کنند در نهایت مسلما روسیه در اشغال اکراین به علت وسعت اوکراین و سیاسی و اقتصادی(بدون نتیجه پیروزی یا شکست در عملیات و تجاوز نظامی )شکست خواهد خود ظاهرا ریشه و نتایج این جنگ برعکس پیش بینی های احتمال شروع و سابقه 70 80 ساله دشمنی بی اعتمادی اوکراینی ها و روس ها که از جنگ جهانی دوم و زمان استالین شدت گرفته هنوز در سطح بین المللی نامشخص است ( استالین قحطی هومودور گندم را قبل از جنگ دوم جهانی 1932-33 در واکراین باعث شد و باعث مرگ 10 میلیون اکراینی شد اگر چه اوکراینی هم با ارتش آلمان برای مقابله با شوروی همکاریهایی داشتند)
  • DE ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
    1 0
    روسیه هر چی خسارت زده مهمون جیبشه !! 300 میلیارد دلار پول روسیه را برای همین بلوکه کرده اند.....// نه عمو هزاران میلیارد دلار غربی ها در روسیه سرمایه گذاری کردن همه اش را لولو برد . همه اش را زدند بنام ملت روس تمام بعد از اتمام جنگ مجبورن باز بیان تخم مرغهای روسیه را در سبد بمالن منظور در سبد بگذارن تحویلش بدهند دیگه گاز و نفت و ذغال سنگ مفت تمام با ازذیاد قیمت همین حالاش روسیه میلیاردها دلار کسب کرد . درآمدهای نجومی یک کشور را اگز خواستی بفهمی از نجومی گیران بپرس که اول انقلاب پیاده از پشت 7 تا کوه سیاه اومدند شهر لهجه شون را جراحی کردند حالا هواپیمای شخصی دارن برای غربگداها رییس جمهور و کاندید مجلس تعین میکنند.
  • Ir IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    آمریکا در افغانستان اونطوری شد، اینم از روسیه در اوکراین! ولی ایران در عراق و بخصوص سوریه درحالی که فقط دمشق مونده بود تونست ورق جنگ رو برگردونه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس