آلینا رومانوفسکی - نمایه

«آلینا رومانوفسکی» سفیر جدید دولت بایدن در عراق، سابقه کار در سی‌آی‌ای و «آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا» را دارد؛ سازمانی که یکی از قدرتمندترین بازوهای واشینگتن برای براندازی در کشورهای دیگر است.

سرویس جهان مشرق - جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اوایل ماه دسامبر سال گذشته‌ (۲۰۲۱) «آلینا رومانوفسکی» را به عنوان نامزد تصدی سفارت این کشور در عراق به مجلس سنا معرفی کرد[۱]. در گزارش پیش رو به بازی شطرنج‌وار ایران و آمریکا بر سر عراق و معرفی رومانوفسکی خواهیم پرداخت.

مأمور سیا و کارشناس براندازی در بغداد/ «آلینا رومانوفسکی» سفیر جدید آمریکا در عراق کیست؟

«آلینا رومانوفسکی» سفیر جدید آمریکا در عراق که تا پیش از این سفیر واشینگتن در کویت بود؛ رومانوفسکی ده سال سابقه‌ی کار در سی‌آی‌ای و همچنین «آژانس توسعه‌ی بین‌المللی آمریکا» (USAID) یکی از قوی‌ترین بازوهای قدرت نرم و براندازی واشینگتن، را در کارنامه دارد

 بازی ایران و آمریکا روی میز شطرنج عراق

بسیاری از ناظران سیاسی، سیاست را به رقابت شطرنج تشبیه می‌کنند. اگر این تشبیه صحت داشته باشد، قطعاً دولت بایدن به دنبال پیروزی در رقابت با ایران روی میز شطرنج عراق، و بلکه فراتر از آن، است. اگرچه بایدن چندین ماه قبل‌تر رومانوفسکی را نامزد سفارت در عراق کرده بود، اما حدود ده روز پس از انتصاب جدید ایران در بغداد[۲]، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها تکاپو برای اعزام سفیر جدید خود به عراق را تشدید کرده‌اند. البته پایگاه اینترنتی سفارت آمریکا در عراق هنوز خبری درباره‌ی انتصاب رومانوفسکی منتشر نکرده است، اما تحرکات دولت بایدن نشان می‌دهد واشینگتن احتمالاً برنامه‌های تازه‌ای برای محور مقاومت دارد.

مأمور سیا و کارشناس براندازی در بغداد/ «آلینا رومانوفسکی» سفیر جدید آمریکا در عراق کیست؟

رقص «جوکر» در میان دود لاستیک‌های سوخته؛ معترضان عراقی بعضاً از شخصیت‌ها و نمادهای آمریکایی برای تشویق مردم به آشوب و اغتشاش استفاده کرده‌اند (جزئیات بیش‌تر(+)

همزمان با رومانوفسکی، «استیون فیگین» نیز در جلسه‌ی استماع کمیته‌ی روابط خارجی سنا حاضر شد تا به عنوان سفیر جدید دولت بایدن در یمن از خود دفاع کند[۳]؛ دفاعیه‌ای که موضوع اصلی آن تصمیم دولت بایدن درباره‌ی خارج کردن انصارالله یمن از فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه بود. آن‌چه انتصاب فیگین را بیش‌تر حائز اهمیت می‌کند، سابقه‌ی فعالیت او به عنوان سرکنسول در کنسولگری آمریکا در اربیل عراق است. فیگین پیش‌تر مدیر دفتر امور ایرانیان در «اداره‌ی امور خاور نزدیک» در وزارت خارجه‌ی آمریکا نیز بود؛ دفتری که نقش گسترده‌ای در شبکه‌سازی و تلاش برای براندازی در ایران داشته است. باید دید فیگین که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، او را به کنسولگری آمریکا در اربیل فرستاده بود، اکنون برای چه مأموریتی به دستور بایدن رهسپار یمن می‌شود. [گزارش مشرق در معرفی استیون فیگین را می‌توانید از این‌جا بخوانید.]

کمک تسلیحاتی «آژانس توسعه‌ی بین‌المللی آمریکا» (USAID) به تروریست‌ها در یمن در پوشش کمک‌های بشردوستانه [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «استیون فیگین» کیست و در کنسولگری آمریکا در اربیل چه می‌کند؟

›› پروژه «پایگاه ریگا»؛ هدف آمریکا از تاسیس «دفتر امور ایرانیان» چه بود؟

آلینا رومانوفسکی کیست؟ از CIA تا USAID

«آلینا ال. رومانوفسکی[۴]» ۱۶ سپتامبر ۱۹۵۵ (۲۴ شهریور ۱۳۳۴) در خانواده‌ای مهاجر در ایالت ایلینویز به دنیا آمد؛ پدرش از لهستان و مادر از کانادا، هر دو در دهه‌ی سوم زندگی‌شان، به آمریکا مهاجرت کرده بودند[۵]. رومانوفسکی مدرک کارشناسی و همچنین کارشناسی ارشد خود در رشته‌ی روابط بین‌الملل را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد، اما سابقه‌ی تحصیل در دانشگاه تل‌آویو در اسرائیل را نیز دارد. وی علاوه بر انگلیسی و فرانسوی، به عربی و عبری نیز صحبت می‌کند. علاقه‌ی رومانوفسکی به سیاست خیلی زود، دست‌کم از زمان تحصیلش در دانشگاه شیکاگو، شکوفا شد؛ وقتی سی‌آی‌ای برای جذب نیرو به دانشگاه شیکاگو رفت و رومانوفسکی در مصاحبه با مأموران سی‌آی‌ای توانست نظر آن‌ها را جلب کند[۶]. رومانوفسکی کار برای دولت آمریکا را از همان‌جا شروع کرد و ۱۰ سال تمام تحلیلگر اطلاعاتی سی‌آی‌ای در امور خاور نزدیک و جنوب آسیا بود.

معرفی آلینا رومانوفسکی، سفیر جدید آمریکا در عراق [دانلود]

از سی‌آی‌ای راهی وزارت دفاع شد و بین سال‌های ۱۹۹۰ و ۲۰۰۳ مسئولیت‌های ارشدی را در حوزه‌ی خاور نزدیک و جنوب آسیا عهده‌دار بود. آن‌جا به عنوان مدیر «دفتر خاور نزدیک و جنوب آسیا» و مسئول امور اسرائیل منصوب شد[۷]. رومانوفسکی که عضو باسابقه‌ی «سرویس ارشد قوه‌ی مجریه» است[۸]، سپس «مرکز مطالعات راهبردی خاور نزدیک-جنوب آسیا» را در دانشگاه دفاع ملی (وابسته به وزارت دفاع) بنیانگذاری کرد و مدیریت آن را به عهده گرفت. همچنین به عنوان معاون دستیار وزیر دفاع در امور خاور نزدیک و جنوب آسیا نیز خدمت کرد.

مقصد بعدی رومانوفسکی، سال ۲۰۰۳، وزارت خارجه‌ی آمریکا بود. در بدو ورودش «دفتر ابتکار شراکت خاورمیانه» را در این وزارت‌خانه تأسیس کرد و اولین مدیر آن شد. سپس معاونت دستیار وزیر خارجه در «اداره‌ی امور آموزشی و فرهنگی» و معاونت موقت دستیار وزیر در «اداره‌ی امور خاور نزدیک» را به عهده گرفت. یکی از نقاط عطف زندگی شغلی رومانوفسکی پیوستن او به «آژانس توسعه‌ی بین‌المللی آمریکا» موسوم به USAID بود؛ نهادی که یکی از قدرتمندترین بازوهای قدرت نرم و نفوذ بین‌المللی واشینگتن با هدف دخالت سیاسی و براندازی در کشورهای مختلف محسوب می‌شود. بین سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵، معاون دستیار مدیر «اداره‌ی خاورمیانه» در این سازمان بود. رومانوفسکی طی مقطعی دستیار موقت مدیر این اداره نیز بود و در همین مدت مدیریت اداره‌ی خاورمیانه‌ی این سازمان در واشینگتن با ۵۰ نفر کارمند، هفت هیأت و دو دفتر آن در منطقه‌ی خاورمیانه را به عهده داشت.

گزارشی قدیمی‌تر درباره‌ی فعالیت‌های «آژانس توسعه‌ی بین‌المللی آمریکا» (USAID) به‌ویژه علیه ایران [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› چگونه پای «جاسوس‌های USAID» به کشور باز شد

از ماه مارس سال ۲۰۱۵ تا ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های آمریکا به اروپا و اوراسیا در «اداره‌ی امور اروپا و اوراسیا» در وزارت خارجه شد و با همکاری «اداره‌ی امور جنوب و مرکز آسیا» و «دفتر مدیر کمک‌های خارجی» تمامی کمک‌های فدرال ایالات متحده به ۳۰ کشور در این دو منطقه، از جمله در مرکز آسیا، را تحت نظر گرفت. رومانوفسکی از ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ تا ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ معاون ارشد موقت هماهنگ‌کننده‌ی مبارزه با تروریسم در وزارت خارجه بود و پس از آن، تا سال ۲۰۲۰، در این سمت تثبیت شد. در نقش معاونت ارشد هماهنگ‌کننده‌ی مبارزه با تروریسم مسئول نظارت بر هماهنگی و هم‌افزآیی اقدامات بین‌المللی وزارت خارجه و دولت آمریکا در زمینه پیشبرد اهداف سیاست‌های ضدتروریسم و توسعه و اجرای برنامه‌های مقابله با افراط‌گرایی خشونت‌آمیز بود.

رومانوفسکی بیش از ۴۰ سال سابقه‌ی کار در دولت آمریکا را دارد و در این مدت جوایز متعددی دریافت کرده است که از جمله‌ی آن‌ها عبارتند از «جایزه‌ی رتبه‌ی شاخص ریاست‌جمهوری» (عالی‌ترین جایزه‌ی سالانه‌ای که از سوی رئیس‌جمهور به اعضای سرویس ارشد قوه‌ی مجریه تعلق می‌گیرد)، دو «جایزه‌ی رتبه‌ی شایسته‌ی ریاست‌جمهوری» (دومین جایزه در فهرست جوایز سالانه‌ی اهدایی رئیس‌جمهور به اعضای سرویس ارشد قوه‌ی مجریه)، «جایزه‌ی رتبه‌ی ممتاز وزارت خارجه»، دو «جایزه خدمت مدنی شایسته‌ی وزارت دفاع» و یک «جایزه‌ی عملکرد استثنائی سی‌آی‌ای». وی هم‌اکنون به عنوان یکی از کارشناسان برجسته‌ی دولت آمریکا در امور خاورمیانه محسوب می‌شود[۹] و عضو اندیشکده‌ی شناخته‌شده‌ی «شورای روابط خارجی» آمریکا نیز هست.

مأمور سیا و کارشناس براندازی در بغداد/ «آلینا رومانوفسکی» سفیر جدید آمریکا در عراق کیست؟

«طاق نصرت» (قوس النصر) یا «شمشیرهای قادسیه» دو بنای یادبود در مرکز بغداد هستند که به دستور صدام برای گرامیداشت جنگ با ایران ساخته شدند؛ صدام دستور داده بود ۵۰۰۰ کلاه نظامی را (که خودش ادعا می‌کرد متعلق به کشته‌شدگان ایران در جنگ است) با شلیک گلوله سوراخ کنند و آن‌ها را اطراف این سازه‌ها بگذارند؛ گفته می‌شود برخی از این کلاه‌ها را به زمین چسبانده بودند تا مردم و سربازان در هنگام برگزاری مراسم‌های مختلف، آن‌ها را لگدمال کنند؛ البته این کلاه‌ها پس از سقوط صدام برداشته شدند (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› تربیت «معترضان حرفه‌ای»؛ مأموریت سی‌آی‌ای به «موقوفه ملی دموکراسی»

از سفارت آمریکا در کویت و مقابله با ایران تا سفارت عراق

اولین مأموریت خارجی رومانوفسکی به عنوان سفیر آمریکا توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به او محول شد. ترامپ ۲۵ جولای ۲۰۱۹ (۳ مرداد ۱۳۹۸) او را به عنوان نامزد تصدی سفارت آمریکا در کویت به مجلس سنا معرفی کرد[۱۰]. رومانوفسکی ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ (۹ آبان ۱۳۹۸) برای دفاع از صلاحیتش در مقابل کمیته‌ی روابط خارجی مجلس سنای آمریکا حاضر شد و درباره‌ی مبارزه با ایران این‌گونه گفت:

شراکت نظامی و دیپلماتیک آمریکا با کویت برای افزایش فشار بر ایران و مهار فعالیت‌های شرورانه‌ی این کشور در سراسر منطقه [ی خاورمیانه] حیاتی بوده است. ایران از طریق نیروهای نیابتی‌اش به خشونت علیه متحدان و منافع آمریکا در سراسر خاورمیانه و فراتر از آن دامن زده است. حملات ۱۴ سپتامبر [توسط انصارالله علیه تأسیسات نفتی آرامکو[۱۱]] علیه زیرساخت‌های نفتی مهم عربستان نشانه‌ای از تشدید خطرناک رفتارهای ایران است. حملات ایران به نفتکش‌های بین‌المللی در خلیج [فارس]، آزادی کشتیرانی در یکی از حیاتی‌ترین آبراه‌های جهان را تهدید می‌کند. ایران از طریق حمایت از حوثی‌ها [انصارالله] در یمن، رژیم بشار اسد در سوریه و حزب‌الله لبنان، در جهت بی‌ثبات کردن کل منطقه تلاش می‌کند. ما باید با شرکای کلیدی، مانند کویت، برای مقابله با این تهدید همکاری کنیم[۱۲].

بخشی از اظهارات ضدایرانی  «آلینا رومانوفسکی» سفیر جدید آمریکا در عراق و حمایت او از اضافه شدن سپاه پاسداران ایران به فهرست گروه‌های تروریستی وزارت خارجه‌ی آمریکا [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «خلیج تونکینِ فقرا»؛ آیا مین‌گذاری در فجیره زیر سر آمریکایی‌هاست؟

رومانوفسکی در بخش دیگری از دفاعیه‌اش تأکید کرد: «کویت، همراه با آمریکا، رهبری مستمر خود را از طریق دعوت به وحدت میان کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج [فارس]» و کنار گذاشتن اختلافات میان اعضا که صرفاً به نفع رژیم ایران است، به نمایش گذاشته است... ما باید همکاری‌هایمان با یک‌دیگر را به منظور مقابله با تهدیدهای بسیار واقعی پیش روی منطقه از جانب رژیم ایران و گروه‌های تروریستی ادامه دهیم.» کمیته‌ی روابط خارجی سنا، ۲۰ نوامبر ۲۰۱۹ (۲۹ آبان ۱۳۹۸) نظر مساعد خود درباره‌ی رومانوفسکی را به صحن این مجلس اعلام کرد و حدود یک ماه بعد، سنای آمریکا از طریق رأی‌گیری شفاهی، موسوم به «رأی یک‌صدا[۱۳]»، صلاحیت رومانوفسکی را تأیید کرد[۱۴]. سفیر جدید آمریکا، ۶ ژانویه‌ی ۲۰۲۰ (۱۶ دی ۱۳۹۸)، سوگند یاد کرد[۱۵] و ۱۱ فوریه‌ی ۲۰۲۰ (۲۲ بهمن ۱۳۹۸) استوارنامه‌ی خود را به امیر کویت تقدیم کرد و به نمایندگی از دولت ترامپ در سفارت آمریکا مستقر شد[۱۶].

دولت بایدن پس از روی کار آمدن، عملاً رومانوفسکی را در سفارت آمریکا در کویت ابقا کرد، اما اکنون آماده می‌شود تا او را به عراق اعزام کند. کمیته‌ی روابط خارجی سنا، ۳ مارس ۲۰۲۲ (۱۲ اسفند ۱۴۰۰)، صلاحیت رومانوفسکی را بررسی کرد[۱۷]. این کمیته ۲۰ روز بعد نظر مساعد خود را درباره‌ی رومانوفسکی به صحن مجلس سنا گزارش داد و سنا روزِ بعد با رأی یک‌صدا صلاحیت رومانوفسکی را تأیید کرد. چنان‌که پیش‌تر نیز اشاره شد، هنوز خبری درباره‌ی ادای سوگند یا اعزام رومانوفسکی به بغداد به منظور تقدیم استوارنامه و آغاز به کار منتشر نشده است، اما برخی منابع خبری-تحلیلی پیشاپیش پیش‌بینی کرده‌اند که سفیر جدید آمریکا در بغداد کار پیچیده‌ای در عراق پیش رو خواهد داشت[۱۸].

در همین‌باره بخوانید:

›› نمادسازی آمریکا برای عملیات‌های خرابکارانه/ «جوکر» در اغتشاشات عراق چه می‌کند؟


[۱] President Biden Announces Key Nominees Link

[۲] آل صادق سفیر ایران در عراق شد لینک

[۳] Biden nominees for ambassadors to Iraq, Yemen appear before Senate Link

[۴] Alina Romanowski Link

[۵] Statement of Alina L. Romanowski Nominee to be Ambassador to the Republic of Iraq... Link

[۶] When in doubt, just take the risk Link

[۷] Alina L. Romanowski Link

[۸] Nominations Sent to the Senate Link

[۹] منبع شماره‌ی ۱

[۱۰] President Donald J. Trump Announces Intent to Nominate Individuals to Key Administration Posts Link

[۱۱] Abqaiq–Khurais attack Link

[۱۲] Statement of Alina L. Romanowski Nominee to be U.S. Ambassador to the State of Kuwait... Link

[۱۳] رأی یک‌صدا لینک

[۱۴] PN۱۰۳۸ — Alina L. Romanowski — Department of State Link

[۱۵] Ambassador Alina L. Romanowski Link

[۱۶] Kuwait Amir's audiences Link

[۱۷] PN۱۴۶۵ — Alina L. Romanowski — Department of State Link

[۱۸] A more complex Iraq awaits new US ambassador Alina Romanowski Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    24 2
    در این شبها دعا برای ظهورِ شاه جهان، مهدی فاطمه فراموش‌نشود ______ اللهم العجل لولیک الفرج
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      23 1
      برای ظهور باید هم دشمن شناس بود و هم مجاهد و با دشمن جنگید. برای ظهور باید برای اعتلای اسلام و عدالت تلاش کرد دعای تنها میشود کار انجمن حجتیه ای اما الان این گزارش مشرق یعنی تلاش برای شناخت افکار و توانائی های دشمن یعنی دعای عملی برای ظهور
    • منصور IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      10 2
      الکاظمی هست کافیه و نیازی به فتنه گر جدید و خارجی نیست
    • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      17 2
      برای سلامتی پوتین و پیروزی حق علیه باطل و نابودی غربگدا دعا کنین.
    • تبریزی IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      2 0
      آقا منصور، الکاظمی مهره ای ناچیز بیش نیست و در دوران استعمار نو این عوامل به عنوان مترسکی برای گول زدن مردم استفاده میشوند و مهره گردان اصلی سفیر کدخدای آشفته هست و بالاسری هایش.
  • IR ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    2 4
    مزاحمت کارمند دولت در همین ساعت ، کار هر ساله اش شب قدر و شهادت امام علی علیه السلام نظارت داشته باشید
  • CA ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    9 4
    خودتون نقطه ها رو به هم وصل کنید "شکست داعش" "باز شدن مرز بوکمال" "بمباران نیروهای حشد در بوکمال توسط امریکا" "اغتشاشات 98 در عراق" "برداشتن دولت عادل عبدالمهدی" "حذف فیزیکی سرداران ایرانی و عراقی نجات عراق از داعش و تشکیل دهندگان مجدد کشور عراق و دولتش" " قطع رابطه مالی اقتصادی و بانکی و زدن دکلهای برق ایران توسط مثلا داعش و نپرداختن بدهی برق و گاز عراق به ایران توسط دولت سر کار آمده بوسیله اغتشاشات حتی نپرداختن یک ریال از غرامت جنگ وقتی کویت که جنگش با صدام 10 سال بعد از جنگ ایران بود غرامتش رو گرفت" " بستن مرزها " "بستن قرارداد های متعدد نفتی گازی تامین برق ساخت اسکله با شرکت های محور عبری عربی و جدیدا ترکیه" "برگزاری انتخابات عراق توسط امارات حذف رای حشد با قوانین جدید انتخاباتی" "ایجاد اتحاد برای تجزیه توسط ائتلاف مقتدی" "تجزیه مویرگی توسط کردها در شمال و امریکا و اسراییل و عربستان در غرب". مشخص هست که قطع ارتباط با ایران و سپس تجزیه عملی عراق گرچه روی کاغذ فعلا هست و ایجاد حکومت های دشمن ایران با وابستگی کامل مالی اقتصادی نظامی امنیتی و فرهنگی به محور عبری اهم دستورالعمل به اصطلاح "سفیر" جدید هست. متاسفانه سیاستمداران تازه به دوران رسیده عراق که چشمشان به قدرت و پول نفت و گاز افتاده الهام علیف رو در جیب پشتشان گذاشتن.
    • تبریزی IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      2 0
      ساقط کردن دولت لبنان در سال ۹۸ و بعد دولت آقای عبدالمهدی و فتنه ۹۸ و سردادن شعار استعفای آقای روحانی توسط جریان غربگدا نقشه ای بود که یکی از سخنگوهای کاخ سفید به آن اشاره کرد و اگر نبود رهبر فرزانه مان ایران را هم مثل این دو کشور کرده بودند و این را هم اضافه کنم که آقای بایدن بعد از اشغال عراق برنامه تقسیم عراق به سه کشور را اعلام کرد
    • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
      2 0
      یک صهیونی لهستانی تبار مانند برژینسکی!
  • mojtaba SE ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    2 2
    مشرق جون ،عراق برای غورت دادن دله دزدهاش که هر کدام با یک ظاهری دنبال تخریب عراق هستند ,بزرگ است؟؟نه دله دزدها به رهبری کردها و سنیها و بخش نفوذی درشیعیان میتونن فدرت رو بگیرن و نه شیعیان طرفدار پیشرفت عراق که حمایت ایران رو داره میتونه قدرت رو بگیره..و نه کلا ساختار عراق نسبتی با فهم یک حاکمیت مستقل و آگاه داره؟؟غراق اگر ایران نبود ده برابر وضعش از لائوس بدتر بود..مشرق بجای اینکه از روش انکار کردن و تقصیر رو بندازی گردن این یا آن ,و بجای تحلیل منطقی از فرهنگ عجیب و غریب عراقی ها بگو .و یا بگو بقول ما ایرانیها تو گوش خر یاسین خوندن بهتره تا با یک عراقی 2 دوتا یاد بدیم.... مشرق با یک مشت مردم صغیر بعنوان پیاده نظام و یک مشت دزد بی ارزش بعنوان سوار نظام در کل "کشورکهای" که از ما تجزیه شدن ,طرفیم و باید فکر اصلاحات سرزمینی باشیم..لطفا دایه بهتر از مادر هم نشو.چون خود عراقیها نه صادقانه و نه دلسوزانه به عراق نه نگاه میکنن و نه حس ملی دارن..مردمی از عراقی ها در سیاست متوهم تر ندیدم و بی محتوا,..صد رحمت به سومالی ها که حداقل بعد از اینهمه بدبختی که کشیدن ,2 دوتای سیاست رو فهمیدن و محتوا و شخصیت دارن و جناح روشنفکری آن مثل حوثی ها فکر میکنند و به ایران اعتقاد و ایران رو عشق وامید خودشون میدونند..دوستی کل منطقه با ما در بهترین حالت دوستی خاله خرسه است..البته ما باید سیاستمان همیشه تسلط بر منطقه و این کشورکها باشه و بیرون کردن امریکا و انگلیس و نابودی کولیهای جنایتکار جهود و دله زدهای ترک عرب و کرد ..پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر عزیزم
  • NL ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    5 3
    پس تو شهادت حاج قاسم مستقیم مسئولیت داشته و باید قصاص بشه
  • IR ۰۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    7 3
    ای شیاطین کثیف نابود خواهید شد
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    7 3
    مثل روسای قبلیش به درک اسفل سافلین رجوع داده می شود.
  • UA ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    9 3
    بی مادری بد دردری است. ای کردهای سوریه و عراق، سرزمین هایتان را در آغوش بگیرید و زیر چتر مادرتان ایران بیایید.
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    2 3
    خواهشا برای رسیدگی به انواع فساد در شهر جدید سهند ارگانهای نظامی و امنیتی و اطلاعاتی رسیدگی کنند عده ای در پوششهای مختلف صنفی...
    • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      0 1
      خودتو خسته نکن کسی رسیدگی نمیکنه. وگرنه تاحالا درست شده بود
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    4 4
    فرزند جانشین فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان در شب شهادت مولای متقیان به شهادت رسید.... این هم عاقبت بی دینی و گمراهی . این فرزند به چه گناهی کشته شد ؟؟؟؟ لعنت خدا بر بی دینی و بی اخلاقی .بخاطر پدر پسر را می کشند.
    • تبریزی IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      1 0
      خودت متوجه شدی چی نوشتی؟ یا میخوای با مثلاً مغلطه تیکه بندازی؟!!!!
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    6 0
    در حادثه تروریستی به یک مدرسه در کابل دستکم ۲۶ دانش آموز بی گناه شهید شدند.. لعنت خدا بر بی دینی و بی اخلاقی.
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    1 0
    طالبان با انتشار پیامی در صفحه خود در توییتر اعلام کرد: نیروهای ویژه "امارت اسلامی" مغز متفکر انفجار جنایتکارانه مزار شریف را بازداشت کردند. طالبان همچنین تصویر این فرد داعشی را منتشر کرد..... شبیه میمون است .
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    3 0
    عتمادآنلاین| محمود آبسالان فرزند سردار آبسالان جانشین سپاه سلمان استان سیستان و بلوچستان براثر تیراندازی افراد ناشناس به شهادت رسید. به گزارش مهر، این شهید در محل ایست و بازرسی نیروهای امنیتی بسیج در منطقه تامین اجتماعی زاهدان بر اثر تیراندازی افراد ناشناس به درجه رفیع شهادت نائل آمده است. , لعنت خدا بر همه تروریستها.
  • AE ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    2 0
    یک یهودی اروپای شرقی تبار دیگر
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    2 1
    مردم عراق وضعیت اقتصادی ایران و کشورهای خلیج فارس و ترکیه را می بینند و نمی خواهن راه ایران که راه تنش و درگیری با غرب و امریکاو در نهایت عقب ماندگی عراق است را را طی کنند. به همبن دلیل در انتخاب اخیر شکست سختی طرفداران ایران خوردن. اکثریت شیعیان هم به جریان صدر طرفددار خروح ایران از عراق رای دادن
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    اگر جامعه ای بخواهد سعادتمند بشود. تک تک مردمش باید بدانند که در حال حرکت به کدام سو هستند و قرار است به چه نقطه ای برسند، تا بتوانند مطالبه کنند وبه طور مستمر بر عملکردها نیز نظارت داشته باشند چراکه در غیر اینصورت یک عده آن بالا می نشینند و خودشان بر عملکردشان نظارت می کنند و خودشان را آن را ارزیابی می کنند و به خودشان هم نمره بیست می دهند. آنهایی که خیلی خوش انصاف باشند، از ۱۰۰ به خودشان از ۹۰ پایین تر نمی دهند. در حالی که باید دید از طرف مردم چه نمره ای می گیرند. البته تا مردم نمره پایین هم می دهند، متهم به ضد انقلاب بودن می شوند. مگر یک ملت ضد انقلاب می شود؟ انقلاب متعلق به ملت است. مگر می شود یک ملت اشتباه کند؟
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    2 0
    با توصیف که شما دادید و مشاهده نام ایلینا گمان دارم مادام یهود باشند، جوایز مختلف و غیره. آمریکا تاوان این یهود پرستی را در شرف پس دادن هست. مردم دنیا کور نیستند.
  • FR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    2 0
    از اسمش پیداست که اصلیت اوکراینی یا لهستانی هم دارد !
  • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    3 1
    ان شاالله یک روزی ملت عراق و سیاست مردانش یکپارچه شوند و شیطان بزرگ را از نزدیکی خاک کربلا و خاک عراق بیرون کنند. عراق یک 13 آبان سیاسی و نظامی نیاز دارد.
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    1 4
    خب خدا رو شکر که شما این فرد و ماء موریتش را شناسایی کردید. پول مفت دارید.‌ توهم توطئه ها. خدا روشکر تلاش کوشش بیشتری بکنید تا بتونید از این اراجیف بیشتر منتشر کنید./ دشمن شمایید که توی برنج کیلوی بیست تومن رو کردید صد و بیست تومن واقعا موفق باشید که ما رو از گشنگی می کشید/ حداقل یه کاری کنید راحت بتونیم مهاجرت کنیم و از ایران بریم
    • IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      0 0
      کار کار انگیلیسیاست.
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      3 1
      تو آلبانی انگار خیلی ارزونیه. خوش میگذره؟ بهتون اثلا غذا میدن؟
    • IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
      3 1
      تو آلبانی هم شناسایی تون میکنیم با پهباد هامون بالا سرتون هستیم. نقطه زن ها آماده اند.
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    1 0
    رژیم‌ پهلوی با داعش هم شده تا دلقک ثهیوونیسم و غربگدا داخلی و آمریکا به ایران ضربه بزند . و منافقین را خدا لعنت کند.
  • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
    0 0
    تداوم ماموریت آپریل گلاسپی سفیر دوران صدام.
  • صابر IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۴
    1 0
    کارشناس براندازی وارد عراق شد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس