نرخ تورم سالانه کاهش یافت/ تازه‌ترین گزارش مرکز آمار از تورم ماهانه خانوارهای کشور

مهار اضافه برداشت بانک‌ها و خودداری دولت در استفاده از تنخواه، موجب کاهش رشد نقدینگی و خلق پول شده است.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت:روزنامه خراسان نوشت: تازه‌ترین آمارهای بانکی نشانه‌های مثبتی از کنترل رشد نقدینگی در فروردین ماه امسال را نشان می‌دهد به طوری که حجم نقدینگی با کاهش ۰.۲ درصدی نسبت به اسفند ۱۴۰۰ نیز روبه رو شده است. یکی از دلایل اصلی این موضوع به یک اتفاق بی‌سابقه در چند دهه گذشته بر می‌گردد که طبق آن، دولت با تدبیر بودجه‌ای و برای اولین بار از بانک مرکزی در ابتدای سال تنخواه نگرفته است. به این ترتیب یکی از موتورهای فشار تورمی در ابتدای سال خاموش مانده است.

همزمان، اقدامات دیگر بانک مرکزی نظیر مهار اضافه برداشت بانک‌ها با ابزار وثیقه‌گذاری نیز در مهار خلق پول بانک‌ها و در نتیجه کنترل نقدینگی موثر بوده است.‌، شاید بتوان گفت یکی از معایب سیستم بودجه‌ای ما در ارتباط با تورم، این بوده که در فضای نسبتاً خلأ بودجه‌ای در ماه‌های ابتدایی سال، دولت از بانک مرکزی برای تامین مخارج خود، تنخواه می‌گرفته است. اقدامی که موجب رشد پایه پولی و نقدینگی در ابتدای سال و فشار تورمی در اقتصاد می‌شود. با این حال و در شرایطی که رشد نقدینگی در فروردین ماه سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۰.۴ و ۱.۷ درصد بوده، تازه‌ترین داده‌ها و توضیحات مسئولان بانک مرکزی حاکی از آن است که در فروردین امسال، حجم نقدینگی با کاهش ۰.۲ درصدی معادل ۹ هزار و ۶۶۴ میلیارد تومان روبه‌رو شده است!

عامل دیگر مهار نقدینگی در نخستین ماه امسال را باید در مهار خلق پول بانک‌ها جست‌وجو کرد. بانک‌ها به واسطه ناترازی که به آن دچار شده‌اند، اقدام به اضافه برداشت از بانک مرکزی می‌کنند. اکنون اضافه برداشت بانک‌ها منوط به ارائه وثیقه از سوی آنها شده است. به این ترتیب آمارهای رشد مانده تسهیلات اعطایی بانک‌های بورسی در فروردین ماه نیز نشان می‌دهد که خلق پول بانک‌ها در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته کاهش قابل توجهی داشته است. رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در بیان تازه ترین آمارهای اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی گفته که این رقم در خرداد ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه سال قبل به کمتر از نصف کاهش یافته است.

رئیس ‌کل بانک مرکزی از اقدام جدید این بانک برای کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها خبر داده و گفته است: در گذشته این‌گونه بود که یک عدد ثابتی در این خصوص مشخص شده بود، به این صورت که حد مجاز رشد ماهیانه خالص مجموع دارایی‌ها برای بانک‌های تخصصی دولتی معادل ۲.۵ درصد و برای دیگر بانک‌ها و موسسات اعتباری معادل ۲ درصد تعیین می‌شد اما این امر تعدیل و هم‌اکنون شاخص‌ها متناسب با هر بانک تدوین شده است و هر بانک با بانکی دیگر متفاوت خواهد بود. عوامل تعیین‌کننده‌ای که تعدیل‌کننده این درصد هستند در هیئت عامل تصویب شده است و رشد ترازنامه بانک‌ها متناسب با هر بانک اعلام می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    6 2
    هیولای تورم در کشور ما با این خرده کارها مهار نمیشه
    • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      1 1
      موتور داغون تورم خاتمی،لاریجانی، حسن فریدون بودند که با دستمال یکبار مصرف سلبرییها مشغول تطهیر و با پولهای غارت شده سفره ملت در حال خودشون هستند! ق.ق هم مثل اون مأمور ترافیک هست که خودروها را نگه میداشت تا سرعتشون رو ببینه !
  • IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    0 0
    از دولت تشکر می کنم ولی فقط پولطلا و مسترکارت ملی راه حل دائم است
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    3 1
    دولت با تدبیر بودجه‌ای و برای اولین بار از بانک مرکزی در ابتدای سال تنخواه نگرفته است. پرت و پلا چرا می گید؟! انواع مالیات از هر چیزی که فکرشو کنید!!! به اضافه افزایش حقوق 10 درصدی در شرایطی که تورم به راحتی سه رقمی است!!!! و هزار تا وظیفه که دولت به راحتی و یک طرفه ازش طفره رفته و فشار تحریم و بی عرضگی خودشو گردن مردم انداخته !
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    2 1
    و چندین موتور قدرتمند را روشن!
  • تک تیرانداز IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
    2 1
    قربون مرامت٫ اخه این چیزها رو که مردم عادی نمی فهمن اینجوری تیتر می زنید!! مردم عادی در حد جینگولک بازی چندتا سلبریتی درک می کنند و کاهش و افزایش قیمت امروز و فردا. برو تو خیابان ببین چند نفر می دونن اصلا پایه نقدینگی یعنی چی!!!
    • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۶
      1 2
      نه فقط شما و دوستان می دانید . دولت با افزایش 10درصدی حقوق عملا اقتصاد خرد ایران را دچار رکورد کرده چون متاسفانه قشر حقوق بگیر موتور اصلی مصرف در اقتصاد رانتی ایران بوده به این صورت که دولت نفت و گاز می فروشد و در قالب حقوق به یک مشت مفتخور از جمله خود من می دهد و این پول باعث تحریک تقاضا و رشد مصرف (نه لزوما تولید) می شود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس