فطرس - نمایه

با یک ابتکار جدید، دو پهپاد تک موتوره اما دوربرد کمان ۲۲ و فطرس که در خدمت ارتش جمهوری اسلامی ایران هستند، اولین پرنده‌های بدون سرنشین عملیاتی تک موتوره در جهان هستند که به موشک کروز مجهز شده‌اند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، رونمایی از شهر زیر زمینی ارتش با ماموریت ویژه پهپادی را می توان یکی از تحولات مهم دفاعی چندین سال اخیر، نه فقط برای مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران بلکه برای نیروهای مسلح کشورمان توصیف کرد. در رونمایی از این شهر زیر زمینی پهپادی، یک توانایی برای اولین بار به صورت خاص در کشور رویت شد که شامل توسعه موشک های کروز برای حمل و پرتاب از پرنده های بدون سرنشین بود. ایران تقریبا یکی از اولین کشورهای جهان در این حوزه بوده و البته این حرکت نشانگر ادامه رقابت نزدیک ایران با غولهای جهانی فعال در این حوزه است. اما قبل از پرداختن به جزییات، کمی به اهمیت کلی این مسئله بپردازیم.

بیشتر بخوانید:

ایران با «آرش» دوربردترین پهپاد انتحاری جهان را عملیاتی کرد/ تضمین غافلگیری رادارها و شناورهای دشمن تا شعاع دو هزار کیلومتر +عکس و فیلم

بزرگترین گردهمایی پهپادهای دوربرد و تهاجمی ایران در «شهر زیرزمینی ارتش» / فطرس، کمان و دوربردترین پرنده انتحاری جهان آماده مأموریت‌های ویژه شدند +عکس

دستاوردهای راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

از زمان عملیات طوفان صحرا در سال ۱۹۹۱ میلادی بحث موشک های کروز به صورت بسیار جدی در دستور کار بسیاری از کشورهای صاحب فناوری در دنیا قرار گرفت. قابلیت پرواز در ارتفاع پایین و مخفی ماندن از دید سیستم های راداری و ناگهان ضربه به تاسیسات استراتژیک در عمق یک دشمن، این سلاح را به یک گزینه ایده آل برای صاحبان فناوری کرد. چه در بحث ضد کشتی و چه نقش حمله به اهداف زمینی، موشک های کروز جزو تسلیحات راهبردی بوده و حضور انها در زرادخانه هر نیروی نظامی یک وزنه بسیار سنگین محسوب می شود.

ایران اولین دارنده «پهپادهای تک موتوره مجهز به موشک کروز» در جهان شد/ جزییات تجهیز یگان‌های ارتش به موشک‌های کروز با برد صدها کیلومتر +عکس

موشک کروز ایرانی "هویزه" با برد ۱۳۵۰ کیلومتر

برنامه موشک های کروز در کشور ما عمدتا در اطراف بحث گونه های ضد کشتی بوده و حداقل آنچه به صورت رسانه ای شده در عمده سالها از آن مطلع بودیم، توسعه توان کروز بومی با ماموریت اصلی ضد شناورهای سطحی بوده است. اما از چند سال پیش مشخص شد که بخش موشک های کروز حمله به اهداف زمینی نیز جزو برنامه های مهم در کشور ما بوده و البته بیشتر به صورت چراغ خاموش توسعه پیدا کرده است. نمونه هایی مثل سری هویزه و سومار از این نوع هستند که بحث حمله به اهداف زمینی در بردهای بالای هزار کیلومتر را بر عهده دارند.

شلیک کروز از پهپاد؛ رقابت ایران با کشورهای بزرگ ادامه دارد

در دنیای امروز و در حوزه بدون سرنشین ها، چندین بازیگر قدرتمند حضور دارند که در چند سال اخیر در دنیا توجهات زیادی را به خود جلب کردند. در بحث سیستم های پرتاب موشک های کروز می توان به انواع سامانه های میزبان از حامل های متحرک و ثابت زمینی تا انواع هواپیما و بالگرد تا کشتی ها و زیردریایی ها نام برد ولی بحث حمل و پرتاب موشک کروز از هواپیماهای بدون سرنشین، یک مسئله جدید و قابل توجه است که در ابتدا توسط برخی صنایع خاص در جهان شروع شده اما مشخص شد ایران نیز در این زمینه حرفهای بسیاری دارد.

طبق آنچه در خبرها و تصاویر مربوط به این شهرپهپادی شاهد بودیم، در بحث موشک های کروز دو مدل از موشک های سری حیدر با نام های حیدر ۱ و حیدر ۲ رونمایی شدند که مدل حیدر ۱ روی پهپادی کمان ۲۲ دیده شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده، این موشک در حدود ۲۰۰ کیلومتر برد داشته و در زمان برخورد به هدف، سرعتی در حدود هزار کیلومتر بر ساعت دارد. بر اساس تصویر موجود در سر موشک حیدر ۱ شاهد وجود یک نوع جستجوگر اپتیکی هستیم که می تواند باعث شود این موشک علیه اهداف متحرک نیز به کار برود.

ایران اولین دارنده «پهپادهای تک موتوره مجهز به موشک کروز» در جهان شد/ جزییات تجهیز یگان‌های ارتش به موشک‌های کروز با برد صدها کیلومتر +عکس

موشک کروز حیدر ۱ با سر جستجوگر اپتیکی در زیر بال پهپاد کمان ۲۲

یک نکته مهم اینکه پهپادهای کمان ۲۲ و فطرس مجهز به موشک کروز، اولین پهپاد های تک موتوره جهان مجهز به این کلاس از تسلیحات هستند. قبل از پرداختن به موشک حیدر ۲، باید به موشک دیگری اشاره کنیم که در کنار پهپاد فطرس دیده شده است. در بحث طراحی در بخش بالک های نصب شده در وسط بدنه شاهد طراحی متفاوتی هستیم و البته در سر جنگی نیز خبری از سیستم های اپتیک نیست و احتمالا موشک مورد نظر از هدایت راداری بهره می برد.

گزینه های حملات ضد کشتی یا حمله به اهداف ثابت زمینی از جمله گزینه هایی است که می توان به صورت کلی به این موشک نصبت داد. در بحث برد هم به نظر با سلاحی در همان کلاس برد ۲۰۰ الی ۳۰۰ کیلومتر مثل حیدر ۱ رو به رو هستیم. نکته مهم درباره این دو موشک اینکه بیشینه برد آنها، این موشک ها را از شعاع عملیاتی عمده سیستم های پدافندی شناخته شده در جهان خارج کرده و توانایی حملات " دورایستا" را به پهپادهای کمان ۲۲ و فطرس اعطاء می کند. این قابلیت یک توانایی حیاتی و بسیار مهم در میدان های نبرد امروزی به حساب می آید.

ایران اولین دارنده «پهپادهای تک موتوره مجهز به موشک کروز» در جهان شد/ جزییات تجهیز یگان‌های ارتش به موشک‌های کروز با برد صدها کیلومتر +عکس

پهپاد فطرس و دو موشک کروز ناشناخته در شهر زیرزمینی ارتش

اما به پهپاد کروز حیدر ۲ برسیم. سخنگوی ارتش در خصوص سلاح مذکور این گونه توضیح داده است: " پهپاد «حیدر ۲» نیز یک پهپاد کروز با برد چند صد کیلومتر است که توسط نیروی زمینی ارتش طراحی شده و می‌تواند مأموریت‌های ابلاغی را صدها کیلومتر دورتر به انجام برساند. " بر اساس صحبت های این مقام نظامی و اطلاعات منتشر شده بعدی، این پرتابه برای شلیک از بالگردهای هوانیروز توسعه یافته و پرتاب از یک پلتفرم پروازی می تواند به برد موشک در مقایسه با مدلی که از زمین پرتاب می شود، اضافه کند.

ایران اولین دارنده «پهپادهای تک موتوره مجهز به موشک کروز» در جهان شد/ جزییات تجهیز یگان‌های ارتش به موشک‌های کروز با برد صدها کیلومتر +عکس

پهپاد حیدر ۲

ایران اولین دارنده «پهپادهای تک موتوره مجهز به موشک کروز» در جهان شد/ جزییات تجهیز یگان‌های ارتش به موشک‌های کروز با برد صدها کیلومتر +عکس

تصویری از رزمایش پهپادی ارتش در سال ۱۳۹۹ و پرتابه نصب شده برای بالگرد که احتمالا مدل حیدر ۲ باشد

این پهپاد با توجه به ظاهر خود احتمالا می تواند در نقش یک پهپاد انتحاری با قابلیت پرواز در ارتفاع پایین مثل یک موشک کروز وارد عمل شود و با توجه به تصویر منتشر شده از یک جستجو گر راداری بهره برده و به دلیل توسعه آن توسط نزاجا، به احتمال فراوان یک گزینه برای حمله به اهداف ثابت در عمق برای این نیرو است. در خصوص برد و سرعت این موشک اطلاعات رسمی وجود ندارد ولی نگاهی به بحث ظاهری این موشک و این بایستی بتواند توسط یک بالگرد هوانیروز نیز حمل و پرتاب بشود - به عنوان مثال مدل ۲۱۴ ملقب به اصفهان - احتمالا برد این موشک را در محدود ۲۰۰ الی ۴۰۰ کیلومتر قرار می دهد که البته برای هوانیروز به صورت خاص و نزاجا به صورت کلی تر یک توانایی بسیار مهم و راهبردی محسوب می شود.

اضافه شدن این قابلیت به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران یک افزایش قدرت بسیار بالا و قابل توجه است که مشخصا نزاجا را از یک نیرو با توان اثر گذاری در خطوط درگیری و نیروهای دشمن در نزدیکی خود، به نیرویی با توان اثرگذاری در عمق بدل می کند.

با این اوصاف، باید گفت جمهوری اسلامی ایران در حوزه تجهیز پرنده های بدون سرنشین خود طی یک دهه، از مهمات سبک منیاتوری به موشک های کروز چند صد کیلومتری رسیده و حتی موفق به نصب این تسلیحات روی پهپادهای تک موتوره نیز شده که این حرکت برای اولین بار در جهان صورت می گیرد و خود یک نشان بسیار مهم در حوزه توسعه توان پهپادی در کشور است. مسئله مهم دیگر، به دست آمدن توانایی حملات عمیق توسط نیروی زمینی ارتش کشورمان است که به صورت کلی یک تعریف جدید در قرن بیست و یکم محسوب می شود. بر اساس این تفکر، نیروهای زمینی باید بتوانند تا حد ممکن مستقل از قوای هوایی و موشکی، خود دارای توانایی حملات دقیق چه در بعد تاکتیکی و چه راهبردی باشند و مشخصا مجهز کردن نزاجا با موشک ها و پهپادهای دوربرد، در ادامه همین دکترین مهم و جدید صورت گرفته است.

*خبرنگار: مجتبی خاجی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 90
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    46 44
    ایران یعنی خون ارمنی که در آغوش همرزم ترک شهید شد. عثمانیِ آدمخور کی باشی بتونی برادری مقدس ایران رو حتی یک خط بیندازی. X در ضمن ما سختی ها را فراموش میکنیم ولی رو هرگز، به سراغت میایم.
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      26 3
      فائزه رو سوار اون موشک کروز هویزه (عکس اول) کنید و بزنید به دفتر نفتالین! بنت. همزمان از شر دو شرور کرمکی خلاص میشیم! ها والا !
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      11 29
      دلار چند؟
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      28 9
      دشمن میخواست دلار را 60 هزار تومن کند ولی دولت انقلابی آن را 34 هزار تومن فعلا نگه داشته.
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      24 3
      دلار چند؟ /// بدجوری سوختی؟ تا چشت درآد. زیر خبر نفتکش اقیاوس پیما هم همینو گفتی.
    • یاشاسین اردبیل IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      25 3
      ما آذری هستیم. آذلری اصیل ایرانی و سرزمین آذرآبادگان ،ما تورک نیستیم
    • قریشی IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      20 2
      همیشه در کامنت ها یه عده گاو و گوسفند هستند که همیشه بجای عزت و اقتدار فکر شکمشون هستند و مدام می پرسن دلار چند؟ ... اگر میری توی بطن زندگی امثال اینها جزو مرفهین جامعه هم هستند!
    • IR ۱۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      اقتصادی: با روند افزایشی قیمت دلار بازار خرید و فروش خودرو که همچنان با رکود معاملات روبه رو است با افزایش قیمت ها مواجهه شده است.
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      4 1
      قیمت دلار را باید از قبله ات ترامپ و بولتون و پومپئو. بپرسی که پهپاد گلوبال هاوک 200میلیون دلاری شون را بایک تیر موشک به قعر آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس فرستادیم
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 2
      مقطع موشک های کروز را مربعی طراحی کنید تا رادارگریز بشه عین نمونه های غربی
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    23 9
    بهشت خاورمیانه برای ترکها ولی ما در جهنم آنکارا با اردوغان کار داریم.
    • IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      8 10
      با توانمندی پهبادها محتکران را شکار کنید تا دلار ارزان شود.
    • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      9 13
      شماها که جرات جنگ و.. ندارین برا چی الکی هزینه میکنین.
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      13 4
      اسقاطیل از ترس پهباد ها جرات هیچ حرکتی در ایران ندارد.
    • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      9 19
      دلارچند؟
    • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      9 18
      کره شمالی بمب اتم داره ولی مردمش علف میخورن
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      12 2
      از دولت انقلابی بابت آزاد سازی سواحل شمال تشکر داریم. شب ها خیلی حال میده.
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      7 3
      لطفا فکری هم به حال صنعت دامداری بکنین سال دیگه همه ورشکسته...
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 2
      غربگداها بدانند توانمندی ایران عزیر و قدرتمند دلار 33 تومنی نیست.
    • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 3
      کروز تقصیر روحانیه
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      4 5
      خخ. نمیتونی پاسپورت ترکیه بگیری.
  • IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    11 9
    ایران یعنی خون ارمنی که در آغوش همرزم ترک شهید شد. عثمانیِ آدمخور سگ کی باشی بتونی برادری مقدس ایران رو حتی یک خط بیندازی. X در ضمن ما سختی ها را فراموش میکنیم ولی رو هرگز، به سراغت میایم.
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      6 1
      ارمنی رو خوب اومدی.
  • US ۰۱:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    11 0
    ژنرال کنت مکنزی فرمانده CENTCOM در خاورمیانه: «برای اولین بار از زمان جنگ کره، ایالات متحده بدون برتری هوایی فعالیت می کند.» (۲۱ آوریل ۲۰۲۱)
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      9 0
      ژنرال هیچ کاری نمیتواند بکند .
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      7 10
      به ژنرال بگو یکم دلار رو ارزون کنه.
  • IR ۰۱:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 6
    حکومت وسپاه باید به خاندان حکومت وهابیها اخطار بدهد اگر دست از شیردهی وغارت نفت وگازمردم عربستان ومنطقه(برای آمریکاییها،اسراییل، انگلیس ودشمنان منطقه)برتدارد ودشمنان را ازخاک عربستان ومنطقه بیرون نکند-هشدار بدهیم(سه تا ۱۰تا برج راظرف یک هفته تخلیه کنند)چون ظرف یکهفته تا یکماه برجها مورد حمله پهمادی وموشکی قرار میگیرند(البته احتمالا نیاز بزدن برجها نخواهد بود چون مردم منطقه وعربستان ومخالفان عربستان حرکات واعتراضاتی انجام خواهند داد واگر هم حرکتی نشد وبرجها تخلیه نشد،پالایشگاه ها را مورد حملات پهپادی وموشکی قرار بدهیم
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      11 5
      برای یکبار بهم راستشو بگین که چه مخدری مصرف میکنید که تا این حد آدمو شنگول منگول میکنه؟ از کجا میگیرین؟ قیمتش چنده؟ چطوری استعمال میکنین؟
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    7 4
    منتظر پیام های یه عده بیمار سایبری باشید که اینجا بنویسن موتورش چینیه یا روسی؟! یعنی انقدر با جمهوری اسلامی عناد و دشمنی دارن از پیشرفتهای کشورشون عصبانی میشن، حتی اگه اربابان آمریکایی و اروپاییشون هم زبان به اعتراف باز کنن و این پیشرفتهارو تایید کنن اینا بازم زیر بار نمیرن بقدری که بیمار هستن و بزرگترین بیماری بشر بیماری اخلاقی و روحی هست چیزی که در مخالفین جمهوری اسلامی سر به فلک گذاشته
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    19 9
    چه خبر از قیمت سکه و دلار؟
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      13 12
      بله دلار و سکه بالا رفته اما فکر نمی کنی این بدبختی یه ملته که ارزش خودشو با دلار و سکه می سنجه؟؟؟؟ اتفاقا همه دنیای غرب فشار میارن رو ایران که امثال شماها همین حرفها را بزنید! ولی اگه جلوی هدررفت بیت المال را به معنای واقعی بگیرن دیگه لازم نیست از فشار غرب بترسیم. توزیع ثروت ناعادلانه است!
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      12 8
      یه زمانی یه تفکر عقب مونده باعث شده بود که حتی مهندسی معکوس اسکاد برای کشور یه افتخار باشه.همونطور که با تفکر جهادی از اون شرایط به شرایط تسلیحاتی امروز رسیدیم، با تفکر جهادی شرایط اقتصادی هم بهبود پیدا میکنه إن شاءالله. اون موقع قیافه ی یه سری بدبختا دیدن داره!
    • سلام IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      7 2
      چه خبر از قیمت شرفت
    • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 1
      چه خبر از قیمت سکه و دلار؟ ]] منم مثل تو خیلی حرص می خورم.
    • سید IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      1 0
      قیمت سکه رو باید از اربابت بپرسی مزدور سایبری خخخخخ این کروز ها رو اماده اربابت کردیم فکر نکنم از الیانی بتونی کمکش کنی خخخخ
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    7 3
    اطلاعات فنی دقیق ارائه نکنید تا دشمنان تقلید نکنند.
    • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      18 5
      آمریکا مستاصل التماس میکند این تکنولوژی را بدزدد مانند تکنولوژی کرونا یاب
  • US ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    7 7
    انشالله پهپادهای پهن بال با سلول شارژ خورشیدی هم اضافه بشه با این موشکها تا خود آمریکا هم هم میشه موج های پهپادی فرستاد!
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      5 1
      ان شاءالله اصله
  • US ۰۵:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    10 3
    انشالله روزی ارتش و پلیس در کنار ملت به حسابتان خواهند رسید
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 1
      دقیقا
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      1 0
      ان شاءالله اصله و منظورت با کی بود؟
  • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 3
    کاش در زمینه تولید وسایل بیمارستانی، خودرو، مواد دارویی و تولید مواد ساختمانی و نظیر آنها هم اینقدر پیشرفت داشته باشیم اما متاسفانه سرمایه گذاری صورت نمیگیره. مافیای واردات نمیزاره
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 4
      تقصیر روحانیه
    • کلیم IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      39 8
      فعلا فقط رو پهپاد و واکسن کرونا متمرکز شده ایم 523 تا واکسن کرونا ساختیم و حتی یه سیستم مستعان هم ساختیم که به هیشکی ندادیمش که از 300 متری ویروس رو شناسایی میکرد... تو بحث پهباد هم 1896 مدل پهباد ساخیتیم... البته تو بحث های دیگه مثه کارت ملی و کارت و مایحتاج اولیه مردم و روغن و مرغ و ... تو صف تامین هستیم مثلا کارت هوشمند ملی فعلا 50 درصد جامعه 4 ساله منتظر هستن البته پلاستیکش رو زدن و آماده هستش ها... فقط مونده چیپسش که اونم غربی های بد ذات تحریم کردن وگرنه میساخیتیم
  • IR ۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    5 2
    به حول و قوه الهی
    • IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      5 3
      اسقاطبل بیست و پنج سال آینده را نخواهد دید.
  • IR ۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 1
    خدا قوت و خسته نباشید به هموطنان عزیزم.شخصا امنیت قوی که هست رو بخاطر اقتصاد ضعیف،نه مسخره میکنم نه تخریب‌.چون به همه آنها در بالاترین سطح و بطور یکسان نه من بلکه همه مردم نیاز دارند.مسیولین دولتی،وظیفه دارید وضعیت اقتصادی،بهداشتی،آموزشی و... را هم قوی کنید.
  • IR ۰۷:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 2
    نام فطرس برگرفته از یک روایت جعلی و نامعتبر هست که یکی از بدیهیات دین را که معصوم بودن فرشتگان است نقض میکند، استعفاده از این نام صحیح نبود
  • بدون نام IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 0
    سلام ببخشید اگه مزاحم میشم اگر بنده از مطلب یا مطالب سایت بدون ذکر منبع و اگه غیر از منبع مورد یا موارد دیگه ای هم هست ،استفاده کرده باشم مثل فرستادن برای شخص یا اشخاصی،نشر در شبکه های مجازی ،برای خودم دانلود کرده باشم,عکس گرفته باشم بدون منبع و غیره اگر هنوز شامل شود بدون منبع اشکال داشته( غیر از استفاده در سایت) صاحب یا صاحبان حق حلال بفرمایند اگه شما صاحب حق هستید حلال بفرمایید سپاس و اگه غیر از شما صاحب یا صاحبان حق دیگه ای هم هستند یا صاحب یا صاحبان حق شخص یا اشخاص دیگه هستند لطفاً اگه براتون ممکنه از طرف بنده برای حلالیت بهشون اطلاع بدید و لطفاً از طرف بنده تشکر کنید سپاس ببخشید اگه باعث زحمتتون میشه.(احتمال هست شاید اصلا نبوده باشه) استفاده در سایت یا سایت ها یک موقع برداشت نشه... اگر قبلاً پیام داده شده ببخشید
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 0
    اصلا نیازی به پهباد و.. نیست فقط کافیه تورم چند سال در کشوری دو رقمی باشد ....
  • IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 1
    پهباد تقصیر روحانیه
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    35 1
    اگر این پهیاد ها را با شهپاد که ساخته شده بود ترکیب کنند و تبدیل به شهپاد کروز بشه عالیه.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    60 3
    پنیر پگاه 42000 تومان شد
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      4 5
      تو البانی گرونی بیداد میکنه.
    • محمد IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      5 37
      فقط به فکر شکمت باش من ترجیح میدم از گشنگی بمیرم ولی امنیت داشته باشم
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      38 0
      تو از سمت خودت حرف بزن. آدم گرسنه رو به موت امنیت میخواد چکار؟ بعدش حالا کی کفته ما امنیت داریم؟ ترورهای اخیر رو ندیدی؟ بعد حالا کی گفته امنیت و رفاه متضاد هم هستن>؟ نمیشه هم رفاه باشه هم امنیت؟
    • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 1
      تو از سمت خودت حرف بزن. آدم "گرسنه رو به موت" امنیت میخواد چکار؟__ ایرانی ها "گرسنه رو به موت" هستن دروغگو؟ پس اینهمه آدم چاق شکم گنده چیه هر روز می بینیم؟ این "ملت گرسنه رو به موت" !! عید امسال 92 میلیون سفر رفتن و تهرون خلوت شد و پرنده پر نمیزد. سالی 14 میلیارد کیلو گندم و 100 میلیارد میوه و صیفی رو لابد مریخی ها میخورن!!! سازمان بهتون دستور داده 2 دروغ رو هزار بار تکرار کنین : 1_مردم ایران گرسنه هستن! 2_ مردم ایران افسرده ترین ملت دنیا هستن!! خخخخخخخخ دیگه الاغ سرگردون بیابونی هم گوشش از این دری وری ها پره و قاه قاه می خنده. (مگه اینکه یکی از الاغ هم خرتر باشه که باور کنه. مثلا الاغشاه باشه! البته دور از جون شما)
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    35 2
    این پهباد ها چه دردی از مردم دوا میکنند.
  • IR ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 2
    خدا قوت به جوانان عزیز میهن
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 1
      خدا قوت به دولت انقلابی
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    3 2
    واقعا پهپادمجهزبه موشک کروز عالیه ولی دوتا مسئله-۱-درعمل چقدر عملکر واقعی حواهدداشت درمقابل ضد(پهپاد وموشک) ۲-بفرض ما به لحاظ موشکی قویترین باشیم-درمقابل بالستیک وکلاهکهای اتمیشون یک بازیچه هستیم وتوجه نمیکنید که قدرت نهایی دست اونهاست
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 3
      آلبانی قدرت دست ایران اقتداره.
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    ساعدی نماینده مجلس: اگر هند خرید نفت ما را لغو کند و به سمت روسیه یا کشور دیگری برود، برای ما مهم نیست
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 2
    اینها همش پروژه های مهندسی معکوس وابده پردازیهای خام وبچه گانه و دانشجویی هست(که خدا میدونه بعدازچقدر سعی وخطا جواب میده!-اقا دست بردارید ازاین پهپاد بازیها(موشکهای مافوق ۱۰برابر صوت درست کنید که اصلا رهگیری نشه وساقطش نکنند-پاتریوت واس۱۰۰۰بسازید که بالستیک وکلاهک هسته ایهاشونو قبل ازرسیدن به ایران بزند...!!!!!!!؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 3
    پهپادمجهز به کروز خیلی خوبه ولی نسبت به بالستیک وکلاهک هسته ای-شبیه(بچه بازی ومگسی میماند که ففط وزوز میکنه و یک سوراخ ریز درست میکنه) درمقابل(سیمرغ،کرکس وغول میماند که همه چیز را برای همیشه ازجا میکنه)
  • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    5 0
    الان اسراییل از این پهباد تعریف و تمجید میکنه و تو ایران هم یه سری شلوغ میکنن بعدش همین میشه موجب تحریم جدید. تاحالا دیدین چین همچین ادعایی بکنه؟
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    36 4
    چرا در دنیا فقط ایران و کره شمالی از تسلیحات رونمایی میکنن؟
    • IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      3 1
      چون امنیت مهمترین چیزه. رونمایی از سلاح های پیشرفته خاصیت بازدارندگی داره. اگه ما و کره شمالی این موشک ها و صنعت هسته ای رو نداشتیم تا حالا صدبار به سرنوشت عراق و افغانستان و لیبی و سوریه و یمن دچار شده بودیم و رژیم کثافت آمریکا خاک ایران و کره را شخم زده بود.
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      0 0
      مثلی که نابینایی مزدور محازی خخخخ مزدور عالم و ادم سلاح میسازند و اربابت از همه بیشتر میسازه میسازیم تا چشت دریاد حالا بدو بوق براندازی بزن خخخخ
  • مجتبی از زنجان IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 1
    آینده همه210کشور در جهان تاریک هستش تجزیه و تحلیل میکنی میفهمی مردم این210کشور هم واقف هستند
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      0 0
      این آقا مجتبی آمار ها رو از کجاش در میاره؟ در ضمن در دنیا فقط 197 کشور بصورت رسمی وجود دارد که 4تا علی البدل هستند(واتیکان،فلسطین،تایوان وکوزوو) و دو سه کشور دوفاکتو مثل آبخازیا و جمهوری تورک قبرس هم هستند که زییاد نباید جدیشان گرفت
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 2
    ایران دارای اولین پهبادهای تک ملخه است لطفا برای اولین بار در جهان هستی از موتور های هندلی موتورهای اسب بخاری و موتورهای گازی بسازید و از کارگرهای طالبان که از کارگرهای بسیج کمتر میگیرند دست در دست هم بسازید
  • رهام IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    خوب اولین هست پس چرا ام کیو وان هم مجهز هست و CH-4 droneو هرمس 900
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    23 0
    اینم بگو ایران تنها کشوری در جهان است که خودرو قرعه کشی میکند.
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      9 1
      ایران تنها کشوری در جهان است که زنان حق شرکت در ورزشگاه فوتبال را ندارند.
    • مجتبی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      2 2
      ایران تنها کشوری بود که موجودیت انقلاب و سیاستهای آنرا به همه پرسی گذاشت نمونه ای در دنیا بیاورید ؟؟؟؟؟؟
  • NL ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    4 1
    دلار ۳۳۲۰۰
  • سبحان IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    37 0
    مستعان هم دارن بس است.
  • پیروز IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 6
    نام فطرس از واژه یونانی پتروس گرفته شده متاسفانه کسانی که با تاریخ ایران عناد دارند باید از واژه های غربی و یا معرب یونانی استفاده کنند
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    2 0
    قوی بودن ایران از لحاظ نظامی وقتی خوبه که از نظر اقتصادی هم قوی باشیم و عدالت در کشور باشد فاصله طبقاتی و رانتخواری نباشد اکثر مردم روزبروز فقیرتر نشوند و عده ای کمی بر عکس .
  • حامد IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    1 1
    مشرق خیلی وقته قیمت دلار رو نمیذاری؟؟؟
  • US ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    کره شمالی هم از نظر نظامی قویه اما ...
    • سید IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
      1 0
      اره ما قوی ایم و شما ها ام که هیچی .... اربابتونم هیچی به هیچی خخخخخ عرضه داری به اربابت بگو جولومون بگیره چه خبر مزدورخخخخ
  • رهام IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
    0 0
    ببینید موشک های کروز اساسا پهپاد هستند. پهپادها به قصد حمل چنین محموله های سنگین ساخته نشده اند، رده سنگینها ،برخی از پهپادها مانند MQ-1 Predator دارای 2 نقطه سخت هستند که می توانند 2 موشک AGM-114 hellfire و پهپاد MQ-9 Reaper را حمل کنند. دارای هفت نقطه سخت است و توانایی حمل 4 موشک هلفایر و 2 مهمات هدایت لیزری 500 پوندی رادارن اره موشک کروز کوچک را میتوان برای حمل در ان قرار داد چون اساسا مانند موشک پرتاب میشن و قابل هدایت هستند.من هم خبرها را نگاه کردم خودش کروز هست.
  • فا IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    خداقوت
  • NL ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    0 0
    چرا در اینگونه موارد که ازاهم مسائل واحتیاج مبرم کشور دردفاعیات وتجارت ومسافرتهای هوائیست.پیشرفت نداریم
  • علی ولی خداست .عبا دالله IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۴
    1 0
    مرگ بر امریکا مرگ بر اسرائیل
  • پرهام IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۵
    0 0
    اینجا شهر پهبادی ؟ این پرنده هاموقع نیاز چطور پرواز مبکنند باند نشست و برخاستشون کو یه زاغه مهمات و ادواته دگ
  • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۷
    0 0
    اخبار خیلی دیر بدیر اپدیت میشه و خبر جدید میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس