کد خبر 1398915
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۳
مخالفت رژیم صهیونیستی با فروش اف-۳۵ به عربستان سعودی

مقامات رژیم صهیونیستی به آمریکا گفته‌اند که تنها در صورت عادی‌سازی روابط ریاض با این رژیم با فروش جنگنده اف-۳۵ به سعودی‌ها موافقت خواهند کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه یدیعوت احارانوت، امروز (جمعه) نوشت که علی‌رغم پیشرفت در روند عادی‌سازی میان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی، اما موضع رسمی تل آویو همچنان مخالف فروش جنگنده‌های نسل پنجم اف-۳۵ به عربستان سعودی است.

به نوشته این روزنامه، این مخالفت به دلیل نزدیکی عربستان و فلسطین اشغالی است و به همین دلیل نیز تل آویو پیش از این با در اختیار قرار دادن سامانه پدافند هوایی «گنبد آهنین» به سعودی‌ها مخالفت کرده بود

«نداف ایال» تحلیلگر روابط بین‌الملل در این باره در مقاله‌ای نوشت که مقامات اسرائیلی به آمریکایی‌ها توضیح داده‌اند که فروش جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ به عربستان سعودی «برتری هوایی» [ادعایی] این رژیم در منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

با این حال صهیونیست‌ها به مقامات آمریکایی گفته‌اند که تنها در صورتی با فروش اف-۳۵ به دولت ریاض موافقت می‌کنند که سعودی‌ها نیز همچون امارات متحده عربی روابط خود را با تل آویو عادی‌سازی کنند و در آن صورت اوضاع فرق خواهد کرد.

این تحلیلگر اسرائیلی در ادامه نوشت که عربستان سعودی برخلاف نیاز بالایی که به سامانه‌های پدافند هوایی احساس می‌کند،  در اصل نیازی به این جنگنده‌ اف-۳۵ ندارد. اما نیازمند سامانه‌های دفاع هوایی رژیم صهیونیستی از همه انواع آن از گنبد آهنین تا موشک‌های دوربرد «حیتس» و حتی تکنولوژی لیزری موسوم به «پرتو آهنین» که اخیرا از آن رونمایی شده، است.

به گفته نداف ایال، نهادهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی معتقدند که آمریکا و عربستان سعودی فراتر از انتظاراتشان در حال گام نهادن در مسیر عادی‌سازی روابط ریاض و تل آویو هستند و گام‌های مهمی در این باره برداشته شده است از جمله باز شدن حریم هوایی عربستان به روی پروازهای رژیم صهیونیستی و دیگر گام‌هایی که در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

او افزود: «اکنون موضوعی که در محافل مختلف خاورمیانه از آن صحبت می‌شود، بحث نصب باتری‌های گنبد آهنین در عربستان سعودی و فروش موشک‌های پیکان به ریاض است که این موضوع به معنای خاورمیانه جدید است.»

این تحلیلگر شبکه ۱۳ رژیم صهیونیستی سپس نوشت که ریاض و واشنگتن به رژیم صهیونیستی گفته اند که برای عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی صبر کند. به گفته وی رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال دستاوردهایی هستند که تا از آن‌ها در معادلات منطقه‌ای و انتخابات داخلی بهره ببرند.

یدیعوت احارانوت در بخش دیگر گزارش خود به نقل از «یوسی یهوشع» خبرنگار حوزه نظامی این روزنامه نوشت که علی‌رغم امضای بیانیه قدس و تعهد آمریکا مبنی بر حفظ امنیت اسرائیل و حفظ برتری نظامی[ادعایی] این رژیم در منطقه، اما تل آویو نتوانست موافقت آمریکا را با استفاده از توان نظامی علیه ایران و برنامه هسته‌ای این کشور دریافت کند.

از سوی دیگر رسانه‌های عبری‌زبان نیز نوشته‌اند که یائیر لاپید چندان از دیدار با بایدن راضی به نظر نمی‌رسد، چرا که حس می کند رئیس‌جمهور آمریکا آن‌گونه که می‌بایست در شأن جایگاه وی با او برخورد نکرده است، بر خلاف رفتاری که با «اسحاق هرتزوگ» رئیس اسرائیل و حتی «بنیامین نتانیاهو» رهبر اپوزیسیون داشته است.

رئیس جمهور آمریکا، روز گذشته، وارد اراضی اشغالی شد و با «یائیر لاپید» نخست‌وزیر موقت، «اسحاق هرتزوگ» رئیس، بنی گانتز وزیر جنگ و «نفتالی بنت» نخست‌وزیر سابق این رژیم و همچنین «بنیامین نتانیاهو» رهبر اپوزیسیون‌ در اراضی اشغالی دیدار کرد.

بایدن پس از دیدار با مقامات صهیونیست در ظهر امروز به بیت لحم رفت و با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار یک ساعته داشت. رئیس‌جمهور آمریکا بعد از سفر به کرانه باختری، راهی عربستان شد و به همراه اعضای شورای همکاری خلیج فارس (بحرین، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی و امارات متحده عربی) به همراه مصر، عراق و اردن در اجلاس سران شورای همکاری در جده شرکت خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
    8 0
    آمریکا به دست صهیونیست ها اراده می شود
    • IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۴
      5 0
      فعلا که لابی صهیونیستی تو کل دنیا فعالن و حتی تو کشورهائی مثل روسیه هم به شدت تاثیرگذارن
  • CA ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
    4 0
    تکرار فیلمی که برای امارات پیاده کردن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس