به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین نوشت: اندیشکده بروکینگز در یادداشتی با اشاره به سفر بایدن به غرب آسیا، ترمیم روابط واشنگتن با تل‌آویو و ریاض را مهم‌ترین چالش این سفر دانسته است. به ادعای این یادداشت، مهم‌ترین نگرانی متحدان آمریکا، ایران است. در حالی که این نگرانی در اولویت سیاست خارجی بایدن نیست.

نویسنده مهم‌ترین اهداف دولت بایدن از این سفر را حفظ توازن در قیمت انرژی، جلوگیری از احیای داعش و جلب حمایت متحدان منطقه‌ای واشنگتن در تشدید فشارها علیه روسیه می‌داند. اما این بازیگران به منابع غلات روسیه نیاز دارند. علاوه بر اینکه اسرائیل نیز نیازمند کار با روسیه است تا بتواند به اهداف ایرانی در سوریه حمله کند.(!)

نکته دیگر اینکه متحدان منطقه‌ای آمریکا از یک‌سو با تلاش‌های واشنگتن برای احیای برجام موافق نیستند. از سوی دیگر تجربه دولت‌های پیشین آمریکا در عقب‌نشینی در بحران سوریه و سپس رهاسازی افغانستان و عراق، آنان را نسبت به حمایت‌های آمریکا در برابر تهدیدات ایران نیز ناامید کرده است.

 گرچه در کاهش توجه واشنگتن به خاورمیانه و افزایش تمرکز بر شرق اروپا و چین، تفاوتی میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان نیست. ولی رهبران کشورهای عربی و اسرائیل، جمهوری‌خواهان را ترجیح می‌دهند. زیرا هم بیشتر ضدایران هستند و هم کمتر نگران مسائل حقوق‌بشری می‌باشند.

به باور نویسنده، مهم‌ترین ثمره این سفر می‌تواند تشویق این متحدان به همکاری با یکدیگر در مقابله با ایران، گروه‌های جهادی و همچنین پایان ناامنی و درگیری در یمن و لیبی باشد. کمک‌های نظامی و اطلاعاتی اسرائیل مانند ارائه سامانه‌های راداری و ضدموشکی از مهم‌ترین مصادیق این همکاری است.

در پایان یادداشت آمده که بعید است آمریکا نتیجه‌ای فراتر از موافقت عربستان با افزایش تولید و یا تقویت همکاری‌ها میان ریاض و تل‌آویو به دست بیاورد. ولی اعلام تداوم حضور و فعالیت دیپلماتیک واشنگتن در منطقه برای مقابله با ایران و هم‌چنین تروریسم، می‌تواند سیگنال مفیدی برای بهبود روابط آمریکا و متحدانش باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ابر IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    0 0
    تمام مسولین کشوراهاهدفشان پیشرفت کشورومردمشان هستندوتلاش مس کنندمردمشان دررفاه وآسایش باشندوکشورشان رابه قله پیشرفت درکلیه زمینه هابرسانند
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    1 0
    سیاستهای جنگ طلبانه کاخ سفیدشکست خورده است
  • IR ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۳
    2 0
    درخواست مؤکد ما اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • رضا IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    0 0
    بينى و بين الله .....تر از يانكى ها من كسى را سراغ ندارم ، بى چيزها ابائى از اين ندارند كه حقوق همه مردمان دنيا را بخاطر منافع خودشان ضايع كنند ، ذره اى رحم و مروت و شرف هم ندارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس