کد خبر 1386150
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۹
چه چیز هایی مانع خوب خوابیدن می شوند؟

خواب یکی از مهم ترین فرآیندهایی است که به ما امکان تجدید قوا و برخورداری از قدرت کافی برای انجام کارهای جدید را می دهد. به همین دلیل است که کیفیت خواب از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش مشرق، عوامل زیادی هستند که در خواب شما اثرگذارند، از بالشی که سر روی آن می‌گذارید گرفته تا بوهایی که هنگام خواب به مشام تان می‌رسند.

در ادامه از چیزهایی خواهیم گفت که نمی‌دانستید جلوی برخورداری از یک خواب باکیفیت شبانه را می‌گیرند.

۱- بالش قدیمی

بالش‌ها را هر یک سال و نیم یک بار باید عوض کرد. بالش‌های مموری فوم عمر بیشتری دارند که حداثکر ۳ سال است. اما اگر پنج شش سالی هست که از بالش تان استفاده می‌کنید، احتمالاً شب‌ها دیگر بدن تان تکیه‌گاهی که باید را ندارد و بنابراین، خواب راحتی ندارید.

برای اینکه بدانید وقت عوض کردن بالش تان رسیده یا نه، روبالشی را دربیاورید و بالش را با دقت بررسی کنید. آیا لکه‌ی عرق می‌بینید؟ پارگی چطور؟ بوی بدی نمی‌دهد؟ بالش‌ها سلول‌های مرده‌ی پوست، قارچ‌ها و حشرات را در خود جمع می‌کنند و همین‌ها می‌تواند باعث آلرژی شود و خواب راحت را از شما بگیرد.

۲- بوی زیاد

برخی بوها اثر آرامش بخش بر دستگاه عصبی بدن دارند و کمک می‌کنند به خواب برویم. به همین دلیل است که اتاق خواب باید بوی دیگری داشته باشد. اما این بوها اگر بیش از اندازه باشد، تأثیر آن معکوس می‌شود. در استفاده از رایحه‌ها زیاده روی نکنید و هر زمان که برایتان خسته کننده شدند، آن‌ها را تغییر دهید.

۳- تشک نامناسب

حتی طرز خوابیدن مورد علاقه تان هم مهم است. مثلاً اگر ترجیح می‌دهید به پهلو بخوابید، بهتر است از تشک‌های مموری فوم استفاده کنید تا فشاری که به شانه‌ها و لگن وارد می‌شود را بگیرد. آن‌هایی هم که به پشت می‌خوابند بهتر است از تشک‌های سفت‌تر استفاده کنند تا ستون فقرات شان صاف بماند. این مسأله در مورد کسانی که به شکم می‌خوابند هم صدق می‌کند.

۴- ملحفه‌ی نامناسب

پارچه‌ی کتان را به دلیل طبیعی بودن برای ملحفه مناسب می‌دانند. اما این جنس بهترین انتخاب برای وسایل خواب نیست. کتان عرق موها و پوست را به خود جذب می‌کند، به همین دلیل باید زود به زود شسته شود. به علاوه، خشک شدن آن زمان بیشتری می‌برد. به همین دلیل اگر در خواب گرم تان شود، عرق تان به ملحفه جذب می‌شود و آن را خیس می‌کند.

یک جایگزین خوب، ملحفه‌ی ابریشمی است. پارچه‌ی ابریشمی رسانایی گرمایی مناسبی دارد، یعنی در زمستان گرم و در تابستان خنک است. ملحفه‌ی ابریشمی باعث واکنش آلرژیک نمی‌شوند و در برابر مایت‌های گرد و غبار مقاوم هستند. به علاوه، اثر خوبی بر روی پوست و مو دارند. به همین دلیل علیرغم قیمت زیادشان، از کیفیت بالایی برخوردارند و بنابراین به هزینه‌ی زیادشان می‌ارزند.

۵- گل و گیاه زیاد

قرار دادن بیش از اندازه‌ی گل و گیاه در اتاق خواب می‌تواند آثار منفی‌ای بر خواب داشته باشد. گیاهان از یک سو اکسیژن تولید و کربن دی اکسید را به خود جذب می‌کنند. اما از سوی دیگر، روی آن‌ها گرد و غبار می‌نشیند و همین امر می‌تواند اثری منفی بر تنفس شما داشته باشد. به علاوه، برخی گیاهان به جای جذب کربن دی اکسید درون هوا، آن را بیشتر می‌کنند.

لازم نیست همه‌ی گل‌ها و گیاهان را از اتاق خارج کنید، بلکه باید در انتخاب آن‌ها دقت بیشتری به خرج دهید. بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که به آب و هوای خشک عادت دارند، چون بهتر می‌توانند کربن دی اکسید هوا را به خود جذب کنند. ساکولنت‌ها انتخاب مناسبی برای اتاق خواب هستند، چون شب‌ها کربن دی اکسید را جذب می‌کنند.

۶- بالش نامناسب

انتخاب یک بالش مناسب امری شخصی است که برای هر فردی متفاوت است. اما ملاک‌هایی هم برای این کار وجود دارد. بالش‌های پَر در صورتی که پَرها به اندازه‌ی کافی تمیز نباشند، ممکن است باعث واکنش آلرژیک شوند. بالش‌های الیاف مصنوعی خیلی زود از شکل می‌افتند و باید آن‌ها را عوض کرد. بالش‌های پشمی گرچه سفت اند، اما در برابر قارچ و مایت‌های گرد و غبار مقاوم هستند.

بالش‌های مموری فوم رفته رفته طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند. در این مدل، بالش شکل شانه، گردن و سر را به خود می‌گیرد تا فشار را از روی ستون فقرات بردارد. اما ایراد این بالش‌ها این است که گرما را در خود نگه می‌دارند و به همین دلیل ممکن است باعث اذیت شوند.

ارتفاع بالش باید آنقدری باشد که که شانه ها، گردن و سر با ستون فقرات تقریباً در یک ردیف قرار گیرند. بالش‌های خیلی بلند یا خیلی کوتاه می‌توانند روی ستون فقرات تأثیر بگذارند و کیفیت خواب را پایین آورند. روبالشی هم باید دقیقاً هم‌اندازه‌ی بالش باشد.

۷- ساعت‌های مکانیکی

ساعت‌های مکانیکی گاهی می‌توانند واقعاً پر سر و صدا باشند. ما معمولاً توجهی به صدای تیک تاک ساعت نداریم. اما وقتی سعی داریم به خواب برویم، این صدا ممکن است اذیت کننده باشد.

۸- به هم ریختگی

به هم ریختگی کلی اتاق خواب می‌تواند اذیت کننده باشد و باعث فشار روانی شود و به همین دلیل، کیفیت خواب پایین بیاید؛ بنابراین بهتر است اتاق خواب تان را مرتب و تمیز نگه دارید.

۹- دستگاه‌های الکترونیک

توصیه می‌شود منابع امواج الکترومغناطیس، مانند تلفن همراه، لپ تاپ و تلویزیون را از تخت خود دور نگه دارید. بر اساس برخی تحقیقات، امواج الکترومغناطیس می‌تواند اثری منفی بر تولید ملاتونین در بدن داشته باشند.

۱۰- اسباب و اثاثیه‌ی زیاد

در یک اتاق خواب شلوغ، فضا کوچک‌تر به نظر می‌رسد، اسباب و اثاثیه گرد و غبار زیادی جمع می‌کنند و اتاق حس بسیار بدی می‌دهد. به همین دلیل بهتر است از قرار دادن وسایل غیرضروری در اتاق خواب خود پرهیز کنید. در یک اتاق خواب خلوت تر، خواب بهتری می‌توان داشت.

۱۱- رنگ‌های تند

اتاق خواب باید به گونه‌ای باشد که به بدن، از جمله چشم‌ها اجازه‌ی استراحت دهد. تند بودن رنگ دیوارها، زیاد بودن تزئینات، خشن بودن تصاویر تابلوها و زیاد بودن وسایل جزئی، همگی اذیت کننده هستند. اتاقی برای خواب مناسب است که دکوراسیون آرامش بخشی داشته باشد.

منبع : روزیاتو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس