کد خبر 1403329
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۸
کاهش المپیکی‌ها چالش جدی در انتخابات کمیته المپیک

با برگزار نشدن انتخابات چند فدراسیون المپیکی از سوی وزارت ورزش این نگرانی وجود دارد که انتخابات کمیته ملی المپیک در موعد مقرر برگزار نشود.

به گزارش مشرق، مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک قرار است ۶ شهریور برگزار می‌شود برهمین اساس ثبت‌نام از نامزدها برای ریاست، نواب‌رئیسی و هیات اجرایی از ۵ مرداد آغاز شده و این فرآیند تا ۲۰ مرداد ادامه خواهد شد اما در این پروسه کمیته ملی المپیک برای برگزاری انتخابات با چالشی اساسی روبه‌روست و آن احتمال کاهش تعداد اعضای المپیکی مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک است.

باتوجه به اینکه اعضای المپیکی مجمع باید در روز انتخابات نصف به علاوه یک باشد اما بلاتکلیفی فدراسیون‌های المپیکی و اداره آنها با سرپرست مشکلی است که مسئولان کمیته ملی المپیک با آن روبه‌رو هستند و هنوز وزارت ورزش برای حل این مشکل چاره‌ای نیندیشیده است. با وجود اینکه سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک به همراه سیدحمید سجادی وزیر ورزش تیرماه امسال برای حل مشکل فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری و ژیمناستیک و همین طور دیدار با توماس باخ رئیس کمیته بین‌المللی المپیک سفری به لوزان داشتند و در این سفرها تاکید به برگزاری هرچه سریعتر انتخابات فدراسیون‌های ورزشی بود، وزارت ورزش دقیقا بعد از یک ماه هیچ اقدامی انجام نداده است.

* یک ماه از ملاقات با مقامات جهانی گذشت و خبری از انتخابات نشد

با پایان دوره ۴ ساله زهرا اینچه‌درگاهی در فدراسیون ژیمناستیک و حاشیه‌هایی که بعد از عدم تایید صلاحیت وی از سوی کمیسیون تطبیق وزارت ورزش به وجود آمد، این فدراسیون وارد دوره سرپرستی شد. حمید احمدی از سوی وزیر ورزش حکم گرفت و با پایان دوره ۶ ماهه وی و همین طور مشکل بازنشستگی، وزیر ورزش در حکمی دیگر سرپرست جدید را معرفی کرد. اگرچه پیش از این احمدی اعلام کرده بود انتخابات کمیسیون مربیان و ورزشکاران برای برگزاری مجمع انجام شده اما وزارت ورزش نه تنها تاریخ انتخابات را اعلام نکرده بلکه هنوز هیچ خبری از ثبت‌نام نامزدها هم نیست. با این شرایط به نظر می‌رسد این فدراسیون نتواند در مجمع انتخاباتی کمیته ملی المپیک نماینده‌ای داشته باشد.

فدراسیون دوچرخه‌سواری هم از نظر اداره به شکل سرپرستی همین وضعیت ژیمناستیک را دارد با این تفاوت که مشکل این فدراسیون اساسنامه است. در دیدار مسئولان ورزش کشورمان با مقامات بین‌المللی تاکید شد با تایید اساسنامه انتخابات برگزار شود اما هیچ اقدامی از سوی وزارت ورزش صورت نگرفت تا بعد از یک ماه دیداری که صورت گرفت باز هم بلاتکلیفی ادامه یابد.

* غیبت فدراسیون‌های خاص از فوتبال تا وزنه‌برداری

در فدراسیون فوتبال اگرچه ثبت‌نام از نامزدهای ریاست انجام و تاریخ انتخابات اعلام شده اما با تاریخی که برای برگزاری انتخابات مشخص شد (۸ شهریور)، نماینده این فدراسیون در انتخابات غایب خواهد بود تا این رشته مهم و محبوب در جهان نماینده‌ای در انتخابات کمیته ملی المپیک نداشته باشد.

در وزنه‌برداری هم با رفتن علی مرادی به دلیل اعتراض متعدد وزنه‌برداران و شرایط نامناسب اردوها، سرپرست معرفی شد و سجاد انوشیروانی کار را در دست گرفت. باتوجه به اینکه این فدراسیون تازه در دوران سرپرستی قرار گرفته بعید است بتواند در انتخابات کمیته نماینده داشته باشد.

وضعیت سوارکاری هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد چرا که انتخابات این فدراسیون با حضور نماینده کمیته برگزار و رئیس مشخص شد اما وزارت ورزش به دلیل نداشتن نماینده آن را ابطال کرد. اگرچه دعوت‌نامه به فدراسیون سوارکاری ارسال شده و رئیس فدراسیون به صورت قانونی می‌تواند عضو مجمع باشد.

در رشته شمشیربازی اما شرایط متفاوت است. با وجود اینکه این فدراسیون در دوره سرپرستی است و فضل‌الله باقرزاده همچون گذشته مسئولیت را برعهده دارد اما سرپرست این فدراسیون به دلیل نایب‌رئیسی کمیته ملی المپیک هم حق رای دارد و هم حق شرکت در انتخابات.

* فرصتی که روسای ۴ فدراسیون برای ۴ سال از دست دادند

حالا انتخابات برای ۴ سال انجام خواهد شد و ۴ رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری، ژیمناستیک، فوتبال و وزنه‌برداری در انتخابات غایب هستند. روسای این فدراسیون‌ها که در آینده نامعلوم مشخص خواهند شد غایبانی هستند که ۴ سال حضور در هیات اجرایی را از دست می‌دهند و مشخص نیست تاوان این فرصت‌سوزی را چه کسی یا کسانی خواهند داد. به دلیل دوره سرپرستی چند فدراسیون المپیکی در صورتی که انتخابات آنها برگزار نشود و در روز مجمع تعداد اعضای المپیکی نسبت به اعضای دیگر کاهش یابد در این صورت انتخابات کمیته ملی المپیک نمی‌تواند برگزار شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس