کد خبر 1397723
تاریخ انتشار: ۲۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
سیاست بایدن و ترامپ در غرب آسیا؛ یک روح در دو کالبد

سیاست خاورمیانه‌ای جو بایدن، رئیس‌جمهور فعلی آمریکا و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق به اندازه‌ای شبیه هم است که این دو را می‌توان یک روح در دو کالبد نامید.

به گزارش مشرق، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با وعده تغییر دادن سیاست‌های دونالد ترامپ در غرب آسیا وارد کاخ سفید شد اما در مدت ۱۸ ماهه حضورش در هیچ سیاستی از دولت سابق را کنار نگذاشته است.

برجام، عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، حمایت از رژیم صهیونیستی، تداوم جنگ یمن با افزایش حمایت‌های تسلیحاتی از سعودی‌ها و نادیده گرفتن سوابق حقوق بشری ریاض در برابر معاملات تسلیحاتی با این کشور برخی از مواردی هستند که میزان اشتراکات سیاست‌های خاورمیانه‌ای دو کشور را نشان می‌دهند.  

ایران 

جو بایدن قبل از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهور و در دوران رقابت‌های انتخاباتی مدعی شده بود که قصد دارد به برجام بازگردد و سیاست "فشار حداکثری" که ترامپ علیه ایران اعلام کرده بود را کنار بگذارد.  

با این حال، این که او در یک سال و نیم گذشته تمامی اجزای سیاست‌های ترامپ را علیه ایران به اجرا گذاشته، مسئله‌ای است که احتمالاً نیاز چندانی به توضیح و تفصیل نداشته باشد.  

دولت بایدن نه تنها تحریم‌هایی که ترامپ علیه ایران وضع کرد را به عقب برنگرداند بلکه با مبنا قرار دادن دستورهای اجرایی او چندین دور تحریم جدید هم علیه نهادها و اتباع ایرانی معرفی کرده است.  

بایدن تاکنون حاضر نشده است که تضمین‌های لازم برای انتفاع ایران از احیای احتمالی برجام را ارایه کند و به علاوه به خارج کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان‌هایی که آمریکایی‌ها مدعی تروریستی بودن آنها هستند نیز پایبند ماند.  

بخش دیگر سیاست بایدن در قبال ایران بر حمایت از رژیم‌های مرتجع عربی به جای برجام و همکاری با رژیم صهیونیستی ضد ایران، از جمله خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای استوار است که عیناً تکرار سیاست ترامپ است.  

 رژیم صهیونیستی و فلسطین

سیاست بایدن در قبال رژیم صهیونیستی و فلسطین نیز تکرار سیاست‌های ترامپ بوده؛ رئیس‌جمهور آمریکا سفارت این کشور را در بیت‌المقدس حفظ کرده و از بازگشایی نمایندگی جداگانه‌ای برای فلسطینی‌ها هم خودداری کرده است.  

همان‌طور که واضح است یکی از اصلی‌ترین محورهای سیاست فعلی بایدن در قبال رژیم صهیونیستی و فلسطین را همچنان حمایت از عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل تشکیل می‌دهد. بایدن به ویژه در تلاش است عربستان سعودی را به آنچه در دولت ترامپ «توافقات ابراهیم» خوانده می‌شد اضافه کند.  

با آنکه برخی جریان‌های رسانه‌ای وابسته به دولت آمریکا در روزهای ابتدایی آغاز دولت بایدن مانور گسترده‌ای بر سر اینکه دولت بایدن دستورالعملی برای عدم استفاده از واژه "توافقات ابراهیم" برای عادی‌سازی‌ها دارد، اما دولت بایدن در ماه مارس نشستی در "نگو" برای تقدیر از امضاکنندگان آن توافقات برگزار کرد.

یک مقام ارشد صهیونیستی در همین ارتباط به پایگاه هیل گفت: "دولت بایدن هم بر روی این موضوع تمرکز دارد و به شدت در تلاش است که این حلقه را گسترده‌تر کند. اگر ما بتوانیم سعودی‌ها را مجاب کنیم که در همین جهت حرکت کنند اتفاقی رخ داده که تغییردهنده معادلات بازی خواهد بود. "

بایدن علاوه بر این در جریان جنگ غزه حمایتی تمام و کمال از رژیم صهیونیستی به نمایش گذاشت و بعد از اتمام این جنگ بودجه‌هایی را برای بازسازی و نوسازی سامانه گنبد آهنین اختصاص داد.  

اینکه دولت آمریکا حتی حاضر نشد  در ماجرای شهادت "شیرین ابوعاقله"، خبرنگار فلسطینی-آمریکایی به ضرب گلوله صهیونیست‌ها حتی برای نمایش هم از تل‌آویو انتقاد کند نشان می‌دهد که سرسپردگی به رژیم صهیونیستی سیاستی محدود به دولت ترامپ یا هر دولت دیگر نیست بلکه بخشی از فلسفه وجودی دو طرف است.  

عربستان و جنگ یمن

دولت بایدن وعده داده بود با کاهش حمایت‌های تسلیحاتی از عربستان سعودی جنگ یمن را به پایان برساند. او همچنین در روزهای آغازین ریاست‌جمهوری مدعی شده بود که سیاست دادن چک سفید به عربستان سعودی به اتمام رسیده است.  

بایدن همچنین وعده داده بود که عربستان سعودی را بابت نقش‌آفرینی مقام‌های ارشد حکومت این کشور در قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی پاسخگو خواهد کرد.  

با این حال، در این زمینه هم هر چند بایدن لفاظی‌هایش را بیشتر کرده در سیاست‌های عملی پیرو ترامپ بوده است. بایدن حمایت تسلیحاتی از حکومت عربستان را افزایش داده و در مسئله خاشقچی هم، بدون توجه به وعده‌هایش برای پاسخگو کردن محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دنبال دیدار با او است.  

سارا لیه ویتسون، رئیس مرکز دموکراسی برای جهان عرب به پایگاه هیل گفت: "اگر تفاوتی هم وجود داشته باشد در سطح لفاظی است. "

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۸:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۰
    0 0
    در نهایت ایران رو وارد جنگ می کنند چه بایدن باشه چه کس دیگه ؛هزینه ای دیگه برای مردم
  • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس